Tabcam's set, where can I get...

Started by Tabcam, May 31, 2020, 10:51:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jack_D

#25
Ondanks dat ze behoorlijk groot zijn vind ik ze niet zo kolossaal ogen.Vaak worden die hele grote speaker van die "lijkenkisten"(oneerbiedig gezegd). Deze ogen lekker luchtig, interessante speakers :thumbs-up:

Ohm Ivo

Hoi Tabcam. Leuk topic en interessant verhaal. :) En gave speakers!  :pompom: En ik heb n paar vragen...

Nu heb ik op het net al diverse malen gelezen dat open baffle speakers minder last zouden hebben van de ruimte dan "kast"-speakers. Waarom is dat?

Is dat vanwege de akoestische kortsluiting die open baffles maken waardoor ze vroeg afvallen in het laag en daardoor de room modes niet of minder aanspreken, of is er een andere reden?

Hebben open baffles een eigen typisch geluid, zoals bijvoorbeeld electrostaten dat hebben t.o.v. dynamische speakers? Ik vraag dit omdat ik nooit open baffles heb gehoord, i.t.t. electrostaten, magnetostaten, basreflex, transmisslielijn en gesloten kasten...

Groet van Evert

Tabcam

@Jack_d De kamer maakt gelukkig dat t op t oog nog "meevalt" maar sta ik ernaast is de PAP groter :worship:.

@Ohm_Ivo Ze zijn best te vergelijken met electrostaten behalve het vroege afvallen. Dat valt mij eerder mee dan tegen. De bas kan de ruimtemodi een beetje aanspreken maar lang niet zo erg als een kastluidspreker.

De bas van 8 x15" is zowel aanwezig als voelbaar, meer voelbaar dan met de Ushers en die heeft best bas, spreekt de ruimtemodi veel mear aan.

Ik moet alleen nog aan de crossover werken, het hoog is te weinig aanwezig al is het flink verbeterd de afgelopen weken.

Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Tabcam

#28
Quote from: Raymond187 on June  1, 2020, 11:56:24
Gave set en leuk je verhaal te lezen. Zijn indrukwekkende speakers zeg  :wow:

Mis alleen de koffiezet apparaat,  :D
Had ik al ooit gepost maar hier nog een keer
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Tabcam

#29
Oops, foutje :nopompom:
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

brt

Leuk dat je een topic hebt aangemaakt Tabcam en een mooie set en heerlijke koffie, heb ik al mogen ervaren :)

Ook interessant om je filosofie te lezen, dat is inderdaad een goede om mee te beginnen.
Ben benieuwd of je de hoorns er uiteindelijk in laat zitten en hoe je de filters gaat finetunen.

Over de akoestiek: ik heb hier thuis mijn nieuwe wollen tapijt OP mijn oude tapijt gelegd, dat deed heel veel voor de kamer. Je ziet er niks van dat het 2 op elkaar zijn en daardoor is het voor het oog een extra lekker dik kleed. De kids spelen er graag op en de ruimte is er akoestisch enorm van opgeknapt.

Je zou misschien nog dikke gordijnen kunnen ophangen, dat absorbeert ook.
Zo'n akoestisch paneel achter de bank heb ik ook overwogen, maar ik begreep dat je al snel de 4cm dikke versie moet hebben om echt een beetje effect te merken. Mijn bank staat tegen de muur aan en dan vind ik het gewoon niet mooi er uitzien, maar jouwe staat ervoor dus ik denk dat het dan prima zou kunnen.

Leuk topic, ik ga em volgen!


Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Tabcam

@brt. Helaas is qua gordijnen er niet veel mogelijk :nopompom:. En gordijnen zijn vaak veel meer dan vier centimeter :P. Wie weet dat een soort van onderkleed of demping onder het tapijt wel lukt, leuk idee!

Qua filters, ik heb al de nodige onderdelen besteld dus hoop ik de gemeten shelf weg te kunnen krijgen. Heb voor de "leuk" ook luchtspoelen besteld maar of dat uit komt is maar de vraag. Misschien blijft het betaalbaar als ik ze zelf wikkel?

