Tabcam's set, where can I get...

Started by Tabcam, May 31, 2020, 10:51:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Tabcam

De laatste vier posts voegen mijns inziens niks inhoudelijks toe aan de discussie/uitwisselen van ideeën. Lees ook even het openingstopic alvorens dit soort open deuren en "grappige" zaken te posten.

Het gaat er in mijn beleving om zoveel mogelijk lage zuivere (strakke) bas zonder versmering, vervorming en daarmee de ruimtemodi zo min mogelijk aan te spreken.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Contour

Zoveel mogelijk? Meer dan de opname beoogd weer te geven?

chansig

 Afhankelijk van je speaker en ruimte zal je of je speaker kunnen aanpassen of je ruimte. Al dan niet icm Dsp. Beetje open deur...maar niet minder waar

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Tabcam

Quote from: Contour on September 11, 2021, 20:32:00
Zoveel mogelijk? Meer dan de opname beoogd weer te geven?
Meer voor muziek vanaf 20 Hz of voor films zelfs lager. En zoals er staat, zo zuiver mogelijk. Lastige blijft dat de wat de opname/edit beoogden te bereiken op hun opnameapparatuur en afspeelapparatuur is gerealiseerd en niet eenvoudig te achterhalen is. Wel technisch gezien zo goed mogelijk te benaderen (wat zit er in de opname) en een beetje meer bas kan volgens de verschillende onderzoeken naar luistervoorkeuren.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Tabcam

Quote from: chansig on September 11, 2021, 20:32:34
Afhankelijk van je speaker en ruimte zal je of je speaker kunnen aanpassen of je ruimte. Al dan niet icm Dsp. Beetje open deur...maar niet minder waar

Gr. Hans
Als je weet dat het een open deur is, waarom post je het dan :nopompom:. Lees het topic door en je weet dat ik weinig aan de luisterruimte kan aanpassen, zeker qua bas.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Tabcam

Quote from: DofN on September 11, 2021, 18:20:01
Ik lees af en toe berichtjes waarin je kritisch bent over basreflexLS en dat mag. Ieder systeem heeft zijn voor- en nadelen. Maar ik ben wel benieuwd naar de feiten als je bijvoorbeeld dit schrijft:

"Basreflex genereert mijns inziens veel meer problemen, zowel qua resonantiefrequentie als THD in dezelfde ruimte. Gesloten systemen vallen in het laag meer af maar lijken vooral qua THD erg veel beter en open baffle veel minder basproblemen maar weer andere problemen ".

Ik denk niet dat je dit ondersteund krijgt met feiten. Wat ik erover lees is dat mits de LS goed ontworpen is, er geen kwaliteitsverschil bestaat tussen een open en gesloten systeem. Ook ken ik geen onderzoeken waaruit blijkt dat een goed ontworpen open systeem per definitie een minder vlakke response meet dan een goed ontworpen gesloten systeem.
Als eerste, een goed ontworpen luidspreker is natuurlijk beter dan een slecht ontworpen luidspreker. De "generalisatie" gaat om kwaliteitsverschil in leefruimtes, niet in volledig asngepaste luisterruimtes. Daar heb ik alleen luisterervaring in, niet opbouw of langdurige ervaring.

Dat baspoorten zo algemeen zijn heeft te maken met de relatieve efficiency van het ontwerp. Een paar bekende nadelen zijn de tragere transientresponse en daarbij gepaard gaande group delay, verminderde efficiency bij (iets) hogere geluidsniveau's, port chuffing ofwel harmonische vervorming,

Hier een artikel en een forum thread. Niks wetenschappelijks, maar dat is ook niet de opzet van dit topic.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

DofN

Ik onderken onmiddellijk dat ieder systeem zijn nadelen heeft, ook bassreflex LS. Maar ik krijg de indruk dat je ze per definitie om (nog niet onderbouwde) redenen minder geschikt vindt dan gesloten systemen. En daar zie ik geen aanleiding voor.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Tabcam

#507
Quote from: DofN on September 11, 2021, 20:50:54
Ik onderken onmiddellijk dat ieder systeem zijn nadelen heeft, ook bassreflex LS. Maar ik krijg de indruk dat je ze per definitie om (nog niet onderbouwde) redenen minder geschikt vindt dan gesloten systemen. En daar zie ik geen aanleiding voor.
Het meest eenvoudige antwoord is dat het mijn ervaring is dat de ruimtemodi sneller aangesproken worden door een combinatie van de minder gemakkelijke plaatsing (komt preciezer), meer harmonischen/versmering/group delay die de bas veel minder strak laten klinken. Ben ik helemasl tegen basreflex? Nee, maar in huiskamers ervaar ik meer problemen dan er eenvoudige oplossingen zijn en ook in aangepaste luisterruimtes is dempen van het de lage bas niet eenvoudig te realiseren.

