Tabcam's set, where can I get...

Started by Tabcam, May 31, 2020, 10:51:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

scrutinizer

Quote from: TabCam on September 13, 2020, 17:18:02
Even een flinke update van de afgelopen maand. Heb een beetje verder geëxperimenteerd met het filter. Had van Rob Dingen twee grote 100 uF condensatoren meegekregen. Op zich goed maar kreeg het, op het gehoor, niet goed. Na een tijdje heb ik ook de twee spelen van 10 mH in serie gebruikt en dat lijkt op zich een aardige combinatie. Ze hebben nu wel een flinke Rdc, maar ben niet ontevreden.

Heb ook geprobeerd de losse units te meten maar dat lijkt lastiger dan ik van tevoren dacht en na de vakantie te weinig tijd gemaakt om daar dieper in te duiken.

Een andere constatering is dat je echt moet wennen aan een nieuw filter. In het begin vond ik dan bepaalde zaken minder goed maar diepte leek toegenomen. Nu vind ik dat niet meer maar dan rijst de vraag, wat is beter? Meten is weten maar ik meet de ruimte mee :nopompom:.

Verder heb ik tijdelijk een RME ADI-2 FS dac te leen (dank Jelle!) om eens te kijken of digitale volumeregeling goed werkt. Als ik eerlijk ben, ben ik daar nog niet helemaal uit. Tot -50 dB lijkt het goed te gaan maar ergens tussen de -50 en -60 dB valt voor mijn gevoel het stereobeeld meer in elkaar dan met een analoge volumeregeling.

Lastige is dat ik zowel de dac als de volumeregeling vergelijk. Via de Arcam is geen echte optie en kan zeker niet snel genoeg wisselen. Echter is -60 dB ook erg zacht dus het is niet een schokkend groot probleem. Voor het gemak zou ik dit zeker als waarderen, alleen weet ik nog niet welke kant ik op ga qua dac,.

Als tijdelijke oplossing overweeg ik nu een Topping E30 te proberen. Deze heeft een AB en lijkt ook een soort HT bypass oplossing te hebben als je (bij opstarten???) dubbel op het scherm tikt.

Afijn, nog steeds van muziek aan het genieten :pompom:. Het gaat qua voortgang gestaag verder omdat het druk is op het werk. Units meten zal helaas nog even moeten wachten, maar daar wil ik me zeker in verdiepen.
Denk ook dat gezien de onderste units gebruikmaken van oppervlakte vergroting vloer je voor optimalisatiede upper units een ander filter aanbied dan de lower units  Danwel passief of aktief met eigen versterking  ::)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

DofN

Ben benieuwd hoe het hier gaat :) Las ik iets over Gremlins?
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Tabcam

Gremlins

Zoals jullie misschien hebben gemerkt heb ik de laatste tijd wat minder gepost. Na de zomervakantie was/is het erg druk, lag veel werk en doordat alles online is, gaat overleg veel trager en is veel intensiever dan normaal.

Bleef qua set een beetje stilstaan maar had bedacht om rond de herfstvakantie Amazon Music Unlimited uit te proberen. Om dat te faciliteren had ik de BlueSound Node 2i besteld.

Vlak voor de aankomst van de BlueSound kwamen na vele maanden vertraging eindelijk wat OpAmps binnen, o.a. een OPA627, vrijwel gelijk met een andere ADC omdat ik nog wat brom had van de HT set integratie. De ADC aangesloten en daarna ook de OpAmps vervangen. Moest ook wat netsnoeren verwisselen omdat het ADC snoertje te kort was. Dat was, achteraf gezien, niet zo slim.

Ik deed de versterker aan en ... geen geluid.  Oops, wat heb ik fout gedaan? Goed kijken en zie ik een te kort pootje. Poep, van tevoren wel goed op de oriëntatie gelet maar daar niet op gecontroleerd. Ok, de oude Opamps erin en ... 7dB verschil tussen de kanalen en een enorme brom...  :nopompom:

Achteraf eenvoudig op te lossen maar ik was waarschijnlijk al vermoeid van de intensieve dagen dus niet handig bezig. Brom is vaak alles loskoppelen en dan één voor één aansluiten. Uiteindelijk bleek de Allo Nirvana in een andere wandcontacdoos de grootste veroorzaker van de brom en een losgeschoten jumper de oorzaak van de 7dB verschil in de Purifiversterker :blink:.

Nou denk je dat valt mee, maar de week ervoor deed mijn Strietman espressomachine raar en moest ik de zuigerrubbers vervangen. Dat kreeg ik dat weekend binnen en  bij het vervangen schoot een moer los en was het oog van de zuigerstang ontzet. Ook daar moest een nieuwe voor opgestuurd worden. Ik mis dat bakje espresso elke ochtend echt wel :coffee:.

