Tabcam's set, where can I get...

Started by Tabcam, May 31, 2020, 10:51:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Geert (gvc)

Quote from: Koen K on January  8, 2021, 10:40:37
Ik heb dit topic wat door zitten bladeren, maar het is me eigenlijk niet zo duidelijk hoe de luidsprekers in elkaar zitten. Als ik het goed begrijp zijn het vier 15" woofers en een 10" breedbander in een open baffle met een eerste orde wisselfilter (maar hoe hoog?). Wat is er dan gedaan om voor dipooleffecten (laagafval, dipoolpiek en -dips) te compenseren? Is het überhaupt bekend of die speaker zonder kamer enigszins recht meet?
Hieronder een quasi-anechoic (Klippel) meting van de Trio15, dat is het kleinere model met 2 woofers in plaats van 4. 2 metingen, met en zonder de mid-cut van het crossover filter actief. (Gek genoeg cut dat filter evenveel laag als mid, maar dat is een andere discussie). De frequentiekaraktiristiek toont de typische eigenschappen van een dipool.

De Quintet zal het met zijn 4 woofers wellicht wat beter doen in het laag en het laag zal (onder de 100Hz) ook ondersteuning krijgen van room bounderies (de vloer als meest voor de hand liggend, een reus als de Quintet misschien zelfs ook van het plafond). Uiteindelijk zal je op je eigen in-room meting moeten afgaan om te zien wat je nu eigenlijk in huis hebt. Een beetje een uitdaging denk ik, maar wel interessant.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

Koen K

Oei.

In dit geval zou ik toch eerst de speaker eens in orde gaan maken, daar zal de zaak al flink van opknappen. Een goede en relatief eenvoudige optie is om metingen met een ground plane te doen. Meer dan een lap bestrating, een paar stopcontacten en een meetmicrofoon heb je er niet voor nodig.

scrutinizer

Je kunt er in de buitenlucht nog zo'n mooi als mogelijk plaatje van maken binnen begint de ellende.......
Nogmaals schuiven voor beste balans, hoogte zou ideaal zijn voor laagweergave wanneer center Crystal 10 mid hoogte ruimte zou zijn. Wat dus betekent luisteren vanaf de barkruk....... :D
En daar het een passief design betreft kan het nodig zij , gezien tijdgedrag, dat de laag array verschoven dient te kunnen worden tov de Crystal 10. ;)


Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Rob_Dingen

Quote from: scrutinizer on January  8, 2021, 16:58:54
Je kunt er in de buitenlucht nog zo'n mooi als mogelijk plaatje van maken binnen begint de ellende.......
Nogmaals schuiven voor beste balans, hoogte zou ideaal zijn voor laagweergave wanneer center Crystal 10 mid hoogte ruimte zou zijn. Wat dus betekent luisteren vanaf de barkruk....... :D
En daar het een passief design betreft kan het nodig zij , gezien tijdgedrag, dat de laag array verschoven dient te kunnen worden tov de Crystal 10. ;)


Ik ben het daar niet mee eens.
Daar zijn er veel te veel parameters voor.
Daarom mijn vraag aan Tabcam waar kijken we naar bij de metingen is dat het orginele filter zit er digitale bewerking op enz.
Als je buiten of op een andere manier een goede meting hebt met bevestiging dat het in ieder geval ergens op lijkt dan ga je binnen schuiven en eventueel tweaken.
Maar je moet ergens beginnen of het moet het orginele filter zijn.

Rob

scrutinizer

#329
Dat mag, Rob. :)
Met een passief filter gaat dat hem niet worden binnen redelijke pieken en dalen, Rob.
Dit OB design is m.i. passief alleen dmv digitale ondersteuning binnen redelijk verloop te brengen. Veel digitale ondersteuning ......ook in het frequentiegebied waar ik hem niet zou willen. 

