Tabcam's set, where can I get...

Started by Tabcam, May 31, 2020, 10:51:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Tabcam

Omdat ik al een tijdje een set-evolutie doormaak is het toch maar eens tijd voor een eigen topic.

Een paar huishoudelijke zaken voor dit topic;
1. Iedereen heeft zijn visie, gezindte. Graag ruimte voor elkaar :angel:!
2. Heb je een andere visie, nodig me uit voor een M&G of maak een eigen topic aan.
3. Constructieve opmerkingen worden gewaardeerd, discussie en inhoudsloze opmerkingen niet, laat die maar zitten!

Daar waar anderen gelijk de set induiken wil ik beginnen met mijn geluidsfilosofie, daarna de onderdelen in belangrijkheid doorlopen. Die posts zal ik aanpassen als mijn geluidsfilosofie, de ruimte dan wel set wijzigt.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Tabcam

#1
Mijn geluidsfilosofie

Ik speel met een HT/Muziekset die me al vaker voor problemen stelt en ik hou van sets die alles kunnen afspelen. Ik ben muzikaal gezien een redelijke omnivoor en wil weinig concessies doen om bv. slecht opgenomen popplaten en zeer dynamisch gecomprimeerde muziek slecht te laten klinken. Ik mag horen dat het slecht opgenomen is, ik wil er (tot op zekere hoogte) nog steeds van kunnen genieten. Datzelfde geldt voor het Hometheater, ergens lastig om "alles" met één set te moeten kunnen maar ook een uitdaging en als het HT gedeelte goed genoeg is ben ik ook tevreden.

Dan hou ik ook dat muziek op verschillende afspeelniveau's goed blijft klinken. Het is een huiskamer en zelf in een aparte luisterruimte wil ik vaak liever op 50-60 dB spelen. Ja, er zijn genoeg nummers die lekker hard (80-90 dB) en een film lekker hard op zijn tijd is ook fijn maar veel vaker is het dus relatief zacht.

Muziek heeft een ongrijpbare factor die we vaak plezier, emotie, erin betrekken etc. noemen. Hoe een set van geluid die factoren zo goed mogelijk kan benaderen, hoe beter ik die vaak vind. Daar zijn vele factoren die daarin meespelen, zuiverheid van het geluid, meewerken met de ruimte (of in het ideale geval, de ruimte dwingen mee te werken), ruimtelijkheid (komt dit door de ruimte of niet?) staan voor mij vaak bovenaan.

Tevens ben ik enigzins technisch onderlegd en hou van voorspelbare uitkomsten. Helaas is muziek zoiets dat zelfs als alles goed meet en het dus hetzelfde zou moeten klinken, dat soms toch niet doet. Meten we dan wel het goede, is er een synergie-aspect of juist contrasynergie-aspect dat meespeelt, ik heb er niet altijd een wetenschappelijke verklaring voor. Vandaar eerst goed meten en dan luisteren en kijken hoe het zich in de ruimte/set gedraagt.

Wat betreft invloeden op de geluidskwaliteit (en dat zal lang niet iedereen het met me eens zijn), zie ik de volgende volgorde: ruimte, luidsprekers, (voor)versterker, dac, streamer, bekabeling (mits dik genoeg). De stroomvoorziening is ook erg belangrijk maar hangt vooral van het apparaat af. Goed ontworpen apparatuur heeft er veel minder last van, meer budgetapparatuur heeft er baat bij.

De volgorde van investeren en budgetverdeling is dan ook grofweg hetzelfde als die van de invloed op de geluidskwaliteit. In die optiek is bv. geld in een betere crossover stoppen bepalender voor de klankbalans dan geld in een betere dac tenzij je een hele slechte hebt.

Leuke is dat je direct hoort wat vaak beschreven wordt. Spoelen met de tweeterweerstanden -> meer hoog -> tonen sterven langzamer uit -> S / T (  / K / P / F ) klanken meer tot teveel aanwezig. Hetzelfde geld voor de verhouding bas/mid en hoog , meer bas -> klinkt snel lekker ook op lagere volumes (warm wordt veel als term gebruikt ;) )

Ik zou online de Harmanopleiding kunnen doen maar heb het gevoel dat ik me dan alleen nog maar meer ga ergeren als het geluid verkeerd is. Het spreekwoord "zalig zijn de onwetenden" is dan zeker van toepassing. Verder vind ik het wel leuk om bij anderen te luisteren. Je hoort vaak wat je mist en goed vind als je bij mede-liefhebbers gaat luisteren. Elke ruimte en elke set klinkt anders en je hebt altijd tijd nodig om te wennen.

