Hoe mijn HT inregelen met ingebouwde equalizer (mbv REW)?

Started by sandervg, May 28, 2020, 23:50:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sandervg

Hoi allemaal,

Ben niet helemaal tevreden over de klankkleur van m'n HT. Heb een aantal low budget akoestische aanpassingen geprobeerd, maar dat had onvoldoende effect (dempers, rockwool etc.). Omdat het lastig en kostbaar is om het spoor van akoestiekaanpassingen te bewandelen, wil ik nu proberen om wat verbetering te krijgen met behulp van de ingebouwde EQ in de receiver. Heb e.e.a. gelezen en dit is volgens mij hoe ik het zou moeten aanpakken. Graag jullie feedback / suggesties:
1. Met REW meting (mic op de 90 graden stand of de 'directe' stand?) SPL van alle kanalen exact gelijk afstellen
2. Afstanden van de luidsprekers tot mijn oren op de luisterpositie ingeven in de receiver
3. Subwoofer heeft een ingebouwde 'room correction' feature, dus deze uitvoeren (werk ook met meetmicrofoon)
4. Daarna per kanaal net zo lang 'spelen'met de EQ tot een zo vlak mogelijke curve ontstaat

Is dit de juiste aanpak?

VRAAG: Zit alleen nog met de crossover frequentie tussen Sub en speakers: hoe bepaal ik wat de ideale frequentie is? 



Wat achtergrond:
- Versterkers: Marantz AV8003 / Meridian eindversterker
- Sub: Velodyne SPL 1200 Ultra
- Speakers: WML Stella (tweeter heeft 5 standen)
- Ruimte: zolder met schuindak, speel (helaas) over de breedte richting (dus projectscherm tegen schuin dak).
- Sub onder de center speaker
- Akoestiek: tussen schuin dak en de speakers RockSono akoestische absorptie, wollen vloerkleed, behang. Vloer is zwevend laminaat
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

morca

De AV8003 heeft een slome processor.
Als je de eq of adsy gebruikt, en dtsma of dolby hd afspeelt.
Gaat je pre gek doen....kwam ik achter.

Staat ook veel over op andere fora.

CinéHome

Ik gok dat je het geluid wat aan de 'softe' kant vindt? Weinig sprankel en detail?
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

sion

Neem eens een kijkje in mijn topic https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=175808.0

Ik heb onlangs dezelfde weg bewandeld.

Suggesties:
1. Maakt als het goed is niet uit, Umik-1 (ik neem aan dat je die hebt?) is een omnidirectionele microfoon.
Je kan bij wijze van experiment directe metingen doen (op 1 meter afstand van de speaker) en metingen op de luisterpositie (die vangt dan 1ste reflecties, roommodes, etc op)
en kijken wat het verschil is. Het gaat er uiteindelijk om dat je het totale effect van luidspreker én ruimte weet te 'vangen'.

2. Handmatig invoeren
Ik meet ze met een laser-meter vanaf mijn oor tot aan de speaker. Dan afronden op 10cm.
Anders kost het 'teveel' processing power van je Marantz.

3. Velodyne
Ik heb ook de Velodyne SPL-1200 Ultra gehad. Die ingebouwde EQ is volgens mij slechts een 5-bands EQ dus dat stelt niet zo heel veel voor.
Ik heb 'm wel altijd gedraaid met EQ, want het meten stelt niet zoveel voor. Micro erin pluggen. Auto-EQ draaien en klaar!

4.
Ik gebruik de EQ niet.

5. Cross-overs
Ik zou ieder kanaal apart meten, dus REW op je laptop, dan via een goeie USB-DAC analoog naar buiten en dan aansluiten op de 7.1 van de Marantz.
Dat is namelijk de enige ingang waar geen enkele processing op staat. Stel je speakers eerst in op fullrange en de cross-over van de subwoofer op 200Hz
en dan beginnen met meten. Je ziet vanzelf waar je speakers afvallen en waar je dus de subwoofer kan inschakelen.

Veel plezier!
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

CinéHome

Voor meerkanaalsmetingen wordt de 90 graden stand (met de bijbehorende callibratie file) aanbevolen. Die kan de reflecties beter in rekening brengen.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

Tabcam

Misschien handig om wat met REW te meten en dan te posten. Maakt het probleem (deels) visueel inzichtelijk. Verder ben ik een fan van de geavanceerdere ruimtecorrectiesystemen zoals Dirac Live, Anthem RC, Lyngdorf RP en Trinnov. Scheelt heel veel als je akoestiek niet verder op orde te krijgen.

