Tabcam's set, where can I get...

Started by Tabcam, May 31, 2020, 10:51:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rob_Dingen

Quote from: chansig on June  3, 2020, 14:44:17
Verveel je je Rob ?  :D

Ik zie je man en alleman je hulp aanbieden. Wat uiteraard alleen maar goed en fijn is voor die mensen.

Gr. Hans
Nee kom tijd te kort.
Dit zijn leuke projectjes van een uurtje werk.

Quote from: TabCam on June  3, 2020, 15:50:19
Heb momenteel geen oscilloscope bij de hand. Alleen op de laptop dus met max 96 kHz en 16 bit (als ik dat haal :P) en moet nog eens kijken hoe ik dan goed ga meten.
Aan een oscilloscoop heb je niets.
Gewoon REW of Arta gebruiken en als je simpel impedantie wil meten via USB dan moet je DATS V2 kopen https://www.daytonaudio.com/product/1051/dats-v2-dayton-audio-test-system
Of zelf iets in elkaar knutselen met weerstanden wat je met REW of Arta kunt gebruiken https://www.roomeqwizard.com/help/help_en-GB/html/impedancemeasurement.html
Zou alleen geen 100 Ohm maar 1KOhm pakken.

Rob

holco

Is overstappen naar actief niks voor je?
Schept zoveel meer mogelijkheden.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Tabcam

Quote from: holco on June  3, 2020, 17:26:58
Is overstappen naar actief niks voor je?
Schept zoveel meer mogelijkheden.
Is één van de toekomstige zaken om uit te zoeken, vandaar mijn interesse in MiniDSP maar die is er nog niet helemaal qua integratie in HT.

Een paar zaken die ik al heb bekeken:
- Hypex plate amps: niet echt mooi in combinatie met open baffle speakers qua looks
- MiniDSP SHD Studio + bv Okto dac8 pro: moet er nog een kastje ADC -> digitaal bij :nopompom:
- MiniDSP SHD: kanshebber, streaming gedeelte is dan wel soort van nutteloos
- MiniDSP 2x4 HD: prestaties tot op zeg 15 bits nauwkeurig, is dat goed genoeg??

Voorlopig alternatief is te kijken naar een softwarematige oplossing, bv. in Foobar2000 en als dat goed klinkt kijk ik verder naar een permanentere oplossing. Heb ik nog steeds last van waarschijnlijk slecht presterende dac van een 5.1 USB audio :nopompom:.

Eerst maar eens meten en wat eenvoudige zaken proberen alvorens meer apparatuur aan te schaffen :angel:
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

holco

Heb je in mijn topic gezien dat zo'n Fusionamp prima in een kastje in te bouwen is?
Achter jouw speakers zijn deze prima te verstoppen.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Tabcam

#54
Quote from: holco on June  4, 2020, 09:03:04
Heb je in mijn topic gezien dat zo'n Fusionamp prima in een kastje in te bouwen is?
Achter jouw speakers zijn deze prima te verstoppen.
Er speelt nog een andere zaak mee, de Purifiversterker preseteert met analoog filter beter. Ik zit nu wel te kijken of de Purifimodules uitwisselbaar zijn want de Hypexaansluitingen zijn wel heerlijk flexibel en een compleet digitaal pad is mogelijk.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

jellejanssen

Kan je dan niet beter een nieuwe purifi kopen  :angel:

Lekker bezig hoor, respect. Zitten straks aardig wat uurtjes in, maar dan heb je ook wat !

Jelle

holco

#56
Een analoog filter speelt dan uiteraard geen rol meer, win win dus.


Quote from: TabCam on June  4, 2020, 09:35:26
Er speelt nog een andere zaak mee, de Purifiversterker preseteert met analoog filter beter. Ik zit nu wel te kijken of de Purifimodules uitwisselbaar zijn want de Hypexaansluitingen zijn wel heerlijk flexibel en een compleet digitaal pad is mogelijk.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

kermy

#57
Je bent razend enthousiast over je Purify versterker, ik denk dat dat dan je uitgangspunt moet gaan zijn. Nooit iets wegdoen wat je heel erg bevalt om iets anders voor elkaar te krijgen.

Waarom kijk je niet eens naar een losse DSP oplossing die te combineren is met bijvoorbeeld een aantal kanalen Purify versterking.

