Tabcam's set, where can I get...

Started by Tabcam, May 31, 2020, 10:51:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kermy

Quote from: TabCam on May  8, 2021, 21:28:54
Ik heb ook één losse wooferunit proberen te meten, met een vergelijkbare rare fasemeting. De breedbander zou ook goed te meten moeten zijn, maar helaas.

Die breedbander zou gated te meten moeten zijn, en zo worden de reflecties dan uitgesloten. Maar voor de woofers gaat die vlieger niet op.


Met vriendelijke groet,

Kermy

Tabcam

Quote from: kermy on May  8, 2021, 21:55:45
Die breedbander zou gated te meten moeten zijn, en zo worden de reflecties dan uitgesloten. Maar voor de woofers gaat die vlieger niet op.
Klopt, de woofer zou misschien met een erg dicht erop meting kunnen voor onder de Schroederfrequentie, maar zonder de meting van 250 -2500 kHz heeft het weinig zin.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Koen K

#427
Bij een dipool heeft nearfield meten m.i. bijna geen nut. Ik vrees dat er niet veel anders op zit dan te meten met een ground plane.

Rob_Dingen

Klopt wat koen zegt buiten grondplane meting voor het laag.
De speaker van de grond halen heeft geen zin het is namelijk een dipool dus dan klopt het nog niet.

Rob

scrutinizer

Geloof dat deze al eerder een keer opgegooid was ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Tabcam

Moet me maar eens gaan verdiepen in grondvlakmetingen. Affijn, het is een beetje herhaling van zetten.

Toekomstplannen zijn verschillende kruisfrequenties beluisteren, met de stijlheid spelen en nog eq toepassen na een MMM (Moving Microphone Measurement. Wel nadat ik wat met de opstelling heb geëxperimenteerd zodat ik zoveel mogelijk bas heb.

Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Tabcam


Heb een productief en geslaagd uurtje meten gehad. Ben eerst begonnen met verschillende settings door te meten en heb de beste gepakt om met REQ PEQ settings voor de MiniDSP uit te laten rekenen.

Het resultaat? De siblance is weer grotendeels weg en de diepte is weer toegenomen. Ben nog niet helemaal tevreden over de bas maar heb ook nog niet met de luidsprekers geschoven om te kijken hoe ik de impact kan vergroten.

Hieronder een de SPL meting met en zonder PEQ op 1/48e smoothing en daarna de voorlopige versie met PEQ waarden en psychoacoustic smoothing toegepast.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Tabcam

Ondanks dat ik de metingen niet helemaal vertrouw lijken ze wel in de lijn de verwachtingen. Helaas ook met de windows laptop nog steeds hele rare faseverschuivingen. Die heb ik dus maar niet toegevoegd maar hieronder wel de vervormingsgrafieken.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Tabcam

En als laatste de impulsgrafieken. Ik heb zowel de gewone als de windowed versie toegevoegd omdat die laatste een beetje wegvalt in de oorspronkelijke grafiek en ik de kleur niet kan aanpassen.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Richi

Kan ik een keer een masterclass "meetgrafieken lezen" bij jou volgen?   :D
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Tabcam

Quote from: Richi on May 10, 2021, 23:51:14
Kan ik een keer een masterclass "meetgrafieken lezen" bij jou volgen?   :D
Je bent van harte welkom! Is altijd gezellig en hopelijk ook leerzaam. Bij deze ook wat kleine lettertjes :devil: :

ik ben maar een goedbedoelende amateur :angel:!
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

r_flagg

Ik schrijf me ook graag in voor deze les
Movie: JVC X500; Onkyo TX-NR5008; Sony UBP-X800; Synology DS1812+ DX512 (13x3TB); Surround-11.2: sony SS-T70es (11x) sub:2x 18" DIY
Stereo-1: NAD M12;  2x Mola Mola Kaluga; Jamo R907
Stereo-2: SONY TA-E80es; 2x TA-N80es;Sony CDP-X777es; ST-S770es; TC-K950es; Sony SS-R70es speakers ( Esprit no3)

Tabcam

Quote from: r_flagg on May 11, 2021, 01:54:43
Ik schrijf me ook graag in voor deze les
Wie weet in de zomervakantie, als veel meer bezoek is toegestaan :angel:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Richi

Quote from: TabCam on May 11, 2021, 07:54:04
Wie weet in de zomervakantie, als veel meer bezoek is toegestaan :angel:.
Lijkt me super leuk Douwe!

