Domotica // Hoe gebruiken jullie het in je HT-omgeving?

Started by Jean Sibelius, June 2, 2020, 17:21:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jean Sibelius

Goedemiddag allemaal,

Ik hoop dat we in elkaar in dit topic kunnen inspireren om onze hobby/ruimte(s) nog interactiever te maken mbv Domotica :laugh:.

Ik ben me ondertussen aan het verdiepen in de wereld van Domotica. Als je op Internet zoekt naar voorbeelden, dan gaat het over heel veel andere onderwerpen/oplossingen dan welke in onze HT-omgeving toepasbaar zijn (ook interessant natuurlijk, maar niet echt iets voor hier op het forum) ;).

Heb recentelijk (alvast) een Homey Pro aangeschaft en ik wacht nog op slimme dimmers voor in mijn HT-ruimte. Maar wat hebben jullie allemaal geautomatiseerd in je HT en hoe heb je dat gedaan? (en wat heb je qua 'extra' hardware daarvoor gebruikt). Hoe zit je 'Flow' grofweg in elkaar?

Ik hoop binnenkort o.a. iets te kunnen maken met spraakaansturing in de trant van: "Ik wil een filmpje kijken", waarna mijn scherm omlaag zakt, het rolluik omlaag gaat, de luchtbehandeling geluidsarmer wordt, de projector aanspringt en de lade van de Oppo open springt in afwachting van een Diskje. Daarna 1 minuutje niets en vervolgens gaat de verlichting langzaam uit, maar er zijn ongetwijfeld veel meer leuke ideeën/flows die toepasbaar zijn.

Ik ben heel benieuwd wat jullie al bedacht en gemaakt hebben! :colgate:


Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Rob_Dingen

Ik heb nog een antiek systeem met een Proto TSU9800.
Ik heb een knop film kijken.
Dan schakelt hij alle elektronica in en laat een scherm zien met bron keuze.
Als ik dan iets kies schakelt hij dat apparaat aan en de juiste ingang van de projector en voor versterker.
Dan kom ik op een gemengd scherm met functies van betreffende apparaat en van het scherm en verlichting.
Heb ook een knop voor uitschakelen dan gaat het licht aan en schakelt hij alles een voor een uit en zet de masking op 2,35:1 en na een poosje gaat het licht uit.
Dit is allemaal makkelijk gezegd maar veel werk om het zo te programmeren.

Rob

Teejoo

Yep! Hier ook nog fanatiek Pronto gebruiker. Eeuwig zonde dat zij zijn gestopt. Ik heb nog geen echt alternatief gevonden waar je geen instalateur voor nodig hebt.

papaleo

Hey Jan...en ben je al 'n beetje op weg met je Homey?  ;)

Ik ben ook nog maar een beginneling...,ik heb nog lang niet alle know-how in huis om alles uit de Homey te kunnen halen.
Ik gebruik dus ook de Homey Pro geruime tijd deze kan overweg met Zigbee,Zwave IR en bluetooth en kan 'praten' met heel veel andere automatisering merken.
Ik laat mijn Homey hier thuis samen met mijn Neeo remote,Homewizard,Somfy en powerview luxaflex 'praten'/samen werken om via Homey met deze merken een 'Flow' uit te laten voeren.
Er is nog veel meer met de Homey aan te sturen/uit te lezen zo kan ik bv ook mijn gebruikte/opgewekte energie/stroom uitlezen (samen met Plugwise) en in kaart brengen zo laat de Homey mij in een opslag zien aan de hand van de gekleurde LED ring (welke in de huiskamer gestationeerd staat) of ik veel/weinig stroom verbruik maar ook als het zonnig is laat de LED ring dit zien maar dan in een andere kleur...