Op die manier blijf je flexibel in allerlei zaken, die DSP oplossing moet dan wel van voldoende kwaliteit zijn. Dynky heeft al eerder met DSP als externe unit gewerkt, in de vorm van de DBX Venu360. Wat ik van hem begreep was er niets mis met deze opzet en heeft hij de DBX vanwege andere redenen verkocht.

Ik zelf draai al jaren met een TC Electronic XO24 DSP, en stuur hier een transistor versterker voor het laag mee aan, en een SE buizenversterker voor het midhoog.

Maar als je alles in een wil hebben zijn de plate amps van Hypex zoals Holco ze gebruikt heeft niet te verslaan, zeker niet als de kosten ook nog een rol spelen.
En de reeds geopperde oplossing van de plate amps inbouwen in een mooi kastje geeft meer flexibiliteit dan een gat zagen in een speaker. Iets wat bij jou niet zo eenvoudig zou zijn.


Met vriendelijke groet,

Kermy

katwax

Quote from: kermy on June  4, 2020, 10:56:39
Je bent razend enthousiast over je Purify versterker, ik denk dat dat dan je uitgangspunt moet gaan zijn. Nooit iets wegdoen wat je heel erg bevalt om iets anders voor elkaar te krijgen.

Waarom kijk je niet eens naar een losse DSP oplossing die te combineren is met bijvoorbeeld een aantal kanalen Purify versterking.

Op die manier blijf je flexibel in allerlei zaken, die DSP oplossing moet dan wel van voldoende kwaliteit zijn. Dinky heeft al eerder met DSP als externe unit gewerkt, in de vorm van de DBX Venu360. Wat ik van hem begreep was er niets mis met deze opzet en heeft hij de DBX vanwege andere redenen verkocht.

Ik zelf draai al jaren met een TC Electronic XO24 DSP, en stuur hier een transistor versterker voor het laag mee aan, en een SE buizenversterker voor het midhoog.

Maar als je alles in een wil hebben zijn de plate amps van Hypex zoals Holco ze gebruikt heeft niet te verslaan, zeker niet als de kosten ook nog een rol spelen.
En de reeds geopperde oplossing van de plate amps inbouwen in een mooi kastje geeft meer flexibiliteit dan een gat zagen in een speaker. Iets wat bij jou niet zo eenvoudig zou zijn.


Met vriendelijke groet,

Kermy
Lijkt mij inderdaad ook de betere aanpak, contacteer Purifi even met je vraag, ze zullen je vast wel in de juiste richting kunnen wijzen.
Niets is lastiger dan achteraf dat knagend gevoel van "zou het niet beter zijn geweest" :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

kermy

Quote from: katwax on June  4, 2020, 11:12:52
Lijkt mij inderdaad ook de betere aanpak, contacteer Purifi even met je vraag, ze zullen je vast wel in de juiste richting kunnen wijzen.
Niets is lastiger dan achteraf dat knagend gevoel van "zou het niet beter zijn geweest" :)

Helemaal eens Katwax. Vragen staat vrij, en je kunt je geld maar een keer uitgeven.

Verder is het zo dat het vrij moeilijk is om een heel goed passief filter te maken, heel veel experimenteren, en dus heel veel componenten kopen om te komen tot een definitieve configuratie. En niet te vergeten, heel veel tijd, het is dan wel hobby, maar luisteren is denk ik het hoofddoel, niet het achter een speaker hangen om weer wat te solderen.

Ik heb hier een best wel goede opzet staan, alles wat er aan de voorkant van de gebruikte XO24 verandert word, dat laat zich horen. Of het nu een andere DAC is, een andere voorversterker, of bekabeling die ik wissel, alles is te horen.

En het is gewoonweg te eenvoudig om te denken dat als er ergens geen netstekker aanzit het dan geen negatieve invloed kan hebben.

Ik zou dus voor een actief filter met DSP gaan, en er dan net zoveel Purify kanalen achter hangen die ik nodig had. Of Purify op het laag en misschien een mooie buizenbak op de rest. Eindeloos veel mogelijkheden.



Met vriendelijke groet,


Kermy

scrutinizer

Die eindeloos veel mogelijkheden zorgen ook weer voor meer onrust, Kermy.
Whats behind door number 2 ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Tabcam

Helemaal eens met het bovenstaande. Ik experimenteer nu met het filter omdat het ook een leuke weg is om te leren wat het effect van filtercomponenten is. Ik denk dat het me ook gaat helpen met digitale filters construeren.

Actief versterken is ook niet goedkoop. Heb meer versterkers nodig en (bv met MiniDSP SHD/SHD Studio) een relatief duur digitaal crossover. Het integreren in een HT maakt het lastig.

