eerste REW. meeting

Started by Berry76, May 27, 2020, 16:50:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Berry76

Dank je wel, ik ga dit eens lezen.
Ik heb 2 Dali opticon 6, 2 Dali opticon 2 , 1 Dali opticon vocal en de Dali esf12  en ef-9 sub. Een Acram AVR 390. Gaia III onder de fronts en sub De rega planar 3, met de rega fono MM MK3 en de rega Neo TT psu. Voor streaming : Somt sms 200 neo ultra, RME adi-2 fs dac gevoed door de Pura dodo

Tabcam

Quote from: Berry76 on March 20, 2021, 13:21:14
Dank je wel, ik ga dit eens lezen.
127 pagina's, die zien we voor April niet terug :devil:
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Sjaak_Banaan

Het is lekker weer, ik heb 'm zojuist uitgelezen in het zonnetje. Prima te doen.  8)
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Berry76

#28
Quote from: TabCam on March 20, 2021, 14:15:15
127 pagina's, die zien we voor April niet terug :devil:
zo erg is het  nu toch ook weer niet :angel:
Ik heb 2 Dali opticon 6, 2 Dali opticon 2 , 1 Dali opticon vocal en de Dali esf12  en ef-9 sub. Een Acram AVR 390. Gaia III onder de fronts en sub De rega planar 3, met de rega fono MM MK3 en de rega Neo TT psu. Voor streaming : Somt sms 200 neo ultra, RME adi-2 fs dac gevoed door de Pura dodo

Berry76

Ik heb mijn MacBook goed ingeregeld voor de REW meeting en heb de meeting uitgevoerd. Hierbij het *.mdat bestand.

Mijn doel is te leren waar de "problemen" zitten en hoe ik er gericht wat tegen kan doen.
Ik heb 2 Dali opticon 6, 2 Dali opticon 2 , 1 Dali opticon vocal en de Dali esf12  en ef-9 sub. Een Acram AVR 390. Gaia III onder de fronts en sub De rega planar 3, met de rega fono MM MK3 en de rega Neo TT psu. Voor streaming : Somt sms 200 neo ultra, RME adi-2 fs dac gevoed door de Pura dodo

morca

Quote from: Berry76 on March 20, 2021, 10:47:32
ik heb weer geprobeerd om een REW meeting te doen.
Mijn doek is de akoestiek van mijn woonkamer in kaart te brengen.

Zijn er tips of dingen waar ik op moet letten?
Staande golven,en niet te weinig ook!!

Als je opstaat tijdens luisteren,klinkt je bass dan opeens stuk beter.
Of als je iets naar voren gaan zitten?

Je kan ook even meten.
Je hebt staande golven,en niet te weinig ook.
Ik zie je ruimte uit veel harde vlakken ,met open keuken bestaat.
Dat is echt een probleem wat je niet maarzo even oplost met dsp of beetje schuiven...

Berry76

Dat ik het niet 1,2,3 oplos is mij ook helemaal duidelijk. En binnenkort gaat de zwevende parketvloer er uit en komt er een verlijmde parketvloer voor terug. De radiatoren gaan weg. Daarna kan ik pas echt gaan kijken hoe ik wat oplos, maar ik leef graag waar ik naar moet kijken als ik een meeting maak. Zodat ik begrijp wat ik kan doen.
Ik heb 2 Dali opticon 6, 2 Dali opticon 2 , 1 Dali opticon vocal en de Dali esf12  en ef-9 sub. Een Acram AVR 390. Gaia III onder de fronts en sub De rega planar 3, met de rega fono MM MK3 en de rega Neo TT psu. Voor streaming : Somt sms 200 neo ultra, RME adi-2 fs dac gevoed door de Pura dodo

RalphH

#32
Heb de meting niet bekeken nog, maar als er nulls in het laag zitten, dan ga je dat niet oplossen zonder de luisterplek/speakerplek flink te wijzigen. Evt wat subs bijplaatsen om de gaten op te vullen.



Deze meting is een stuk anders dan die op de eerste pagina toch, die was zo beroerd nogniet nl.
Staande golven nu, maar je sub staat ook gewoon te hard volgens mij. Is dit met alles op dezelfde plek of zijn er dingen veranderd? Meet je op de luisterplek?
Heb je iets van EQ in de arcam aanstaan, of niks?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Berry76

De meeting is gedaan zonder filter in de arcam. De meeting is alleen met de 2 staande  boxen gedaan.

Wat heb ik gewijzigd ten opzichte van de eerste meeting? ALLES ik had een Denon AVR 3600 met Dali zensor 7. Nu arcam AVR 399 en Dali opticon 6 (bi-wired) op Gaia,s
Ik heb 2 Dali opticon 6, 2 Dali opticon 2 , 1 Dali opticon vocal en de Dali esf12  en ef-9 sub. Een Acram AVR 390. Gaia III onder de fronts en sub De rega planar 3, met de rega fono MM MK3 en de rega Neo TT psu. Voor streaming : Somt sms 200 neo ultra, RME adi-2 fs dac gevoed door de Pura dodo

morca

Heb je de subwoofer,en /of de speakers op een andere plaatsing staan tov je oude set?

Denk dat het ook nog uitmaakt dat je reflex poorten nu achter zitten ,ipv voorop bij je oude speakers.

RalphH

#35
Quote from: Berry76 on March 21, 2021, 19:34:43
De meeting is gedaan zonder filter in de arcam. De meeting is alleen met de 2 staande  boxen gedaan.

Wat heb ik gewijzigd ten opzichte van de eerste meeting? ALLES ik had een Denon AVR 3600 met Dali zensor 7. Nu arcam AVR 399 en Dali opticon 6 (bi-wired) op Gaia,s

Ah :)

Dan zijn die pieken idd wel roommodes zoals Morca al aangaf. Niet zon punt, crossover instellen en dsp er overheen. De dips opvangen met één of (meerdere)tactisch geplaatste sub(s). En dan weer eens meten.
Mosschien nog wel wat schuiven om t boven de 100Hz nog wat netter te krijgen(?)
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer


Berry76

Quote from: morca on March 21, 2021, 22:38:41
Deze meting was beter.
Was dat met of zonder Adsy?

Dit is een meting met een hele andere set en bij mijn weten geen adsy gebruikt
Ik heb 2 Dali opticon 6, 2 Dali opticon 2 , 1 Dali opticon vocal en de Dali esf12  en ef-9 sub. Een Acram AVR 390. Gaia III onder de fronts en sub De rega planar 3, met de rega fono MM MK3 en de rega Neo TT psu. Voor streaming : Somt sms 200 neo ultra, RME adi-2 fs dac gevoed door de Pura dodo

Geertidow

Ik zou echt veel meer inlezen terwijl je dit aan het doen bent. Je ruimte on axis off axis. En goed bepalen wat je doel nou precies is. Je gaat waarschijnlijk geen anechoische kamer bouwen, hoeft ook niet. Maar vooral: lekker meten en genieten. Maar je plafond, je vloer en dat soort zaken zijn redelijk vast.

Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk

Set 1: Bluesound Node II (Roon) | Technics SL-Q3 |  Sony TA-FE530 | B&W CM8 S2
Set 2: RP4 (RopieeeXL/Roon) | Marantz CD 63 MK-II | MiniDSP Flex | NC502MP/NC500MP (Ghent case) | Focal Chora 816 & A*BNB 10" sub