Om ff een 'Flow' te noemen...
Wanneer ik bv met mijn Zidoo mediaplayer overdag een filmpje wil gaan kijken laat ik de Homey;
-mijn buiten zonnenschermen (somfy) zakken...
-binnen in mijn HT laat ik vervolgens mijn 'Powerview luxaflex' verduisteringen zakken....
-in de Neeo zit een scene/tecept die mijn Zidoo Z1000,Marantz Pre (met EV),JLaudio Subwoofer,JVC N7,aan zetten en mijn film doek/scherm laat zakken deze scene is in de Homey toe te voegen zo hoef je niet al deze apparaten apart er in te zetten...
-ik laat het volume van de Marantz ook naar een vast ingestelde waarde Gaan maar ook de juiste in/uit gang word gekozen.
-Philips Hue lampen,schakelaars,verlichting die aan en of uit moet op dit moment worden aan of uit gezet en als alles is opgestart zal de laatste verlichting doven.
-Uiteindelijk laat ik de Homey Al pratend een leuke boodschap zeggen zoals 'Film kijken met de Zidoo Z1000 is gestart,veel plezier!

Homey icm Google,Siri en Alexa deze kunnen je/de gesproken opdrachten uitvoeren, dit gebruik ik niet zo vaak...eigenlijk alleen als wij naar bed gaan en dan zeg ik tegen Alexa; héé Alexa 'Bedtime' dan worden alle verlichting/lampen en de schakelaars die onder deze opdracht staan uitgeschakeld.

Ik heb (alweer lang geleden) de Pronto TSU9600 gehad en had deze aardig werkend in mijn HT,maar vond het altijd lastig om deze te programeren zeker als je er niet dagelijks mee bezig bent...deze Homey is veel laag drempelig vergeleken met de Pronto het systeem zit vooral heel logisch in elkaar Het is een stuk simpeler om hier een scene in elkaar te knutselen.


Hier wat screenshots van deze flow...deze flow bestaat uit veel meer opdrachten waar ik geen screenshot van heb gepost...,dit is meer om te laten zien hoe een eenvoudige flow eruit ziet.

Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

TornadoGo

Hier een Fibaro/Google Home gebruiker:
- Homecenter
- Alle schakelaars in huis op een dimmer of een switch module
- In alle ruimtes een rookmelder die ook de temperatuur doorgeeft
- Zoneregeling voor verwarming op basis van de temperatuur die door de rookmelders wordt doorgegeven
- In een paar losse schemerlampen zit een Hue lamp die ook te bedienen is middels Fibaro
- Een paar deurmagneten
- Ketelschakelaar
- Multisensor (motion, temperatuur, luchtvochtigheid en lux)
- Chromecast
- Een paar HK Citation speakers

In Fibaro heb ik een aantal flows aangemaakt:
- Buitenverlichting aan- en uitschakelen, rekening houdend met zonsondergang en zonsopgang.
- Thermostaat per zone ingesteld, als een ruimte onder de drempeltemperatuur komt wordt de ketel/warmtepomp ingeschakeld.
- Een 'panic' flow voor het geval we 's nachts een inbreker op de begane grond horen, met één druk op de knop gaan de spotjes dan aan-uit-aan-uit-aan-uit-enz... Ik zoek nog een manier om op hoog volume 'waanzinnig gedroomd' van Kinderen voor Kinderen af te spelen.

Ik wil nog een flow aanmaken voor de luchtvochtigheid in de badkamer, dat als die boven een drempelwaarde komt de WTW harder gaat draaien maar moet daarvoor nog eens in de handleiding van de WTW duiken.

Fibaro is ook gekoppeld aan Google Home (GH) en dus is alle verlichting in huis middels spraak te bedienen. Verder zijn via GH ook de chromecast en smart speakers te bedienen. Alleen nog een TV met ondersteuning en ik kan flows gaan aanmaken voor als ik een filmpje wil kijken.

Voor HT kan ik me nog wel voorstellen dat je een motionsensor plaatst bij de toegangsdeur en dat er dan een klein lampje gaat branden als er iemand voor de deur staat zodat je je niet kapot schrikt als er iemand binnen komt.
Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

frankp

Ik draai Domoticz op een Raspberry Pi met een zigbee controller, Wifi IR blaster, Hue hub, 2x een 433mhz controller en nog veel meer.
Uiteraard is alles in de HT bedienbaar en gaat met 1 druk op de knop alles in "filmstand".