Groet,
Richard
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Tabcam

#439
Heb vanmiddag een paar uur met REW en de PEQ-instellingen van de MiniDSP gespeeld. Had niet genoeg tijd om ook met de opstelling te spelen, gok dat ik daar wel een halve tot hele dag voor nodig heb. Heb ook een beetje 'vals' gespeeld door de bas van de Anthem I225 meer open te draaien omdat ik daar nu (flink) tekort had.

Na de basaanpassing opnieuw gemeten en nieuwe PEQ-waarden laten uitrekenen en het eindresultaat mag er wezen. Zoals verwacht gaat het geluid er in alle opzichten op vooruit als de bas meer in evenwicht komt. Velen omschrijven het als 'warmte' en het klinkt ook gewoon lekker zo :coffee:. Had nu nog maar weinig problemen met tracks die ik hiervoor als problematisch bestempelde. Perfectie in een niet drastisch akoestisch geoptimaliseerde woonkamer geloof ik niet in, maar heb nu qua ruimtelijkheid een grote stap gezet.

Heb ook nog twee aardige ontdekkingen gedaan. Had al gezien dat er rare tijdsaanduidingen in (0.14ms) bij de MiniDSP-instellingen stonden en heb voor de zekerheid een complete reset naar fabrieksinstellingen gedaan. Zag ook ineens dat REW een rare tijdscompensatie gebruikte en heb die naar 0 gezet. Eindresultaat is dat het ook veel beter meet qua fase.

Wil ook nog met de nieuwe REW instellingen losse units gaan proberen te meten om te zien of er dan beter te interpreteren waarden/grafieken uit komen. Ben zeker nog niet uitgetweakt maar ben zeer tevreden met de stap naar actief versterken. Wordt vervolgd...

edit: missende spaties toegevoegd en betere fasemeting benadrukt
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

brt

Je bent er maar druk mee Douwe! Leuk om te lezen hoe je iedere keer weer stapjes maakt.

Ik kom binnenkort graag het resultaat bewonderen.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Tabcam

Quote from: brt on May 14, 2021, 10:11:28
Je bent er maar druk mee Douwe! Leuk om te lezen hoe je iedere keer weer stapjes maakt.

Ik kom binnenkort graag het resultaat bewonderen.
Valt mee hoor., alles heeft sinds de Covid19 toch best een vertraging gekregen. En lijkt me leuk om je te ontvangen!
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Tabcam

Heb de afgelopen dagen naar twee PEQ-filters geluisterd. De bas is echt geweldig :worship:. De laaste restpunten zijn hoeveel hoog ik er dan in laat zitten. Meer hoog geeft meer diepte maar helaas ook meer siblance.

Het is ook lastig omdat het per opname enorm verschilt. De ene heeft enorm veel baat bij meer detail, de ander wordt juist minder beluisterbaar. Voorbeeld is het niet zo audiofiele Dancing Queen van Abba. Dat klonk niet zo mooi en heb ter  controle mijn hoofdtelefoon opgezet. Ergens gelukkig maar want daar klinkt het toch ook niet als geweldig opgenomen en/of afgemixti.

Qua bas is het echter één groot feest. Neem een nummer als Plastic Dreams van Jaydee. Op youtube minder goed te horen (Tidalverwijzing) maar er zit heel veel textuur rond de basnoten evenals allerlei kleine en grote effecten, echo's etc. Een andere leuke is Tsunami van DVBBS. Dat lijkt bonkende house (is het ook wel :tongue2:) totdat je de "ondergeluiden" erbij hoort, geweldig :headbanging:! Vond ik vroeger "Flight of the Cosmic Hippo" van Bela Fleck and the Flecktones al geweldig, nu is dat zo in het kwadraat. Grappige is dat het nog steeds zonder subwoofer is.

Leuke bijkomstigheid is dat de meeste nummers waar ik vervorming meen te horen, ik met de koptelefoon nu vrijwel altijd hoor dat het ook in het nummer zit en hoort. Een mooi voorbeeld hiervan is Take Ten van Paul Desmond. Als een trompet schel moet klinken (bij vlagen in Générique van Miles Davis), dan klinkt het ook lekker schel en fel.

