Tabcam's set, where can I get...

Started by Tabcam, May 31, 2020, 10:51:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Tabcam

Quote from: Rob_Dingen on August  2, 2020, 19:02:11
Hij heeft een andere unit voor het mid/hoor gekocht i.p.v de hoorn.
Dus is hij nu aan het experimenteren met het filter.

Rob
Jij snapt het 8). De full range Lii Audio Crystal 10 zou zelfs vanaf 30 Hz kunnen worden ingezet maar daar zijn de woofers veel beter voor, zeker in een open baffle, daar kan de veel kleinere Crystal 10 geen druk opbouwen.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

kermy

Quote from: TabCam on August  2, 2020, 20:29:52
Jij snapt het 8). De full range Lii Audio Crystal 10 zou zelfs vanaf 30 Hz kunnen worden ingezet maar daar zijn de woofers veel beter voor, zeker in een open baffle, daar kan de veel kleinere Crystal 10 geen druk opbouwen.

Dat zou je voor de lol eens moeten proberen, ik voorspel je dat het niet gaat meevallen. Maar je kunt de driver wel inzetten op een lager punt dan de hoorn. Van die hoorn begrijp ik eigenlijk niet waarom ze daar zo in mijn ogen dan hebben lopen aanmodderen.

Voorgaande zou inhouden dat iedereen die met de hoorn begonnen is naar een van de alternatieven gaat, en dat na niet al te lange tijd.

Wel leuk om je zoektocht te volgen, en ik ben reuze benieuwd hoe die eindigt.



Met vriendelijke groet,

Kermy

Tabcam

Denk niet dat hij dat gaat zeggen, want mijn gok is dat hij op de hoorn veel meer verdient dan op de Voxativ drivers. En dat een Voxativ driver een scherp randje kan hebben en dat heeft de hoorn niet.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Rob_Dingen

Denk dat je de Crystal in kan zetten vanaf zo'n 300Hz anders word de uitslag veel te groot.
Denk dat de hoorn van 1Khz en de AMT ook rond de 1Khz een probleem is voor een open baffle systeem omdat het moeilijk is om de woofers zo ver door te laten lopen.
Tabcam als je niet serieus gaat simuleren en meten word het niks.
Als je goed in de richting zit kun je op gehoor tweaken maar om alles op het gehoor te doen is moeilijk.
Als je het te moeilijk vind om impedantie te meten kun je ook dit systeem kopen of een keer van mij lenen.
https://www.audiophonics.fr/en/measurement-microphones/dayton-audio-dats-v2-speaker-driver-tester-p-9307.html

Rob

scrutinizer

#154
Denk dat het met een netwekje van 7.2 ohm 3,6uF parallel aan de spreekspoel samen met 1.2mH prima overneemt.
Vanaf ca 75uF brengt het je qua high pass in the ballpark. ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Rob_Dingen

Quote from: scrutinizer on August  3, 2020, 09:44:47
Denk dat het met een netwekje van 7.2 ohm 3,6uF parallel aan de spreekspoel samen met 1.2mH prima overneemt.
Vanaf ca 75uF brengt het je qua high pass in the ballpark. ;)
Het is een open baffle gaat nooit werken geen laag met jou voorstel.

Tabcam ik heb zitten slapen heb hier 4 van die OB-A15SEN liggen dus heb ook de impedantie van die woofers.
Heb ook metingen maar daar heb je niets aan ik heb een bredere baffle maar je kunt zelf met REW meten toch?
Als je dit niet wil in je topic zeg het maar.

Rob

Rob_Dingen

#156
Heb wat simulaties gedaan met Vituixcad (wat ikzelf eigenlijk nooit gebruik maar is gratis)
En ik kom op 10mH en een impedantie correctie van 10 Ohm en 15uF uit als ten minste de woofers serie parallel geschakeld zijn.
De dip op 1Khz ligt niet aan de woofer maar ik had er een hoorn op staan en dat is door de staande golf voor de rest is dit thuis gemeten dus er zitten kamer invloeden in.
Als je dieper laag wil zou je nog een grotere spoel moeten hebben 12 of 15 mH.
Daar zou ik mee beginnen en daarna de fullrange er op aan passen verwacht rond de 47uf.
Folie spoelen heb ik niet zo groot en weet ook niet of ze er zijn.
Ook word dat een dure grap als het ook nog lage Ri moet hebben.
Als je een serie filter wil maken heb je alleen een spoel 10mH en een  condensator 220uF of 2 van 100uF nodig en verzwakking voor de Fullrange als dat nodig is.
Hoop dat je hier iets mee geholpen bent.