Tot overmaat van ramp begon de accu van de auto ook op te spelen. Op zich Was de accu maar drie jaar oud maar met al die korte ritjes zijn we twee keer stil komen te staan. De eerste keer direct naar de garage gegaan en toen zeiden ze dat hij nog goed was. Dus twee keer stilgestaan, opgestart met een goede auto en heb nog gezocht of er een veel grotere accu in kon maar helaas. Na de vervanging geen problemen gelukkig.

Het wordt nog erger, een week voor de herfstvakantie ging ik voor mijn rug door teveel beeldschermwerk. Het was altijd al een zwakke plek maar met Covid19 hele dagen thuis lukte het me niet de rug in goede conditie te houden. Normaal lukt het me wel om op te krabbelen maar tot overmaat van ramp stopte onze overheid het zwemmen wat nog enigszins hielp voor mijn rug. Gelukkig zijn we nu weer begonnen.

Toch dacht ik dat het tijd was om Amazon Music Unlimited uit te proberen. Vond de proeftijd in vergelijking met Duitsland niet eerlijk (90 vs 30 dagen) maar goed. Bleek achteraf dat de HD variant (CD kwaliteit)  helemaal niet in Nederland geleverd te worden. Dus qua kwaliteit niet goed te vergelijken, gelukkig wel qua zoekmogelijkheden en gebruikersvriendelijkheid. Die laat helaas nog wel veel te wensen over.

Laatste gremlin die nog het vermelden waard is, was de ineens niet meer met Tidal werkende Raspberry Pi/PiCorePlayer combinatie. Huh, hoe kan dat nou. In het weekend de versie geüpdate, LMS geüpdate, naar de nightly toe, handmatig geüpdate, niks werkte. Rare was dat de automatische update op dinsdag ineens wel werkte.

Gelukkig gloort er nu wat licht in de vorm van de meeste oorzaken gevonden en langzamerhand ook iets meer rust op het werkfront. Ideaal is het nog niet maar kan weer een beetje van de set genieten. Oververmoeid is ook geen goede gesteldheid om kritisch te gaan luisteren.

Ook hoop ik  weer tijd te kunnen vinden om te gaan meten en filter te gaan optimaliseren. Dat wordt waarschijnlijk zo rond de Kerst omdat door Covid19 mijn vriendin vaker 's avonds thuis is en minder lang sport. Heb wel de impedantie kunnen meten maar wil nog goede unitmetingen.

Binnenkort nog meer over de BlueSound Node 2i en de Topping E30. Wordt vervolgd...
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Richi

Balen Douwe, goed dat je even pas op de plaats maakt. Een hobby is om van te genieten! Sterkte daar.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

vanzomereng

Hifi is meestal de wet van Ohm en soms ook de wet van Murphy.
Troost is, dat de wet van Ohm blijvend is en de wet van Murphy wel weer verdwijnt  ;D

Gewoon lekker tot rust komen en muziek genieten.
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

brt

Alles op z'n tijd Douwe!

Het is idd 'maar' een hobby, dus dat komt wel weer als je er ruimte voor hebt.

Koffie is veel belangrijker ;)
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Kingpin

Idd, gezondheid is belangrijker. Kan er over meepraten, afgelopen weken ziekenhuis in en uit en na vanochtend ziekenhuisbezoek ook weer minder bericht.
Dus het ziekenhuis zie ik na vandaag ook wel weer vaker dan me lief is.
De audiohobby moet inderdaad 'rust' geven en geen obsessie worden. Lekker genieten en klooien met audio kan ook rustgeven natuurlijk.
Zelf wordt ik altijd wat onrustig als er na een update of onverklaarbare redenen iets niet werkt.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

jellejanssen

Kan me alleen maar bij eerder genoemde vervoegen. Gezondheid boven alles.
En ja die drukte op t werk ... hopelijk was het n periode (die niet meer dusdanig terugkomt). Maar dat is ook bij mij heel herkenbaar... en dan vallen die schuinmarcherende bitjes en gremlins ook niet meer mee natuurlijk. Alleen jou een klein beetje kennende gaat dit zeker goed komen! Daar ben ik van overtuigd!