@Kermy: Bedankt voor de tips van de crossovers, ga ik me in inlezen.

Het is niet alleen het einddoel, het is ook de route die het interessant maakt :angel:!
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Tabcam

Quote from: Rob_Dingen on June  3, 2020, 17:21:28
Aan een oscilloscoop heb je niets.
Gewoon REW of Arta gebruiken en als je simpel impedantie wil meten via USB dan moet je DATS V2 kopen https://www.daytonaudio.com/product/1051/dats-v2-dayton-audio-test-system
Of zelf iets in elkaar knutselen met weerstanden wat je met REW of Arta kunt gebruiken https://www.roomeqwizard.com/help/help_en-GB/html/impedancemeasurement.html
Zou alleen geen 100 Ohm maar 1KOhm pakken.

Rob
Dank Rob, helemaal vergeten te reageren zie ik. Ja, de oscilloscope was als functiegenerator bedoeld, maar dat kan ook met een laptop.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

scrutinizer

#63
De route is zeker hetgeen onze hobby interessant houd Tabcam.

Neemt niet weg dat dwaling ook tot frustraties kan leiden.
Je hebt met een open baffle design niet voor gemak gekozen.
Een functie generator is een belangrijke tool. En het is daarom belangrijk te weten of deze in zijn output linear is met een lage vervorming voor het genereren van bruikbare data. ;)

edit typo
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Tabcam

Quote from: scrutinizer on June  4, 2020, 12:05:07
De route is zeker hetgeen onze hobby interessant houd Tabcam.

Neemt niet weg dat dwaling ook tot frustraties kan leiden.
Je hebt met een open baffle design niet voor gemak gekozen.
Een functie generator is een belangrijke tool. En het is daarom belangrijk te weten of deze in zijn output lineair is met een lage vervorming voor het genereren van bruikbare data. ;)
Bij mijn Ushers kan ik niet gemakkelijk bij het filter en is er alleen aan de voorkant een plat vlak om een eventuele plate amp in te bouwen. In beide gevallen niet gemakkelijk dus geen verschil.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

scrutinizer

#65
Quote from: TabCam on June  4, 2020, 12:09:58
Bij mijn Ushers kan ik niet gemakkelijk bij het filter en is er alleen aan de voorkant een plat vlak om een eventuele plate amp in te bouwen. In beide gevallen niet gemakkelijk dus geen verschil.

Dwaling? ...of antwoord op een andere quote. ;)

Hetgeen ik aanhaalde was dat het bronsignaal capo di tutti capi is. :notify:
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

kermy

Quote from: scrutinizer on June  4, 2020, 11:37:43
Die eindeloos veel mogelijkheden zorgen ook weer voor meer onrust, Kermy.
Whats behind door number 2 ;)

Helemaal waar Scrutinizer, de valkuil is ook dat je in de verleiding komt om alles te gebruiken. Maar dat leer je vanzelf af, ik vergelijk het een beetje met al de settings die je tegenwoordig kan maken op een flatscreen. In het begin probeer je van alles uit, maar op het eind kom je tot de conclusie dat veel zaken opgelost worden, maar evenzoveel problemen gecreerd. En misschien wel problemen die zwaarder wegen dan het initiële probleem wat je probeerde op te lossen.

Ook dat is een leercurve, en heel makkelijk weer terug te rollen naar de situatie van daarvoor.



Met vriendelijke groet,


Kermy

Rob_Dingen

Tabcam blijf waar je nu bent zou mijn advies zijn.
Ik persoonlijk vind een passief filter beter klinken dan een DSP oplossing.
Wil je graag actief met 2 eindversterkers per kanaal zou ik een analoog actief filter bouwen.
Het laatste klinkt beter als passief luidspreker filter en een DSP oplossing.
Zo draai ikzelf nu ook en heb een analoog actief filter.
Ook heb ik nog een Hypex DLCP staan waar ik mee begonnen ben en uiteindelijk de filter curves gekopieerd naar het analoge actieve filter.
Het verschil tussen die 2 is best groot te noemen.