Rob


Rob_Dingen

Quote from: scrutinizer on August  3, 2020, 09:44:47
Denk dat het met een netwekje van 7.2 ohm 3,6uF parallel aan de spreekspoel samen met 1.2mH prima overneemt.
Vanaf ca 75uF brengt het je qua high pass in the ballpark. ;)
Heb voor jou de simulatie met jou voorstel er ook even bijgedaan dan kun je zien dat dat totaal niet werkt.

Rob


scrutinizer

#158
Had het over the Crystal unit 300hz > 1khz  NIET gesimuleerd.

Edit. Die correctie ik aangaf was voor de Crystal 10 en dacht hier dat er op 1khz nog een hoorn aangeknoopt ging worden. ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Rob_Dingen

Quote from: scrutinizer on August  3, 2020, 09:44:47
Denk dat het met een netwekje van 7.2 ohm 3,6uF parallel aan de spreekspoel samen met 1.2mH prima overneemt.
Oke dus dit wil je aan de Crystal knopen!!!!!!!!

Rob

scrutinizer

#160
Quote from: Rob_Dingen on August  3, 2020, 15:36:34
Oke dus dit wil je aan de Crystal knopen!!!!!!!!

Rob
Just the basics.
Nerwekje naar waarde Crystal parameters   1.2 mH 1khz 1e orde butterworth.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Rob_Dingen

Quote from: scrutinizer on August  3, 2020, 15:40:45

Nerwekje naar waarde Crystal parameters   1.2 mH 1khz 1e orde butterworth.
Wat wil je nu zeggen Anton dit kan niemand lezen.

scrutinizer

#162
Quote from: Rob_Dingen on August  3, 2020, 15:55:18
Wat wil je nu zeggen Anton dit kan niemand lezen.
::)

Wat er staat, Rob. :)
De Re en Le vanuit de Crystal parameters bepalen het Zobel netwerkje voor de oplopende imp.
En butterworth bij 1khz en de daarbij behorende imp 1 a 1.2 mH .
Je kunt wat schuiven met de waarde vooral de cap voor het blenden met de woofers.
Het is 1e order...............
Voor je het weet ben je met zuigkringen/netwerken de hele respons aan het vlak trekken  ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Rob_Dingen

Beste Anton dat heeft geen zin een condensator zit bij de Crystal in serie en die geeft niets om een wat oplopende impedantie karakteristiek in het hoog die heeft dat zobel netwerk helemaal niet nodig.
Le van de Crystal is niet zo hoog schat rond 0,2 of 0,3 dus doet niet zo veel in dat gebied.
Je alle eerste post was te begrijpen maar loopt op niets uit later lees ik alleen maar wartaal wat ik met mijn beperkte kennis niet kan lezen sorry.
Maar zijn nu dit draadje aan het vervuilen dus ik stop er verder mee.

Rob


Tabcam

Klopt wel grofweg. Heb zelf momenteel de 10 mH omdat ik 4 woofers per kant gebruik en inderdaad serie-parallel geschakeld. Heb nog een 6.6mH spoelen liggen om mee te experimenteren.

Met een crossover-frequentie van 500 Hz kwam ik zelf uit op 2mH / 55uF en zolang je weerstandswaarden goed erbij kiest zou dat moeten kunnen volgens VituixCAD. Heb wel gemerkt dat je dan nog steeds moet luisteren, het plaatje is een goed uitgangspunt maar slechts een deel van het verhaal.

De 10 mH is ook niet te betalen, tenminste niet met een lage Rdc.