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Tabcam

Quote from: Kingpin on December  3, 2020, 11:46:28
Idd, gezondheid is belangrijker. Kan er over meepraten, afgelopen weken ziekenhuis in en uit en na vanochtend ziekenhuisbezoek ook weer minder bericht.
Dus het ziekenhuis zie ik na vandaag ook wel weer vaker dan me lief is.
De audiohobby moet inderdaad 'rust' geven en geen obsessie worden. Lekker genieten en klooien met audio kan ook rustgeven natuurlijk.
Zelf wordt ik altijd wat onrustig als er na een update of onverklaarbare redenen iets niet werkt.
Die brom was frustrerend maar ook die -7 dB erg irritant. Pas na een paar weken erachter komen omdat ik toen pas de tijd had/nam en ontdekken dat het zo iets stoms was :wacko:. Het is niet zozeer obsessie als wel frustratie en dat gaat vaak hand in hand met gezondheidsklachten en geen rust hebben/vinden/maken.

Balen van het ziekenhuis. Ziekenhuizen zijn zeker niet mijn favoriete plekken maar ze helpen wel :-X. De komende tijd veel sterkte gewenst.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Kingpin

Quote from: TabCam on December  3, 2020, 15:58:53
Die brom was frustrerend maar ook die -7 dB erg irritant. Pas na een paar weken erachter komen omdat ik toen pas de tijd had/nam en ontdekken dat het zo iets stoms was :wacko:. Het is niet zozeer obsessie als wel frustratie en dat gaat vaak hand in hand met gezondheidsklachten en geen rust hebben/vinden/maken.
Ja die frustratie kan ik me goed indenken, heel vervelend.

Quote
Balen van het ziekenhuis. Ziekenhuizen zijn zeker niet mijn favoriete plekken maar ze helpen wel :-X. De komende tijd veel sterkte gewenst.
Thanks !



Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Tabcam

Quote from: doorofnight on December  3, 2020, 12:31:05
Sterkte met alles Douwe.
Dank, vroeger dacht ik; 'alles zal recht kommen', maar met mijn rug weet ik dat niet meer :P.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

DofN

Met de jaren wordt dat steeds onaannemelijker  :nopompom:
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Staaled

Meestal valt er een hoop te verbeteren met gerichte training. :thumbs-up:
Door de rug gaan is iha een teken van onvoldoende vermogen/spierkracht.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

minplus

Sterkte met je rug. Ik weet hoe het voelt na hem een keer gebroken te hebben; het blijft een zwakke plek die af en toe weer in de fout schiet.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

Tabcam

Quote from: Staaled on December  3, 2020, 18:31:49
Meestal valt er een hoop te verbeteren met gerichte training. :thumbs-up:
Door de rug gaan is iha een teken van onvoldoende vermogen/spierkracht.
Doe elke dag oefeningen en zwem ook bijna elke dag. Voor de Covid19 crisis had ik een flinke "buffer" dat ook een paar maanden niet zwemmen goed ging. Het vele beeldschermwerk is helaas nu een soort van onvermijdelijk en thuis veel minder korte rondloopmogelijkheden. Hoop echt dat het vaccin nu niet veel langer op zich wachten laat :angel:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Xander32

@ts & Kingpin beterschap 👊🏻
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Kingpin

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Hannibal_

Sterkte man.
Thuiswerken kan tricky zijn
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Tabcam

Goed, nu maar eens wat positief nieuws. Begin een beetje de Gremlins achter me te laten alhoewel ze nog af en toe  Hun gezicht laten zien. Heb de laatste tijd de wisselingen in het filter, dac en opstelling gehad zonder er echt van te genieten, zat dat tussen de oren of in de set of beide?

Na flinke oververmoeidheid denk ik dat ik die vraag met beide maar het meest in de set kan beantwoorden. De set had door de 10 mH extra spoel flink aan bas én detail gewonnen. Dat detail was ergens ook vermoeiender om naar te luisteren. Nu is het ook een combinatie met de dac, een Topping E30.

De Topping E30 is een niet ideale dac door kleine irritaties als plopjes bij sample rate wisselingen en een soms niet reagerende afstandsbediening. Wel bracht de Topping E30 meer diepte in het geluidsbeeld. Helaas ook een brom zoals eerder vermeld maar die is nu gevonden en opgelost.

Toch was het ook afgelopen week goed genoeg voor series maar niet goed genoeg voor stereo in mijn oren. Er was echter nog een upgrade waarvan ik erg benieuwd was hoe die zou uitpakken, de Tripathversterker van Kingpin. Die pakte meer dan goed uit, de synergie begint zijn vruchten af te werpen!

Na even warmdraaien hebben Kingpin en ik veel muziek laten passeren. Klassiekers als Shelby Lynne, Joey DeFrancesco, Fink, maar ook nummers die hiervoor niet echt goed te verteren waren zoals Hindi Gumbo van Garaj Mahal en Meadowlands van Quincy Jones.