Tevens kan je akoestisch advies inwinnen. Niet goedkoop maar vaak kan je de advieskosten terugkrijgen alsje de benodigde onderdelen koopt. En een andere is bij medeforummers met vergelijkbare setups op bezoek gaan. Er is veel meer, zelfs in harde ruimtes, te doen dan ik zelf dacht :angel:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

morca

Quote from: MichelDW on May 29, 2020, 06:41:27
Ik gok dat je het geluid wat aan de 'softe' kant vindt? Weinig sprankel en detail?
Goeie tips allemaal.
Ik heb zo.n av 8003.
Kijk maar eens op avs forum.

Je kan de eq en film kijken tegelijk niet.
Je geluid gaat vervormen.
En de Av loopt helemaal vast na tijdje

morca

https://www.avsforum.com/forum/90-receivers-amps-processors/2269386-marantz-av8003-mm8003-remote-issues-others.html#post40420474

The DSP chips in the AV8003 aren't very powerful by today's standards. You have the option of having them either decode high-definition audio or apply Audyssey room equalization, but not both at the same time. I chose to have Audyssey. There are still some models of Blu-ray players which include their own multichannel decoders and you can configure them to decode the audio into PCM so the AV8003 doesn't have to. Unfortunately, however, some current-generation Blu-ray players have only stereo decoders. Sony and Panasonic brands are two which do not provide multichannel PCM in their 2015 models, although it is available in some of their older players. My understanding is that LG players do still include multichannel decoders, but you should check to make sure.

sandervg

Mbt de processor van de Marantz: Ik heb gelukkig een Oppo die zelf can decorderen  :pompom:. Dus er gaat LPCM naar de Marantz, dan zou het volgens mij goed moeten gaan.

Quote from: MichelDW on May 29, 2020, 06:41:27
Ik gok dat je het geluid wat aan de 'softe' kant vindt? Weinig sprankel en detail?
Nee, het is voor de klankleur doordat ik wat vervelende pieken en dalen heb in het gebied (even uit m'n hoofd) van 100 - 400 Hz. Ik wilde eigenlijk met MiniDSP aan de slag, maar het kastje dat ik wilde kopen is helaas uit de handel genomen. Wil kijken of ik iets verbetering kan krijgen met de EQ van de Marantz zelf. Helaas is het een Graphic EQ en geen Parametric EQ, maar ik wil het toch proberen :-)
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

sandervg

Quote from: TabCam on May 29, 2020, 08:59:47
Misschien handig om wat met REW te meten en dan te posten. Maakt het probleem (deels) visueel inzichtelijk. Verder ben ik een fan van de geavanceerdere ruimtecorrectiesystemen zoals Dirac Live, Anthem RC, Lyngdorf RP en Trinnov. Scheelt heel veel als je akoestiek niet verder op orde te krijgen.

Tevens kan je akoestisch advies inwinnen. Niet goedkoop maar vaak kan je de advieskosten terugkrijgen alsje de benodigde onderdelen koopt. En een andere is bij medeforummers met vergelijkbare setups op bezoek gaan. Er is veel meer, zelfs in harde ruimtes, te doen dan ik zelf dacht :angel:.
Ja, ik had met MiniDSP wat willen doen, maar dat leveren ze niet voor voor HT gebruik (alleen nog met analoge in/out maar ik wil geen extra (de)codeerstap in de keten brengen. Als ik nu een nieuwe receiver zou kopen, zou het er één zijn met Dirac live oid, maar het systeem in de Marantz was ik niet gecharmeerd van. Akoestiek wil ik voor nu niet verder aan werken.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

sandervg

Quote from: sion on May 29, 2020, 07:39:52
Neem eens een kijkje in mijn topic https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=175808.0
1. Maakt als het goed is niet uit, Umik-1 (ik neem aan dat je die hebt?) is een omnidirectionele microfoon.
Je kan bij wijze van experiment directe metingen doen (op 1 meter afstand van de speaker) en metingen op de luisterpositie (die vangt dan 1ste reflecties, roommodes, etc op)
en kijken wat het verschil is. Het gaat er uiteindelijk om dat je het totale effect van luidspreker én ruimte weet te 'vangen'.
Ja, heb de Umik-1. Direct op 1 meter afstand lijkt me niet echt zinvol. Gaat toch ook om de 'buiken en knopen' op de luisterpositie. Zal daar met de 90 graden stand werken.