Hier twee plaatjes, een met 1.4mH en met 1.2mH. Lager lijkt rechter te worden maar ook een iets dieper dip rond 1.5 kHz. Zit me nu ineens alleen af te vragen of met een serieel filter je dan juist een lager of hogere frequentie hebt :wacko:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

scrutinizer

#165
Quote from: Rob_Dingen on August  3, 2020, 16:54:21
Beste Anton dat heeft geen zin een condensator zit bij de Crystal in serie en die geeft niets om een wat oplopende impedantie karakteristiek in het hoog die heeft dat zobel netwerk helemaal niet nodig.
Le van de Crystal is niet zo hoog schat rond 0,2 of 0,3 dus doet niet zo veel in dat gebied.
Je alle eerste post was te begrijpen maar loopt op niets uit later lees ik alleen maar wartaal wat ik met mijn beperkte kennis niet kan lezen sorry.
Maar zijn nu dit draadje aan het vervuilen dus ik stop er verder mee.

Rob


Butterworth 6 dB per Octave
Crossover-tabelwaarden

L = smoorspoelen, C = condensatoren
Luidsprekerimpedantie

                        2 Ohm                4 Ohm                   8 Ohm
Frequentie   L1     C1               L1    C1               L1    C1
80 Hz   4,1 mH   1000 uF   8,2 mH   500 uF   16 mH   250 uF
100 Hz   3,1 mH   800 uF   6,2 mH   400 uF   12 mH   200 uF
130 Hz   2,4 mH   600 uF   4,7 mH   300 uF   10 mH   150 uF
200 Hz   1,6 mH   400 uF   3,3 mH   200 uF   6.8 mH   100 uF
260 Hz   1,2 mH   300 uF   2,4 mH   150 uF   4,7 mH   75 uF
400 Hz   0,8 mH   200 uF   1,6 mH   100 uF   3,3 mH   50 uF
600 Hz   0,5 mH   136 uF   1 mH   68 uF   2 mH   33 uF
800 Hz   0,41 mH   100 uF   0,82 mH   50 uF   1,6 mH   25 uF
1000 Hz   0,31 mH   78 uF   0,62 mH   38 uF   1,2 mH   20 uF
1200 Hz   0,25 mH   66 uF   0,51 mH   33 uF   1 mH   16 uF
1800 Hz   0,16 mH   44 uF   0,33 mH   22 uF   0,68 mH   10 uF
4000 Hz   80 uH   20 uF   0,16 mH   10 uF   0,33 mH   5 uF
6000 Hz   51 uH   14 uF   0,1 mH   6.8 uF   0,29 mH   3.3 uF
9000 Hz   34 uH   9.4 uF   68 uH   4.7 uF   0,15 mH   2,2 uF
12000 Hz   25 uH   6.6 uF   51 uH   3.3 uF   0,1 mH   1,6 uF


Weet je, Rob. Wat valt er te begrijpen?
Heb wel een vriendin gehad in Geldrop die had het zelfde probleem ;D

https://www.lii-audio.com/wp-content/uploads/2019/01/spec.jpg

Ik zie een imp verloop van ca 6 ohm bij 300hz en ca 8 ohm bij 1khz..C en L in serie and Bob s your uncle :D
Het Zobeltje zorgt voor een correcter werkend filter wanneer we mss nog iets hoger willen overnemen dan 1khz. ;)
Weet je zeker of dit nog wel iets met filters en versterkers te maken heeft?

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Rob_Dingen

#166
Quote from: TabCam on August  3, 2020, 17:31:38
Klopt wel grofweg. Heb zelf momenteel de 10 mH omdat ik 4 woofers per kant gebruik en inderdaad serie-parallel geschakeld. Heb nog een 6.6mH spoelen liggen om mee te experimenteren.

Met een crossover-frequentie van 500 Hz kwam ik zelf uit op 2mH / 55uF en zolang je weerstandswaarden goed erbij kiest zou dat moeten kunnen volgens VituixCAD. Heb wel gemerkt dat je dan nog steeds moet luisteren, het plaatje is een goed uitgangspunt maar slechts een deel van het verhaal.

De 10 mH is ook niet te betalen, tenminste niet met een lage Rdc.

Hier twee plaatjes, een met 1.4mH en met 1.2mH. Lager lijkt rechter te worden maar ook een iets dieper dip rond 1.5 kHz. Zit me nu ineens alleen af te vragen of met een serieel filter je dan juist een lager of hogere frequentie hebt :wacko:.
Je vergeet een belangrijk punt en dat is met jou gesimuleerde filters je totaal geen laag hebt.
Weet niet of je die waarden hebt liggen kun je het eens proberen.
Maar bij jou speaker is 10mH echt wel nodig.

