Tabcam's set, where can I get...

Started by Tabcam, May 31, 2020, 10:51:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Richi

Hé, niet teveel meer prutsen Douwe! Wil wel dat het vanavond top klinkt!  :D
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Tabcam

Quote from: Richi on May 28, 2021, 09:04:21
Hé, niet teveel meer prutsen Douwe! Wil wel dat het vanavond top klinkt!  :D
Het klinkt zoals het klinkt :tongue2:. Ben natuurlijk gebaat bij goede opbouwende kritiek. Doe natuurlijk wel mijn best om het zo goed mogelijk te laten klinken :angel:

Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Kingpin

Veel luisterplezier vanavond heren  :headbanging:
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Richi

#453
Quote from: TabCam on May 28, 2021, 12:31:38
Het klinkt zoals het klinkt :tongue2:. Ben natuurlijk gebaat bij goede opbouwende kritiek. Doe natuurlijk wel mijn best om het zo goed mogelijk te laten klinken :angel:
j
Wat was het weer een gezellige en leerzame avond! Allereerst bedankt voor de stoomcursus REW. Met name het interpreteren van de metingen is nu een stuk duidelijker. En we hebben weer lekker zitten luisteren naar van alles en nog wat. En de Rivella was heerlijk.  :devil:

Je set klinkt weer een stuk beter dan vorige keer. Opener, rustiger en vooral meer uitgebalanceerd. In het begin schrok ik even van de felle stemweergave, maar het werd snel duidelijk dat dit zich alleen voordeed bij hard spelen. En dan werkt je (harde) ruimte niet echt mee. Dit is een beperking waarvan je al op de hoogte bent, maar het werd even pijnlijk duidelijk.

Toen we terug gingen naar een lager volume (maar nog steeds hard zat) klonk het echt heel aangenaam. Zo veel detail, dynamiek en gemak. Heerlijk. Het is een overweldigende set die nu ook erg mooi de ruimte laat horen waarin opnames zijn gemaakt. Heel bijzonder. Ik zou er niet veel meer aan doen. Je bent op het punt aangekomen dat je eerst je ruimte beter kan aanpakken. Misschien kan je nog wat winnen met andere bekabeling, maar dat is het dan wel.

Je hebt een mooie set. Geniet ervan. En volgende keer weer bij mij!

Groet,
Richard
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Xander32

Eindelijk is er weer eens een M&G geweest, top  :thumbs-up:
Zelf wacht ik iig nog een week of vier, dan zit de tweede prik er zo'n 14 dagen in.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

bert50

Kan niet wachten Robert.[emoji106][emoji106]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
devialet 250 expert pro Rega P10 
Luidsprekers Dynaudio Confidence 20.
Furutech 609 NFC stekkerblok met Siltech 880 LS bekabeling. En Siltech 880P

Tabcam

#456
Quote from: Richi on May 29, 2021, 23:35:59
j
Wat was het weer een gezellige en leerzame avond! Allereerst bedankt voor de stoomcursus REW. Met name het interpreteren van de metingen is nu een stuk duidelijker. En we hebben weer lekker zitten luisteren naar van alles en nog wat. En de Rivella was heerlijk.  :devil:
...
Je hebt een mooie set. Geniet ervan. En volgende keer weer bij mij!
Graag gedaan, de volgende keer bij jou, ik ben heel benieuwd naar jouw huiskamervriendelijke subwoofer!


Quote from: Richi on May 29, 2021, 23:35:59
Je set klinkt weer een stuk beter dan vorige keer. Opener, rustiger en vooral meer uitgebalanceerd. In het begin schrok ik even van de felle stemweergave, maar het werd snel duidelijk dat dit zich alleen voordeed bij hard spelen. En dan werkt je (harde) ruimte niet echt mee. Dit is een beperking waarvan je al op de hoogte bent, maar het werd even pijnlijk duidelijk.
Op oorlogssterkte is het minder prettig, en als ik naar de grafieken kijk is de waterval bijzonder beroerd en de vervorming rond de 1-2 kHz tot 90/96 dB iets hoger (2%) dus die zal steeds harder meespelen verwacht ik. Dat de ruimte hard is weet ik en ik wil achter de luisterplek nog gaan dempen. Heb al geëxperimenteerd met een matras en akuterm, helaas lieten de eerste voorzichtige metingen weinig effect zien. Nu de set actief is en ik veel harder meet, wil ik nog een keer meten.