Zoals iedereen heb ik ook beperking die ik soms mezelf opleg, soms van de omgeving opgelegd krijg ;P. Geen probleem, gewoon kijken wat je binnen die limieten wel kan bereiken. Natuurlijk is er veel meer te zeggen en filosoferen over muziek, maar dan graag met ruim de tijd en een lekkere koffie, thee of andere versnapering erbij :coffee:

Als laatste, er zijn meerdere wegen naar Rome, zo ook naar een steeds betere set. Mocht je goede tips hebben hou ik me aanbevolen.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Tabcam

#2
De luisterruimte

Als eerste een beschrijving van het meest bepalende onderdeel van de set, de luisterruimte. In mijn geval is de luisterruimte tevens woonkamer. Helaas zijn alle muren, de vloer en het plafond hard. Er staan een paar dempende zaken in de ruimte, bankstel, tafel met vloerkleed, ligbank in de hoek, een boekenkast en een scheidingskast zorgen dat het net geen badkuip is, maar een iets te levendige ruimte.

Omdat het een huiskamer is, zit de TV op een TV meubel in het midden van de set (ik weet niet ideaal voor stereo :P). De hoekbank stond oorspronkelijk vrij strak op de muur maar is nu al  ruim 30 cm van de muur af en met dikke rugleuning zit ik nu ruim 50 cm van de muur af. Nog steeds is op het puntje op de 'stoel', de fijnste luisterpositie.

Omdat ik niet alleen de inrichting bepaald :angel: is het een strakke ruimte. Enige mogelijkheden voor akoestische aanpassing die ik nog zie is een dempend paneel achter de bank en eventueel een akoestisch spanplafond.

Ik had graag een aparte audiogroep aan laten leggen. Helaas is er én weinig ruimte in de meterkast en zijn vrijwel alle stroompunten in de kamer met elkaar verbonden. Tevens zijn de plinten van natuursteen net als de vloer waar een patroon in zit. Ik wil daar n iet doorheen boren maar dat zou dan wel moeten dus dat feest gaat helaas niet door.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Tabcam

#3
De luidsprekers

Belangrijkste onderdeel van de set zijn de luidsprekers. In mijn geval ben ik uitgekomen op open baffle luidsprekers omdat die relatief gezìen minder last van een actieve ruimte hebben. In dit topic kan je stukjes van de zoektocht lezen. Het zijn de PureAudioProjects Quintet 15 Horn1, 8x 15" woofers met een efficiënte hoorn. De gevoeligheid is ongeveer 96 dB (niet nagemeten) met een vrij eenvoudig seriefilter.

Leuke is dat de luidspreker een soort bouwpakket is. Je hebt alleen een inbussleutel nodig en een schroevendraaier, o.a. voor het filter. Als techneut heeft het iets prettigs dat je alles weet te zitten en eventueel kan aanpassen.

Dan komen we bij het geluid van de luidsprekers. Het zijn open, redelijk transparante en, met origineel filter voor de hoorns, afgestemd op bas en midrange (<2.5 kHz veel meer energie). Ik denk dat velen dit als warm zouden omschrijven.

Bij de thuisauditie van de PAP Q15 horn1 (kort het maar af :tongue2:) hoorde ik veel detail, ook op lage volumes. De bas is erg goed en op hogere volumes ook flink voelbaar. Daarbij wordt de ruimte niet bovenmatig aangesproken, ofwel er is geen ruimtecorrectie nodig om de bas onder controle te houden. Gaat niet tot 20 Hz helaas, maar 30 Hz goede bas is beter dan 20 Hz sloppy bass. Wel was het hoog minder aanwezig. Ze zijn echter vrij eenvoudig van aan te passen aan andere luidsprekerunits dus he ik er alle vertrouwen in dat het in de toekomst ook op dat gebied goed komt.

Leuke is wel dat het filter aangepast kan worden. Heb Covid19 aangegrepen om verschillende aanpassingen te doen en welke het uiteindelijk wordt weet ik nog niet. Ik had Lii Audio Crystal 10 besteld omdat ik die gehoord had en een beter afstraalgedrag heeft. Dat laatste ben ik nu niet zeker meer van. Helaas betekent Covid19 ook dat de hele dag thuis de hoeveelheid meet en experimenteersessies beperkt.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Tabcam

#4
De electronica

Luidsprekers zijn leuk maar je hebt ook nog de nodige electronica electriciteit en tegenwoordig ook nog software nodig om films te spelen en muziek te luisteren.

De bronnen zijn een Raspberry Pi met digitale interface HAT, KPN internetTVbox (nog geen 4k) en een NVidia Shield TV 2017. De laatste twee zijn verbonden met een Arcam AVR550 receiver.