Rob

scrutinizer

Quote from: TabCam on August  3, 2020, 17:31:38
Klopt wel grofweg. Heb zelf momenteel de 10 mH omdat ik 4 woofers per kant gebruik en inderdaad serie-parallel geschakeld. Heb nog een 6.6mH spoelen liggen om mee te experimenteren.

Met een crossover-frequentie van 500 Hz kwam ik zelf uit op 2mH / 55uF en zolang je weerstandswaarden goed erbij kiest zou dat moeten kunnen volgens VituixCAD. Heb wel gemerkt dat je dan nog steeds moet luisteren, het plaatje is een goed uitgangspunt maar slechts een deel van het verhaal.

De 10 mH is ook niet te betalen, tenminste niet met een lage Rdc.

Hier twee plaatjes, een met 1.4mH en met 1.2mH. Lager lijkt rechter te worden maar ook een iets dieper dip rond 1.5 kHz. Zit me nu ineens alleen af te vragen of met een serieel filter je dan juist een lager of hogere frequentie hebt :wacko:.
Waarom ondersteun je de woofers niet aktief tabcam? Makes life a lot easier ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Contour

Je kan Jeroen Dezaire van daudio eens om hulp vragen, open baffle expert. Voor een bescheiden vergoeding kan hij je helpen met opmeten en optimaliseren filtering.

Groetjes Walter

Rob_Dingen

Quote from: Contour on August  3, 2020, 19:11:52
Je kan Jeroen Dezaire van daudio eens om hulp vragen, open baffle expert. Voor een bescheiden vergoeding kan hij je helpen met opmeten en optimaliseren filtering.

Groetjes Walter
Doen wij voor niks.

Rob

frank2

Ben vandaag bij tabcam geweest om zijn set weer te beluisteren. Sinds de laatste keer dat ik er was heeft hij zijn speakers in z'n geheel opgezet, ik had de 2 bovenste woofers nog niet gehoord, die zaten er toen nog niet op en hij had toen nog de hoorns erop zitten. Nu met de hoge tonen speaker en met de purifi versterker klonk de sound stukken beter. Hij gebruikte de Hugo dac ook als voorversterker wat resulteerde in een rustige sound groots veel mid en bescheiden hoog. Nadat de arcam reciever als voorversterker aangesloten werd vond ik persoonlijk het geluid beter, het was wat pittiger, mid werd normaler en hoog was wat nadrukkelijkker. Vind t geluid mooi, groots meeslepend je zat er midden in.

En tabcam is nog niet klaar....

Dus ik kom zeker nogmaals langs.....
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Tabcam

Quote from: Contour on August  3, 2020, 19:11:52
Je kan Jeroen Dezaire van daudio eens om hulp vragen, open baffle expert. Voor een bescheiden vergoeding kan hij je helpen met opmeten en optimaliseren filtering.

Groetjes Walter
Ik wil het juist graag zelf doen. Natuurlijk kan iemand anders dat ook doen maar ik leer hier ook veel van. Onder andere dat een parallel filter veel eenvoudiger is, goede componenten helpen maar duur zijn en verder dat hoe meer je wil corrigeren, hoe logischer actief versterken wordt.

Een luidspreker opmeten lukt, maar losse units heb ik niet eerder gedaan. Meetbeperkingen maken het wel lastiger maar niet onoverkomelijk. Ik zit alleen te dubben of ik actief ga of niet, of beter gezegd, wanneer ik actief ga gaan :angel:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

scrutinizer

#172
Ah....zo dan.  Ik zie de verwarring, Rob..
Dacht 3 weg en dat er een hoorn aangeknoopd werd rond 1 khz....
My bad  :-X  Had me wat beter in kunnen lezen en reply 153 verkeerd geinterpreteerd op m'n phone :).
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Tabcam

Een nieuwe aanwinst voor de set: het Mezzanine Power Board for the Raspberry Pi.

Het bord voedt zowel de Raspberry Pi als de Audiophonics TOSLINK AES/EBU Digital Interface HAT.