Quote from: sion on May 29, 2020, 07:39:52
Neem eens een kijkje in mijn topic https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=175808.0
Ik meet ze met een laser-meter vanaf mijn oor tot aan de speaker. Dan afronden op 10cm.
Anders kost het 'teveel' processing power van je Marantz.
Kost het voor de Marantz meer processing power als je niet afrond op 10 cm???

Quote from: sion on May 29, 2020, 07:39:52
Neem eens een kijkje in mijn topic https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=175808.0
Ik zou ieder kanaal apart meten, dus REW op je laptop, dan via een goeie USB-DAC analoog naar buiten en dan aansluiten op de 7.1 van de Marantz.
Dat is namelijk de enige ingang waar geen enkele processing op staat. Stel je speakers eerst in op fullrange en de cross-over van de subwoofer op 200Hz
en dan beginnen met meten. Je ziet vanzelf waar je speakers afvallen en waar je dus de subwoofer kan inschakelen.
Deze snap ik niet (los van het feit dat ik geen USB DAC heb). Volgens mij bedoel je om de karakteristiek van de boxen te meten en vanaf het afval moment het crossover in te stellen? Dan kan ik toch gewoon m'n pink noise WAV bestandje afspelen? Stel dat mijn monitors pas vanaf 80 Hz zouden afvallen, is het dan slim om de crossover oop op 80 hz te zetten? Ik dacht dat je deze meestal wordt hoger zet?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

morca

Quote from: sandervg on May 29, 2020, 12:56:55
Mbt de processor van de Marantz: Ik heb gelukkig een Oppo die zelf can decorderen  :pompom:. Dus er gaat LPCM naar de Marantz, dan zou het volgens mij goed moeten gaan.
Nee, het is voor de klankleur doordat ik wat vervelende pieken en dalen heb in het gebied (even uit m'n hoofd) van 100 - 400 Hz. Ik wilde eigenlijk met MiniDSP aan de slag, maar het kastje dat ik wilde kopen is helaas uit de handel genomen. Wil kijken of ik iets verbetering kan krijgen met de EQ van de Marantz zelf. Helaas is het een Graphic EQ en geen Parametric EQ, maar ik wil het toch proberen :-)
Dat zag ik idd,ik wilde nog vragen,heb je een oppo  :clapping: :thumbs-up:

Meten zegt altijd maar een deel van wat je hoort.
Bij sub inregelen werkt het erg goed.
Maar daarboven regel ik vaak op mijn gehoor en meten in.


sion

Quote from: sandervg on May 29, 2020, 13:05:52
Kost het voor de Marantz meer processing power als je niet afrond op 10 cm???
Schijnbaar ... ik heb het van Vik, die zal het wel weten!

Quote from: sandervg on May 29, 2020, 13:05:52
Deze snap ik niet (los van het feit dat ik geen USB DAC heb). Volgens mij bedoel je om de karakteristiek van de boxen te meten en vanaf het afval moment het crossover in te stellen? Dan kan ik toch gewoon m'n pink noise WAV bestandje afspelen? Stel dat mijn monitors pas vanaf 80 Hz zouden afvallen, is het dan slim om de crossover oop op 80 hz te zetten? Ik dacht dat je deze meestal wordt hoger zet?

Zie deze post:
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=175808.msg3349743#msg3349743

In dit geval zijn de speakers full-range aangestuurd. De subwoofer staat uit. Je ziet in de grafiek dat deze speakers vanaf ongeveer 120Hz op het niveau van 75dB zitten. Daar zit idealiter dus de ' natuurlijke' cross-over frequentie.

Ik heb zelf gekozen voor een usb-dac, omdat mijn ervaring is dat deze nauwkeuriger is in het weergeven van de lage frequenties dan de ingebouwde audiokaart in je laptop. Maar bij gebrek daaraan kun je ook de koptelefoon uitgang van je  laptop gebruiken om analoog uit te gaan. 
Een andere optie is via de HDMI, maar bij mij klapte REW er dan regelmatig uit. Geen idee waaraan dat lag.
Denk iets met de aansturing/drivers. Nadeel is ook dat je via HDMI alle instellingen moet checken, omdat het niet zonder meer een 'source direct' input is. HDMI inputs gaan altijd door de d/a conversie van de Marantz.

Voor zover ik weet is een pink noise bestandje niet geschikt, want 'pink noise' zit niet in het 40 - 200 Hz gebied.
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

morca

Thanks voor de tip. Ik zal die 10 cm hier ook eens checken.
Voor film zal ik er ook eens lpcm naar toe sturen.
Kijken hoe dat klinkt.