Als aanvulling, de Dutch&Dutch sprak de ruimtemodus van mijn huiskamer op ~39Hz ook aan maar anders, minder "boemerig"/minder vaak.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

chansig

Quote from: Tabcam on September 11, 2021, 20:40:51
Als je weet dat het een open deur is, waarom post je het dan :nopompom:. Lees het topic door en je weet dat ik weinig aan de luisterruimte kan aanpassen, zeker qua bas.

Ik reageer op onderstaande open deur
.
Quote from: Tabcam on September 11, 2021, 20:26:43

Het gaat er in mijn beleving om zoveel mogelijk lage zuivere (strakke) bas zonder versmering, vervorming en daarmee de ruimtemodi zo min mogelijk aan te spreken.

Wat mij betreft gaat de ene open deur over in de andere. Loopt wel makkelijk door.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

DofN

Gesloten vs gepoort zie ik echt niet.. Wel gesloten/reflex t.ov. van bijv. cardiode LS, waar open baffle en dipool LS weer hun eigen ruimteproblemen creëren. Maar goed, ik hou erover op.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

minplus

#510
Ook helemaal mijn idee. En ervaring de afgelopen 50 jaar.

Besef dat dit inhoudelijk ook wel niets zal toevoegen.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

Contour

Eenmaal gewend aan OB laag, is de gemiddelde reflex speaker een gruwel om aan te horen.

Tabcam

Gisteren Dirac proberen werkend te krijgen. Dat was een hele opgave omdat de software de MiniDSP SHD niet wilde herkennen. Op internet had ik al gelezen dat de versie die ik had, 3.08 problemen gaf. Eerst naar de nieuwste geüpdate, hielp niet. Op basis van internet tips zowel SHD als Dirac Live verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, herstart maar helaas, alleen de Arcam wordt herkend. Arcam uitgedaan, naar de 2.5.4 versie teruggestapt, ook niks. Uiteindelijk versie 3.05 geïnstalleerd omdat iemamd die wel werkend had, via SHD opgestart en succes :pompom:.

Snel Dirac inmeten want ik had maar beperkte tijd. Koste langer dan vroeger, na elke meting was hij erg lang bezig met iets :wacko: ??? Daarna drie verschillende curves, de standaard Dirac curve volledig bereik, Bruel-Kjaercurve volledig bereik en tot de Schroederfrequentie. Na eerst even luisteren was het in ieder geval beter dan de vorige keer Dirac. Ruimtelijkheid lijkt toe te nemen.

Ik probeer altijd na te meten en omdat ik niet veel tijd meer had (mijn vriendin appte dat ze naar huis fietste) heb ik vier snelle éénpuntsmetingen gedaan. Had liever ook nog een MMM per configuratie gedaan maar helaas. Frapante is dat de meting met PEQ en zonder Dirac het beste meet maar niet noodzakelijk de ruintelijkste is.

Voorlopige conclusie is dat ik ook nog de configuratie met PEQ samen met Dirac wil inmeten en dat ik meer met MMM als controle wil doen.

Hieronder de plaatjes bij de praatjes. Als eerste de vergelijking tussen ongecorrigeerd (donkergeel), Dirac Live (blauw) en PEQ gecorrigeerd (lila). Kanttekening blijft dat het een éénpuntsmeting betreft.

Daaronder het PEQ gecorrigeerde linker (paars) en rechterkanaal (lila).


Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Richi

Ik teken voor zulke kleine pieken en dalen. Dus goed gedaan hoor!
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Tabcam

#514
Ben weer iets verder maar heb er een breinbreker bij. Vooral over gecorrigeerd vs ongecorrigeerd en goed metend vs lekker klinkend.

Heb als eerste de best metende PEQ setting ook met Dirac ingemeten en de Diraccorrctie nagemeten met REW. Dat is schrikken. Waar het ongecorrigeerd wel iets beter meet, is dat andersom niet het geval. Ineens zit er een veel onregelmatiger FR in. Hoe klinkt het dan? Eerder als een verslechtering en kunstmatiger. Nu ik ze gemakkelijk naast elkaar eenvoudig kan wisselen klinkt met Dirac aan en vooral in het laag gecorrigeerd het beste.

De ruimte speelt natuurlijk veel mee. Vooral in het hoog merk ik een gemak op in de ongecorrigeerde setting  waarbij Dirac wel een stuk ruimtelijkheid en scheiding toevoegt. De best metende setting (PEQ4) biedt dat ook maar dan vind ik het hoog niet mooi. Misschien teveel aangezet in deze ruimte? Rare blijft dat deze setting iets meer afloopt naar beneden.

