Zelfbouw Ht LCR plus 15 inch subwoofer

Started by Ryvm, May 27, 2020, 22:45:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ryvm

Quote from: Spekkie99 on June  9, 2020, 23:56:34
Gaaf, komen ze achter dat doek?

Verstuurd vanaf mijn HMA-L29 met Tapatalk
Klopt ze komen achter het scherm op exact dezelfde hoogte als de surrounds.
Ht ruimte 4,5x6,50mtr: Marantz SR7010, Arcam P7, Htpc,  Xbox-one s, Epson EHTW9300, 7.1.4, LCR diy 12inch, Surrounds 4x Tannoy di6, Top surrounds Tannoy DI6DC, 2x dayton 15inch subs 2x Crown K2

Ryvm

Even aan het knoeien in vituixcad...

Ik weet niet goed hoe het komt maar mijn metingen met de umik-1 zijn niet geweldig. Grote pieken en dalen van wel 10dB komt dit puur door de ruimte? Reflecties?
Ht ruimte 4,5x6,50mtr: Marantz SR7010, Arcam P7, Htpc,  Xbox-one s, Epson EHTW9300, 7.1.4, LCR diy 12inch, Surrounds 4x Tannoy di6, Top surrounds Tannoy DI6DC, 2x dayton 15inch subs 2x Crown K2

minidsp.nl

#27
Quote from: Ryvm on June 10, 2020, 08:49:53
Bedankt voor de tip! Had ik dat maar eerder geweten [emoji848][emoji16]
Ik heb inmiddels een bijna nieuwe Scarlett 2i2 gekocht... Ik dacht dat deze aardig hoger aangeschreven staat dan de Behringer. Is dat ook het geval?
Welke microfoon zou ik er dan het beste bij kunnen nemen? Dayton? Behringer? Dbx?

ik zelf heb (naast een UMIK-1 uiteraard) zowel een Behringer als een Dayton, prima value for money en voor luidsprekers meten voor filteren zeker goed genoeg.  Beide heb ik wel separaat laten kalibreren, de Behringer omdat die niet met calibratie geleverd wordt, en de Dayton omdat de meegeleverde calibratie twijfelachtig is, zie ook dit topic bij de buren van zelfbouwaudio.nl

Kalibreren kan je bv hier laten doen:
https://www.hifi-selbstbau.de/grundlagen-mainmenu-35/softwaremesstechnik-mainmenu-66/480-1000-mikrofonkalibrierungen-eine-uebersicht
Links in het menu van de site staat Shop, daar via services kom je bij de calibratie service.
of je koopt er meteen een gecalibreerde mic
https://shop.hifi-selbstbau.de/produkt-kategorie/messtechnik/

btw: voor impedantie meting (ook nodig bij passief filteren) is deze erg handig: https://www.rumoh.eu/accessories/measuring/2792/jig-meetsysteem   Ik zou wel ff aan Rumoh vragen of deze t doet met jouw geluidskaart
de krachtige en flexibele audio processor voor HT en stereo waar je zelf aan het stuur zit | www.minidsp.nl

Rob_Dingen

Quote from: Ryvm on June 10, 2020, 08:55:20
Even aan het knoeien in vituixcad...

Ik weet niet goed hoe het komt maar mijn metingen met de umik-1 zijn niet geweldig. Grote pieken en dalen van wel 10dB komt dit puur door de ruimte? Reflecties?
Dat zijn inderdaad ruimte reflecties.
Onder de 500Hz is onbetrouwbaar.
Wat je kunt doen is gating gebruiken net voor de eerste reflectie.
Als je dan op een meter afstand meet heb je een betrouwbare meting vanaf zo'n 400Hz.
Dat is dus voor een twee weg filter te ontwerpen prima.
Wel twijfel ik aan usb microfoons de stabiliteit van de fase.
Als je serieus speaker bouw wil gaan doen kocht ik een normale microfoon.