Het betreft hier een bestaand ontwerp waar aan gemeten is neem ik aan. Rob. Dus met een filter wat ergens op mag lijken. Toch? :notify:
Het vervangen van de hoorn met de Crystal 10 doet daar iets aan af maar niet in het laag.
Zoals je zelf al aangeeft zijn er 'vele' parameters en al zeker met een design als dit. Waardoor bijv. het simuleren moeizaam is en deze naderhand veel trim benodigd.
Maar dat is mijn mening, Rob. ;)

ps....Ik gaf ook in eerdere post aan te schuiven, gebruikmakend van bijv. brown noise, en te meten aan de woofer array hoe deze zich  dan {zonder filter} akoestisch gedraagt in zijn ruimte.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Rob_Dingen

Grotendeels eens maar je maakt aannames.
Hoorn eruit breedbandig er in, hij heeft bij mij onderdelen mee genomen om te testen en het filter te wijzigen.
Zoals je weet valt een hoorn keihard af onder zijn hoorn resonantie.
Nu heeft hij een breedbander die misschien op het gebied tussen de 200 en 700Hz i.c.m de woofer teveel output heeft zonder filter aanpassing.
Als je dat niet oplost kun je schuiven tot je een ons weegt.

Rob

scrutinizer

#331
Vandaar ook mijn voorstel alleen de woofer array meten zonder.....Met deze data verkregen zien wat het koppelen verstoort en deze dan in goed als mogelijke banen leiden. ;)

Weet je Rob.....old skool heeft ook wel iets. :D
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

scrutinizer

Kan me de frustratie nog herinneren...... Martin Logan CLS. Ga er maar aan meten in een ruimte....
Maar he .... met de Jadis 200's heb ik daar veel plezier mee beluisterd. ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

scrutinizer

#333
Quote from: scrutinizer on January  7, 2021, 17:46:34
Hoe ziet het plaatje eruit van alleen de Crystal 10 aangesloten zonder filter onder de zelfde conditie?

Quote from: scrutinizer on January  7, 2021, 18:01:50
Je kunt natuurlijk ook even alleen de woofers meten met een kleine spoel in serie, zonder correcties. En kijken, door de kast wat naar of van de achterwand te schuiven, hoe deze dip zich gedraagt.
Theorie, simulatie en praktijk zijn niet altijd eenduidig.

Quote from: Rob_Dingen on January  9, 2021, 18:08:27
Grotendeels eens maar je maakt aannames.
Hoorn eruit breedbandig er in, hij heeft bij mij onderdelen mee genomen om te testen en het filter te wijzigen.
Zoals je weet valt een hoorn keihard af onder zijn hoorn resonantie.
Nu heeft hij een breedbander die misschien op het gebied tussen de 200 en 700Hz i.c.m de woofer teveel output heeft zonder filter aanpassing.
Als je dat niet oplost kun je schuiven tot je een ons weegt.

Rob
Geloof dat we ons beiden van aannames voorzien met een systeem als deze.......;)

Wat ik dan weer wel vermakelijk vind zijn die mensen die jou een like geven in reply 328 De 1 gefrustreerd over het feit hij een OB heeft en het niet leuk vind daar de mindere eigenschappen van beschreven te zien worden en de 2 andere begrijpen niet waar we het over hebben maar je bekt lekker..... :D

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Tabcam

Misschien aardig om af te wachten tot ik tijd en energie heb om wat meer metingen te gaan doen niet teveel gaan gokken. Ik stel input om te kijken hoe de set te verbeteren op prijs, maar laat het niet teveel een discussie worden, eerder hoe meet je goed of welke vervolgstap is dan mogelijk.

Ik ga, als ik tijd én energie heb, de cross overfrequentie bepalen, kijken of ik de basoutput kan vergroten middels het filter. Verder ook de meting controleren en daarna eens digitaal aan de gang. Verwacht echter niet snel veel nieuwe metingen.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

brt

Ha Douwe,

je gebruikt twee keer het woord energie in je bericht; dat is een signaal ;)
Neem je tijd hoor! Het is een HOBBY dus je hoeft helemaal niks, dat is het fijne er aan.

Alle adviezen zijn goedbedoeld, maar het is aan jou wat er mee te doen, en wanneer.

Ik lees ook dat je al heel tevreden bent en dat het niet eerder zo goed klonk, dus probeer daar ook van te genieten!
Dan komt tzt de volgende verbetering vanzelf. Of niet. Maar dan zou ik geen grafieken daarvan posten  :tounge:
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Rob_Dingen

#336
Hoi TabCam, Ik wil graag helpen geef je niet voor niets mijn spullen mee.
Maar ik krijg van jou geen antwoord op mijn vragen en dan word het alleen maar gissen en kan ik op basis van alleen wat ik zie geen advies geven.
Misschien ben je het vergeten, geen probleem.
Meten is niet zo simpel als de meeste denken en je moet gestructureerd te werk gaan om de problemen een voor een weg te nemen.
De laatste stap is akoestiek.

