CineBasement kelder HT, eindelijk 4K!

Started by cinebasement, April 6, 2006, 21:31:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

RalphH

Deze kwam ik vandeweek tegen. Wel een eyeopener vind ik zelf.

https://youtu.be/K-rAhyrZCoA
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

NielsLu

Quote from: RalphH on April 17, 2022, 19:45:56
Deze kwam ik vandeweek tegen. Wel een eyeopener vind ik zelf.

https://youtu.be/K-rAhyrZCoA

Deze is zeker interessant om te kijken, als je van plan bent om Atmos speakers te gaan gebruiken.
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

reza

Wat in dit filmpje heeft jullie dan zo goed geholpen, of iets nieuws verteld?
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

RalphH

Dat richten van belang is wist ik al, maar de 45 graden uiteenzetting en het niet in lijn staan met de fronts, vind ik wel een interessante.
En dat wat dolby voorschrijft in het standaard plaatje wat iedereen gebruikt, blijkbaar bij wat verder kijken, eigenlijk niet op lijkt te gaan.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

jahtari

#629
Het onderstaande plaatje uit de film laat zien wat ik bedoel.

Als je daarvan in het midden zit, moet je het trouwens van een "fantoom midden" hebben om echt recht boven je iets te horen. Verder lijkt het dus in de testsetup hier nog verder naar achteren te staan. 

Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

cinebasement

Verhelderend filmpje, maar het blijft voor mij een tikkeltje ingewikkeld, ik moet rekening houden met een aantal compromissen. Ik ben mij ervan bewust dat dit de situatie niet ideaal maakt, maar je moet nou eenmaal roeien met de riemen die je hebt  ;) :

- Het plafond is laag, daarom wil ik liever geen speakers op het plafond, maar in het plafond
- Het plafond is ondiep, 5cm. Een 'problem solver' is de oplossing van KEF, namelijk zeer platte speakers. Ideaal? Nee, maar lost wel het plafond issue op
- Omdat de speakers zo plat zijn, kan ik ze niet richten
- Ik heb 2 rijen. In de test is de optimale luisterpositie de voorste rij. @jahtari: Deze rij zit BIJNA in het midden tussen de voorste en de achterste Atmos speakers :) (70cm naar voren, 78cm naar achteren) Ook weer een compromis voor de achterste rij.
- Ik ging er ook van uit dat ze in lijn met de Fronts moesten zitten, maar in de test merkte ik al dat ze wat mij betreft best wat meer richting midden mogen. Dit waarschijnlijk ook omdat ik ze dus niet kan richten.

Ik denk dat er nog een heel aantal tests moeten volgen, voordat ik de (vrij definitieve) gaten in het gips plafond ga maken.

:wacko: :blink: :wacko: :blink:

reza

Ik zou toch kijken voor opbouw speakers ipv inbouw. Bespaard je misschien wel een hoop irritatie, dat je Atmos effecten tegen zullen vallen.
Maar zoals je zelf al schrijft moet je soms consessies.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

cinebasement

Poeh jongens, ik krijg er stress van  :D



(Net wat Atmos materiaal bekeken/beluisterd, waaronder de start van de race in Ready Player One. En ik kan het natuurlijk niet ter plekke met andere installaties vergelijken, maar het viel toch ook niet tegen  ;) )

PascalP

Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

cinebasement

Na nog heel veel getest te hebben in de Atmos-experimentele-setup heb ik de knoop doorgehakt en ben ik aan de slag gegaan. De witte KEF speakers moesten natuurlijk een ander kleurtje krijgen zodat ze geen blikvanger worden in het donkere plafond, dat ging gelukkig erg goed.