Rob

Rob

minidsp.nl

voor metingen tbv luidspreker filteren is het makkelijkste om zowel microfoon als meetsignaal van de zelfde (goede) geluidskaart te laten komen.
zie deze discussie op zelfbouwaudio.nl

dat gezegd hebbende kan je weldegelijk meten met een USB microfoon en Arta (of REW) tbv luidspreker ontwerpen, op de luisterdag van zelfbouwaudio in Hengelo aan t begin van t jaar (toen we nog mochten praten met elkaar) heeft ene Jeroen (ben z'n achternaam ff kwijt) er zelfs een workshop over gegeven.
dit is wat ik als antwoord kreeg van de maker van Arta (hoogleraar akoestiek) toen ik hem om advies vroeg:
QuoteWhen you use USB mic, then you must use generator signal from other soundcard which always has some difference in sampling frequency.
That is why, you can't use in ARTA methods that estimate impulse response by cross-correlation with periodic noise and MLS signals, but you may use swept sine IR measurements as it is treated as aperiodic signal.
de krachtige en flexibele audio processor voor HT en stereo waar je zelf aan het stuur zit | www.minidsp.nl

Ryvm

Quote from: minidsp.nl on June 10, 2020, 17:48:39
voor metingen tbv luidspreker filteren is het makkelijkste om zowel microfoon als meetsignaal van de zelfde (goede) geluidskaart te laten komen.
zie deze discussie op zelfbouwaudio.nl

dat gezegd hebbende kan je weldegelijk meten met een USB microfoon en Arta (of REW) tbv luidspreker ontwerpen, op de luisterdag van zelfbouwaudio in Hengelo aan t begin van t jaar (toen we nog mochten praten met elkaar) heeft ene Jeroen (ben z'n achternaam ff kwijt) er zelfs een workshop over gegeven.
dit is wat ik als antwoord kreeg van de maker van Arta (hoogleraar akoestiek) toen ik hem om advies vroeg:
Ik heb nu (opnieuw[emoji34])een Focusrite gekocht als interface voor metingen aan luidsprekers. De bedoeling is om een normale xlr microfoon er bij aan te schaffen ik weet alleen nog niet precies welke.
Hierna nog even een aantal meetsnoeren in elkaar knutselen.

Ht ruimte 4,5x6,50mtr: Marantz SR7010, Arcam P7, Htpc,  Xbox-one s, Epson EHTW9300, 7.1.4, LCR diy 12inch, Surrounds 4x Tannoy di6, Top surrounds Tannoy DI6DC, 2x dayton 15inch subs 2x Crown K2

Rob_Dingen

Quote from: minidsp.nl on June 10, 2020, 17:48:39
dat gezegd hebbende kan je weldegelijk meten met een USB microfoon en Arta (of REW) tbv luidspreker ontwerpen
Ik ben het daar niet mee eens.
Als je in datzelfde topic leest dat de timing van de USB mic niet klopt of in ieder geval niet elke keer hetzelfde is.
Je kan er prima frequentie response mee meten.
Het probleem begint als je de units afzonderlijk meet en importeert in een simulatie filter programma je verschillen in fase krijgt omdat de impulsresponsie tijd varieert.
Dus dan kun je wel gaan simuleren maar wat je dan maakt meet je in werkelijkheid niet terug.
Ik heb hier ook zo'n Umik 1 lekker makkelijk dacht ik maar gebruik hem nooit alleen voor een snelle frequentie meting.
Heb meer vertrouwen in een Behringer met een goede externe geluidskaart.
Ikzelf gebruik overigens Clio 12 met een earthworks M50 microfoon

Rob

Ryvm

Quote from: Rob_Dingen on June 10, 2020, 19:33:48
Ik ben het daar niet mee eens.
Als je in datzelfde topic leest dat de timing van de USB mic niet klopt of in ieder geval niet elke keer hetzelfde is.
Je kan er prima frequentie response mee meten.
Het probleem begint als je de units afzonderlijk meet en importeert in een simulatie filter programma je verschillen in fase krijgt omdat de impulsresponsie tijd varieert.
Dus dan kun je wel gaan simuleren maar wat je dan maakt meet je in werkelijkheid niet terug.
Ik heb hier ook zo'n Umik 1 lekker makkelijk dacht ik maar gebruik hem nooit alleen voor een snelle frequentie meting.
Heb meer vertrouwen in een Behringer met een goede externe geluidskaart.
Ikzelf gebruik overigens Clio 12 met een earthworks M50 microfoon

