Hoe weet je welke (BT) codec gebruikt wordt?

Started by rho, June 7, 2020, 12:04:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

rho

Ik ben aan het overwegen een nieuwe BT hoofdtelefoon aan te schaffen, vooral omdat mijn huidige exemplaar slechts met 1 toestel gelijktijdig verbonden kan worden.
Omdat ik nu telkens tussen de headset van mijn werk laptop en de BT hoofdtelefoon, verbonden met mijn telefoon moet wisselen lijkt me één hoofdtelefoon die ik gelijktijdig voor beiden kan gebruiken wel handig.
Nu lees ik dat er verschillende codecs gebruikt worden voor betere audio overdracht dan de standaard SBC. Maar hoe weet je welke op welk moment gebruikt wordt? Mijn huidige telefoon kan overweg met aptX, aptX HD, AAC, LDAC en uiteraard SBC. Mijn hoofdtelefoon kan AAC, aptX en SBC verwerken.
Als ik nu audio afspeel, hoe kan ik dan kiezen om b.v. de aptX codec te gebruiken? Kiest de hoofdtelefoon dat? Kiest de telefoon dat? Moet je dat zelf instellen op de telefoon of op de hoofdtelefoon?

Bij het kiezen van een nieuwe hoofdtelefoon wil ik hier zeker rekening mee houden. Dus ik zou ook wel willen weten hoe ik er dan uiteindelijk ook het beste uit haal. Een hoofdtelefoon aanschaffen die b.v. aptX HD aan kan en dan via SBC gaan luisteren, zonder het te weten is ook redelijk stom. :blush:

jvanhambelgium

Quote from: rho on June  7, 2020, 12:04:13
Ik ben aan het overwegen een nieuwe BT hoofdtelefoon aan te schaffen, vooral omdat mijn huidige exemplaar slechts met 1 toestel gelijktijdig verbonden kan worden.
Omdat ik nu telkens tussen de headset van mijn werk laptop en de BT hoofdtelefoon, verbonden met mijn telefoon moet wisselen lijkt me één hoofdtelefoon die ik gelijktijdig voor beiden kan gebruiken wel handig.
Nu lees ik dat er verschillende codecs gebruikt worden voor betere audio overdracht dan de standaard SBC. Maar hoe weet je welke op welk moment gebruikt wordt? Mijn huidige telefoon kan overweg met aptX, aptX HD, AAC, LDAC en uiteraard SBC. Mijn hoofdtelefoon kan AAC, aptX en SBC verwerken.
Als ik nu audio afspeel, hoe kan ik dan kiezen om b.v. de aptX codec te gebruiken? Kiest de hoofdtelefoon dat? Kiest de telefoon dat? Moet je dat zelf instellen op de telefoon of op de hoofdtelefoon?

Bij het kiezen van een nieuwe hoofdtelefoon wil ik hier zeker rekening mee houden. Dus ik zou ook wel willen weten hoe ik er dan uiteindelijk ook het beste uit haal. Een hoofdtelefoon aanschaffen die b.v. aptX HD aan kan en dan via SBC gaan luisteren, zonder het te weten is ook redelijk stom. :blush:

Heb je op je telefoon al eens in de developers-settings gekeken ? Op Android kan je dan onder "dev options" de USB-codec selecteren, ik heb vb op m'n oude phone : SBC,AAC,aptX, LDAC, Samsung HD, Scalable Codec, Alle Codecs, Standaard Codec
(geen flauw idee wat vb "alle codecs" doet of "standaard codec"
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

rho

#2
Ik heb het gevonden. Probleem is dat ie gewoon terug springt naar SBC als ik uit de settings ga en daarna terug ga kijken. Ik had 'm op aptX gezet. Zelfde effect bij AAC.

Ik heb ook eens gezocht hoe het zit bij Windows 10. Maar blijkbaar is het daar nog niet geïmplementeerd. Daar kan je gewoon niet zien welke codec gebruikt wordt.
Ook in Windows 10 kan ik eigenlijk niet vinden hoe je kiest welke codec je gebruikt.
Ik blijf nog ff zoeken.

rho

#3
Blijkbaar schakelt de telefoon automatisch naar aptX als ik muziek begin af te spelen.
De hoofdtelefoon kan ingesteld worden op de keuze voor beste kwaliteit. En dat is dan blijkbaar aptX, want beide toestellen kunnen ook AAC.
Ik kan 'm wel forceren naar AAC. Dus ik ben wel zeker dat beiden die standaard ook aankunnen.