De mooiste/fijnste flow vind ik zelf toch wel het uitlezen van de Nvidia Shield t.b.v. de verlichting:
Kodi gestart -> verlichting boven projectiescherm dimmen
Film gestart -> alle verlichting langzaam dimmen (net als in de bioscoop)
Film pauze -> verlichting zijkant langzaam aan
Film stop -> alle verlichting langzaam aan

Naast de HT wordt ook veel in de rest van het huis bediend. Fijne van Domoticz is de mogelijk voor het gebruik van Dashticz, waarmee je een
mooi bedieningsdashboard kan maken.

Robbo

Ik gebruik al jaren een Philips Pronto TSU9600 met RFX9600 extender icm X10 modules.
Het grote voordeel aan de Pronto vind ik de hard buttons. Wel zo prettig dat je op de tast acties kunt uitvoeren.

Wel al een tijdje aan het zoeken om naast de seriele extender een RaspberryPi met Domoticz of een Homey aan te sluiten.  Dan kan ik ook mijn Somfy screens aansturen en de lichtmodules vervangen door Zwave of Zigbee. 

Jean Sibelius

Dank jullie wel voor de uitgebreide reactie(s) en de verschillende interessante voorbeelden/ideeen, top! :pompom:

Ga het even op me in laten werken en er dan verder mee aan de slag.

Vandaag een pakketje met RobbSmarrt inbouwdimmers (Hue ZigBee 400W) ontvangen, dus zodra die zijn geinstalleerd kan ik met het licht in de ruimte aan de gang.

@Leo: Beginnetje is gemaakt. ik heb ondertussen mijn rolluiken (~ Somfy RTS) in de flow zitten (passen zich aan op basis van de tijd ~ stand van de zon) ;).


Groeten, Jan

The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Jean Sibelius

En ondertussen werkt spraakherkenning via de iPad (~ 'Siri') ook O0.

Vandaag is er ook nog eens dedicated versie van de Homey App voor op de iPad uitgebracht.

Dus de Homey app verwijderd en opnieuw geinstalleerd. Leuk spul dat Domotica :pompom: :D
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

sjongele

Is inderdaad eindeloos leuk.

Hier draait een PI met Domoticz en het een en ander aan scripts. Daarnaast ook de NEEO SDK. Ik heb wat drivers voor m'n apparatuur geschreven, zodat bijna alles via IP ipv Infrarood te bedienen is. Dat betekent ook dat Domoticz weet (door het aan de receiver en spelers te vragen) wanneer er een film draait of muziek speelt (en vanwege menu navigatie kun je dat niet zomaar aan een Play knop koppelen) en daar op kan reageren. Ook gaat bijv. de actieve speler op Pauze en de verlichting langzaam aan wanneer de deurbel gaat. En natuurlijk gaan de schermen naar beneden wanneer je een film start en het licht is  ;D. Met een NEEO-ROON integratie kan ik vanuit de ROON app het volume van m'n Arcam regelen, zonder daarvoor een andere app of afstandsbediening te gebruiken.

Ook m'n Honeywell EvoHome (temperatuurzone per kamer) speelt mee in het spel en is aan Domoticz gekoppeld. En natuurlijk ook de smart meter en zonnepanelen  :worship:

Daarnaast is de hele handel via Homebridge aan Apple's HomeKit gekoppeld, dus Siri werkt ook.
Nu de NEOO eruit gaat heb ik een YIO bouwpakketje in de kast liggen...  Maar dat is een avontuur voor als de herfst begint
Apparatuur: Auralic Aries G1, Oppo UDP-203, Apple TV 4K, Zidoo Z1000 Pro, Nvidia Shield, OSMC Vero 4K+, Arcam AV40, 3x Arcam PA240, 1x Arcam PA720
Luidsprekers: KEF Reference 3 (L+R), KEF Reference 2c (C), KEF Reference 1 (SL+SR), KEF R8A (4x height), KEF KF92 (2xsub)
Projectie: Sony VPL-VW590ES, Screen Innovations BlackDiamond
Bediening & automation: NEEO Remote + SDK, Domoticz