Quote from: Richi on May 29, 2021, 23:35:59
Toen we terug gingen naar een lager volume (maar nog steeds hard zat) klonk het echt heel aangenaam. Zo veel detail, dynamiek en gemak. Heerlijk. Het is een overweldigende set die nu ook erg mooi de ruimte laat horen waarin opnames zijn gemaakt. Heel bijzonder. Ik zou er niet veel meer aan doen. Je bent op het punt aangekomen dat je eerst je ruimte beter kan aanpakken. Misschien kan je nog wat winnen met andere bekabeling, maar dat is het dan wel.

Groet,
Richard
dat is ook altijd mijn doel geweest, op 60-80 dB gebalanceerd klinken. Ik luister veel op laag volume, in de nacht en in de weekenden 's ochtends vroeg. Merk ook dat ik daar de grootste stap heb gezet met de overstap naar de PAP's. Het actief maken zorgde dat de balans veel eenvoudiger te maken is, de probleemgebieden zijn weg te PEQ-en.

Niks meer doen is ook zo wat, maar zoals jij ook constateert is het een niveau om lekker tevreden mee te zijn 8). Wel heb ik nog best veel plannen :tongue2: :angel::

  • nog iets dieper naar de time alignment tussen de drivers kijken
  • de hoorns uitproberen en ook corrigeren
  • baffles afronden (alleen mid-hoog?), maar misschien veel minder effect omdat het open baffles zijn
  • dempen wand achter de bank
  • betere analoog/digitaalconversie, de integratie met de HT ruist nogal :nopompom:, zou de MiniDSP SHD wel willen uitproberen
  • interne bekabeling naar Belden, Duelund of een mix
  • andere versterkerscombinatie, bv de Purifiversterkers voor laag of hoog of de Img Stageline 4 kanaals om elk duo woofers apart aan te sturen.

De eerste pogingen om Dirac Live op de Arcam te meten kreeg ik meerdere meetproblemen, lang niet alle posities wilden meten door missende samples en de achterluidsprekers meten bij de ene meting redelijk en de andere beroerd :wacko:.

Kortom, ik ben én tevreden hoe hetbklinkt en zie nog genoeg te doen ;D
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Tabcam

Quote from: Xander32 on May 29, 2021, 23:41:13
Eindelijk is er weer eens een M&G geweest, top  :thumbs-up:
Zelf wacht ik iig nog een week of vier, dan zit de tweede prik er zo'n 14 dagen in.
Binnen de RIVM richtlijnen is nog veel mogelijk. En Bart had ook al een leuk M&G-verslag geschreven. Nu ik dat opnieuw las, we hebben gisteren vergeten met de verschillende filters te spelen :tongue2:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Tabcam

Nou, vanavond kreeg ik ineens een klassiek stukje in mijn hoofd en helaas kan ik biet zo goed zingen of neuriën zodat Shazam het herkent ::). Gelukkig was het wel met Google te vinden. Had al jaren geen Carmina Burana van Carl Orff opgezet, eigenlijk niet meer sinds de CD speler niet meer gebruik, zo'n twintig jaar denk ik.

Goed, een versie op Tidal opgezocht en ai, want klinkt dat beroerd, snel een andere uitvoering proberen. Helaas geen grote bekenden uit Londen, Berlijn, Chicago etc.  Maar bah, ook de volgende twee waren hard, schel etc. Daarna maar naar zolder gegaan om in eerste instantie op de hoofdtelefoon te luisteren.

