Naim nac-n 272 en nap 200 combi

Started by Ronan, May 23, 2020, 15:35:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ronan

Ben al even in het bezit van een Naim Superuniti samen met de Velodyne DD10+.
Naar alle tevredenheid overigens, hoewel ik soms het gevoel heb dat het beter
zou mogen en kunnen. Ik hoef niet alle subtiele details te horen, maar hij lijkt
soms toch het één en het ander te verhullen.
Maar ja aan de Superuniti valt natuurlijk niets te upgraden.
En dat begint nu toch weer te kriebelen.
Het valt me wel op dat ik hier op het forum weinig tot geen Naim nac-n 272 bezitters tegenkom.
Te weinig waar voor z'n centen of ??
Laatst werd me deze combi aangeraden om uit te proberen:
Naim nac-n 272 en nap 200
Niet de DR-uitvoering overigens, wil wel de huidige Naim-sound behouden.
Iemand per ongeluk ervaring met de genoemde samenstelling ?
Of is dit überhaupt geen echte verbetering ?

Naim SuperUniti -- Sonus Faber Domus Concerto — Velodyne DD10+
-- AudioQuest speakerkabel Castle Rock

Richi

Zelf heb ik hier geen ervaring mee, maar op het Naim forum is men over het algemeen zeer positief over de NAC272. De NAP200 ken ik goed, want daar speel ik zelf mee. De eindversterker vind ik fantastisch. De NAC272 daar schrijft men over dat hij heel erg goed is voor het geld en de mensen die er mee spelen zijn er allemaal zeer tevreden mee. Misschien moet je eens even op het Naim forum zoeken naar ervaringen.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Ronan

Bedankt voor je reactie Richi.
Tja, de zoekopdracht alhier levert geen hits op.
Op het Naim-forum zijn er inderdaad wel
Nac-n 272-owners te vinden.
Moet nu wel omschakelen naar het Engels  ^^

Naim SuperUniti -- Sonus Faber Domus Concerto — Velodyne DD10+
-- AudioQuest speakerkabel Castle Rock

Ronan

Oei, ik bedoelde eigenlijk de Naim NAP 250. :confused: :confused:
Zijn nu toch wel tegen een redelijke prijs aan te schaffen.
Naim SuperUniti -- Sonus Faber Domus Concerto — Velodyne DD10+
-- AudioQuest speakerkabel Castle Rock

Richi

Quote from: Ronan on May 24, 2020, 09:58:29
Oei, ik bedoelde eigenlijk de Naim NAP 250. :confused: :confused:
Zijn nu toch wel tegen een redelijke prijs aan te schaffen.
Dat is andere koek, waar ik je niets over kan vertellen.  ::)
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Ronan

Zelf luisteren is natuurlijk het devies.
Krijg op korte termijn wel die mogelijkheid.
Maar hoopte wel op enige feedback.  ::) ::)
Naim SuperUniti -- Sonus Faber Domus Concerto — Velodyne DD10+
-- AudioQuest speakerkabel Castle Rock

jahtari

Zou me me de naim sound kunnen omschrijven? Wat voegt zo'n versterker dan toe aan de weergave?
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Richi

Quote from: jahtari on May 24, 2020, 11:40:04
Zou me me de naim sound kunnen omschrijven? Wat voegt zo'n versterker dan toe aan de weergave?
PRaT: Pace, Rhythm and Timing.

Zie ook:

https://www.tnt-audio.com/edcorner/prat_e.html

https://www.stereophile.com/reference/23/index.html

Beter dan dat kan ik het niet verwoorden. Mocht je in het oosten van het land komen, dan ben je altijd welkom om het bij mij te komen beluisteren.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Kerkhoffd

Quote from: Ronan on May 23, 2020, 15:35:53
Ben al even in het bezit van een Naim Superuniti samen met de Velodyne DD10+.
Naar alle tevredenheid overigens, hoewel ik soms het gevoel heb dat het beter
zou mogen en kunnen. Ik hoef niet alle subtiele details te horen, maar hij lijkt
soms toch het één en het ander te verhullen.
Maar ja aan de Superuniti valt natuurlijk niets te upgraden.
En dat begint nu toch weer te kriebelen.
Het valt me wel op dat ik hier op het forum weinig tot geen Naim nac-n 272 bezitters tegenkom.
Te weinig waar voor z'n centen of ??
Laatst werd me deze combi aangeraden om uit te proberen:
Naim nac-n 272 en nap 200
Niet de DR-uitvoering overigens, wil wel de huidige Naim-sound behouden.
Iemand per ongeluk ervaring met de genoemde samenstelling ?
Of is dit überhaupt geen echte verbetering ?