Rob

Rob_Dingen

Over het geluidsprobleem wat je hebt verdenk ik de hoorn van je systeem.
Een hoorn versterkt alleen de lagere frequentie  en de hogere frequentie laat hij ongemoeid.
Dus een hoorn loopt altijd af naar het hoog toe en dat kan wel 10dB zijn.
Dat is gedeeltelijk op te lossen door een kleine condensator in het filter te gebruiken waardoor je dat wel redelijk vlak kunt trekken maar meestal is dat niet genoeg.
Denk dus dat er gewoon een correctie netwerkje voor je hoorn moet komen zodat die vlak word en dan het filter pas aanpassen.
Nagenoeg iedere hoorn heeft zo'n correctie netwerk nodig om een vlakke karakteristiek te krijgen.

Rob

kermy

Quote from: Rob_Dingen on June  4, 2020, 14:00:33
Over het geluidsprobleem wat je hebt verdenk ik de hoorn van je systeem.
Een hoorn versterkt alleen de lagere frequentie  en de hogere frequentie laat hij ongemoeid.
Dus een hoorn loopt altijd af naar het hoog toe en dat kan wel 10dB zijn.
Dat is gedeeltelijk op te lossen door een kleine condensator in het filter te gebruiken waardoor je dat wel redelijk vlak kunt trekken maar meestal is dat niet genoeg.
Denk dus dat er gewoon een correctie netwerkje voor je hoorn moet komen zodat die vlak word en dan het filter pas aanpassen.
Nagenoeg iedere hoorn heeft zo'n correctie netwerk nodig om een vlakke karakteristiek te krijgen.

Rob


Daar had ik hem ook al op gewezen, en de compressie driver die er in die hoorn gebruikt word heeft ook een afval door de compressiekanalen. En inderdaad, een EQ netwerk hoort bij de driver/hoorn combinatie.

Daarbij is het zo dat een driver die laag is in te zetten in het hoog het meestal moeilijk krijgt, en een driver die niet zo laag gaat in het hoog het weer makkelijker kan hebben.

There is no such thing as a free lunch.



Met vriendelijke groet,


Kermy

scrutinizer

Eens, Rob.
Gebruik de mojo voor best haalbaar compromis en vertaal deze naar een analoge setting.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

scrutinizer

#71
Neemt niets weg aan het feit een design als deze vaak een onrustig freq. verloop laat zien waarbij een niet lineare versterking nodig is.
Daarnaast is intermodulatie, frame resonantie(s) en ophangingsvervorming (K) wel moeizaam te tackelen.
Voordelen bij passief filter is enige demping dmv reactance
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

holco

Ikzelf herken het in mijn geval niet dat analoog filteren beter klinkt als digitaal, eerder behoorlijk het tegenovergestelde, dat dat per speaker verschillend uit kan pakken zou natuurlijk zo maar kunnen maar daar heb ik niet genoeg ervaring voor, hoewel ik dat qua definitie en dynamiek sterk betwijfel.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

katwax

Kan mij ook moelijk voorstellen dat het digitaal niet op zelfde niveau of beter zou krijgen dan analoog, dit omdat je bij digitaal tot in het kleinste detail kan gaan.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

kermy

Quote from: katwax on June  4, 2020, 15:12:30
Kan mij ook moelijk voorstellen dat het digitaal niet op zelfde niveau of beter zou krijgen dan analoog, dit omdat je bij digitaal tot in het kleinste detail kan gaan.

Alles brengt iets, maar kost ook iets. Maar de stelling dat iets maar beter is als er maar geen netstekker aanzit, dat gaat niet op.

Ik heb altijd het voorbeeld onthouden van een verhaal van ik geloof Allen Wright van Vacuum State Electronics. Er was een voorversterker gemodificeerd met allemaal super onderdelen. Maar die onderdelen waren groter dan de originele onderdelen die er in zaten. Om nu toch deze betere onderdelen te kunnen gebruiken waren ze op allerlei plaatsen in het chassis geplaatst en met draadverbindingen met de originele plaats verbonden.

Eindresultaat, de gemodificeerde versie klonk minder dan de originele versie.

Het is dan ook niet wat maar hoe het word toegepast. En veel filters die op een beperkte ruimte voorzien worden van betere onderdelen worden daar niet beter van. Denk aan luchtspoelen, die zijn veel groter dan kern spoelen, en als ze dan noodgedwongen dichter bij elkaar zitten, dan word de zaak er niet beter op.

Het gebruik maken van een DSP oplossing om daarna het filter passief, of actief analoog na te bouwen is ook niet echt een sinecure. Met de DSP zijn er mogelijkheden die bijna niet zijn te bouwen met passieve onderdelen, en ook niet makkelijk met analoge actieve elektronica.



Met vriendelijke groet,

Kermy