Ben ik er dan? Vast niet maar ik ben wel op een punt waarbij ik tevreden met de uitkomst ben. Het is niet perfect, en ik wil nog wel meer aan de huiskamer doen, maar het doel was verschillende genres allemaal goed te kunnen spelen en merk dat ik op een punt kom waarbij het afwegen wordt welke vooruitgang bij goed opgenomen en gemixte nummers ik nog wil hebben als het te koste gaat van de minder goed opgenomen en gemixte muziek. Demons van Imagine Dragons zal nooit mooi worden maar moet nog wel enigzins te pruimen blijven.

Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Tabcam

Ben bij een andere liefhebber geweest om te luisteren hoe het bij hem klinkt en wat de verschillen zijn. Hij heeft tegenwoordig twee uit de kluiten gewassen Focal Utopia Scala Evo staan als ik het goed heb. De opstelling is t.o.v de zijmuur niet ideaal maar het klinkt zuiver en bas in overvloed. Hij was ook bij mij wezen luisteren en had wat tips. Hij vond de set te "lief" wat wel waar was :angel:.

Zoals gezegd is het hoog best lastig in te schatten. Het filter wat hij heeft gehoord had achteraf nog te weinig hoog, liep te stijl af. Daar heb ik een minder stijl aflopend filter van gemaakt. Je merkt dat het in het hoog nu met sommige nummer erg veel is maar dat hoor ik bij hem ook. Tevens lijkt de bas toegenomen waar ik dat niet had verwacht. Met de meeste nummers klinkt het nu vergelijkbaar alhoewel de Utopia Scala Evo's zuiverder klinken.

Ben nu tevreden en geen onrust meer qua het bewandelde pad. Waar eerst de mindere nummers overbleven die op de koptelefoon nog goed te beluisteren waren is dat nu niet meer zo. Een aantal nummers klinken fel/schel, maar dat klinken ze ook bij hem en op de koptelefoon. De oplossing is ofwel minder volume ofwel een "liever", stijler aflopend filter.

Wat nu nog? Ik wil nog kijken wat de Purifiversterker brengt maar die heeft geen tone control die ik met het huidige filter "misbruik" om de bas te versterken. Tevens met plaatsing experimenteren maar dat kost ook flink wat tijd, vooral qua meten. Tevens wil ik i.p.v. de Harmancurve met de Bruel-Kjaercurve experimenteren wat gemakkelijker kan omdat ik niet opnieuw hoef in te meten.  Ik merk ook dat de diepere en ruimere basresponse trillingen geeft en ik wil nog kijken of ik die meer kan dempen.

Visueel wil ik nog de Belden 8470 als interne bekabeling gaan gebruiken en nette 3D-geprinte terminalbordjes gaan gebruiken. Ik hoop dat de bordjes na het Pinksterweekend klaar liggen. Tevens kan ik misschien de woofers los verbinden om zo te kunnen spelen met hoe in serie of afzonderlijk aan te sturen en kijken of en welk het verschil maakt.

Gelukkig is het nu wel een soort van "af" dat alle muziek nu "lekker" klinkt. Klinkt een nummer als "Dancing Queen" van Abba of "Ten Feet Tall" van Afrojack vrij plat, dan ligt het denk ik waarschijnlijk aan de opname. Zit er ruis in het nummer, hoor je dat duidelijk. Ook voor series en films is de set goed te pruimen alhoewel een goede center nog mist. Je kan niet alles hebben :angel:!

Een tevreden muziekliefhebber
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

frank2

Bedenk wel dat arjan nog niets aan de stroomvoorziening gedaan heeft. Dat moet nog gebeuren.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Tabcam

Quote from: frank2 on May 23, 2021, 06:25:29
Bedenk wel dat arjan nog niets aan de stroomvoorziening gedaan heeft. Dat moet nog gebeuren.
Ik helaas ook niet op de AQ Niagara 1200 na. Ik wilde graag een aparte groep maar dat komt er ook niet met alle steen, vloerverwarming en krappe en rommelige meterkast.

De vergelijking is ook niet dat de PAP's even goed zijn als de Utopia's (dat zijn ze niet) maar wel dat ik qua klankkleur, detail en klankbalans een paar grote stappen in de goede richting heb gezet.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Richi

Tevreden zijn is altijd goed Douwe. Top dat het mooi klinkt nu. Ik kan niet wachten om het te horen...  :D
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

brt

Vrijdagavond was ik op bezoek bij Tabcam om zijn set te beluisteren. Vorig jaar ben ik al eens langsgeweest maar hij had in de tussentijd al weer zoveel vorderingen gemaakt dat ik graag nog eens terugkwam om het resultaat te beluisteren.

