Etude demeter zelfde probleem als Totem speaker?

Started by audio_stabilo, May 29, 2020, 06:40:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

audio_stabilo

Hallo!

Begin dit jaar had ik een paar totem speakers gekocht. Het probleem hiermee was dat ik bij bepaalde frequenties de kast hoorde resoneren.  Dit was maar bij 1 kast. Eigenlijk heb ik hier niks aan gedaan en de luidsprekers terug gedaan.

Nu heb ik van de week een paar mooie Etude Demeter speakers gekocht. Ik zat lekker te luisteren en ineens hoorde ik dat zelfde geluid als ik ook uit de Totem hoorde komen. "huh dat ik vreemd" dacht ik.
Gister eens werk van gemaakt en eens kijken of er ergens iets los zit van binnen. Eerst eens wat demping achter de speaker in de kast. Dit was het niet. Toen de aansluitunit eens los gehaald aan de onderkant van de speaker. Hier zit ook het filter aan. Alles zat keurig vast.
Wat mij opviel is dat toen ik de bass unit weer in de kast deed (even niet geschroefd) ik niks hoorde aan resonanatie. Dus steeds een schroefje erbij. En ja daar kwam die ineens. Dat schroefje iets losser. En niks meer aan de hand. Hoe kan dit? Komt de bass unit te strak tegen de kast aan ofzo waardoor er resonantie ontstaat? Dit mag toch niet?
Bij verplaatsing van de kast naar de andere kant maakte trouwens ook geen verschil.

Dit filmpje had ik eerder dit jaar gemaakt van de totem. Hier hoor je het geluid.

https://www.youtube.com/watch?v=bHQcipAFCOk

Martijnst1990

Het is vooral heel vreemd dat je ditzelfde probleem hebt bij 2 verschillende merk en type speakers  :blink: Speel je misschien zo luid dat alles los trilt?  :tounge2: Al eens een andere versterker geprobeerd? Aan jouw verhaal te horen moet dat niet uit maken, maar zekere voor het onzekere.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

audio_stabilo

Quote from: Martijn90 on May 29, 2020, 11:31:13
Het is vooral heel vreemd dat je ditzelfde probleem hebt bij 2 verschillende merk en type speakers  :blink: Speel je misschien zo luid dat alles los trilt?  :tounge2: Al eens een andere versterker geprobeerd? Aan jouw verhaal te horen moet dat niet uit maken, maar zekere voor het onzekere.

Haha nee ik speel niet luid. Ja het is inderdaad raar. Versterker is een andere dan toen ook.

LS2

Kan bijna geen probleem van de speaker zijn. Waar staat de speaker? Als je de driver vastzet aan de kast dan ga je het horen. De kast geeft de trilling waarschijnlijk door aan de vloer of iets in de buurt wat gaat resoneren. Probeer de speaker eens op een andere plek neer te zetten
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan..

LS2

Of heb je kleine kinderen die denken, hè, wat een leuk gat achter in die speaker, daar kan ik wel wat tekeningen in kwijt  :colgate:
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan..

audio_stabilo

Quote from: LS2 on May 29, 2020, 12:09:50
Kan bijna geen probleem van de speaker zijn. Waar staat de speaker? Als je de driver vastzet aan de kast dan ga je het horen. De kast geeft de trilling waarschijnlijk door aan de vloer of iets in de buurt wat gaat resoneren. Probeer de speaker eens op een andere plek neer te zetten

Ik heb ze op verschillende plaatsen gehad. Zelfs opgegetild en dan laten draaien. Dan hoorde je het ook

LS2

Dat is toch echt vreemd... Resonantie van de kast zelf lijkt me toch niet mogelijk. Het geluid klinkt ook niet als resonerend mdf. Dan nog eerder resonerend fineer. Komt het geluid uit de basreflexpoort?
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan..

holco

<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

LS2

Met Vogue van Madonna kom ik hier trouwens ook in de problemen. Niet de resonantie die je bij jou hoort maar fijn klinkt het niet. Maar ik neem aan dat het ook bij andere nrs optreedt
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan..

audio_stabilo

Ja klopt je hoorde het ook bij andere nrs. Ik heb ook gespeeld met de speaker aansluiting uit de kast. Toen was het ook. En daar zit het filter aan vast. Snap er echt niks van. Zelfs wanneer je de kast optilt hoorde je het

audio_stabilo

Quote from: LS2 on May 29, 2020, 14:51:07
Dat is toch echt vreemd... Resonantie van de kast zelf lijkt me toch niet mogelijk. Het geluid klinkt ook niet als resonerend mdf. Dan nog eerder resonerend fineer. Komt het geluid uit de basreflexpoort?

Geluid kwam niet uit de poort. Deze heb ik ook dicht gestopt voor de test