Als je behoefte hebt om te antwoorden wil ik nog steeds weten?
Is dit met het orginele filter van de hoorn?
Is dit met enige vorm van digitale bewerking zoals Dirac, Roon filters wat dan ook?
Als je weer gaat meten  meet ze dan ook eens apart zonder filter op dezelfde plaats.
Omdat het een serie filter is kun je niet alleen de full range of woofers met filter meten.

Rob

Tabcam

Quote from: Rob_Dingen on January 10, 2021, 16:50:52
Hoi TabCam, Ik wil graag helpen geef je niet voor niets mijn spullen mee.
Maar ik krijg van jou geen antwoord op mijn vragen en dan word het alleen maar gissen en kan ik op basis van alleen wat ik zie geen advies geven.
Misschien ben je het vergeten, geen probleem.
Meten is niet zo simpel als de meeste denken en je moet gestructureerd te werk gaan om de problemen een voor een weg te nemen.
De laatste stap is akoestiek.

Als je behoefte hebt om te antwoorden wil ik nog steeds weten?
Is dit met het orginele filter van de hoorn?
Is dit met enige vorm van digitale bewerking zoals Dirac, Roon filters wat dan ook?
Als je weer gaat meten  meet ze dan ook eens apart zonder filter op dezelfde plaats.
Omdat het een serie filter is kun je niet alleen de full range of woofers met filter meten.

Rob
Sorry, heb de vraag over het hoofd gezien. We kijken naar het aangepaste filter maar nog steeds een eerste orde serieel filter zonder enige vorm van digitale correctie. Het enige is de digitale volumecontrole van de Topping E30 maar geen correctie.

Ik kan de units wel loskoppelen om los te meten. En bedoelen je dan een MLP meting? En de Woofers als array?

. Heb ook vanmiddag nog even proberen Het filter te meten maar mijn vriendin heeft het niet zo op met testtonen :tongue2:. Die snap ik wel :angel:!
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Rob_Dingen

Gewoon rustig blijven je hebt muziek.
Ik zou op het hart van de fullrange meten op 50cm en 1 meter en dan alleen de fullrange meteen ook even met Dats de impedantie meten zonder filter.
Hetzelfde zou ik doen met de woofers op het hart van de full range op 50cm en op 1 meter en meteen de impedantie van de 4 woofers en eventueel van een woofer.
Daarna om wat meer inzicht in het laag te krijgen zou ik een meting maken op 1 cm van een woofer.
En een meting met de microfoon op de vloer op 2 meter en drie meter alleen de woofers zonder filter.

Eigenlijk alles zonder filter.
Als je dat allemaal exporteert met REW naar txt files ook de impedantie metingen en dat wil mailen kan ik redelijk goed mee kijken en misschien zinnig advies geven.

Rob

scrutinizer

#339
 
Quote from: Rob_Dingen on January 10, 2021, 17:46:17
Gewoon rustig blijven je hebt muziek.
Ik zou op het hart van de fullrange meten op 50cm en 1 meter en dan alleen de fullrange meteen ook even met Dats de impedantie meten zonder filter.
Hetzelfde zou ik doen met de woofers op het hart van de full range op 50cm en op 1 meter en meteen de impedantie van de 4 woofers en eventueel van een woofer.
Daarna om wat meer inzicht in het laag te krijgen zou ik een meting maken op 1 cm van een woofer.
En een meting met de microfoon op de vloer op 2 meter en drie meter alleen de woofers zonder filter.

Eigenlijk alles zonder filter.
Als je dat allemaal exporteert met REW naar txt files ook de impedantie metingen en dat wil mailen kan ik redelijk goed mee kijken en misschien zinnig advies geven.