Ergens is het geruststellend dat het daar ook poep klinkt, maar ik kn me niet herinneren dat het vroeger zo slecht klonk :blink:. Moet toch maar eens ook wat klassieke CD's digitaliseren, maar of dat dan goed klinkt??
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Xander32

Mogelijkheden zijn er, of je dat altijd moet willen is iets anders  ;)

Quote from: TabCam on May 30, 2021, 09:46:11
Binnen de RIVM richtlijnen is nog veel mogelijk. En Bart had ook al een leuk M&G-verslag geschreven. Nu ik dat opnieuw las, we hebben gisteren vergeten met de verschillende filters te spelen :tongue2:.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

frank2

vandaag even bij Douwe op bezoek geweest, na de smakelijke kop koffie heb ik naar de muziek geluisterd. De laatste keer voor corona, was de set stukken minder dan nu, ik vond het geluid de sound prima, Douwe heeft behoorlijke stappen gemaakt. groots meeslepend geluid, weinig tot geen ergernissen wat een goed iets is. Hij mag tevreden zijn.
Misschien paar puntjes op de i dat is het enige wat ik nog zou kunnen zeggen, maar dat zijn details. Kleine dingen minder belangrijk, de sound zoals hij nu is ie gewoon goed.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

jellejanssen

Fijn! Goed om te horen! Ga ik zeker ook nog een keer luisteren!!!

Tabcam

#462
Flinke update van de voortgang. Heb in de vakantie geëxperimenteerd, zowel met de hoorn als met losse units doormeten en rechtrekken.

Met meten ben ik een stuk verder gekomen. Er bleek een offsetinstelling te zijn die de fasegrafiek compleet in de war stuurt. Nu krijg ik een veel betere fase met een continue verval waardoor ik de losse units opnieuw ben gaan meten. Ik heb op 50 cm met ongeveer 1.45V gemeten (gaat niet heel precies met een universeelmeter). Heb zowel de woofer als de Lii Audio en de hoorn doorgemeten. Daarna met behulp van PEQ de frequentiekaraktiristiek rechtgetrokken. Het rare is dat de kamerakoestiek Het lijkt erop dat de hoorn rechter meet (telt pas mee vanaf 1 kHz) maar dat de combinatie met de Lii Audio unit als geheel een beter stereobeeld geeft.

Om de hoorn toch een eerlijke kans te geven heb ik ze er een week in gehad en gekeken of ik met schuiven het beeld beter kon krijgen. Uitkomst is dat de hoorn zuiverder lijkt te spelen maar dat het stereobeeld toch te lijden heeft en ik blijer wordt van de Lii Audio unit. Helaas leek toen een mindere eigenschap van de Tripathversterker naar voren, een hoger ruisniveau. Op de hoorn was dat op de luisterplek zeer storend, zowel via RCA als XLR. Dat was een kleine tegenvaller maar Kinpin zou na dat komen bekijken na zijn vakantie.

Daarna de Lii Audio Crystal 10 rechtgetrokken (waren al gemeten) en geluisterd en gemeten of dat op de luisterplek beter klonk. Mijn conclusie was dat het later rechtrekken van de ongecorrigeerde units met een meting op de luisterpositie beter klonk en ook beter meette.

Als laatste heb ik nog geëxperimenteerd met de kruisfrequentie. Voor de Lii Audio is die veel lager in te stellen dan met de hoorn. Uiteindelijk blijft dat ook veel voor de diepte te doen. Ik verwacht dat het komt omdat de Lii Audio Crystal 10 in het mid en upper bass-bereik een puntbron is t.o.v. de woofers die dat bereik pakken als de Hoorn het treble-bereik pakt.