En hoe klonk het? Ontspannen, aangenaam, met een mooie soundstage die de muziek uitstekend representeert. Douwe heeft op de Mini-DSP 2 instellingen gemaakt waar je eenvoudig tussen kan switchen. De ene heeft wat meer hoog, de ander is wat milder daarin. Het was afhankelijk van  de opname welke beter uitpakte, alhoewel de 2e preset met iets meer hoog me over het algemeen wel meer aansprak. Het waren geen verschillen van dag en nacht, maar het pakte vaak nét ff wat beter uit.

We hebben diverse nummers geluisterd en ik kon ook wat nummers luisteren die ik zelf erg goed ken en dat klonk gewoon goed. Ik zei tegen Douwe dat de set voor mijn idee op zo'n 95% zat en dat hij flinke stappen heeft gemaakt. Dat is een flink compliment waard!

Het luisterde allemaal prettig weg en het mooie met de DSP is dat je het geluid nog verder kan tunnen. Het viel me op dat met de 2e (meer heldere) preset het af en toe ietsje op (en soms over) het randje was. Ook gaat dan de hardheid van de kamer meer spelen. Kiest hij echter voor de eerste preset dan is dat een setting waar je uren zonder vermoeidheid naar kan luisteren. Zelf zou ik iets meer bas nog wel lekker vinden, en héél ietsje meer mid hoog (alhoewel dat bij de 2e preset al zo goed als perfect was), maar dat kan ook smaak en gewenning zijn. Waar Douwe nog stappen kan maken is de akoestiek, meer demping in de kamer, maar dat is hij dan ook al van plan.

De avond vloog voorbij en dat is altijd een goed teken. Rond middernacht was ik weer thuis van een gezellige en leerzame avond.
Tof om te horen dat je zulke stappen hebt gemaakt Douwe! 
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Tabcam

Krijg de laatste tijd wat vaker even dikke stress omdat het niet lijkt te werken. Vrijdag hebben we nog geprobeerd om met twee andere dac's (ladderdac's) te werken en kregen we er in het begin geen geluid uit. Eerst bleek dat we kabel verkeer hadden aangesloten :wacko:, daarna dat het nog steeds niet klonk omdat het niveauverschil tussen de twee dac's groter was als de originele tweedac's en met meten kan je dat te weten komen maar dat was voor de nog weinig resterende tijd teveel moeite helaas, kan je alleen meten en één nummer luisteren :P.

Omdat we toen ook aan de basknop hadden gedraaid en het niet eenvoudig bleek deze op de goede plek terug te draaien (traploos), dacht ik vandaag even meten met alles op max zodat de peq filters de rest kunnen doen. Heb ik toch per ongeluk de XLR-out van de dac uitgezet, wist niet eens dat dat kon :wacko:. Kreeg daarna hele rare metingen van tussen 1 en 2 kHz ik had schijnbaar links en rechts omgedraaid, oops! Afijn, alles is nu wel goed gemeten maar het had wel enige voeten in de aarde.

Merk ook dat ik in de befaamde circle of confusion zit, hoe moet het klinken, welke aanpassingen zijn beter op lange termijn en welke moet ik misschien per genre kunnen instellen zoals minder bas voor Jazz bv.


Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Tabcam

Gisteravond kunnen meten. Ik had bij het bezoek van Bart aan het basknopje gedraaid en het kwam niet perfect terug uit op de oude plek. Ik dacht nod handig te zijn door het knopje maximaal te draaien maar dat vind ik ergens toch minder klinken.

Uiteindelijk op een minder heftige basstand ingeregeld en dat bevalt erg goed. Bij nameten blijkt er nog een bult niet weggePEQ te zijn, maar dat bleek verkeerd ingevulde PEQ filter te zijn, 2x dezelfde en dus een minder goede FR.

Als laatste heb ik een speakeraansluitingenbord ge3Dprint. Zat nog wel een foutje in, er zot nog een plastic huls waardoor het gat toch groter moet. Zit nog te twijfelen tussen zwart en wit voor de uiteindelijke versie.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i