Rob
Als ik het zo lees is het allemaal wel mogelijk maar niet ideaal.
Timing is volgens mij de essentie van het hele luidsprekerbouwen. Een 2 of 3weg ontwerp met timing verschillen zal nooit kippenvel bezorgen.
Ht ruimte 4,5x6,50mtr: Marantz SR7010, Arcam P7, Htpc,  Xbox-one s, Epson EHTW9300, 7.1.4, LCR diy 12inch, Surrounds 4x Tannoy di6, Top surrounds Tannoy DI6DC, 2x dayton 15inch subs 2x Crown K2

minidsp.nl

Quote from: Rob_Dingen on June 10, 2020, 19:33:48
....
Het probleem begint als je de units afzonderlijk meet en importeert in een simulatie filter programma je verschillen in fase krijgt omdat de impulsresponsie tijd varieert.
Dus dan kun je wel gaan simuleren maar wat je dan maakt meet je in werkelijkheid niet terug.
...
daar ben ik t dan weer niet mee eens. met een extra meting (beide units tegelijk) kan je in de simulatie de timing weer "terughalen" door een offset op te geven zodat de gemeten curve van de beide drivers samen overeenkomt met de gesimuleerde.

Maar t feit dat ik zelf voor luidsprekerontwerpmetingen een meetset met geluidskaart, XLR mic en Arta gebruik laat wel zien dat we over de rest t wel eens zijn.
Voor alles Dirac of REW haal ik wel de UMIK-1 uit de tas
de krachtige en flexibele audio processor voor HT en stereo waar je zelf aan het stuur zit | www.minidsp.nl

Ryvm

Daar is ie dan[emoji16]

Nu nog een microfoon...
Ht ruimte 4,5x6,50mtr: Marantz SR7010, Arcam P7, Htpc,  Xbox-one s, Epson EHTW9300, 7.1.4, LCR diy 12inch, Surrounds 4x Tannoy di6, Top surrounds Tannoy DI6DC, 2x dayton 15inch subs 2x Crown K2

Ryvm

Nu dan mijn eerste impedantiemeting gedaan. Nog geen idee hoe het precies allemaal werkt maar krijg er in ieder geval iets uit.
Is er iemand die iets zinnigs kan zeggen over wat beter zou kunnen?
Ook calibreren snap ik nog niet helemaal. Uiteraard met de handleiding van ree aan de gang geweest.

Eerste foto's zijn meting van alleen de dl2512 gemeten met proefversie van Arta.
Laatste foto is met REW gemeten impedantiecurve van totale systeem met filter.
Ht ruimte 4,5x6,50mtr: Marantz SR7010, Arcam P7, Htpc,  Xbox-one s, Epson EHTW9300, 7.1.4, LCR diy 12inch, Surrounds 4x Tannoy di6, Top surrounds Tannoy DI6DC, 2x dayton 15inch subs 2x Crown K2

Rob_Dingen

Je moet eerst even een referentie weerstand nemen van bijv 10 Ohm en kijken of dat klopt.
Denk namelijk dat het wat te hoog is wat hij aangeeft.
Wat is de serie weerstand die je gebruikt?
Ook kan ik zien dat je een probleempje hebt rond 280Hz, dat zijn staande golven in de kast.
Dat kun je met dempen wel beter krijgen.

Rob

Ryvm

Quote from: Rob_Dingen on June 14, 2020, 20:41:24
Je moet eerst even een referentie weerstand nemen van bijv 10 Ohm en kijken of dat klopt.
Denk namelijk dat het wat te hoog is wat hij aangeeft.
Wat is de serie weerstand die je gebruikt?
Ook kan ik zien dat je een probleempje hebt rond 280Hz, dat zijn staande golven in de kast.
Dat kun je met dempen wel beter krijgen.

Rob
Ik heb er nu een serie weerstand in van 99.6ohm. Maar zoals gezegd niet (goed) gecalibreerd. 10 ohm referentieweerstand is wel een goeie!

Dat huppeltje rond de 280hz zou dus een staande golf kunnen zijn zeg je. Dat zou goed kunnen! Ik gebruik alleen nog maar noppenschuim tegen de zij/achter-wanden.
Deze dempen alleen het hogere gebied heb ik gelezen.
Ht ruimte 4,5x6,50mtr: Marantz SR7010, Arcam P7, Htpc,  Xbox-one s, Epson EHTW9300, 7.1.4, LCR diy 12inch, Surrounds 4x Tannoy di6, Top surrounds Tannoy DI6DC, 2x dayton 15inch subs 2x Crown K2

Rob_Dingen

Ik ken Arta en Rew niet zo goed maar ik zou de serie weerstand iets van 1K maken en alles netjes afstellen met de 10 Ohm referentie weerstand.
Het is ook beter om de impedantie met weinig stroom te meten daarom de 1K weerstand.
Ik zou er een paar bij Farnel bestellen en dan gewoon 1% metaalfilm MRS25 dat is goed genoeg.
Als je wil gaan simuleren is het belangrijk dat de impedantie die je meet klopt.
Als ik klaar ben met simuleren en het filter bouw meet ik dat totaal nog eens en importeer ik dat weer in het simulatie programma en leg dat over de simulatie heen.
Dat moet dus kloppen.
Zo niet zoeken waar het probleem ligt.
Vergeet niet in het simulatie programma de Ri van de spoel in te voeren en de afstanden van de units.

Rob

Ryvm

Na veel prutsen en proberen eindelijk een naar mijn mening werkbare impedantie-plot kunnen maken. Ik weet niet hoe het komt maar ik gebruik een sense weerstand van 100 ohm terwijl ik op REW een sense weerstand instel op 50 ohm. Alleen op deze manier krijg ik een kloppende meting met een 8,2 ohm referentie weerstand. Heeft dat misschien te maken met het gebruik van ongebalanceerde connectie op een gebalanceerde ingang?

Het mooie is dat de simulatie in vituixcad aardig gelijk is aan de gemeten waarden van het totale systeem via rew.

Helaas is het resultaat van de uiteindelijke spl plot verre van vlak. Er is hierbij geen smoothing gebruikt.
Ht ruimte 4,5x6,50mtr: Marantz SR7010, Arcam P7, Htpc,  Xbox-one s, Epson EHTW9300, 7.1.4, LCR diy 12inch, Surrounds 4x Tannoy di6, Top surrounds Tannoy DI6DC, 2x dayton 15inch subs 2x Crown K2

Ryvm

Ook even xsim aan het prutsen geweest. Hier had ik een voorbeeldfilter bij met een denovo compressiedriver en delta12a als drivers. Deze aangepast met mijn eigen gemeten frd en zma bestanden.

Hier het resultaat....
Ht ruimte 4,5x6,50mtr: Marantz SR7010, Arcam P7, Htpc,  Xbox-one s, Epson EHTW9300, 7.1.4, LCR diy 12inch, Surrounds 4x Tannoy di6, Top surrounds Tannoy DI6DC, 2x dayton 15inch subs 2x Crown K2

Ryvm

Na ontelbaar veel verschillende filters gemaakt en getest te hebben nu eindelijk een fatsoenlijk resultaat!
Blauwe lijn is de theoretische frequentie- response en de paarse de gemeten response curve.


Ht ruimte 4,5x6,50mtr: Marantz SR7010, Arcam P7, Htpc,  Xbox-one s, Epson EHTW9300, 7.1.4, LCR diy 12inch, Surrounds 4x Tannoy di6, Top surrounds Tannoy DI6DC, 2x dayton 15inch subs 2x Crown K2

Ryvm

Alweer poos geleden dat ik voor het laatst een update geplaatst had. Maar nu toch een stuk verder gekomen.
Wat is er veranderd?

De lcr kasten zijn nu voorzien van bass reflex poorten zodat er toch meer laag door deze speakers weergegeven wordt. Hierop is ook het filter aangepast en het lijkt er nu op dat dit een goeie zet is geweest. Zelfs zonder sub klinkt het nu volwassen. De afstemming van de baspijpjes was nog wel een dingetje. Volgens winisd zou ik bij een afstemming van 60hz 6cm lange pijpjes moeten gebruiken van 6,8 cm diameter. Helaas blijkt na het meten dat afstemming op 50hz ligt. Dit fenomeen schijnt vaker voor te komen maar vind het toch vreemd.
Ik weet nog niet zeker of ik de pijpjes in ga korten(hoeveel dan?) Want het klinkt al stuk beter zo!



Verstuurd vanaf mijn moto g(8) plus met Tapatalk

Ht ruimte 4,5x6,50mtr: Marantz SR7010, Arcam P7, Htpc,  Xbox-one s, Epson EHTW9300, 7.1.4, LCR diy 12inch, Surrounds 4x Tannoy di6, Top surrounds Tannoy DI6DC, 2x dayton 15inch subs 2x Crown K2

Ryvm

Nu dan de subwoofer. Hiervoor had ik al het hout al lang liggen en nu begonnen met de bouw van deze monstersub... Dayton ultimax um15-22 in een 250 liter(netto) kist afgestemd op ~<18 hz.