Ik was eerst van plan de metingen toe te voegen maar afgelopen vrijdag was Kingpin er om de Tripathversterker van een grotere zekering te voorzien die eerst niet geleverd kon worden. We hebben uit nieuwsgierigheid met versterkers gewisseld, eerst de Anthem met de Purifiversterker en daarna ook de Purifi- en Tripathversterker omgewisseld. Omdat de verschillende versterkingsfactoren goed in te stellen toch maar aan het meten gegaan met REW. Dat laaste bleek wel verhelderen want ineens zat een dip die ik voorheen altijd op de rechterluidspreker meette, nu ineens op de linkerluidspreker. Wat daar de oorzaak van is begrijp ik nog niet, dacht eerst de dac omdat het twee verschillende luidsprekers en versterkers betreft.

Kortom, er is meer onderzoek nodig en het geeft enige twijfels over de juiste conclusies bij de experimenten hierboven. Nu vaststellen wat de oorzaak is, opniew meten en opnieuw de experimenten herhalen. Wordt dus vervolgd.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Kingpin

Quote from: Tabcam on August 29, 2021, 13:44:02
...
Ik was eerst van plan de metingen toe te voegen maar afgelopen vrijdag was Kingpin er om de Tripathversterker van een grotere zekering te voorzien die eerst niet geleverd kon worden. We hebben uit nieuwsgierigheid met versterkers gewisseld, eerst de Anthem met de Purifiversterker en daarna ook de Purifi- en Tripathversterker omgewisseld. Omdat de verschillende versterkingsfactoren goed in te stellen toch maar aan het meten gegaan met REW. Dat laaste bleek wel verhelderen want ineens zat een dip die ik voorheen altijd op de rechterluidspreker meette, nu ineens op de linkerluidspreker. Wat daar de oorzaak van is begrijp ik nog niet, dacht eerst de dac omdat het twee verschillende luidsprekers en versterkers betreft.

Kortom, er is meer onderzoek nodig en het geeft enige twijfels over de juiste conclusies bij de experimenten hierboven. Nu vaststellen wat de oorzaak is, opniew meten en opnieuw de experimenten herhalen. Wordt dus vervolgd.
Het betrof een ander filter btw. Was inderdaad weer een geslaagde middag met verrassende  ontdekkingen.
Al met al klonk het al heel goed vond ik. Beter als voorheen met de hoorn (tja 115dB  :D).
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Tabcam

Heb een nuttige constatering gedaan. Ik gebruik altijd Chris Jones - Roadhouses & Automobiles als een van mijn testnummers. Nu hoorde ik de krekels duidelijk op mijn koptelefoon en ook goed als ik dichtbij de speaker sta. De laatste tijd hoorde ik de krekels nooit meer. Nu dacht ik eens te luisteren van dichtbij en nog steeds vrijwel niks. Wat blijkt, de Tidalversie laat ook veel minder krekels horen :nopompom:. Speel ik mijn eigen lokale versie, dan hoor ik ze wel. Zit ook volumeverschil in, maar zelfs als ik daarvoor compenseer voor zover dat gaat met stappen van een half dB, hoor ik het op de Tidalversie niet goed.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Richi

Het zijn geen streaming krekels. Ze worden door MQA verorberd.  :D

Soms is een CD rip zo slecht nog niet!
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Rob_Dingen

Ik gebruik zelf Qobuz maar nagenoeg alle eigen geripte cd's klinken beter als streamen.
Ook zit er nog verschil of ik stream met Jplay of Roon de eerste laat ook meer horen.

Rob

Tabcam

Quote from: Richi on August 31, 2021, 16:16:10
Het zijn geen streaming krekels. Ze worden door MQA verorberd.  :D

Soms is een CD rip zo slecht nog niet!
Nee, geldt trouwens ook voor CD soms. Had het al met een vinylversie van Melody Gardot die als CD door dynamische compressie veel minder klinkt. Heb wel sterk mijn twijfels bij MQA! Kies, als het kan, vaak voor de FLAC/CD versie.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Tabcam

#468
Heb weer gemeten en een paar door mezelf veroorzaakte problemen gebonden. Bij het een paar keer verwisselen van de versterkers heb ik of de inputs of de outputs verwisseld.