Mijn muziek en film klinken veel beter sinds ik externe eq toepas.
Gewoon grafic eq btw , klinkt stuk beter als de interne eq.

Misschien als ik met film dan lpcm instuur.
Dat het dan nog beter klinkt.
Minder werk voor de prossesor.

Ben alleen bang dat jouw oppo dat veel beter doet als mijn dune smart  :clapping:

Tabcam

Zodra je met filters en/of cross overs gaat werken, gebruik je de dac van de Marantz. Volgens mij geldt hetzelfde voor EQ, tegenwoordig altijd digitaal voor zover ik weet. Analog direct wordt ongefiltered doorgegeven maar dan doe je geen aanpassingen, ik geloof niet dat de TS dat wil.

Pink noise bevat alle octaven en juist het meeste energie in de lage octaven. Ik heb FR-metingen gedaan maar het kan altijd zijn dat een pink noisegenerator gelimiteerd wordt tot boven of onder bepaalde frequenties. Kan het misschien zijn dat he juist niet die hoge frequenties naar de subwoofer mag sturen? Hangt ook van de ingang en de subwoofer af.

@sandervg Heb je Audessey al geprobeerd? Is dat niet een vergelijkbare invloed als EQ Maar dan met een preciezere curveaanpassingsmogelijkheid op je telefoon?
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

morca

Quote from: TabCam on May 29, 2020, 14:46:11
Zodra je met filters en/of cross overs gaat werken, gebruik je de dac van de Marantz. Volgens mij geldt hetzelfde voor EQ, tegenwoordig altijd digitaal voor zover ik weet. Analog direct wordt ongefiltered doorgegeven maar dan doe je geen aanpassingen, ik geloof niet dat de TS dat wil.

Pink noise bevat alle octaven en juist het meeste energie in de lage octaven. Ik heb FR-metingen gedaan maar het kan altijd zijn dat een pink noisegenerator gelimiteerd wordt tot boven of onder bepaalde frequenties. Kan het misschien zijn dat he juist niet die hoge frequenties naar de subwoofer mag sturen? Hangt ook van de ingang en de subwoofer af.

@sandervg Heb je Audessey al geprobeerd? Is dat niet een vergelijkbare invloed als EQ Maar dan met een preciezere curveaanpassingsmogelijkheid op je telefoon?
De AV 8003 is meer als 10 jaar oud,die heeft geen adsy App ondersteuning.

sion

Quote from: TabCam on May 29, 2020, 14:46:11
Zodra je met filters en/of cross overs gaat werken, gebruik je de dac van de Marantz. Volgens mij geldt hetzelfde voor EQ, tegenwoordig altijd digitaal voor zover ik weet. Analog direct wordt ongefiltered doorgegeven maar dan doe je geen aanpassingen, ik geloof niet dat de TS dat wil.

Pink noise bevat alle octaven en juist het meeste energie in de lage octaven. Ik heb FR-metingen gedaan maar het kan altijd zijn dat een pink noisegenerator gelimiteerd wordt tot boven of onder bepaalde frequenties. Kan het misschien zijn dat he juist niet die hoge frequenties naar de subwoofer mag sturen? Hangt ook van de ingang en de subwoofer af.

Voor een null-meting is analog direct toch juist wat je wilt? Dat is je startpunt en vanaf daar ga je kijken wat je kan verbeteren. Als je dan helemaal klaar bent met optimaliseren, dan kun je de gebruikelijke input selecteren en vergelijken wat het effect is van alle acties.

Bedank voor de tip van pink noise, dat wist ik niet. ik kan er alleen nog even 1-2-3 niet mee afwegen of het nuttig is om te gebruiken voor het bepalen van het cross-over? Ik zou zelf gewoon een sweep van 20-200Hz doen.
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

Tabcam

Quote from: sion on May 29, 2020, 15:56:07
Voor een null-meting is analog direct toch juist wat je wilt? Dat is je startpunt en vanaf daar ga je kijken wat je kan verbeteren. Als je dan helemaal klaar bent met optimaliseren, dan kun je de gebruikelijke input selecteren en vergelijken wat het effect is van alle acties.