Jean Sibelius

Hoi allemaal,

Ik ben ondertussen ook weer wat verder en heb wat leuke dingen (vind ikzelf :)) gebouwd, zoals lampen inschakelen en een "welkom" zodra je de ruimte binnen stapt.

Verder met spraakcommando's, de lampen ondertussen wel onder controle... Moet zeggen de Homey in combinatie met de RobbSmart dimmers erg goed en betrouwbaar werkt.

Een van de dingen die ik ook voor elkaar wil(de) krijgen is het aanpassen van de verlichting (bedankt Frank!) als functie van waar je bent tijdens het film kijken... starten, pauze, stoppen, maar dat wil nog niet werken. Had hiervoor een Broadlink RM4 Pro+ gekocht, maar die wordt (nu blijkt) niet ondersteund door de app (die niet meer onderhouden wordt), evenals de huidige modellen van Broadlink (je moet schijnbaar een 'oud/specifiek' model hebben, maar dat is van de buitenkant niet te zien, tja).

Ik was er (op basis van informatie van Homey) vanuit gegaan dat de Homey dit zelf aan boord zou hebben, maar dat blijkt niet waar :-\

Ik ben dus op zoek(?) naar een universele afstandbediening die al mijn huidige afstandbedieningen in kan leren en waarbij op basis van bepaalde knoppen (vooral de play, pauze, stop van de Oppo) verschillende verlichtingsflow aanstuurt. Tenzij er een programma op de iPad is waarmee je zelf selectief bepaalde knoppen op je scherm kunt toveren en die kunt gebruiken (op de Philips Pronto manier) :colgate:

Heb van de experts al begrepen dat de Logitech Harmony Elite dan af valt... (want die kan de Homey niet aansturen).

Zijn er afstandbedieningen (die nog verkrijgbaar zijn) die dit wel kunnen? :colgate:

Alvast bedankt voor jullie reactie(s).


Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Jean Sibelius

Quote from: sjongele on June 23, 2020, 21:18:05
Nu de NEOO eruit gaat heb ik een YIO bouwpakketje in de kast liggen...  Maar dat is een avontuur voor als de herfst begint

Bedankt voor je uitgebreide reactie! Heb ook naar de YIO gekeken, maar dat is voor mij een brug te ver. Jij hebt waarschijnlijk veel meer programmeerkennis dan ik ;-). Ben wel benieuwd wat je er allemaal mee gaat/kunt doen zodra het werkt... :pompom:

Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

sjongele

Hallo Jan,

Juist bij BluRay en andere spelers werkt een koppeling aan play niet zo goed: je doet de schijf erin, navigeert door het menu en start met OK.

Ik gebruik als afstandsbediening nog even de NEEO en heb drivers geschreven voor m'n apparaten, zoveel mogelijk via IP. In mijn geval vertelt NEEO Domoticz welke scène (of media-taak) er actief is. Dat zou ook met een Harmony en Homey kunnen (neem ik aan). Afhankelijk van welke speler er actief is, laat ik vervolgens Domoticz pollen wat de werkelijke staat van de speler is. De Oppo kan keurig aangeven of hij aan het spelen, pauzeren, etc. is. Vervolgens past Domoticz daar de lichtregeling op aan.

In mijn geval vraagt Domoticz de status via NEEO af. In een eerder stadium heb ik dat via PHP scripts gedaan. Misschien is voor jou ook Harmony <-> Homey <-> PHP / node,js een denkrichting?

