Tabcam's set, where can I get...

Started by Tabcam, May 31, 2020, 10:51:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

chansig

Euhhhh meneer..die deuk in uw auto is niet fixen. Gelukkig ziet u hem daarom ook niet. Simsalabim.

:D

Gr. Hans

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Tabcam

Quote from: chansig on September 11, 2021, 12:44:02
Euhhhh meneer..die deuk in uw auto is niet fixen. Gelukkig ziet u hem daarom ook niet. Simsalabim.

:D

Gr. Hans
Was het maar zo eenvoudig, maar ik geloof niet in sprookjes :tongue2:.

Het is eerder dat je zowel niet weet wat je mist als je het nog nooit gehoord hebt als dat het wel degelijk te fixen valt maar dat het niet eenvoudig met een magische spreuk gaat, zeker niet in huiskamers. Meerdere subwoofers (al dan niet naast je oren >:D) kunnen daar ook bij helpen.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

chansig

Ik deel de inhoud van Rob zijn post. Alleen zijn logica niet.  :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Contour

Een dal opvullen met DSP door op die frequentie een elektische boost te geven werkt niet, als het dal als oorzaak een akoetische staande golf is, de staande golf wordt namelijk ook sterker door de boost, ergo nauwelijks of geen effect.

DofN

#479
Quote from: Contour on September 11, 2021, 13:09:35
Een dal opvullen met DSP door op die frequentie een elektische boost te geven werkt niet (..)

Dat zegt toch ook niemand. Maar dat betekent niet dat je een een dip niet kan opheffen met akoestiek, meerdere subwoofers, plaatsing of positie van je luisterplek. Of je veel tijd moet steken in een smalbandige dip is een andere vraag. Ik zou meer energie steken in het oplossen van pieken.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Tabcam

Quote from: DofN on September 11, 2021, 13:14:15
Dat zegt toch ook niemand. Maar dat betekent niet dat je een een dip niet kan opheffen met akoestiek, meerdere subwoofers, plaatsing of positie van je luisterplek. Of je veel tijd moet steken in een smalbandige dip is een andere vraag. Ik zou meer energie steken in het oplossen van pieken.
Ik juist minder :devil:. Die pieken zijn mijns inziens juist relatief eenvoudig aan te pakken met PEQ, ruimtecorrectie etc. Dippen niet dus hoe minder dips een luidspreker genereert, hoe beter.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

DofN

Nou dan doe ik mee met het afvangen van vliegen. Een luidspreker genereert geen dippen, dat doet de luisterruimte.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Tabcam

#482
Quote from: DofN on September 11, 2021, 14:03:09
Nou dan doe ik mee met het afvangen van vliegen. Een luidspreker genereert geen dippen, dat doet de luisterruimte.
Hahaha, je hebt grotendeels gelijk. In mijn ervaring genetreren baspiioorten meer pieken en dalen alhoewel de piek bij de D&D groter was dan ik me herinnerde.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Contour


Tabcam

Quote from: Contour on September 11, 2021, 15:08:12
Baspiirten zijn ondingen!  ;D
Eeensch!!! Moet misschien als bijrijder de getypte tekst iets zorvuldiger nalezen  :angel:
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

chansig

Quote from: Tabcam on September 11, 2021, 15:06:21
Hahaha, je hebt grotendeels gelijk. In mijn ervaring genetreren baspiioorten meer pieken en dalen alhoewel de piek bij de D&D groter was dan ik me herinnerde.

Mogelijk overbodig om te zeggen maar dat ligt dan aan je ruimte en niet aan de genoemde speaker.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

DofN

Quote from: Tabcam on September 11, 2021, 15:06:21
Hahaha, je hebt grotendeels gelijk. In mijn ervaring genetreren baspiioorten meer pieken

Ik kan me voorstellen dat als je 2 zowat identieke LS naast elkaar zet en de een is gepoort en de ander niet, dat die gepoorte iets meer laag weergeeft en precies daar een bult laat zien die de andere niet heeft. Maar is het per definitie zo dat je meer pieken meet in een kamer bij gepoorte LS?

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Tabcam

Quote from: chansig on September 11, 2021, 16:29:38
Mogelijk overbodig om te zeggen maar dat ligt dan aan je ruimte en niet aan de genoemde speaker.

Gr. Hans
Natuurlijk heeft de ruimte de meeste invloed maar dat is niet het enige. Had je mijn geluidsfilosofiepost als tweede post in dit topic gelezen?  Het is de interactie tussen luidsprekers en ruimte.

Basreflex genereert mijns inziens veel meer problemen, zowel qua resonantiefrequentie als THD in dezelfde ruimte. Gesloten systemen vallen in het laag meer af maar lijken vooral qua THD erg veel beter en open baffle veel minder basproblemen maar weer andere problemen. Kortom, sluit de luidspreker niet uit bij ruimteproblemen.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

chansig

Quote from: Tabcam on September 11, 2021, 17:16:18
Natuurlijk heeft de ruimte de meeste invloed maar dat is niet het enige.