Bedank voor de tip van pink noise, dat wist ik niet. ik kan er alleen nog even 1-2-3 niet mee afwegen of het nuttig is om te gebruiken voor het bepalen van het cross-over? Ik zou zelf gewoon een sweep van 20-200Hz doen.
Dan ga je (een beetje) appels met peren vergelijken. Als je dac meer bas geeft en je gaat dat met de dac van de Marantz werken om EQ voor elkaar te krijgen verstoort dat de vergelijking. Ik zou zoveel mogelijk op dezelfde route werken voor een goede vergelijking.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

sion

Klopt, alleen dan moet je eigenlijk in de Marantz wel eerst alle processing uitzetten. En dát is voor de leek nog niet zo eenvoudig. Heel veel verborgen menu's en opties die alleen verschijnen als je in de betreffende input zit. Als je meer dan 3 inputs gebruikt is het echt niet te doen ... de bestaande instellingen vertekenen dan het beeld en dat effect is groter dan het effect van een andere dac.
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

sandervg

Quote from: morca on May 29, 2020, 14:58:19
De AV 8003 is meer als 10 jaar oud,die heeft geen adsy App ondersteuning.
Inderdaad :-(. Heb wel de ingebouwde Audyssey in het verleden geprobeerd, maar het effect beviel me niet zo. Te weinig mogelijkheden om invloed uit te kunnen oefenen (bv. in welk gebied werkzaam). Ik verdenk Audyssey ervan ook 'dalen' te versterkt (iets waar ik geen fan van ban). Iets waar ik liever af blijf (ik vind het medicijn hier vaak erger dan de kwaal).

Ik ga er deze week eens mee verder (momenteel is het echt te heet op mijn HT zolder :-)). Crossover blijft nog het meest onduidelijk. Ik zal eens wat metingen posten als ik wat het gemeten met REW.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

morca

Quote from: sion on May 29, 2020, 18:24:36
Klopt, alleen dan moet je eigenlijk in de Marantz wel eerst alle processing uitzetten. En dát is voor de leek nog niet zo eenvoudig. Heel veel verborgen menu's en opties die alleen verschijnen als je in de betreffende input zit. Als je meer dan 3 inputs gebruikt is het echt niet te doen ... de bestaande instellingen vertekenen dan het beeld en dat effect is groter dan het effect van een andere dac.
Welke processing bedoel je? Het menu van deze is niet groot.

morca

Quote from: sandervg on June  2, 2020, 12:27:30
Inderdaad :-(. Heb wel de ingebouwde Audyssey in het verleden geprobeerd, maar het effect beviel me niet zo. Te weinig mogelijkheden om invloed uit te kunnen oefenen (bv. in welk gebied werkzaam). Ik verdenk Audyssey ervan ook 'dalen' te versterkt (iets waar ik geen fan van ban). Iets waar ik liever af blijf (ik vind het medicijn hier vaak erger dan de kwaal).

Ik ga er deze week eens mee verder (momenteel is het echt te heet op mijn HT zolder :-)). Crossover blijft nog het meest onduidelijk. Ik zal eens wat metingen posten als ik wat het gemeten met REW.
Veel te warm nu .
Idd lekker andere keer doen  :thumbs-up:

Ik ben ook geen fan van adsy.
Maar goed ik ben ook een zeikerd.
Ik wil het onderste uit de kan mbt afstelling voor muziek.
Film ook uiteraard ;D

sion

Quote from: morca on June  2, 2020, 15:04:36
Welke processing bedoel je? Het menu van deze is niet groot.

De AV8003 zal vast links en rechts wat minder opties hebben, maar veel mensen weten überhaupt niet dat instellingen per input bewaard worden van een aantal menu's.
Die zijn context afhankelijk. Het varieert zelfs per type signaal wat aangeboden wordt (dus stereo, PCM, Dolby, DTS -- > kan allemaal individuele instellingen hebben!)

Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

morca

Quote from: sion on June  2, 2020, 18:37:23
De AV8003 zal vast links en rechts wat minder opties hebben, maar veel mensen weten überhaupt niet dat instellingen per input bewaard worden van een aantal menu's.
Die zijn context afhankelijk. Het varieert zelfs per type signaal wat aangeboden wordt (dus stereo, PCM, Dolby, DTS -- > kan allemaal individuele instellingen hebben!)
Die settings had ik gezien.

Ik dacht dat je eventueel settings bedoelde die ik over het hoofd had gezien  ;D
Van die 10 cm was mij ook onbekend.
Ik ga hier nog eens naar kijken tzt.

sion

Deze onder Audio > Surround parameter is o.a. context afhankelijk. Deze moet je dus apart voor 'Dolby Atmos' en 'Dts:X' instellen.
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase