5.1 Pink Noise als FLAC of WAV bestand

Started by sandervg, May 27, 2020, 19:59:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sandervg

Om het geluid in mijn HT ruimte te verbeteren wil ik beginnen om eens wat goede metingen te maken met REW. Daarvoor heb ik een WAV of FLAC bestandje nodig  met een 5.1 Pink noise. Of beter nog: 6 WAV of FLAC bestandjes met steeds één Pink Noise op één kanaal (RF, LF, C, LR, RR, Sub). Heeft iemand dergelijke files, of weet iemand waar ik dit kan downloaden? Ik heb me suf gezocht op het internet en was eigenlijk wel verbaasd dat dit niet eenvoudig te vinden was.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Tabcam

Quote from: sandervg on May 27, 2020, 19:59:38
Om het geluid in mijn HT ruimte te verbeteren wil ik beginnen om eens wat goede metingen te maken met REW. Daarvoor heb ik een WAV of FLAC bestandje nodig  met een 5.1 Pink noise. Of beter nog: 6 WAV of FLAC bestandjes met steeds één Pink Noise op één kanaal (RF, LF, C, LR, RR, Sub). Heeft iemand dergelijke files, of weet iemand waar ik dit kan downloaden? Ik heb me suf gezocht op het internet en was eigenlijk wel verbaasd dat dit niet eenvoudig te vinden was.
Je kan vrij eenvoudig Met REW pink noise genereren. Als je in REW geen 5.1 kanalen kan selecteren kan je wel met deze site een pink noise bestand downloaden en in een editor naar 5.1 converteren (6x doen), bv. Audacity en custom format.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

sandervg

Quote from: TabCam on May 27, 2020, 21:11:22
... en in een editor naar 5.1 converteren (6x doen), bv. Audacity en custom format.
Dat had ik geprobeerd, maar het lukte me niet met Audacity. Hoe kan ik in Audacity de andere surround kanalen aanmaken? Ik krijg alleen L en R te zien.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Tabcam

Quote from: sandervg on May 27, 2020, 22:32:45
Dat had ik geprobeerd, maar het lukte me niet met Audacity. Hoe kan ik in Audacity de andere surround kanalen aanmaken? Ik krijg alleen L en R te zien.
Heb je een 5.1 flac bestand? Dan kan je die in Audacity inladen en de kanalen editen.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

sandervg

Quote from: TabCam on May 27, 2020, 22:42:57
Heb je een 5.1 flac bestand? Dan kan je die in Audacity inladen en de kanalen editen.
Ah, top! Ga ik proberen!
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

sandervg

Ik heb toch nog wat hulp nodig ben ik bang.... Ik heb een file gevonden maar elk kanaal is slechte 10 seconden wat ik te kort vind voor een goede meting. De truc met Audacity lukt me ook niet. Ik heb een 5.1 file geopend. Zie inderdaad meerdere kanalen (ik kan overigens niet zien welk kanaal wat is). Maar als ik het wil exporteren als WAV of FLAC, krijg ik de melding dat het gedownmixed wordt naar 2 kanaals stereo. Dat was precies niet de bedoeling. Wat doe ik fout? Of heeft iemand nog een idee hoe ik een 6 goede files kan krijgen met een pink noise per 5.1 kanaal, bij voorkeur minimaal 1 minuut?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Tabcam

Gewoon 5x kopiëren en je hebt een minuut. Het is ruis, dus met een beetje mazzel hor je het niet. Indien wel, stuur me dan een pb, kijk ik er morgen even naar.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

sandervg

Dat kopiëren dat lukt wel met Audacity, da's niet het probleem. Hoe krijg ik het op de 6 verschillende kanalen? Audacity maakt er een 2 kanaal stereo downmix van.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Tabcam

Heb je een 5.1 bestand? En dan het andere deel erin kopiëren?
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

sandervg

Gelukt!! Ik moest bij 'preferences' een vinkje zetten bij 'advanced mixing' oid. Dan krijg je bij het maken van de expert een keuze welke kanalen je waarop wil mappen. Heb nu keurig 6 bestanden met mooie pink noise :)

Dank voor je hulp!
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Tabcam

Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i