Daarna was het tijd voor de gaten in het plafond. De plaats was al eerder bepaald, zo optimaal mogelijk voor de eerste rij, en nog steeds redelijk effectief voor rij 2. Dus: gaten maken in het gips + isolatie plafond, koof openen voor de nieuwe kabels, kabel gootje richting speakers was helaas ook nodig omdat het niet mogelijk was om onder het plafond in de koof te komen. Het geeft even een hele zooi  ;D, maar uiteindelijk ben ik blij met het resultaat  :pompom: :pompom:


anton


cinebasement

Even een zij-sprongetje, en wel naar buiten  ;D Met dit mooie warme weer is het natuurlijk ook leuk om de home-theater beleving naar buiten te brengen! Vanavond gaan we dan ook weer eens filmpje kijken op een 5,5m diagonaal scherm. Echt leuk, ik kan het aanraden  :bigsmile:
Nee, het is niet allemaal superstrak, en we projecteren gewoon op een 'zonnedoek', maar dat maakt het plezier en de beleving er niet minder op  :headbanging: (Oja, je moet wel een beetje geduld hebben tot het buiten donker genoeg is natuurlijk  ;) )

Teejoo

#638
Quote from: RalphH on April 18, 2022, 15:44:34
Of inbouw met richtbare tweeter
Ja, precies. Of half inbouwen en dus nog een paar cm omkasting maken voor het stuk dat uitsteekt.

Edit: laat maar ;-)

MLCinema

Erg mooie ruimte! Hoe bevalt je stap naar Atmos?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

HarrieA

Ik heb ook voor de Kef inbouw gekozen, en ik heb de Atmos kanalen ietsjes harder gezet.

cinebasement

Quote from: Kamdioblitz on August 12, 2022, 10:49:27
Erg mooie ruimte! Hoe bevalt je stap naar Atmos?

Thanks!  ;D Bevalt erg goed!

Het zal vast wel niet de ideale manier zijn, en ik geloof ook zeer zeker dat je er meer uit kunt halen als je speakers hebt die je kunt richten, maar in mijn oren klinkt het geweldig! De ruimte is nu veel meer gevuld met het geluid, echt het 'bubbel' idee.

cinebasement

#642
Hmm, ik heb wat foto's voor jullie. Kan ik die tegenwoordig niet meer toevoegen? (alleen via url?)

LittleNinja

Zou moeten lukken. Je kunt er maximaal 4 in eenbericht kwijt. Te grote bestanden wellicht? En je kunt ze alleen toevoegen als je "Reageer" kiest, dus niet in het "Snel beantwoorden" menu.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

cinebasement

Het was niet zo dat ik ontevreden was met mij Sanyo PLV-Z2000 hoor, het oude full hd beestje deed het nog steeds prima. Maar vorig jaar had ik mijn receiver al vervangen door een nieuwe Denon, en de Bluray speler ook, alles 4K, gewoon voor het geval dat... In deze vakantie toch maar eens een afspraak gemaakt bij HeimKinoRaum in Keulen om de Epson LS-12000B te bekijken... Meer dan 3 seconden waren niet nodig om overtuigd te worden van het verschil... Dussss, tijd voor een update!!  ;D  ;D  :headbanging:  :headbanging:

SpeedyAndré

Kijk eens aan, meteen een laser met 4K (pixelshift) en 2700lm is wel lekker  :clapping:
Best luxe met alles gemotoriseerd en zelfs een lenskap :)
Vindt de beugel 12kg wel fijn?
Wel jammer dat de 4K films best duur zijn, de €12 tijd is wel voorbij op een paar titels na.
Kan je 4K streamen dan is dat een goed alternatief, al is vaak het geluid dan wat minder.

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

cinebasement

Quote from: SpeedyAndré on August 18, 2023, 10:59:47Vindt de beugel 12kg wel fijn?
Wel jammer dat de 4K films best duur zijn, de €12 tijd is wel voorbij op een paar titels na.
Kan je 4K streamen dan is dat een goed alternatief, al is vaak het geluid dan wat minder.

Ja de beugel is ook nieuw, ook bij Heimkinoraum meegenomen, die kan tot 25kg, al zou je dat misschien niet zeggen als je hem zo ziet  :smile:

Ja en helaas wordt het aantal uitgebrachte discs met de dag minder. Streamen kunnen we wel, maar de beeldkwaliteit is vaak een stuk minder (ik heb misschien ook niet de beste met een Chromecast met GTV, dus dat ga ik ook eens onderzoeken) en inderdaad het geluid...  :crazy: bij Showtime vaak alleen maar Stereo... :omg:
Gelukkig snappen sommige streaming diensten hoe het WEL moet  :)