Klinkt alles goed? Nee, poep opgenomen is niet recht te breien en nummer die je mooi vind worden niet ineens geweldig. Wel vielen een aantal zaken op. Het verschil tussen mp3 en flac is nu veel eenvoudiger vast te stellen. Er zit een soort holheid/kaalheid bij en bij controle bleek het steevast een mp3 te zijn behalve bij The Jeff Healy band -  See The Light. Die is wel FLAC maar heb twijfels bij de opname.

Dat niet alleen, noten worden dynamischer aangezet, sterven langer uit, meer detail bij hoe eens snaar wordt aangeslagen, een blaasinstrument wordt aangezet etc. Piano is daar een ultiem voorbeeld van. Er is nu veel meer verschil hoorbaar in de soort piano, de manier van aanslaan, de bijgeluiden van  een kast etc.

Ook een leuk detail is dat waar ik bij vibraties vroeger de luidspreker verdacht van vibraties en interferentie en dat bleek te verhelpen met bekabeling beter te routeren. Nu hoor ik of het een natuurlijke vibratie in de opname is of een onnatuurlijke, door de setup veroorzaakte vibratie is. Die was er dus gisteravond ook en bleek een kabeltje losgeschoten te zijn. In de andere gevallen hoor je bij houtblazers, tamboerijnen en bekkens veel meer details die wel natuurlijk zijn zoals in Bad News van Melody Gardot.

Een ander voorbeeld is een detail dat ik bij de Klipschorns had gehoord in Cellophane van FKA Twigs. Het zuchten op ongeveer 35 sec is nu te onderscheiden als waarschijnlijk een man. Nog niet zo goed als op de Klipschorn, maar zeker twee stappen vooruit.

We hebben ook nog even geluisterd of we verschil in transports, de Raspberry Pi en de BlueSound Node 2i konden horen. Eerst was er een groot verschil maar bleek het volume van de RPi niet gelijk. Daarna durf ik mijn hand niet in het vuur te steken voor de betere bron. Dat is mijns inziens een goed teken, zitten er geen grote beperkingen in.

Wat staat er nu nog op het programma? Ik wil nog experimenteren met een digitale cross over, kijken wat Dirac kan brengen alhoewel ik erg tevreden ben over de ruimte-interactie van de PAP Crystal 10. Ook wil ik de Chord Hugo terugplaatsen maar die is qua gebruiksgemak geen blijvende optie. Een AB met volumecontrole en bronselectie is toch wel een must.

In de verre toekomst misschien nog een meerkanaalsvolumecontrole maar op zich is dit al prima te doen. Het is niet de meest eenvoudige route die ik heb gekozen, echter begin ik nu de vruchten te plukken. Zonder de ruimte drastisch akoestisch te behandelen wel een geluid dat ik voorheen alleen in een akoestisch vriendelijke ruimte had :pompom:.



Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Jean Sibelius

Goed om te lezen dat het weer beter gaat Douwe :colgate:. Vooral proberen om leuke dingen te doen en er dan ook van te genieten.
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Tabcam

Nog weer een opgedoken gremlin :wacko:, toen ik de AudioPhonics HPA-S400ET in de set boven probeerde bromde het linkerkanaal zowel via RCA als XLR. Nog even van binnen gekeken mar er lijkt meer aan de hand dan een eenvoudige losgeschoten aarde. De vergelijking met de Tripathversterker is dan misschien niet helemaal eerlijk, wordt vervolgd...
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

brt

Quote from: TabCam on December 14, 2020, 17:32:14
Nog weer een opgedoken gremlin :wacko:, toen ik de AudioPhonics HPA-S400ET in de set boven probeerde bromde het linkerkanaal zowel via RCA als XLR. Nog even van binnen gekeken mar er lijkt meer aan de hand dan een eenvoudige losgeschoten aarde. De vergelijking met de Tripathversterker is dan misschien niet helemaal eerlijk, wordt vervolgd...

Dat is idd geen eerlijk vergelijk dan. Hopelijk valt het (nog) onder garantie.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Tabcam

Quote from: brt on December 15, 2020, 11:22:04
Dat is idd geen eerlijk vergelijk dan. Hopelijk valt het (nog) onder garantie.
Hoop ik ook omdat ik wel de opamps heb vervangen, maar ze adverteren er ook mee dus dat zou moeten lukken. Eerst kijken of ik een mogelijke oorzaak kan vaststellen :angel:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

jellejanssen

Quote from: TabCam on December 15, 2020, 12:58:47
Hoop ik ook omdat ik wel de opamps heb vervangen, maar ze adverteren er ook mee dus dat zou moeten lukken. Eerst kijken of ik een mogelijke oorzaak kan vaststellen :angel:.

Fingers crossed !!