Destijds (2015) de NAC-n272 met NAP250 met als bron de NDX beluisterd bij Rhapsody en daarna Devialet (200, 400 en 250) in dezelfde luisterruimte. Smaak is persoonlijk en een advies daarop baseren is m.i. te persoonlijk, dus zelf beluisteren en oordelen blijft de enige manier om jezelf een mening te vormen.

Ik was destijds eerlijk gezegd niet heel erg onder de indruk van de Naim combinatie. Het klonk prima, maar de Devialet deed het naar mijn mening en smaak voor minder geld beter. Mogelijk vroegen de luidsprekers meer vermogen dan de NAP250 kon leveren, of hecht ik meer waarde aan details en een strakke laagweergave dan Naim liefhebbers, maar omdat ook de ruimtelijkheid en dynamiek in mijn oren onder deden voor wat de Devialet bracht, heb ik destijds geen Naim gekocht.
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

MarkD

Ik speel naar volle tevredenheid met een 272 i.c.m. met een 250DR. De Superuniti ken ik ook. Die klinkt lekker, maar de 272 i.c.m. met een 200 (die ik hiervoor heb gehad en nu dienst doet bij Richi) speelt echt wel een paar niveaus hoger. Meer transparantie, definitie, gelaagdheid, ruimtelijkheid en dynamiek. In een rechtstreeks vergelijk vond ik deze (veel) beter klinken dan de Supernait 2 i.cm. NDX. Zelfs zonder de losse voedingen ervoor klinkt het al erg fijn  in balans allemaal. Met de losse voedingen... tja, nog weer wezenlijk beter, maar daar betaal je ook flink voor. De 250 (zonder DR) heb ik overigens geen ervaring mee, maar ik heb wel gehoord dat deze echt een ander karakter heeft dan de 200.

Het grappige is dat ik destijds geïnteresseerd was in Devialet, wat beslist een indrukwekkende sound is (vooral de loeistrakke laagweergave), maar niet mijn sound. Prachtig bijvoorbeeld met vrouwenstemmen, maar het rockt niet (even gechargeerd neergezet). Dat gezegd hebbende, het maakt waarschijnlijk veel uit wat je muzikale voorkeur is voor de keuze voor een versterker. Ik vond de Superuniti toen eigenlijk al meer naar mijn smaak klinken dan de Devialet (typenummer weet ik niet meer, is al jaren geleden), hoewel ik bij de Superuniti ook iets miste, dat ik in de combi 272-200 uiteindelijk wel heb gevonden.
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

Kerkhoffd

Leuk te lezen. Zo zie je maar: zoveel voorkeuren, zoveel smaken. Gewoon gaan luisteren wat je het meeste aanspreekt. Bij voorkeur in je eigen luisterruimte met je eigen luidsprekers.
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

MarkD

Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

Ronan

Quote from: jahtari on May 24, 2020, 11:40:04
Zou me me de naim sound kunnen omschrijven? Wat voegt zo'n versterker dan toe aan de weergave?
Ik draai alleen maar popmuziek. Veel radio en Tidal.
Jazz, klassiek is aan mij niet besteed.
Ben ook weer niet van het zware metaal.
Voorkeur voor Supertramp en Pink Floyd.
Ook bij Simon & Garfunkel of de Bee Gees gaat
de volumeknop omhoog.
Dus de muzieksmaak is behoorlijk breed.
Na tal van luistersessies viel het kwartje bij de Superuniti.
Ik vind hem ideaal voor de popmuziek.
Alleen als de muziek wat druk wordt klinkt de Superuniti
wat rommelig en lijkt het alsof alles op een hoop gegooid wordt.
De zuiverheid is dan ver te zoeken.
Ik hoop met de NAC-n 272 en een nap 200/250 die oneffenheid
glad te kunnen strijken.
Naim SuperUniti -- Sonus Faber Domus Concerto — Velodyne DD10+
-- AudioQuest speakerkabel Castle Rock

MarkD

Het zou dan wel zo kunnen zijn dat bij wat slechtere opnames de 272 wat minder vergevingsgezind is. Oftewel dat je het dan misschien zelfs slechter vindt klinken. De Superuniti versluiert dat wat meer, kiept er een eigen sausje overheen als het ware. De 272 laat de saus grotendeels achterwege, maar is ook weer niet steriel of volledig neutraal te noemen. Het blijft een Naim... Zelf luisteren blijft het devies! Ben benieuwd wat je ervan gaat vinden.
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

Jumping Jack

#14
De 250dr is wel een volledig andere versterker dan de 250 non-dr. Die laatste is rauwer, grover waar de dr veel verfijnder en opener klinkt.
Let ook op voor brommende trafo's, ik heb een (kort) tijdje een 250 non-dr gehad die bromde dat het een lieve lust was...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Ronan

#15
De combi nac-n 272 / nap 200 staat nu klaar
bij de dealer. Kan hem zo ophalen. Ben er wel
2 uurtjes zoet mee. Hoop dat het deze week lukt.
De 250 heeft hij helaas niet meer staan.
Moet het de vrouw nog wel vertellen.  >:D >:D
Dus wens me maar heel veel sterkte.
Bedankt voor alle respons.