Met de YIO mag ik het weer opnieuw uitzoeken  :blush:

Groeten,

Sander

Apparatuur: Auralic Aries G1, Oppo UDP-203, Apple TV 4K, Zidoo Z1000 Pro, Nvidia Shield, OSMC Vero 4K+, Arcam AV40, 3x Arcam PA240, 1x Arcam PA720
Luidsprekers: KEF Reference 3 (L+R), KEF Reference 2c (C), KEF Reference 1 (SL+SR), KEF R8A (4x height), KEF KF92 (2xsub)
Projectie: Sony VPL-VW590ES, Screen Innovations BlackDiamond
Bediening & automation: NEEO Remote + SDK, Domoticz

xynyx

Quote from: Jean Sibelius on June 28, 2020, 22:23:57
Tenzij er een programma op de iPad is waarmee je zelf selectief bepaalde knoppen op je scherm kunt toveren en die kunt gebruiken (op de Philips Pronto manier) :colgate:

Commandfusion lijkt heel veel op de Pronto.
Eigenlijk een soort Pronto voor de iPad.
Moet je wel willen/kunnen programmeren met JavaScript...... dan is praktisch de enige beperking je eigen fantasie.
Voorbeelden:

Jean Sibelius

Quote from: xynyx on June 29, 2020, 00:14:22
Commandfusion lijkt heel veel op de Pronto.
Eigenlijk een soort Pronto voor de iPad.
Moet je wel willen/kunnen programmeren met JavaScript...... dan is praktisch de enige beperking je eigen fantasie.
Voorbeelden:

Zoiets bedoel ik idd... :D dit heb jij zelf gemaakt?
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Valkyrie

Quote from: xynyx on June 29, 2020, 00:14:22
Commandfusion lijkt heel veel op de Pronto.
Eigenlijk een soort Pronto voor de iPad.
Moet je wel willen/kunnen programmeren met JavaScript...... dan is praktisch de enige beperking je eigen fantasie.
Voorbeelden:

Hey CommandFusion, daar heb ik ook nog een license van! Ik heb er een tijdje mee gespeeld, maar ik kwam er niet helemaal uit.
Daarna heb ik een Neeo gekocht, maar die moet ik ook nog steeds verder programmeren. :-X

Voor mijn domotica gebruik ik een Fibaro HC2 en een RapberryPi met Home Assistant. Vooral HA vindt ik erg leuk, want daar kan ik echt alles aan koppelen (Z-wave, Youless, SolarEdge, Tado, camera's, deurbel, irrigatiesysteem en nog veel meer). :)
Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

xynyx

Quote from: Jean Sibelius on June 29, 2020, 17:20:42
Zoiets bedoel ik idd... :D dit heb jij zelf gemaakt?

Ja, zit best veel werk in. TCP, RS232, IR en Z-Wave aansturing. Merendeel via Javascript modules.
GUI mbv GUIdesigner van Commandfusion.

sjongele

Mooi gemaakt!

Enkele jaren geleden gebruikte ik iRule, ook op de iPad. Uiteindelijk was ik niet super gelukkig met het feit dat je 'm telkens moet unlocken en dat je naar het scherm moet kijken om de juiste knop te raken. Heb je die ervaring ook?

Toen iRule aankondigde te stoppen, ben ik naar de NEEO bewogen. En ook dat is einde verhaal: nooit verwacht dat ik zoveel geld aan afstandsbedieningen uit zou geven en zoveel tijd met het weer opnieuw programmeren kwijt zou zijn  :wacko:
Apparatuur: Auralic Aries G1, Oppo UDP-203, Apple TV 4K, Zidoo Z1000 Pro, Nvidia Shield, OSMC Vero 4K+, Arcam AV40, 3x Arcam PA240, 1x Arcam PA720
Luidsprekers: KEF Reference 3 (L+R), KEF Reference 2c (C), KEF Reference 1 (SL+SR), KEF R8A (4x height), KEF KF92 (2xsub)
Projectie: Sony VPL-VW590ES, Screen Innovations BlackDiamond
Bediening & automation: NEEO Remote + SDK, Domoticz

home@the movies

los van ons eigen Cinepad systeem dat op basis van URC draait, gebruik ik bij heel veel klanten een harmony oplossingdie echt wel mooi wek doet. Al ben je wel afhankelijk van een aantal zaken en hier endaar zal je wat creatiever moeten zijn, maar verder wel tevreden. Een hele hoop klanten die dit dagdagelijks naar volle tevredenheid gebruiken.