Daarna heb ik PEQ-filters gemaakt en ineens whoaa, wat een overdreven hoeveelheid bas. Bleek dat ik de PEQ alleen op de full range units had toegepast en de woofers ongecorrigeerd.

Tenslotte bleek dat met het aanzetten van de house curve in REW, dat de gewone settings niet overschrijft maar aanvult. Een deel van de learning curve :P.

Na de problemen meerdere filters gemaakt en wow, dat maakt een verschil. Had ik eerder al een mooi breed stereobeeld, is daar nu de verbeterde diepte ook bijgekomen.

Grappige is dat behalve grote verschillen in opnamekwaliteit hoorbaar zijn, de set niet genadeloos is, demons van Imagine dragons is luisterbaar maar je hoort dat het refrein 'aangezet' is (, heb geen beter woord om het te omschrijven).

Details zijn duidelijker hoorbaar maar zonder niet storend. Bij limits to your love vallen me ineens de pedalen op. Een trompet kan lekker schel klinken, misschien nog wat siblance maar dat is een lastige balanceeract, te weinig en de bijtende instrumenten bijten niet meer.

Door de diepte klopt het nu ook veel beter met klassieke werken, de verschillende secties zijn duidelijk gepositioneerd, het kn misschien nog iets groter maar ik heb een huiskamer en geen concertzaal.

Wat ook fijn is, is dat ik nu met de Bruel-Kjaercurve kan werken in REW. Het tappen van de voetjes lijkt toch te maken te hebben met het iets meer bas en de rest wel in balans.

Ik zie bij de metingen nog wel wat rare zaken. Er is veel minder vervorming als ik niet corrigeer (meeste onder 1%) maar gecorrigeerd uitschieters naar 10%. Moet dat nog onderzoeken.

Vele testtracks verder kan ik wel constateren dat het weer een mooie stap verder is en dat ik al veel heb geleerd op deze reis.

Binnenkort nog de interne bekabeling upgraden en goed vastplakken. Het schiet af en toe los en dan hoor ik ineens vervorming. Ik ga nu weer even van muziek genieten :coffee:!
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Tabcam

In het draadje van Vhond over "Luisterervaringen speakers 6000-7000 (Setprijs)" heb ik het volgende gepost over ruimteproblemen:

Quote from: Tabcam on September  9, 2021, 09:09:55
Heb zelf de ervaring dat verkeerd of zelfs bijna goed toegepaste DSP "fout" kan klinken. Laatst had ik nog een Moving Microphone Measurement gedaan met daarna een PEQ aanpassing met ruimtecurve. Klonk anders en na een tijdje kon ik het niet anders omschrijven dan dof. Rare was dat de ruimtecurve eruit halen het oploste. Ben dus nog steeds aan het bijleren qua DSP.

Heb je ruimteproblemen zou ik helemaal niet voor baspoorten gaan. Gesloten systemen of open baffle hebben veel minder ruimteproblemen. Niet alle baspoorten zijn gelijk maar dan zoek je de ruimteproblemen wel op. Een gesloten monitor met een gesloten subwoofer kunnen je het leven dan een stuk gemakkelijker maken.

Om deze vraag te beantwoorden en het oorspronkelijke topic niet te vervuilen, bij deze.
Quote from: DofN on September  9, 2021, 09:15:22
Welke extra ruimteproblemen heb je met een basreflex systeem, Tabcam?

Ik kan er zelf alvast 1 noemen, namelijk dat ik het lastiger vind om met een DSP een basreflex LS te integreren met subwoofers, het is vooral meer meten, meer filters proberen tot er ongeveer eenzelfde gemeten resultaat komt. Of het hoorbaar is , is een ander punt.

Eerder in dit topic heb ik vervormingscijfers van de Dutch&Dutch 8c, de Usher Mini Dancer 2 mkII en  de PAP Quintet-Crystal10 gepost.

