Peerless XLS-10 Sub

Started by Tuurlijk, May 25, 2004, 15:18:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Martijn V

Quote from: Tuurlijk on May 27, 2004, 20:42:37


Heb je je sub al gebouwd dan?

Ja ongeveer een 1/2jaartje terug, dinsdag gehaald vrijdag aangesloten nu alleen die afweking nog... >:D

Tuurlijk

Quote from: Martijn V on May 27, 2004, 21:23:58


Ja ongeveer een 1/2jaartje terug, dinsdag gehaald vrijdag aangesloten nu alleen die afweking nog... >:D

En hoe klinkt ie dan met 25 liter kastinhoud??

Martijn V

#27
Quote from: Martijn V on May 27, 2004, 20:34:21


Oeps je hebt hellemaal gelijk Bert kl.. stippellijntjes.


Zoals ik hier boven al had toegegeven had ik een foutje gemaakt en klopt je berekening gewoon.
Ik heb gewoon nauwkeurig de tekening van de intertechnik catalogus gevolgd en dan kom je dus op die 31.nogwat liter.
Dit klinkt in mijn oren erg goed op mijn slaapkamertje, ik heb hem overigens ook ook al in een zaal met de afmetingen van een fatsoenlijk klaslokaal gehad, daar kwam hij dan wel te kort maar minder als ik verwacht had. Kort om ik ben tot nu toe erg tevreden en hoop dat je er net zo veel plezier aan gaat beleven.

G.r. Martijn.

Tuurlijk

Het was lekker weer vandaag, dus lekker buiten bezig.
De binnenkast verder versterkt en de gaten gezaagd.

Tuurlijk

En nog eentje van dichtbij ;)
Nog even een bovenfrees bij een vriend gehaald voor de afwerking.
Morgen komen de luidsprekers!!

Groet,
Bert.

Martijn V

Ziet er goed uit, familliepak schroeven gehaald ???

Sullivan

#31
Mooi hoor!

Houd je rekening met de positie van de schroefgaten voor de woofers zelf? Het zou zonde zijn als deze op de positie komen waar je nu al die schroeven hebt zitten. ;)

mvg,
Frank

jeroen_B

ziet er goed uit zover !


Tuurlijk

Quote from: Martijn V on May 28, 2004, 20:22:46
Ziet er goed uit, familliepak schroeven gehaald ???

Dat kun je wel stellen ;D

Tuurlijk

Quote from: Sullivan on May 28, 2004, 20:22:48
Mooi hoor!

Houd je rekening met de positie van de schroefgaten voor de woofers zelf? Het zou zonden zijn als deze op de positie komen waar je nu al die schroeven hebt zitten. ;)

mvg,
Frank

Yep, heb ik aan gedacht tenminste als de maten in de catalogus kloppen ::)
Ik zal het morgen zien ;)

Tuurlijk

Na wat rekenwerk zit ik nu op een inhoud van 33,4 liter.
Er werd mij verteld om de wanden te bekleden met zachtboard....
Heeft iemand hier ervaringen mee?
Ik heb nog een partij ondervloerplaten (soort van zachtboard) liggen van onze laminaatvloer.
Zal dit ook geschikt zijn?

Morgen ga ik (als ze tenminste komen) de luidsprekers passen en de binnenkast verder afwerken,
dan kan de deksel erop en ga ik hem in de grotere kast schroeven.

Leuk werk zelfbouw!
Nu maar hopen dat het straks ook nog klinkt! ;D

Tuurlijk

Eindelijk binnen, en zeer goed verpakt.... :D

Tuurlijk

Hier zie je de eerste in de buitenkast.
De binnenkast zit er even in om te passen.... en... het past ;D


Jean Pierre

Zoo ! dat ziet er zeer strak en netjes uit hoor!!

VlisChris

Ziet er heel erg netjes uit zo :D
Veel plezier met verder bouwen.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Tuurlijk

Dank jullie wel! ;)
Intussen heb ik de afwerking gehaald.
Dit zijn eigelijk eiken vloerdelen onbewerkt (zie foto) van 18mm dik met V groef.
Deze ga ik proberen weg te frezen zodat ik 1 geheel krijg.
Maar dat komt natuurlijk later. (Ze waren in de aanbieding) ;D

De binnenkast heb ik verder afgewerkt zoals je kunt zien op de foto.
De randen zijn gekit (was eigelijk niet nodig, alles paste precies) en het zachtboard in het geheel verlijmd.
Ik zit nog te twijfelen of ik de wanden waar de luidsprekers in komen ook te doen, maar volgens mij is dat niet nodig. ::)

Later weer meer.

Groet,
Bert

Jean Pierre

Wat is dat groene binnen in, is dat dat spul wat ze ook onder parket/laminaat stoppen ??

Tuurlijk

Quote from: yash on May 29, 2004, 22:30:54
Wat is dat groene binnen in, is dat dat spul wat ze ook onder parket/laminaat stoppen ??