Ga denk ik ook dikkere panelen bestellen maar eerst maar eens kijken wat een beter filter doet. Daarna een filter met de Lii Audio breedbander en daarna nog eens kijken naar actief versterken. Dit omdat je daar nog meer versterkers nodig hebt alhoewel ik nog wel een IMG StageLine 2000d als reserve heb staan die wel voor het laag goed genoeg om te testen kan zijn.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

jellejanssen

Is dat zo  :threadclosed:

Lol, geintje. (Amp staat heel tijdelijk bij mij  :headbanging: help a forumfriend)

DofN

Quote from: TabCam on May 31, 2020, 12:17:17
Klopt, dank voor je tip. Ik kan alleen kan ik moeilijk inschatten hoeveel invloed het gaat hebben en die plafonds zijn niet echt goedkoop voor een ruimte als deze (±70 m2). Daarbij wil ik eerst een airco gezien de steeds warmer wordende zomers 8).

Ik zit ook nog aan een akoestisch paneel achter de bank te denken.

Mooie set, goede inleiding. Ik heb zo'n plafond en ik vind het verschil groot. Bij muziek went het snel maar ik merk het iedere keer weer als ik bezoek heb en er dus gesprekken gevoerd worden. Ik raad het alleen niet aan in een reeds gemeubileerde ruimte. Het was een zware klus om dat voor elkaar te krijgen.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Kingpin

Ben nu een paar keer bij Tabcam geweest en we delen daarnaast behoorlijk wat info via andere kanalen.
Mooi om zijn progressie te zien en het feit dat hij meer de diy weg inslaat en daarbij de voortgang goed vastlegd.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Jean Sibelius

Mooi dat je nu ook een eigen topic hebt Douwe en goed beschreven.

Ziet er netjes uit allemaal en de speakers zijn wel heel erg O0.


Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Tabcam

Quote from: doorofnight on June  2, 2020, 16:46:05
Mooie set, goede inleiding. Ik heb zo'n plafond en ik vind het verschil groot. Bij muziek went het snel maar ik merk het iedere keer weer als ik bezoek heb en er dus gesprekken gevoerd worden. Ik raad het alleen niet aan in een reeds gemeubileerde ruimte. Het was een zware klus om dat voor elkaar te krijgen.
Welke, een akoestisch spanplafond of een akoestisch spuitplafond of nog een ander type?
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Rob_Dingen

Akoestisch sluitplafond werkt perfect.
Afhankelijk van de uitvoering wel kostbaar geloof iets van €50,- tot €150,- per m2
Waarbij de goedkope variant een grof plafond krijgt en de dure variant eerst akoestische platen en dan spuitwerk er overheen komt en dan heb je gewoon een strak plafond.

Rob

DofN

#39
Je hebt echt een gave set Tabcam. En ze staan in een mooie ruimte.

Ik heb indertijd de gok genomen en voor een tamelijk fijne korrel gekozen, met een relatief klein effect vergeleken met grovere structuren. Gezien het grote plafondoppervlak, is het toch redelijk effectief. Bij mij zijn er geen platen onder gemonteerd; het lijkt me ook niet handig ivm de bovenlichtjes en de verschillen die je krijgt in je woning. Achteraf zou ik misschien toch een voor spanplafond voor een deel van het plafond gekozen. Dat is effectiever en kan ook mooi zijn, maar daarmee had ik niet ook de slechte verstaanbaarheid bij de keukentafel opgelost.

Ik heb in de luisterhoek ook een zwaar wollen vloerkleed en in de kamer en een groot dempend paneel (van rivasono) opgehangen aan één wand. Je zou zeggen: niet symmetrische demping is niet OK, maar dat gaat toch goed. Ik denk omdat flutter die ontstaat door reflecties tussen harde oppervlakken ook met asymetrische demping wordt opgeheven.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

r_flagg

Hoi Douwe

Zo.... dat is een mooie en imposante set die je hebt. Zeker die speakers springen in het oog.
Lijkt me leuk om die eens in het eggie te horen spelen  ( misschien op een setje mola's ??  ;D  )
Met een lekker bakkie ( of zo ) erbij