Quote from: Tabcam on March 20, 2021, 22:52:24
Bij deze de vervormingscijfers. ...

edit: De eerste is de D&D 8c, de tweede de UMD2-mkII en de derde de PAP-Quintet-c10.

Er zijn wel flinke kanttekeningen tegen de drie metingen te maken omdat het éénpuntsmetingen zijn. Weet niet hoe het uit zou vallen met veel meer metingen en overdoen kan zeker niet met de D&D 8c.

Je kan zien dat de PAP's erg weinig in het laag vervormen. In het hoog is dus nog (flinke) ruimte voor verbetering alhoewel op zo'n 15 dB harder is gemeten en nog geen correcties waren toegepast.

Wat wel jammer is dat de hier gepresenteerde FR van de Ushers en de 8c al gecorrigeerd waren. Er zaten bulten van 30-40 dB in en ook hier en daar een dl. De Bulten zijn wel weg te halen maar de dalen helaas niet.

Hoor je dat? Er wordt gezegd dat het in het laag minder uit zou maken maar in mijn oren hoor je veel mer verschil tussen bv. vellen van drums, pauken, kleine naast elkaar staande details, etc. Ik hoor de mooiste bas met de PAP, ook op lagere volumes. Op hogere volumes durf ik niet op mijn geheugen te vertrouwen maar mijn gevoel (zeer subjectief :angel:) denk ik dat de PAP er niet voor onder doet.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Tabcam

Het heeft even geduurd maar hier dan een drietal ongecorrigeerde metingen.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

katwax

Quote from: Tabcam on September  9, 2021, 22:25:05

Wat wel jammer is dat de hier gepresenteerde FR van de Ushers en de 8c al gecorrigeerd waren. Er zaten bulten van 30-40 dB in en ook hier en daar een dl. De Bulten zijn wel weg te halen maar de dalen helaas niet.

Hoor je dat? Er wordt gezegd dat het in het laag minder uit zou maken maar in mijn oren hoor je veel mer verschil tussen bv. vellen van drums, pauken, kleine naast elkaar staande details, etc. Ik hoor de mooiste bas met de PAP, ook op lagere volumes. Op hogere volumes durf ik niet op mijn geheugen te vertrouwen maar mijn gevoel (zeer subjectief :angel:) denk ik dat de PAP er niet voor onder doet.
Bedoel je het weghalen van die bulten of dat hoorbaar is?
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Tabcam

#472
Quote from: katwax on September 10, 2021, 09:25:03
Bedoel je het weghalen van die bulten of dat hoorbaar is?
Bulten weghalen is bijzonder goed hoorbaar, bedoelde dat dalen niet te corrigeren zijn. Met de open baffles heb ik veel minder diepe dalen en in welke mate dat hoorbaar is t.o.v. de Dutch&Dutch 8c vind ik lastig vast te stellen door het tijdsframe wat er tussen zat. Heb dus het vermoeden van wel.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

katwax

Quote from: Tabcam on September 10, 2021, 12:16:52
Bulten weghalen is bijzonder goed hoorbaar, bedoelde dat dalen niet te corrigeren zijn. Met de [l]open baffles[/i] heb ik verl minder diepe dalen en in welke mate dat hoorbaar is t.o.v. de Dutch&Dutch 8c vind ik lastig vast te stellen door het tijdsframe wat er tussen zat. Heb dus het vermoeden van wel.
Ok got you, persoonlijk vond ik bij het "opvullen" van een dal weinig tot geen verschil. Een bult vlak(ker) make is wel direct hoorbaar.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Rob_Dingen

Quote from: katwax on September 10, 2021, 19:53:33
Ok got you, persoonlijk vond ik bij het "opvullen" van een dal weinig tot geen verschil. Een bult vlak(ker) make is wel direct hoorbaar.
Opvullen van een dal die veroorzaakt word door de akoestiek of plaatsing is nagenoeg niet op te lossen daarom hoor je dat niet.

Rob