Jean Sibelius

Hoi allemaal,

Ondertussen weer wat verder met experimenteren en 'pielen' met de Domotica spulletjes, maar nu werkt het ('eindelijk') zoals het zou moeten werken. Mede geïnspireerd door jullie gave/nuttige flows en ideeën die jullie hebben gedeeld, ondertussen zelf ook routines/flows gemaakt in mijn eigen Domatica omgeving, die het verblijf in de Mansion aangenamer en vooral makkelijker maken :pompom:.

Een belangrijk aspect daarin en de aanleiding om op zoek te gaan naar iets beters blijft de verlichting en dat werkte vrijwel direct en zonder problemen.

Het kunnen aansturen van de audio apparatuur en het maken van een connectie naar de andere elektronica in de ruimte was echter een 'vervelende' kluif. De IR-functionaliteit van de Homey werkt namelijk niet (en gaat zeer waarschijnlijk ook niet meer werken) en de BroadLink die ik daarvoor had aangeschaft (en die het klusje wel zou klaren) wilde ook niet met de Homey communiceren. Uiteindelijk bleek na wat verder proberen/testen van de BroadLink de applicatie voor op de iPad ook niet echt voldoende handig te zijn om deze dadelijks te gebruiken als universele afstandsbediening (dus wie interesse heeft in een BroadLink RM4 Pro+, stuur me maar een PM ;)).

Om een lang verhaal kort te maken, ik heb ondertussen tevens een Logitech Harmony Elite aanschaft (een 'slimme' afstandsbediening, in combinatie met een Logitech Smart Hub en met twee bijbehorende IR boosters). Je zou denken dat je daarmee alles kunt bedienen (en dat kan ook wel, maar je kunt nog steeds geen flows maken in Homey die tweeweg communicatie tussen Homey en de Logitech remote mogelijk maken, waardoor je overige systeem bv. reageert op het aansturen van je audio apparatuur). Daarvoor bleek ik dan bv. een extra Zigbee controller nodig te hebben die zowel de Homey als de Logitech hub aan kan sturen...

Ik heb nu 3 'controllers', namelijk een iPad, Logitech Elite en een Remotec Scene Master en twee 'smart hubs', namelijk een Homey Pro en een Logitech Hub, waarmee (bijna) alles in de ruimte met elkaar communiceert. Ik schrijf bijna omdat de respons van het Stewart scherm op IR-signalen lastig blijft (reageert niet, slecht, onbetrouwbaar). Het was me met de Broadlink op een gegeven moment gelukt, maar met Logitech helaas nog niet... vanavond verder.

Het is nu wel bv. gelukt om flows te maken waarbij na het indrukken van de 'Play' toets van de Oppo, de film start en in de verlichting in de ruimte dimt, of waarbij na het indrukken van de 'Pauze' toets van de Oppo, de film stopt en de verlichting langzaam (deels) aangaat, en zo verder. Ik kan in totaal 24 van dit soort 'multi-hub' flows maken, dus dat is voorlopig wel voldoende. Ondertussen ook een aanwezigheidssensor in de ruimte toegevoegd die ervoor zorgt dat de verlichting aanspringt zodra je (op die dag!) de eerste keer in de ruimte komt.

Ga nog verder nadenken over handige en/of leuke toepassingen, maar vooral het bedienen van flows via spraakherkenning blijkt in de praktijk erg handig en met name snel te werken.