Maakt het veel uit? Misschien iets meer rust maar het lastig vergelijken omdat echt ABX-en alleen met 2 pi's en 2 voedingen kan. Denk wel dat ik blij met welke kant het nu op gaat met de set. In een akoestisch nauwelijks aangepaste ruimte kan je toch erg veel bereiken :coffee:
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Richi

Goedemorgen Douwe,

Gisterenavond hebben wij (mijn audio maatje en ik) je set weer mogen beluisteren. Wat heb jij een stappen gezet sinds de laatste keer dat ik bij jou was! Toen ik de vorige keer bij je was, werd snel duidelijk dat de set heel veel potentie had, maar dat het allemaal nog niet 'klopte'. Daar ben je dan ook druk mee in de weer geweest: de Purifi eindversterker en de aanpassingen aan het filter hebben heel veel goeds gedaan. Ik wil je complimenteren dat je met zoveel variabelen (luidspreker units, filter, bekabeling, versterking, bron en de luisterruimte) in staat bent geweest om de juiste aanpassingen te doen.

O0

De set klonk fantastisch gisterenavond: groots, meeslepend, gedetailleerd (maar niet tè), gebalanceerd en super strak. Het was mooi om te horen hoe de Purifi eindversterker al die weergevers in bedwang houdt, zo gecontroleerd en strak, echt heel erg fraai. De luidsprekers klinken heel groots, maar toch ook ingetogen. Moeilijk om uit te leggen, maar je zit midden in het geluid, zonder dat je omver geblazen wordt. Jouw set kan heel fijntjes spelen en op hogere volumes wordt je helemaal ondergedompeld in het geluid zoals alleen luidsprekers van deze omvang dat kunnen. Er treedt geen versmering op tussen lage en hoge tonen en het geluid staat als een huis.

Waren er dan geen kritiekpunten? Ja, die waren er. En daar zijn we ook mee aan de slag gegaan. De tweeters die je nu gebruikt, zijn heel direct en spelen erg 'gericht'. Bijna net als elektrostaten. Doordat de luidsprekers wat ver naar buiten gericht stonden, kruiste het geluid zich achter de luisterpositie. Als je met je hoofd bewoog, werd het stereo beeld beter naarmate je verder naar achteren ging zitten. Een snelle aanpassing van de toe-in door jou, gaf wat mij betreft al een hele verbetering. Het 'gat in het midden' werd minder, maar de klanksignatuur veranderde er ook enigszins door. Daar moest je duidelijk even aan wennen. ;) Toch zou ik je adviseren hier mee te experimenteren, want er is een optimale instelling die beter klinkt dan hoe wij het gisteren gehoord hebben, dat is mijn overtuiging.

Mijn audio maatje hoorde wat hij beschreef als een soort vervorming in de hoge tonen. Ik beschreef het als dat het opener zou moeten kunnen klinken voor mijn gevoel. Toen we binnenkwamen maakte ik vrijwel direct een opmerking over de 'interne' luidsprekerbekabeling, waarbij de bekabeling naar de mid/tweeter langs de magneet van de onderste woofers hing. Later op de avond heb je een 'ducktape' tweak toegepast die hoorbaar een verbetering gaf: het midden klonk meer open en de vervorming die we meenden te horen, was weg. Als je naar een definitieve setup gaat, zou ik zeker ook aandacht besteden aan de 'cable dressing' en ook het filter achter de luidspreker plaatsen in plaats van 'erin' (maar dat was je toch al van plan).

Conclusie: voor 'work in progress' klinkt het nu al super. Je zit denk ik op 90% van het potentieel van deze set in jouw ruimte. En het overstijgt ruimschoots mijn ondergrens van hoe een set behoort te klinken. Ik heb genoten, kreeg kippenvel bij Ayreon (en dat is mij op deze manier nog niet gebeurd) en ook de Jazz Variants track van het La Bamba album klonk fe-no-me-naal!

Ik zou zeggen: vooral doorgaan! Het is leuk om te zien hoeveel plezier je beleeft aan het eindresultaat zover, maar ook de weg er naar toe. Ook ben ik het helemaal eens met je aanpak om eerst de basis zo goed mogelijk te krijgen en daarna eventueel nog te proberen te optimaliseren met room correction e.d.

Wat een super set heb je staan Douwe!

Groet,
Richard
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a