Ik ben het helemaal eens met jou prio lijstje. .. Ruimte ( akoestiek), dan speakers .. etc..  en met het idee dat er , vanwege het sociale aspect er minder muziek geluisterd wordt in een speciale muziekkamer dan in de woonkamer. Vandaar dat ik ook mijn setje naar de woonkamer ga verhuizen waar er dus ook nog genoeg werk ligt om de akoestiek te verbeteren.  Ook een leuk onderwerp om tijdens de koffie met ( limburgse) vlaai en met mooie muziek op de achtergrond over te filosoferen.   
Movie: JVC X500; Onkyo TX-NR5008; Sony UBP-X800; Synology DS1812+ DX512 (13x3TB); Surround-11.2: sony SS-T70es (11x) sub:2x 18" DIY
Stereo-1: NAD M12;  2x Mola Mola Kaluga; Jamo R907
Stereo-2: SONY TA-E80es; 2x TA-N80es;Sony CDP-X777es; ST-S770es; TC-K950es; Sony SS-R70es speakers ( Esprit no3)

Tabcam

Quote from: jellejanssen on June  2, 2020, 16:29:05
Is dat zo  :threadclosed:

Lol, geintje. (Amp staat heel tijdelijk bij mij  :headbanging: help a forumfriend)
Klopt, i.p.v. op de bank doet ie niks, nu is ie "de rest van het seizoen" uitgeleend :P
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Tabcam

Vanavond flink aan het filter zitten sleutelen en het is grappig om te horen hoeveel het doet. Merk wel dat ik echt op het filter moet gaan meten. Elke aanpassing heeft zowel verwachte goede effecten als ongewenste bijeffecten. Komt waarschijnlijk omdat het een serieel filter betreft. Misschien toch eenvoudiger om naar een parallel filter over te gaan.

@rob_dingen @door_of_night   Ga me eens verdiepen in het akoestische spuitplafond. Wie weet ook op de muren (akoestische spack?) als de meubels toch weg moeten. Waterval laat echt veel te weinig demping zien.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Richi

Ein-de-lijk een eigen topic!  :hehe:  Volgmodus aan!

Enne, ik ben helemaal geen koffie drinker, maar de koffie van Douwe ging er prima in.  :D
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Rob_Dingen

Hoi Tabcam,

Als je goed kan meten en ook de impedantie kan ik je wel helpen met het filter.

Rob

chansig

Verveel je je Rob ?  :D

Ik zie je man en alleman je hulp aanbieden. Wat uiteraard alleen maar goed en fijn is voor die mensen.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

r_flagg

Quote from: chansig on June  3, 2020, 14:44:17
Verveel je je Rob ?  :D

Ik zie je man en alleman je hulp aanbieden. Wat uiteraard alleen maar goed en fijn is voor die mensen.

Gr. Hans

Mag ik me daar ook als hulp-behoevende bij aansluiten  :angel:
Movie: JVC X500; Onkyo TX-NR5008; Sony UBP-X800; Synology DS1812+ DX512 (13x3TB); Surround-11.2: sony SS-T70es (11x) sub:2x 18" DIY
Stereo-1: NAD M12;  2x Mola Mola Kaluga; Jamo R907
Stereo-2: SONY TA-E80es; 2x TA-N80es;Sony CDP-X777es; ST-S770es; TC-K950es; Sony SS-R70es speakers ( Esprit no3)

Tabcam

Quote from: Rob_Dingen on June  3, 2020, 14:34:05
Hoi Tabcam,

Als je goed kan meten en ook de impedantie kan ik je wel helpen met het filter.

Rob
Heb momenteel geen oscilloscope bij de hand. Alleen op de laptop dus met max 96 kHz en 16 bit (als ik dat haal :P) en moet nog eens kijken hoe ik dan goed ga meten.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Kingpin

#48
Quote from: TabCam on June  3, 2020, 15:50:19
Heb momenteel geen oscilloscope bij de hand. Alleen op de laptop dus met max 96 kHz en 16 bit (als ik dat haal :P) en moet nog eens kijken hoe ik dan goed ga meten.
Voor wat het waard is

https://kimmosaunisto.net/Software/Software.html

Of ARTA software bijvoorbeeld.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Tabcam

Quote from: Kingpin on June  3, 2020, 16:01:31
Voor wat het waard is

https://kimmosaunisto.net/Software/Software.html

Of ARTA software bijvoorbeeld.
Toevallig werk ik al met Virtuix voor het crossover maar bedankt voor de tip! Moet alleen nog achterhalen hoe ik van de getracete impedantie en FR aan een luidsprekerunit koppel, werk er pas twee dagen mee :angel:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i