Rob
;)

Succes mannen!! :popcorn:
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Rob_Dingen


Tabcam

Vanmiddag flink gemeten. Een frequentiemeting gaat gemakkelijk maar de fasemeting van zowel de losse units als de gehele luidspreker tonen rare verschuivingen. Heb  met de Umik-1, een Scarlett Solo i.c.m. een PreSonos als invoer en de Topping E30, een Chord Audio en directe koptelefoonuitgang van de laptop als uitvoer in verschillende combinaties daarvan gemeten. Helaas, de rare faseverschuivingen bleven.

Er is op zowel 0.5m als 1m gemeten met respectievelijk ~1.415V en ~2.83V gemeten. Heb nog geen soundcardcalibratie gedaan, wie weet biedt dat nog soelaas. Kortom, meten is nog niet goed genoeg om eenvoudig te maken én controleren of de theorie/simulatie met de praktijk klopt. Losse units meten is toch iets anders dan een complete luidspreker :blink:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Koen K

In principe kan de fase geen rare dingen doen als de amplitude geen rare dingen doet. Kun je de metingen eens laten zien?

Rob_Dingen

Quote from: Koen K on January 16, 2021, 20:58:04
In principe kan de fase geen rare dingen doen als de amplitude geen rare dingen doet. Kun je de metingen eens laten zien?
Dat kan met REW zeker wel.
Met ARTA weet ik toevallig hoe het werkt en dat zal ongetwijfeld ook met REW kunnen.
Dan stuur je na calibratie van de set het linker kanaal naar de versterker en het rechter kanaal terug naar de analoge ingang van de USB interface de andere analoge ingang word dan voor de MIC gebruikt en daaruit word de fase gehaald.
Wil je het perfect doen kun je ook nog na de eindversterker terug koppelen maar bij de purificatie is dat niet nodig.
Aan de unit is niets vreemds te zien maar er zit flinke fasedraaiing rond de 1kHz zowel bij de woofer als de fullrange.

Koen K

Die tweekanaals meting heb je niet nodig voor de fase, alleen om de delay van meerdere metingen gelijk te trekken omdat de latency van de meetset niet bekend c.q. constant is. Ik gebruik het zelf nooit omdat het met DSP een fluitje van een cent is om de boel op tijd te zetten.

Ik ben benieuwd hoe de metingen er uitzien!

Richi

Ik lees even mee om er iets van op te steken. Maar dit is toch wel ingewikkelde materie. Hopelijk krijg ik een keer een mini cursus van TabCam als hij het onder de knie heeft.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Geert (gvc)

Een fase meting binnenskamers ondervind als snel invloed van de akoestiek. Meet de units eens op 1cm om te zien wat dat met de fase doet. Eventueel ook frequency depended windowing gebruiken als je vooral geïnteresseerd bent in het middengebied.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

Tabcam

Quote from: Koen K on January 16, 2021, 22:20:36
Die tweekanaals meting heb je niet nodig voor de fase, alleen om de delay van meerdere metingen gelijk te trekken omdat de latency van de meetset niet bekend c.q. constant is. Ik gebruik het zelf nooit omdat het met DSP een fluitje van een cent is om de boel op tijd te zetten.

Ik ben benieuwd hoe de metingen er uitzien!
Dat is leuk als je DSP gebruikt maar minder handig als je de fases van losse units voor een analoog filter gaat gebruiken. Ik ga ook nog experimenteren met digitaal filteren maar wil ook kijken hoe ik voor mij zoveel mogelijk uit het analoge filter kan halen.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Rob_Dingen

Quote from: Koen K on January 16, 2021, 22:20:36
Die tweekanaals meting heb je niet nodig voor de fase, alleen om de delay van meerdere metingen gelijk te trekken omdat de latency van de meetset niet bekend c.q. constant is. Ik gebruik het zelf nooit omdat het met DSP een fluitje van een cent is om de boel op tijd te zetten.

Ik ben benieuwd hoe de metingen er uitzien!
Sorry Koen dan weet je niet waar je het over hebt.
Als je serieus wil simuleren heb je dat gewoon nodig anders komt de simulatie nooit over met de echte meting.
Ook met DSP heb je dat nodig als je een filter gaat maken in bijv Hypex filter design dat is namelijk ook een simulatie omgeving.
Daarom is het ook bekend dat voor dit soort toepassingen een USB Mic niet geschikt is.

Rob