De Arcam staat voor HT ook nog verbonden met een LG65F950V oled TV. Ben ik al jaren erg blij mee. Niet gekalibreerd maar wel apart ingesteld omdat de standard kleuren overgesatureerd en niet natuurlijk over kwamen. Enige pinpuntje is een beperkte black level crush alleen te zien in erg donkere scenes. Het is een balans tussen meer kunnen zien en gecomprimeerd zwart en dan ga ik voor iets meer kunnen zien i.v.m. films en vooral series.

De Arcam wordt voor de fronts ondersteund met een HPA-S400ET Purifiversterker. De Pi is via een Chord Hugo rechtsatreeks op de Purifiversterker aangesloten. Ik zit nog te kijken naar of ik dat allemaal of deels vervang door een MiniDSP maar het nadeel is nog de integratie met HT.

Mijn ervaring is dat stroomvoorziening heel veel invloed heeft. Midden in de nacht is veel mooier en niet alleen omdat de omgeving rustiger is, dat is die hier ook op zondag etc. Ik heb een tijd een Allo Shantivoeding gehad en kijk nu uit naar een alternatief alleen weet ik nog niet zeker of ik met de Pi verder ga. De set wordt tegenwoordig uit een AudioQuest Niagara 1200 gevoed, op de eindversterker na, die gaat rechtstreeks de wandcontactdoos in.

Dit was het voor nu, maar er komt meer!
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

morca

Quote from: TabCam on May 31, 2020, 10:51:44
Omdat ik al een tijdje een set-evolutie doormaak is het toch maar eens tijd voor een eigen topic.

Een paar huishoudelijke zaken voor dit topic;
1. Iedereen heeft zijn visie, gezindte. Graag ruimte voor elkaar :angel:!
2. Heb je een andere visie, nodig me uit voor een M&G of maak een eigen topic aan.
3. Constructieve opmerkingen worden gewaardeerd, discussie en inhoudsloze opmerkingen niet, laat die maar zitten!

Daar waar anderen gelijk de set induiken wil ik beginnen met mijn geluidsfilosofie, daarna de onderdelen in belangrijkheid doorlopen. Die posts zal ik aanpassen als mijn geluidsfilosofie, de ruimte dan wel set wijzigt.
Meet and greet is altijd leuk is mijn visie  ;D

Mooie speakers . Fotos ...houden we van :)

Marco66

Mooie uitgebreide startpost, en meets zijn altijd leuk en leerzaam!
Woonkamer: Marantz SC-7S1, Marantz SM-17, Bryston BDA-1 dac, Bryston BDP-2 streamer, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

holco

Leuk topic Douwe, we gaan het met interesse volgen ;D
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

fluissie

Sluit me helemaal aan bij bovenstaande post !

En fraaie set hoor Douwe !

Rob_Dingen

Hoi Tabcam,

Er is ook nog een akoestisch spuit plafond wat je kan laten doen.

Rob

Tabcam

Quote from: Rob_Dingen on May 31, 2020, 12:12:05
Hoi Tabcam,

Er is ook nog een akoestisch spuit plafond wat je kan laten doen.

Rob
Klopt, dank voor je tip. Ik kan alleen kan ik moeilijk inschatten hoeveel invloed het gaat hebben en die plafonds zijn niet echt goedkoop voor een ruimte als deze (±70 m2). Daarbij wil ik eerst een airco gezien de steeds warmer wordende zomers 8).

Ik zit ook nog aan een akoestisch paneel achter de bank te denken.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i


Lucky.L

Kef R7,Lyngdorf TDAI 3400,Canare 4S11,  Samsung 65QN85A.,Mede8er med600x3d,Panasonic DMP-UB 700 ,  Samsung HW-Q900A

sion

Mooie topic, erg leuk om te zien! Als je een Meet & Greet gaat organiseren schuif ik graag aan! Ook leuk dat je begint met je geluidsfilosofie dat zijn heel belangrijke overtuigingen wat fijn is als je dat van elkaar weet. Kan een positieve draai geven aan een hoop discussies.
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

Tabcam

Quote from: sion on May 31, 2020, 13:44:40
Mooie topic, erg leuk om te zien! Als je een Meet & Greet gaat organiseren schuif ik graag aan! Ook leuk dat je begint met je geluidsfilosofie dat zijn heel belangrijke overtuigingen wat fijn is als je dat van elkaar weet. Kan een positieve draai geven aan een hoop discussies.
Voorlopig geen grootschalige M&G ben ik bang. Nu is grootschalig toch lastig want qua HT heb ik drie redelijke goede en qua stereo eigenlijk maar één ideale en een redelijk goede, allemaal helaas niet op 1.5m afstand  :angel:.