Ik ben zeer benieuwd wat zoiets gaat doen in mijn ruimte. En vooral wat mij beter gaat bevallen.
De gesloten kist gaat enorm laag, 10 hz lukt zeker, maar mist nog wel wat voelbare druk.
Ik kan nog wat spelen met de plaatsing van de subs om te kijken wat de beste plek is voor welke sub. Degene die het beste bevalt daarvan bouw ik dan een 2e.

Ook speel ik met het idee om met 4 lab12 drivers leuke dingen doen. Heb toevallig een BK monolith op de kop kunnen tikken en deze doet het zeer goed moet ik zeggen!
Het kan dus ook zijn dat ik 4 monolith plus kisten ga bouwen.
Alles bewaren gaat natuurlijk niet dus er zal hier en daar ook wel eens iets verkocht gaan worden.

Wordt vervolgd...

Nu nog een paar plaatjes van de bouw:

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) plus met Tapatalk

Ht ruimte 4,5x6,50mtr: Marantz SR7010, Arcam P7, Htpc,  Xbox-one s, Epson EHTW9300, 7.1.4, LCR diy 12inch, Surrounds 4x Tannoy di6, Top surrounds Tannoy DI6DC, 2x dayton 15inch subs 2x Crown K2

Spekkie99

Mooi werk en lekkere ruimte heb je daar.
Nog een extra baffle plaat er tegen aan gelijmd?

Verstuurd vanaf mijn HMA-L29 met Tapatalk

CD6000OSE tubed by HEART, NAC C658 via Vincent SP-331 naar Scanspeak Vertigo. Sony OLED.

Ryvm

Quote from: Spekkie99 on September 29, 2020, 12:47:15
Mooi werk en lekkere ruimte heb je daar.
Nog een extra baffle plaat er tegen aan gelijmd?

Verstuurd vanaf mijn HMA-L29 met Tapatalk
Ja daar komt zeker een extra baffle. Op de laatste foto is deze al te zien. Deze valt precies over de woofer en met de afgeronde cirkel lijkt het alsof de woofer groter is... Hoop ik.
Het meeste moet trouwens nog verlijmd worden.
Poort moet nog zwart enz, enz...


Verstuurd vanaf mijn moto g(8) plus met Tapatalk

Ht ruimte 4,5x6,50mtr: Marantz SR7010, Arcam P7, Htpc,  Xbox-one s, Epson EHTW9300, 7.1.4, LCR diy 12inch, Surrounds 4x Tannoy di6, Top surrounds Tannoy DI6DC, 2x dayton 15inch subs 2x Crown K2

Spekkie99

Ik hoopte al dat je hem niet ingefreesd zou hebben [emoji6]

Verstuurd vanaf mijn HMA-L29 met Tapatalk

CD6000OSE tubed by HEART, NAC C658 via Vincent SP-331 naar Scanspeak Vertigo. Sony OLED.

Ryvm

De aansluitingen gemaakt... Natuurlijk geen kant en klaar plastic cupje [emoji16]

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) plus met Tapatalk

Ht ruimte 4,5x6,50mtr: Marantz SR7010, Arcam P7, Htpc,  Xbox-one s, Epson EHTW9300, 7.1.4, LCR diy 12inch, Surrounds 4x Tannoy di6, Top surrounds Tannoy DI6DC, 2x dayton 15inch subs 2x Crown K2

Ryvm

Woofertje even passen...

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) plus met Tapatalk

Ht ruimte 4,5x6,50mtr: Marantz SR7010, Arcam P7, Htpc,  Xbox-one s, Epson EHTW9300, 7.1.4, LCR diy 12inch, Surrounds 4x Tannoy di6, Top surrounds Tannoy DI6DC, 2x dayton 15inch subs 2x Crown K2

Ryvm

Baffle monteren...

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) plus met Tapatalk

Ht ruimte 4,5x6,50mtr: Marantz SR7010, Arcam P7, Htpc,  Xbox-one s, Epson EHTW9300, 7.1.4, LCR diy 12inch, Surrounds 4x Tannoy di6, Top surrounds Tannoy DI6DC, 2x dayton 15inch subs 2x Crown K2