Tabcam's set, where can I get...

Started by Tabcam, May 31, 2020, 10:51:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Tabcam

Quote from: Xander32 on May 18, 2023, 10:09:40Een ieder dus aan de studiomonitor, uiteraard incl. akoestische maatregelen. Met al het overige neem je de muziek onvoldoende serieus 🤔
Ik ben erachter gekomen dat studioa en PA-apparatuur andere doelen hebben dan genieten van muziek. Die willen goed kunnen horen hoe een edit zich gaat vertalen naar wat de gemiddelde luisteraar hoort. Daarbij zitten ze vaak near field te luisteren. En, zoals je al zegt, vrijwel alle studio's hebben meer akoestische demping dan de meeste huiskamers.

Bedoel je met de laatste zin dat ik muziek onvoldoende serieus neem? Ik gok namelijk dat ik in overig val  :tongue2: .
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Kwabbernoot

Effe voor mijn beeldvorming. We hebben het hier over de Usher luidsprekers?

Groeten...

Richi

Lekker die oesters. Prima uitstapje zo te zien. Maar nu weer aan de slag met je set Douwe!  :devil:
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Xander32

Vraagtekens had ik bij de reply van DofN en ik boog die om naar een ietwat "extreem". Daarop gaf hij een verduidelijking/ nuancering. Jij kwam in het gehele verhaal niet voor 🙂 Relax 😉

Quote from: Tabcam on May 19, 2023, 10:15:59Ik ben erachter gekomen dat studioa en PA-apparatuur andere doelen hebben dan genieten van muziek. Die willen goed kunnen horen hoe een edit zich gaat vertalen naar wat de gemiddelde luisteraar hoort. Daarbij zitten ze vaak near field te luisteren. En, zoals je al zegt, vrijwel alle studio's hebben meer akoestische demping dan de meeste huiskamers.

Bedoel je met de laatste zin dat ik muziek onvoldoende serieus neem? Ik gok namelijk dat ik in overig val  :tongue2: .
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Tabcam

#779
Quote from: Kwabbernoot on May 19, 2023, 10:45:24Effe voor mijn beeldvorming. We hebben het hier over de Usher luidsprekers?

Groeten...
Nee, ik die staan op de werkkamer op zolder. Dit betreft de PAP Sextet 15 PB.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Tabcam

#780
Quote from: Xander32 on May 19, 2023, 11:09:38Vraagtekens had ik bij de reply van DofN en ik boog die om naar een ietwat "extreem". Daarop gaf hij een verduidelijking/ nuancering. Jij kwam in het gehele verhaal niet voor 🙂 Relax 😉
Zag mijn post niet als niet relaxt  :wacko:, ben heerlijk relaxt ;).

20230519_121510~01.jpg20230519_125759~01.jpg 
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Tabcam

Waarom vind ik siblance zo lastig? Omdat het toch best aandacht trekt. Ik volg bv. Denys Davydov op youtube. Niet meer alles kijken maar wel de hoofdlijnen. Daar hoor ik nu enorm veel siblance. Beluister ik dit met de koptelefoon hoor ik dat ook. Het is dus ofwel een kwestie van wennen ofwel mijn koptelefoon / dac is geen goede referentie. Vandaar de cirkel der verwarring.


Gelukkig is er ook goed nieuws. Ik zette het album Abnormally Attracted To Sin van Tori Amos op en met het nummer Curtain Call vond ik de kickdrum best droog / gedempt. Wat blijkt, op de koptelefoon ook. En bij Tori geen last van siblance. Ik hoor het maar veel minder dan de Denys Davydov opname.




Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Tabcam

Heb vandaag nog even snel een meting kunnen doen van de nieuwste settings. Ziet er redelijk hetzelfde uit behalve rond 300 Hz. Rare is dat het wel veel beter klinkt. :wacko:

20230520-LR-MLP-peq3g-SPL.gif

Hieronder de oude meting:

PAP-Sextet15-PB-LR-SPL.gif
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Tabcam

Quote from: dre73 on May 20, 2023, 20:35:48Dan lekker zo laten! :pompom:
Nee joh, lekker doorpielen, wordt nooit slechter en laatste tijd telkens beter :coffee:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Tabcam

Ben vandaag bij Satefan van het ZBAforum geweest. Was behalve een erg gezellig M&G ook wederom erg leerzaam.

Satefan heeft de fameuze tonnetjes met twee naar boven en beneden stralende Purifiwoofers en twee Bliesmatweeters, één naar voren stralend en één naar achteren gericht die hij met verschillende vertragingen wel of niet kan inzetten.

Het klonk allemaal nog zuiverder als wat ik nu heb alleen ruimtelijk klonk het nog best anders. Uiteindelijk kwamen we tot de conclusie dat met het Haaseffect in het achterhoofd inzetten van de tweeters het beste klinkt.

Leerzame is dat de siblance nu erg lijkt op hoe ik de set nu heb ingeregeld. Abba's dancing queen klinkt nog net wat schoner en volgens mij daardoor beter.

Wat ik ook had was dat op mijn set Wishing (if I had a photograph of you) van A Flock Of Seagulls erg waardeloos klinkt. Nu blijken daar op Tidal twee versies, een MQA en een gewone. Nu blijkt daar de MQA versie ook nog steeds fout te klinken. Ergens fijn, want dan ligt het aan de edit en kniet aan de huidige instellingen.

A Flock Of Seagulls - Wishing (if I had a photograph of you) MQA

A Flock Of Seagulls - Wishing (if I had a photograph of you)

Ik zeg niet dat het een brilliante opname/edit is maar bij de MQA versie klopt er volgens mij iets niet.

 

Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Tabcam

Hoe bepaal je of een set High Fidelity is? Naarmate mijn set beter is geworden klinkt het realistischer. Het klinkt nog steeds niet als een echte drumset mijns horens. "Komt in de buurt" is voor mij ergens nog steeds "nep" want niet echt :angel:.

Ik heb de queeste ook "opgegeven", ik denk dat ik balans belangrijker vind dan ultiem realisme. Ik vermoed dat ultiem realisme veel opnames onbeluisterbaar/niet te pruimen maakt. Maar beter kan nog wel. De laatste tijd relatief weinig meettijd gehad maar  ik hoop nog een keer met timing wat te kunnen stoeien.

Ben ik dan niet tevreden? Eerder het omgekeerde, blijf soms 's nachts iets te lang plakken en als het net iets minder klinkt dan ik verwacht, is dat op mijn koptelefoon ook zo. En ik ontdek nog steeds vette nieuwe en oude muziek. Hieronder twee voorbeelden.

Als eerste popicoon Janet Jackson. Niet veel gespeeld de afgelopen tijd maar ineens kwam ze via Tidal tevoorschijn met Black Eagle. Wat een mooie bas :headbanging:.


Als tweede Jorja Smith met een poppy track maar het intrigeert toch.


Denk dat het vooral het ritme en de drum 'n bass is.

Kortom, ben erg tevreden.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Richi

#787
Goed om te lezen Douwe! En lekkere nummers weer. Janet staat hier nu te zingen.  :D
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Tabcam

#788
Heb vandaag weer eens Dirac Live opnieuw ingemeten. Lijkt op zich best redelijk. Ben deze keer lui geweest en heb niks aan de 3.0 instellingen veranderd. Luister ook alleen nog maar films en soms series met 4.0. TV en veel series gaan digitaal de MiniDSP in en dus geen Dirac Live.

Dirac_Live.png

Zelf vind ik iets meer bas rond 160 Hz wel fijn, maar goed, dat kan ik later ook nog veranderen.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Tabcam

Heb vandaag gespeeld met de Duraccurve en heb vooral in het basgebied de curve iets omhoog getrokken en de dips gevolgd. Eerst heb ik links aangepast en toen rechts losgekoppeld omdat de dalen toch anders lopen.

DiracLive-Front_Left-Follow_FR.png

DiracLive-Front_Right-Follow_FR.png

Blijft lastig om te bepalen of en wanneer het beter uitwerkt omdat de Arcam AVR550 maar één Diracslot heeft en je dus niet eenvoudig naast elkaar kan beluisteren.

Grootste voordeel van de huidge setup met de Cambridge Audio is dat alles zo stil is dat de fronts nu echt op 0 dB (MiniDSP) gezet kunnen worden en je absoluut geen ruis hoort tenzij met het oor op de tweeter of mid. Vond het apart dat Dirac Live alle luidsprekers op +9/+10 dB zette. Had de UMIK-2 gain wel op maximaal gezet dus denk dat ik de volgende keer harder moet meten.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Tabcam

Gisteren kwam ik op youtube een mooie click bait titel tegen; Why your audio is bad and you cannot do anything about it.


Nu is hij helaas wat breedsprakig maar ergens heeft hij een punt. Wat hij vergeet is dat het verschil tussen popopnames waar dat erg voor geldt en meer audiofiele opnames. Nu merk ik dat bv. Deep House en ook andere minder main stream muziekstijlen er minder last van lijken te hebben.

Het leuke van Tidal is dat die een replay gainwaarde met elke stream meestuurt. Die is niet altijd zichtbaar maar heb nu een programma waarmee ik dat kan zien. Het beste wat ik heb gezien is -1 dB en de betere opnames zitten tot zeg -5 dB met de ergste opnames lager dan -12 dB.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

brt

Wat houdt zo'n replay gain waarde in, Douwe? Is dat een soort limiter of compressor?

Heb nu weer tijdelijk een abonnement van Qobuz naast Tidal. Het klinkt toch echt wel anders, maar welke beter is ben ik nog niet uit.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Tabcam

Replay gain is metadata die aan een bestand of stream kan worden toegevoegd. Die metadata beschrijft hoe hard de muziek t.o.v. een referentieluidheid is. Tegenwoordig wordt vaak 89 dB gebruikt er wordt gerefereerd dat het oorspronkelijk 83 dB was. Zolang je bij één streaming service blijft zou het niet uit moeten maken.

Helaas werkt mijn BlueSound Node hier niet perfect mee en hoor ik heel soms tikken als ik replay gain playback aan zet :nopompom: . Wel jammer maar ga nog kijken of ik iets kan maken in combinatie met de MiniDSP SHD.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

brt

Dank voor de toelichting. Het wordt dus een soort van 'opgepompt', bijzonder...
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Tabcam

Quote from: brt on July  7, 2023, 09:51:41Dank voor de toelichting. Het wordt dus een soort van 'opgepompt', bijzonder...
Vooral mainstream dus pop, rock, dance, etc. jazz :nopompom:, maar gelukkig niet alles. Minder op het grote publiek gerichte muziek zit vaak veel beter in elkaar :pompom: .
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

brt

Quote from: Tabcam on July  7, 2023, 09:56:07Vooral mainstream dus pop, rock, dance, etc. jazz :nopompom:, maar gelukkig niet alles. Minder op het grote publiek gerichte muziek zit vaak veel beter in elkaar :pompom: .

Laat ik dat nou net vooral luisteren 😎
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Tabcam

Laatste post is alweer van meer dan een maand geleden en de laatste updates meer dan twee. Behalve dat het vakantie is, is er eigenlijk niks. Geen tweaken, niet opnieuw (willen) inmeten, geen onrust, alleen lekker luisteren naar muiek.

Blijft er dan nog wat te wensen over? Nou, ik zit te kijken om in het najaar aan een klasse AB zelfbouwversterker te beginnen. Misschien zelfs betere cijfers dan de Edge maar het gaat me om een te proberen een vierkanaals ervan te maken die nog te tillen is.

Ook het frame zou nog anders kunnen. Eventueel andere woofer in een opstelling zoals Linkwitz (en DAudio) die heeft. Nu merk ik nog dat met veel bas het hele frame meetrilt. Op zich meet ik weinig vervorming maar toch.

Kortom, een tevreden luisteraar hier.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

brt

Mooi plan Douwe!
Ben je helemaal van de Purifi af? Ik zie hem niet meer in je handtekening staan namelijk? (ik weet dat je de Cambridge gekocht hebt toen). Denk je dat klasse A of A/B toch beter klinkt?
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Leeuwarden

Welke diy versterker zit je aan te denken?

Tabcam

#799
Quote from: brt on August  9, 2023, 23:33:01Mooi plan Douwe!
Ben je helemaal van de Purifi af? Ik zie hem niet meer in je handtekening staan namelijk? (ik weet dat je de Cambridge gekocht hebt toen). Denk je dat klasse A of A/B toch beter klinkt?
Wat is er vanaf zijn, de versterker heb ik nog steeds in mijn bezit :P. Ik ga nog eens goed bekijken en luisteren welke versterker ik op zolder ga gebruiken.

De Edge is een klasse XA die gebaseerd is op de Blamelessarchitectuur. Wat ik sowieso beter vind, is om drie dezelfde versterkers te gebruiken. Daarmee integreren de verschillende drivers beter. Ook kan de Edge alle vier de woofers parallel aan, wat ik alleen niet met de Anthem en de Tripath heb geprobeerd.

Of de luidsprekers even veel zouden verdwijnen met drie Purifiversterkers zou ik graag testen als ik er drie bij elkaar kan krijgen. Ik betwijfel dat wel omdat ik ook een groot verschil met de Ushers op zo,lder hoorde maar ben altijd bereid te experimenteren.

Quote from: Leeuwarden on August  9, 2023, 23:40:02Welke diy versterker zit je aan te denken?
Iets wat gebaseerd is op de Blamelesstopologie.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i