Mijn conclusie na ruim een maandje Domotica is dat je voor relatief weinig geld en wat moeite toch weer een extra dimensie aan onze gezamenlijke hobby toe kunt voegen (waarmee ikzelf voorlopig nog niet klaar ben, want het is veel te leuk). Tja, als we dan toch met zelfreflectie bezig zijn..., dit heeft eerlijk gezegd een hogere Fun/Euro-ratio dan de recentelijk aangeschafte Synergistic Research Orange zekeringen ;) (gelukkig heeft het ene het andere niet uitgesloten).

Ik hoop dat iedereen zijn ervaringen en ideeen blijft delen, want het inspireert n ieder geval mij om weer een stapje verder te gaan :colgate:


Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

denoontje

lol...mooi project.

Wil zelf eens kijken of ik de hue en de elite beter kan koppelen. Waarcshijnlijk ook iets anders nodig, want de hue kan ik wel bedienen met de elite, maar ik kan geen scenes maken als bijv pause: film op pause en ledstrip gaat aan etc. Had gehoopt dat dit wel kon. Wellicht dan iets van een homey nodig??

Weet jij of de homey ook een daikin airco kan bedienen via ir?

frankp

Als het om een eerste stap in de richting van domotica gaat dan is de goedkoopste oplossing een Raspberry Pi met Domoticz.
Voor de Hue hub is er een een geïntegreerde plugin. Voor de airco zou je een IR blaster nodig hebben.

Daikin werkt wel met de Homey, echter is de app voor aansturing via wifi. IR protocol zal via de IR app gaan (denk ik).

Jean Sibelius

Quote from: denoontje on July  2, 2020, 09:47:24
lol...mooi project.

Wil zelf eens kijken of ik de hue en de elite beter kan koppelen. Waarcshijnlijk ook iets anders nodig, want de hue kan ik wel bedienen met de elite, maar ik kan geen scenes maken als bijv pause: film op pause en ledstrip gaat aan etc. Had gehoopt dat dit wel kon. Wellicht dan iets van een homey nodig??

Weet jij of de homey ook een daikin airco kan bedienen via ir?

Hoi Thuur,

Mocht je tot aanschaf van een Homey besluiten, dan kun je daarna helaas nog steeds geen flows activeren op basis van bijvoorbeeld de 'play' knop op je speler indrukken. De IR functionaliteit op de Homey werkt niet en gaat ook niet werken als ik zo de verhalen op het Homey forum lees, dus er is meer nodig.

Ik heb dat nu goed uitgezocht (door o.a. navraag te doen op het 'Homey forum'). Ik kreeg de tip om een 'Remotec Scene Master' aan te schaffen (dat werkt prima zoals gisteren bleek), maar dan wel incl. de Harmony Hub.

Ik heb nu bv. een knop op de Remotec gemaakt welke mijn "If" activeert.
*IF Remotec knop 1 is 1 x ingedrukt
*THEN: lampen uit (via Homey) AND Speler 'Play' (via Harmony)

Helaas gaat het anders niet lukken. Er is (nog) geen App op de Logitech die de Homey direct aan kan sturen.

Of je Daikin via Homey werkt, kan ik je niet met 100% vertellen. Hieronder een screenshot van de Daikin App binnen Homey.
Er staan wel een paar eerste vereisten bij... Check even of jouw systeem hieraan voldoet.

Staat verder nog een heel verhaal onder, maar misschien kun je op basis hiervan al concluderen dat het (toch) niet gaat werken zoals je graag zou willen.

Mocht je twijfelen laat het me even weten, dan stuur ik je de hele tekst via een PM :)


Groeten, Jan

The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

denoontje

thx..vraagt dus om wifimodule die ik (nog) niet heb

stanley

Bij deze een tip voor de harmony elite. Er is iemand die ik ken die hier een tool voor heeft geschreven en op ze YouTube pagina gezet. Dus met b.v. Play knop alle lichten uit pauze dim aan en met de stop knop alle lichten aan.
https://youtu.be/W59Ae5jUl2w
Werkt samen met ifttt maar ook los als je api gebruikt.

Verstuurd vanaf mijn H8324 met Tapatalk