Hoop ook hier geen discussies, wil ik best aangaan in andere topics, Hoop hier eerder op verhelderende vragen etc.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

kermy

Gewoon een hele mooie set die je daar hebt. Ik ben geheel onbekend met het open baffle principe, maar ik zou het best eens willen beluisteren.

En staar je niet dood op alle mogelijke verbeteringen, het is tenslotte een woonkamer.

En waar mensen een dedicated luisterruimte hebben is het gebruik daarvan vaak minimaal doordat je dan de afzondering hebt van de rest van de familie.
Voorgaande is hier alleen al op het forum al diverse malen langs gekomen, mensen die hun dedicated ruimte opgaven om het sociale aspect meer in te vullen.

Misschien is ook dat onderhevig aan het oude spreekwoord, "het hebben van de zaak, is het einde van het vermaak".

Ik zou zeggen, genieten maar!


Met vriendelijke groet,

Kermy

B-art

#16
Mooie set vooral de luidsprekers, kan mij vaak vinden in jouw muziekkeuze
musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note

Tabcam

Quote from: kermy on May 31, 2020, 15:16:37
...
En staar je niet dood op alle mogelijke verbeteringen, het is tenslotte een woonkamer.

En waar mensen een dedicated luisterruimte hebben is het gebruik daarvan vaak minimaal doordat je dan de afzondering hebt van de rest van de familie.
Voorgaande is hier alleen al op het forum al diverse malen langs gekomen, mensen die hun dedicated ruimte opgaven om het sociale aspect meer in te vullen.
...
Daarom had ik voor De Covid19-crisis nog geen luisterkamer en nog steeds is het geen echte luisterkamer maar omdat ik nog wel even zit heb ik wat kleine akoestische aanpassingen gedaan. Tapijt dat ik nog had liggen, EasyPol akoestische panelen. Heb nog echte bass traps nodig, Ushers produceren best was bas :P.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

katwax

Leuk je eigen Showcase ipv al die losse topics, hoewel ik wel voor groot deel kon opmaken hoe je setup eruit ziet.
Mis alleen je andere set of is die weg?
Btw ik lees dat je de Shanti gaat vervangen, is deze nooit return gekomen dan?
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Berry76

Mooie set en duidelijk omschreven verhaal.  :clapping:
Ik heb 2 Dali opticon 6, 2 Dali opticon 2 , 1 Dali opticon vocal en de Dali esf12  en ef-9 sub. Een Acram AVR 390. Gaia III onder de fronts en sub De rega planar 3, met de rega fono MM MK3 en de rega Neo TT psu. Voor streaming : Somt sms 200 neo ultra, RME adi-2 fs dac gevoed door de Pura dodo

denoontje

Imposant..zeker voor de woonkamer...
Veel luister plezier man.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

vanzomereng

Zeer fraai en indrukwekkend en als deze set minstens net zo goed klinkt, zoals mijn set het bij mij thuis doet,
kan ik niks anders zeggen, dat je het perfect voor mekaar hebt  ;D
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Tabcam

Quote from: katwax on May 31, 2020, 23:38:51
Leuk je eigen Showcase ipv al die losse topics, hoewel ik wel voor groot deel kon opmaken hoe je setup eruit ziet.
Mis alleen je andere set of is die weg?
Btw ik lees dat je de Shanti gaat vervangen, is deze nooit return gekomen dan?
Klopt, ze konden van Allo geen uitsluitsel krijgen of het toevallig deze batch was want de paar daar aanwezige voedingen hadden het ook. Kreeg netjes mijn geld terug maar Allo heeft 2x gereageerd dat ze door Covid19 nu geen antwoord kunnen geven. Heb rustig afgewacht maar ga er maar nog eens een mailtje achteraan sturen.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

katwax

Quote from: TabCam on June  1, 2020, 11:47:14
Klopt, ze konden van Allo geen uitsluitsel krijgen of het toevallig deze batch was want de paar daar aanwezige voedingen hadden het ook. Kreeg netjes mijn geld terug maar Allo heeft 2x gereageerd dat ze door Covid19 nu geen antwoord kunnen geven. Heb rustig afgewacht maar ga er maar nog eens een mailtje achteraan sturen.
Ok zo, beetje Covid trouble dus, maar als ik het goed lees ga je eerst toch nog trachten of ze Shanti kunnen leveren die gemeten is dan? :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Raymond187

Gave set en leuk je verhaal te lezen. Zijn indrukwekkende speakers zeg  :wow:

Mis alleen de koffiezet apparaat,  :D