Tabcam's set, where can I get...

Started by Tabcam, May 31, 2020, 10:51:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Barry2001

Toch was het een heel aardige demo hoor, de potentie van het systeem was goed te horen. Het is op zo'n dag behelpen in een ruimte die akoestisch anders is dan thuis.
Heel gaaf dat je de demo hebt willen doen Douwe, was zeker een aanwinst voor de dag!

Tabcam

Quote from: Barry2001 on February  6, 2023, 21:54:11Toch was het een heel aardige demo hoor, de potentie van het systeem was goed te horen. Het is op zo'n dag behelpen in een ruimte die akoestisch anders is dan thuis.
Heel gaaf dat je de demo hebt willen doen Douwe, was zeker een aanwinst voor de dag!
Voor een eerste keer was ik zeker niet ontevreden. Mocht je het systeem hier eens willen beluisteren, ben je van harte welkom!
HT set: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Stageline/Kingpin Tripath/Purifi, LG CX6LA,, BlueSound Node 2i, NVidia Shield TV
Stereo set: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Chord Hugo, Raspberri Pi/PiCorePlayer

Contour

Voor een volgende demo zou ik ze veel verder van de achterwand trekken, de meeste open systemen belonen je dan met beter laag en een enorm 3D beeld met giga diepte in het geluid, de beide weergevers kijken dan niks meer van doen te hebben met het podium wat je voor je ziet.

Tabcam

Quote from: Contour on February  7, 2023, 06:18:59Voor een volgende demo zou ik ze veel verder van de achterwand trekken, de meeste open systemen belonen je dan met beter laag en een enorm 3D beeld met giga diepte in het geluid, de beide weergevers kijken dan niks meer van doen te hebben met het podium wat je voor je ziet.
Dat had ik graag gedaan als én mijn kabels langer waren geweest én ze eenvoudiger te verplaatsen waren geweest zonder lawaai. Reinout zat in dezelfde kamer te demonstreren als ik klaar was. Het was best veel werk dus moet echt wel stappen hebben gemaakt om het nuttig te vinden te willen demonstreren.
HT set: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Stageline/Kingpin Tripath/Purifi, LG CX6LA,, BlueSound Node 2i, NVidia Shield TV
Stereo set: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Chord Hugo, Raspberri Pi/PiCorePlayer

mmuetst

Leuk verslag Douwe, met plezier gelezen. Toen ik nog fotografie cursussen gaf was ik ook altijd als de dood dat apparatuur niet zou werken, dus ik ken dat gevoel.

Tabcam

Voor het meten binnenshuis heb ik geëxperimenteerd met gedempt meten om op 50 cm een zo zuiver mogelijke meting te krijgen. Dit naar aanleiding van dit artikel van Troelsgravesen over hoe zelfs de microfoon de meting beïnvloed. Hiervoor heb ik twee depingspanelen genomen en een gaatje ter grootte van de Umik-2 microfoon gemaakt en daar doorheen gemeten.

C9FADEB6-44EE-4826-9694-8D52B0322F95.jpegFCC1F870-B6BB-43B8-A790-43A33D7D9555.jpeg

Het meet nu best goed en vooral vervormingsvrij, waar ik in mijn harde kamer erg blij mee ben. Ik speel zelfs veel zachter en in het basgebied klopt het niet helemaal t.o.v. de luisterplek maar op zich geen probleem.

3E345859-223A-485B-9ABE-43AAAA1D1670.png   

Contour

Zulke grote speakers moet je op veel grotere afstand meten, zeker minimaal 2 meter, tenminste om de overgang van laag naar mid correct mee te nemen.

Tabcam

Quote from: Contour on February 22, 2023, 05:55:28Zulke grote speakers moet je op veel grotere afstand meten, zeker minimaal 2 meter, tenminste om de overgang van laag naar mid correct mee te nemen.
Ik zou graag in 20 m vrije ruimte meten en dan het liefst nog 20 m hoog maar die heb ik niet en zelfs dan is alle elektronica ook nog een groot probleem.

Ik meet op 50 cm om ruimte-invloeden uit te sluiten. Het gaat mij niet echt om de integratie in het laag omdat ik die in het algemeen op de luisterplek het meeste bijstel en in huis zelfs een grondvlakmeting niet betrouwbaar is.

Tabcam

Heb wat geëxperimenteerd met het parallel aansturen van de woofers. Dat lijkt beter qua geluidskwaliteit tot teveel van de versterker wordt gevraagd. Dan schiet die in de protectie.
89CADE68-DCB4-4617-A49E-EB311E616369.jpeg

Wat ik ook merkte is dat bij sommige muziek er ineens wat vervorming zat die niet in de muziek zat. Denk dat het door wat net iets te losse bekabeling en aansluitingen kwam dus heb de aansluitingen omgedraaid om alles veel steviger aangesloten te krijgen.
CA07E9C6-6406-4743-A49E-293BA177A4DC.jpeg

Het zit nu én steviger én kruist elkaar minder.
A0BBC5C1-F28C-4636-9000-D7CCBAE099E0.jpeg

Wil nu ook over naar allemaal self locking banaanstekkers en of elke woofer een  aparte versterker of een veel stabielere versterker per wooferpaar.

Tabcam

Er wordt vaak beweerd dat of je van je set kan genieten veel met je gemoed/humeur/geestestoestand te maken heeft. Na de luisterdag Oost Nederland heb ik de PAP Sextets teruggeplaatst en merkte ik ook minder plezier. Ik had al wel gezien dat ik links en rechts had omgewisseld maar of dat nou zo'n effect zou hebben.