Ja, dat klopt. Ik had daar nog wat van liggen.
Er werd mij aangeraden om zachtboard te gebruiken.
Dit heeft er wel iets van.
Of het effect heeft weet ik niet, maar het kan vast geen kwaad. :D
Het word toch dubbelwandig, en word opgevuld met zand dus dempen doet het allemaal wel. ;)

Groet,
Bert

Sullivan

Hi,

Ziet er weer goed uit. Op de foto lijkt het alsof de buiten zijwand net iest over je woofer heen valt. Is dit ook zo? Want dan lijkt het me niet handig als je er eens bij moet (bedrading, vervangen woofer).

mvg,
Frank

Arno P

Het groene spul is een goed alternatief voor zachtboard..don't worry.. ;)

Tuurlijk

Quote from: Sullivan on May 30, 2004, 12:06:54
Hi,

Ziet er weer goed uit. Op de foto lijkt het alsof de buiten zijwand net iest over je woofer heen valt. Is dit ook zo? Want dan lijkt het me niet handig als je er eens bij moet (bedrading, vervangen woofer).

mvg,
Frank

Ik denk dat komt omdat er geen ruimte tussen zit, het past precies namelijk
Ik kan er altijd later weer bij.
De 2e zit wel een beetje ruimte tussen i.v.m. exact centreren strax maar dit is ook minimaal.

Quote from: Arno P on May 30, 2004, 12:21:00
Het groene spul is een goed alternatief voor zachtboard..don't worry.. ;)

Dat scheelt weer. Op de verpakking stond ook dat het geluidsdempend was. ;)


Ik ben nu bezig om de bedrading aan te leggen deze loopt door de hoek, foto's komen nog.
En ben bezig met de buitenkast. Hier komen 4 koperen afsluitdoppen om te vullen. Een beetje afgekeken van erik, ik hoop dat ie het niet erg vind. Zo kan ik hem straks in de kamer vullen dat scheelt wat gewicht.

Later meer....

Tuurlijk

De binnenkast zit dicht en is in de buitenkast gelijmd.
Het hoekje achterin de binnenkast is opgevuld met zilverzand.
De kabels lopen ook door de hoek, dus door 2 wanden en heb ik met constructielijm afgedicht.

In de achterkant van de buitenkast zijn de afsluitdoppen gemonteerd en verlijmd.
De terminals zijn gesoldeerd en hier kan ik zonodig later altijd weer bij.
Ik heb de achterwand van de buitenkast tijdelijk vastgeschroefd (nog niet verlijmd)
en de luidsprekers in gebouwd, want ik wou ff horen hoe het klinkt.... en....... het klinkt! ;D

Allereerst heb ik de boel even opnieuw ingesteld m.b.v. een db meter en heb de sub 4 decibel harder gezet als de rest van de luidsprekers.
Na heel wat dvdtjes en muziekcd's sta ik er een beetje versteld van hoe hij aansluit bij de rest..
Eigelijk is de sub helemaal niet aanwezig lijkt het wel, maar toch wel veel verschil met b.v. de dvd van de Eagles de toms van het drumstel klinken zo goed.. veel meer diepte maar toch ook niet te veel.
Met de dvd van de Haunting is het heerlijk die druk... 8) zo laag dat ik het niet meer hoor maar voel. Moet echt even wennen. het lijkt wel of je je oriƫntatie qua plaatsing een beetje kwijt raakt ;D

Ik ga deze week even nadenken wat betreft de afwerking met de frontdoekjes en verdere details.
Ben heeeel erg tevreden tot nu toe!!!!

Groet,
Bert.



Erik van Voorst (in memoriam)

Quote from: Tuurlijk on May 30, 2004, 14:23:01
En ben bezig met de buitenkast. Hier komen 4 koperen afsluitdoppen om te vullen. Een beetje afgekeken van erik, ik hoop dat ie het niet erg vind. Zo kan ik hem straks in de kamer vullen dat scheelt wat gewicht.

Later meer....

Ik voel me vereerd...no problem
Ik ga niet zeggen dat ik het gaaf vind...aan de andere kant...ik zeg het toch.. 8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Arno P

Enne....wat weegt ie nou uiteindelijk???? Ik denk dat ie te zwaar is om met zand erin even op een weegschaaltje te zetten...overigens wellicht overleeft de weegschaal het niet.. ;D

Tuurlijk

Quote from: Arno P on May 31, 2004, 08:01:34
Enne....wat weegt ie nou uiteindelijk???? Ik denk dat ie te zwaar is om met zand erin even op een weegschaaltje te zetten...overigens wellicht overleeft de weegschaal het niet.. ;D

Ik schat dat ie nu iets van 50 a 60 kilo weegt. maar....... er komt nog 18mm eikenhout omheen enne nog ff vullen met zand....
Geen idee wat ie dan gaat wegen.
Eerst even 100 dvd fragmenten beluisteren ;D

Groetjes,
Bert