Klopt je hebt ook nog de speaker en zijn kwaliteiten en de mens en zijn kwaliteiten. De laatse is de meest onbetrouwbare. Dat is mijn filosofie...in het kort.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Tabcam

Quote from: DofN on September 11, 2021, 17:11:52
Ik kan me voorstellen dat als je 2 zowat identieke LS naast elkaar zet en de een is gepoort en de ander niet, dat die gepoorte iets meer laag weergeeft en precies daar een bult laat zien die de andere niet heeft. Maar is het per definitie zo dat je meer pieken meet in een kamer bij gepoorte LS?
Lijkt me erg lastig om te meten. Je kan de baspoort opvullen maar dan denk ik ook dat de luidspreker daar niet voor gebouwd is. Je ziet meer gesloten systemen met een passieve radiator, ben daar wel nieuwsgierig naar. Ben ook benieuwd hoe een ultragedempte Magico het zou doen in mijn ruimte.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

DofN

Ik lees af en toe berichtjes waarin je kritisch bent over basreflexLS en dat mag. Ieder systeem heeft zijn voor- en nadelen. Maar ik ben wel benieuwd naar de feiten als je bijvoorbeeld dit schrijft:

"Basreflex genereert mijns inziens veel meer problemen, zowel qua resonantiefrequentie als THD in dezelfde ruimte. Gesloten systemen vallen in het laag meer af maar lijken vooral qua THD erg veel beter en open baffle veel minder basproblemen maar weer andere problemen ".

Ik denk niet dat je dit ondersteund krijgt met feiten. Wat ik erover lees is dat mits de LS goed ontworpen is, er geen kwaliteitsverschil bestaat tussen een open en gesloten systeem. Ook ken ik geen onderzoeken waaruit blijkt dat een goed ontworpen open systeem per definitie een minder vlakke response meet dan een goed ontworpen gesloten systeem.



You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Rob_Dingen

Quote from: Tabcam on September 11, 2021, 17:16:18

Basreflex genereert mijns inziens veel meer problemen, zowel qua resonantiefrequentie als THD in dezelfde ruimte. Gesloten systemen vallen in het laag meer af maar lijken vooral qua THD erg veel beter en open baffle veel minder basproblemen maar weer andere problemen. Kortom, sluit de luidspreker niet uit bij ruimteproblemen.

Een basreflex kan meer problemen veroorzaken dan gesloten en open baffle omdat de laatste 2 sneller beginnen met afvallen maar ook minder steil.
Als je daar de room gain bij telt loopt het al snel vlak waarbij je dan met de basreflex een bult hebt.

Rob

DofN

Als een gesloten en een open systeem een zelfde frequentiebereik hebben met dezelfde SPL, dan geeft het open systeem meer bass problemen ongeacht de kamer?

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Tabcam

Quote from: DofN on September 11, 2021, 18:30:32
Als een gesloten en een open systeem een zelfde frequentiebereik hebben met dezelfde SPL, dan geeft het open systeem meer bass problemen ongeacht de kamer?
Dat is volgens mij de grootste valkuil in audio. Alleen de FR zegt niets over afstraalpatroon, vervorming, compressie en andere eigenschappen van de luidspreker. Eenzelfde FR met één luidspreker 360 graden en de ander een cardoïde patroon, weet ik wel welke minder ruimteproblemen veroorzaakt.

Je andere post kost wat meer tijd om te beantwoorden :angel:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Rob_Dingen

#494
Quote from: DofN on September 11, 2021, 18:30:32
Als een gesloten en een open systeem een zelfde frequentiebereik hebben met dezelfde SPL, dan geeft het open systeem meer bass problemen ongeacht de kamer?
Dat kan niet.
Een gesloten kast valt met 12dB per octaaf af en een basreflex valt tussen de. 18dB en 24dB per octaaf af.
De steilere afval komt omdat de poort uit fase staat met de woofer.
Er vanuit gaan dat de speaker voldoende laag energie om ruimte problemen te veroorzaken het volgende.
Wel is het zo dat basreflex een slechter impuls gedrag heeft een langere uitsterf tijd en meer overshoot wat kan resulteren in meer ruimte problemen.
Maar dat manifesteert zich rond de resonantie frequentie en meestal is de resonantie van de poort dusdanig laag dat dit geen issue is.
De transient response van de kamer is vele malen erger.
Wat je wel met zekerheid kan zeggen is dat kleine speakers minder ruimte problemen in het laag hebben.

Rob

DofN

Quote from: Tabcam on September 11, 2021, 18:43:15
Dat is volgens mij de grootste valkuil in audio. Alleen de FR zegt niets over afstraalpatroon, vervorming, compressie en andere eigenschappen van de luidspreker. Eenzelfde FR met één luidspreker 360 graden en de ander een cardoïde patroon, weet ik wel welke minder ruimteproblemen veroorzaakt.

Je andere post kost wat meer tijd om te beantwoorden :angel:.

We hadden het over bass problemen toch?
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

minplus

Quote from: Rob_Dingen on September 11, 2021, 18:51:58
Dat kan niet.
Een gesloten kast valt met 12dB per octaaf af en een basreflex valt tussen de. 18dB en 24dB per octaaf af.
De steilere afval komt omdat de poort uit fase staat met de woofer.
Er vanuit gaan dat de speaker voldoende laag energie om ruimte problemen te veroorzaken het volgende.
Wel is het zo dat basreflex een slechter impuls gedrag heeft een langere uitsterf tijd en meer overshoot wat kan resulteren in meer ruimte problemen.
Maar dat manifesteert zich rond de resonantie frequentie en meestal is de resonantie van de poort dusdanig laag dat dit geen issue is.
De transient response van de kamer is vele malen erger.
Wat je wel met zekerheid kan zeggen is dat kleine speakers minder ruimte problemen in het laag hebben.

Rob

Hoe minder laag hoe minder ruimteproblemen in het laag..
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

Rob_Dingen


minplus

#498
Znx  8)
Zijn we het helemaal eens. :)
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

chansig

#499
En geen speaker is helemaal geen probleem.

In ieder geval niet wat betreft weergave.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.