Affijn, nog wat nummers op youtube langsgelopen. Niet de beste kwaliteit maar kan vooral genieten hoe met live performances het er én lekker klinkt én goed uit ziet :clapping:

Ellie King - "Can't be Loved" (Live on eTown)

Mooi opgenomen cover en geweldig gezongen




Marc Broussard - Cry to me acoustic (Solomon Burke cover)

Zo lust ik wel meer covers :worship:




Chris Stapleton - Tennessee Whiskey

De foute schrijfwijze maar wat een mooie ruige whiskeystem :coffee:


Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Tabcam

Ben weer een mooie 'ontdekking' verder. Je moet eigenlijk nooit meerdere zaken tegelijkertijd testen, dat weet ik en onderken ik, masr soms vergeet ik wat ik had gedaan :wacko:.

Voordat ik Dirac had ingemeten heb ik ook zowel oude als nieuwe opamps getest en bleken er defecte exemplaren tussen. Nu had ik dat al met mijn oren vastgesteld maar ik had meteen de OPA275 door een Muses8920 had vervangen. Hoorde niet direct groot verschil, zit ook veel tijd tussen, maar was de verwisseling vergeten.

Deze week kwamen er de lange tijd geleden bestelde OPA1622 opamps binnen. Vandaag vervangen en hoorde het gelijk. Bijkomstig voordeel is dat nu de meest vlak metende setting het prettigst lijkt te klinken. Ergens geruststellend dat theorie en praktijk nu wel lijken samen te komen.

Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

brt

Nice Douwe!
Vind je dat er veel verschil zit tussen de op-amps?
Ik weet het, veel is een interpretabel begrip, maar je snapt wat ik bedoel..
Focal Sopra 1 | Line Magnetic LM219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3 | Apple Mac Mini M2 | Roon

Tabcam

Quote from: brt on September 18, 2021, 21:14:26
Nice Douwe!
Vind je dat er veel verschil zit tussen de op-amps?
Ik weet het, veel is een interpretabel begrip, maar je snapt wat ik bedoel..
Lastige, het verschil tussen de OPA275 en de LM4562 meende ik wel te kunnen bespeuren, meer gemak in de set. Tussen de LM4562 en de OPA1612 vrijwel niet. Het nadeel is dat je niet snel kan wisselen tenzij je twee identieke versterkers hebt en je kan ABX-en.

Nu met de OPA1622 erin lijkt het weer verbeterd, zijn de Purifi en Tripath meer aan elkaar gewaagd maar ik moet het verwisselen vaker herhalen. Ik merk vaak pas met langduriger sessies of iet gemakkelijker / ongemakkelijker / realistisch /minder realistisch klinkt tenzij het overduidelijk is.

Wat ik binnenkort wil doen is beter gaan meten en dan kijken of ik iets kan vinden.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Rob_Dingen

Hoi Douwe,

Wat is het voor een print met de led's?

Rob

Tabcam

Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Tabcam

Helaas vandaag een vervelende resonantie tegen gekomen. Er zit een rammeltje in de linkerluidspreker bij het nummer Sophonisbe van Jugurtha in de Salahé remix. Heb al gekeken of het de interne bekabeling was (aansluitingen verwisseld) of losgetrilde bouten maar helaas.

Daarna geluisterd of de versie op Tidal anders is als die van YouTube. Het lijkt toch een andere versie en nu is het rammeltje er niet. Om het nog erger te maken, daarna rammelde de linkerluidspreker op Youtube ook niet meer :-X.  Moet toch maar een keer gaan meten of het dan de unit is of niet.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

DofN

#521
Ik heb het nummer opgezet (Qobuz). Weet je nog wanneer je het rammeltje hoorde? Het is mij niet opgevallen. Kek nummertje trouwens.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Tabcam

Denk ergens tussen 20 sec en 40 sec als de beat er iets steviger in komt. Het rammeltje heb ik trouwens ook niet terug, snap er niks van :wacko:
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Richi

Heb je geen rammeltje, ben je nog niet tevreden.  :D




Geintje, wel balen hoor als je dan ineens hoort en daarna niet meer.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Tabcam

Quote from: Richi on October 28, 2021, 23:39:13
Heb je geen rammeltje, ben je nog niet tevreden.  :D




Geintje, wel balen hoor als je dan ineens hoort en daarna niet meer.
Hoorde het gisteren met afspelen van de nemmers van het Dutch Audio Event weer. Gelukkig niet vaak maar daarom ook op zoek naar de oorzaak, zal nog wel even duren ben ik bang :angel:
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i