Naim SuperUniti -- Sonus Faber Domus Concerto — Velodyne DD10+
-- AudioQuest speakerkabel Castle Rock

clockwork

Veel plezier ermee!

En hoe is dat spreekwoord ook al weer? Beter achteraf vergiffenis vragen dan vooraf toestemming? Of zoiets...  ;)

Werkt altijd....  ;D
Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

Ronan

Zat me nog wel te bedenken.
Mocht deze combinatie me bekoren, is
het dan een optie, lees: verstandig,
ergens anders een 250
op de kop te tikken ? Of is dat te
riskant om te doen zonder eerst te luisteren.
Naim SuperUniti -- Sonus Faber Domus Concerto — Velodyne DD10+
-- AudioQuest speakerkabel Castle Rock

MarkD

Een goeie gebruikte voor een marktconforme prijs geeft niet al te veel risico's denk ik dan altijd maar... Veel luisterplezier alvast en sterkte met je vrouw! Vooral niets zeggen over de mogelijkheid van later toevoegen van een losse voeding. ;)
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

Ronan

Ben niet direct bezorgd over eventuele onvolkomenheden
van het apparaat. Probeer het toch met garantie aan te schaffen.
Maar vraag me wel af of de nap 250
een volledig ander geluidsbeeld geeft dan de 200, die mij
dan weer niet kan bekoren.
Je ziet wel; dilemma's, allemaal veel serieuzer dan die Corona-crisis,
toch ....  ?!  >:( >:(
Naim SuperUniti -- Sonus Faber Domus Concerto — Velodyne DD10+
-- AudioQuest speakerkabel Castle Rock

Richi

Ik heb van meerdere personen gehoord dat ze spijt hadden dat ze hun NAP200 hebben weggedaan. De klank van de 250 schijnt toch behoorlijk anders te zijn. Het is natuurlijk een kwestie van smaak en een goede match met je luidsprekers. Ik zou fijn de 200 proberen en als het goed is, dan is het toch goed?
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Ronan

Quote from: Richi on May 25, 2020, 19:32:29
Ik heb van meerdere personen gehoord dat ze spijt hadden dat ze hun NAP200 hebben weggedaan. De klank van de 250 schijnt toch behoorlijk anders te zijn. Het is natuurlijk een kwestie van smaak en een goede match met je luidsprekers. Ik zou fijn de 200 proberen en als het goed is, dan is het toch goed?

Moet eerst gewoon eens luisteren naar die Nap 200.
Daar zal ik al een stuk wijzer van worden.  8) 8)
Kan altijd nog gaan experimenteren met extra voeding,
mocht dat andere virus weer de kop op steken.
Die van het upgraden wel te verstaan. :dry: :dry:
Naim SuperUniti -- Sonus Faber Domus Concerto — Velodyne DD10+
-- AudioQuest speakerkabel Castle Rock

Ronan

#22
Zo, ik heb een koppeltje te logeren.
De boa's hebben het nakijken.
De nac-n 272 en nap 200 vervangen nu even de Superuniti.
Samen met de vrouw muziek beluisterd.  :pompom:
Wel een verschil. Betere plaatsing van de muziek,
meer details hoorbaar, maar niet ten koste van de dynamiek.
Bij enkele nummers neigen de stemmen wat scheller te klinken.
Heb de indruk dat deze combi al een tijdje
niet heeft gespeeld. Weet niet of na een paar dagen
de scherpe kantjes ervan gaan.
Waar ik nu wel tegenaan loop. De Velodyne DD10+ moet eigenlijk
weer opnieuw afgesteld worden  :dozingoff:
Zou ik eigenlijk voor op cursus moeten.
Naim SuperUniti -- Sonus Faber Domus Concerto — Velodyne DD10+
-- AudioQuest speakerkabel Castle Rock

Richi

Leuk om te proberen en de verschillen te ervaren. Ik zou de set een paar dagen aan laten staan en dan nog eens kijken hoe het klinkt. Veel luisterplezier!
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

JeroenGRT

Leuk om te lezen! Ik heb ook een Superuniti, ben benieuwd waar je uiteindelijk voor gaat! Je overweegt niet de opvolger van de superuniti? De Uniti Nova?
Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)