Ik heb het een week of drie aangekeken en toen ben ik toch maar aan het testen gegaan. Meerdere tracks kloopten niet helemaal en met Q-Sound van Roger Waters - The ballad of Bill Bubbard merkte ik dat de hond niet rechtsachter blaft. Toen ben ik toch maar aan het schuiven gegaan.

Ik had op de vloer plakkertjes staan zodat ik al zeker wist dat ze op de oude plek terecht waren gekomen direct na de luisterdag. Qua plaatsing zat ik altijd een beetje links van de bankzitplek en heb dat gelijk meegepakt. Opnieuw uitgelijnt en dat klonk gelijk al beter. Bas iets meer aanwezig wat bij mij voor het voetjestappende gevoel zorgt.
295CF0A8-E7F8-4A1D-BCB5-54345C199135.jpeg

Nu drie weken later kan ik in ieder geval constateren dat het bij mij andersom werkt, beter klinkende set zorgt voor positieve geestesgesteldheid ondanks dat het de afgelopen drie weken veel drukker was. Het was nog niet 100% hoe het voor de luisterdag was maar goed genoeg om geen onrust te hebben en om lekker van de muziek te genieten.

Omdat ik het gepiel met een Bosch PLL 1P Laserwaterpas zat was heb ik een kruislijnlaser besteld.  Afgelopen vrijdag kwam deze binnen en vandaag gelijk gebruikt. Het is nu veel gemakkelijker in te stellen en komt warempel de diepte  grotendeels overeen hoe het voor de luisterdag was. Het is te lang geleden om zeker te weten maar ook Roger Waters klopte nu.
12378D14-34F1-44B8-980D-27113E4F0856.jpeg64333F84-A76C-4FE2-A735-FD9A038EC3E6.jpeg

Voor mij weer een goede en slechte conclusie te trekken. Helaas komt de plaatsing van de PAP Sextet 15 PB komt veel nauwkeuriger dan ik dacht en wil en mijn humeur bepaald veel minder hoe ik goede muziek waardeer, het is eerder andersom, goede muziek beïnvloed mijn humeur ten positieve.

Xander32

Vertrouw op je oren (en je laserwaterpas  ::) )
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Contour

Wat ik denk dat er ook aan de hand is, door het schuiven en pielen met de set is jouw gevoel bij de set weer positief geworden, en daardoor klinkt het nu weer beter. Eigenlijk is dat hetzelfde effect als iemand die een tweak aanschaft. 

Tabcam

Quote from: Xander32 on March 19, 2023, 07:06:21Vertrouw op je oren (en je laserwaterpas  ::) )
Als ik alleen op mijn oren bijstel gaat het ook niet goed. Zeker niet in het begin omdat je ook "went" aan geluid. De combinatie meten = weten én het moet goed klinken is in mijn boek de gouden formule.

Quote from: Contour on March 19, 2023, 07:43:55Wat ik denk dat er ook aan de hand is, door het schuiven en pielen met de set is jouw gevoel bij de set weer positief geworden, en daardoor klinkt het nu weer beter. Eigenlijk is dat hetzelfde effect als iemand die een tweak aanschaft. 
Ik denk van niet. Daarom ben ik ook eerst met testtracks gaan luisteren, dat liet al problemen horen die ik nu niet meer hoor. Dan is er meer veranderd dan een gerustgesteld gevoel ;).

Contour

Als je zaken hebt aangepast waardoor het nu ook anders meet zal het wel een combinatie zijn. Ben het met je eens dat exacte positie een verschil maakt, speaker 2cm teveel naar voren of achter heeft zeker invloed op wat je hoort.

Contour

Staat de bank waarop je luistert helemaal tegen de wand? Beter is het om deze wat naar voren te zetten. Tevens heb je mijn link wel eens gelezen over de alternatieve opstelling voor planars/dipolen? Zo niet, leuk leesvoer, bij mij was het de sleutel naar veel beter 3D beeld:

https://forum.audiogon.com/discussions/planar-speaker-placement

Tabcam

Quote from: Contour on March 19, 2023, 08:53:09Staat de bank waarop je luistert helemaal tegen de wand? Beter is het om deze wat naar voren te zetten. Tevens heb je mijn link wel eens gelezen over de alternatieve opstelling voor planars/dipolen? Zo niet, leuk leesvoer, bij mij was het de sleutel naar veel beter 3D beeld:

https://forum.audiogon.com/discussions/planar-speaker-placement

Quote from: Tabcam on October  1, 2022, 10:23:58Dat wil mijn vriendin niet want dan kan  de robotstofzuiger er niet meer langs :-X. Leefbaarheid en uiterlijk is ook van belang, het blijft een huiskamer ;). Hadden ze verder de huiskamer in gekund had ik eerder voor de Linkwitz LX521 of de Fikus P17 open baffles gegaan.

Quote from: Tabcam on October  1, 2022, 09:55:2960 cm tot achterkant luidspreker en 1m als je de voorkant als referentiepunt neemt. Zeg 70 cm van achterwand tot achterkant van de units.

Qua achterwand staat de bank zo'n 30 cm naar voren én is het er één met een vrij brede rugleuning. Ik denk dat ik 60 cm of nog iets meer van de muur af zit.

Het blijft een huiskamer met allerlei praktische beperkingen, PAF, en mijn eigen afwegingen. Ben al erg blij hoe het nu klinkt, zeker op voor mij normaal afspeelniveau.