Peerless XLS-10 Sub

Started by Tuurlijk, May 25, 2004, 15:18:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Tuurlijk

Eindelijk heb ik dan de knoop maar doorgehakt en heb ik de Peerless XLS-10 i.c.m. de XLS-10 Slave 265 gekocht.
Helaas hadden ze het niet op voorraad bij Speaker & Co maar als alles goed gaat word het zaterdag bij me thuis afgeleverd.

Er werd mij verteld dat de kastinhoud tussen de 34 en 35 liter moet zijn terwijl ik volgens mij al diverse keren gelezen heb op diverse forums dat sommigen de inhoud van de kast 30 of 31 liter maken ???
Het schijnt dat je dus dat je het volume van de drivers er bij op moet tellen.

Intussen ga ik nu dus de kast ontwerpen, deze gaat in ieder geval zwaar worden en word zonder versterkermodule uitgevoerd.
Ik heb nog even zitten twijfelen (nog een beetje trouwens) of ik de kast van beton moet maken, maar het lijkt me makkelijker om een dubbelwandige kast te maken en te vullen met zand.
Bovendien is het ook makkelijker af te werken met fineer of echt hout.

De aansluitterminals heb ik wel al meegenomen.

Dit word m'n eerste project dus ik heb er veel zin en kan haast niet wachten om te beginnen.
Aan de andere kant ben ik weer een pietlut dus probeer ik er wel veel tijd in te stoppen.
Foto's ga ik uiteraard posten.
Enuhh op en afmerkingen zijn altijd welkom! ;)

Groet,
Bert

B.J.

Veel succes met de bouw. Wij wachten op je fotos en geven tips waar mogelijk. Het is een populair pakketje hier op het forum!

SARK

Ik hou dit draadje in de gaten ...  ;D

Altijd weer leuk om te zien wat andere mensen er van maken. (en die peerless bak is gewoon rete cool)
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
----------------------------END OF LINE-----------------------------

Thank you, Master Control.

Markus

Ik heb um ook gebouwd en ga dit volgen  :)
Ik heb mijn tekeningen in Visio zitten - Geef maar een seintje als je interesse hebt...

Mark

Tuurlijk

Volgens mij moet hier op dit forum ergens een topic zijn waar wat dieper op de dikte van de kast word ingegaan.. Weet iemand waar ik dit kan vinden?

Ik zit een beetje te twijfelen of ik nu 22mm mdf moet gebruiken of 18mm....
Dan word het: binnenkant 18mm, tussenruimte (zandvulling) 20mm, buitenkant 18mm, afwerklaag 15 a 18mm massief eiken of hardhout, dus totaal 71 a 74mm.
De wanden waar de speakers komen wou ik dan 2x 18mm, tussenruimte 20mm, buitenkant 18mm, +de afwerklaag gedeeltelijk i.c.m. en speakerdoekframe gevalletje.
Misschien wat overdone allemaal maar dan blijft de sub strax tenminste wel staan. ;D

Als ik de binnenkast met lood bekleed heb ik dan nog last van magnetische straling?

De tekeningen zijn nog niet klaar, daar ik er nu een andere hobby bij heb.......
Een wolk van een dochter van 8 dagen oud! ;)


Groet,
Bert






Markus


Tuurlijk

Quote from: Markus on May 26, 2004, 16:38:36
Ik heb um ook gebouwd en ga dit volgen  :)
Ik heb mijn tekeningen in Visio zitten - Geef maar een seintje als je interesse hebt...

Mark

Bedankt, maar ik denk dat deze qua afmetingen een beetje gaat afwijken van het origineel.
Waar ik wel benieuwd naar ben is wat Visio is en hoeveel liter je netto kastinhoud is.

Groet,
Bert

Markus

Visio is een tekenpakket uit de Microsoft Office suite.
De netto inhoud zoek ik effe op thuis (zit nu op mijn werk  :-[)
Ik dacht 32 liter zo uit m'n hoofd, maar daar kom ik nog op terug...

Groet - Mark

Tuurlijk

Word de uitsparing van de woofer ook meegeteld bij de inhoud van de kast?

Groet,
Bert

Sullivan

#9
Quote from: Tuurlijk on May 26, 2004, 17:04:23
Word de uitsparing van de woofer ook meegeteld bij de inhoud van de kast?

Groet,
Bert

Het komt niet op een liter aan. Als je gewoon de binnen maten (hout + evt lood) op ongeveer 32 liter houdt, zit je gewoon goed.

mvg,
Frank

Tuurlijk

Hmm.... Er werd mij bij Speaker & Co verteld het volume tussen de 34 en 35 liter te maken voor het beste resultaat.... ???
Ik heb inderdaad ook al vaker 31 of 32 liter gelezen op diverse forums...

Wie heeft er nu gelijk....
Ik kan natuurlijk voor de 34,5 liter gaan, dan kan ik later altijd nog veranderingen aanbrengen mocht dit nodig zijn. Groter maken gaat moeilijker... ::)

Sullivan

Quote from: Tuurlijk on May 26, 2004, 19:23:39
Ik kan natuurlijk voor de 34,5 liter gaan, dan kan ik later altijd nog veranderingen aanbrengen mocht dit nodig zijn. Groter maken gaat moeilijker... ::)

Goed idee! :D

mvg,
Frank

Markus

#12
De inhoud bij mij was uiteindelijk 31,5 liter.
Als je de exacte maten van het originele ontwerp uit Klang und Ton volgt kom je op 31,4 liter.
Ik heb de uitsparing van de woofer daarin niet meegeteld (25mm MDF)
Wel heb ik rekening gehouden met het volume van het aangebrachte loodbitumen en het MDF wat gebruikt is voor de interne versterking.

Groet - Mark

Martijn V

De inhoud die ik zelf heb gebruikt voor mijn XLS-10 Sub is ca 25 liter, dit heb ik uit de intertechnik catalogus, waar deze combinatie te boek staat als "XA 10 S".
Ik heb dit alles bij speakerland te Oss gehaald, alleen mijn houtpakket heb ik bij de plaatselijke houthandelaar laten zagen (verstek en presies passend) en zelf gefreesd.
Dit heeft mij 34 euro gekost i.p.v. de gevraagde 128 euro.

Tuurlijk

Quote from: Martijn V on May 26, 2004, 21:21:33
De inhoud die ik zelf heb gebruikt voor mijn XLS-10 Sub is ca 25 liter, dit heb ik uit de intertechnik catalogus, waar deze combinatie te boek staat als "XA 10 S".
Ik heb dit alles bij speakerland te Oss gehaald, alleen mijn houtpakket heb ik bij de plaatselijke houthandelaar laten zagen (verstek en presies passend) en zelf gefreesd.
Dit heeft mij 34 euro gekost i.p.v. de gevraagde 128 euro.

Dan ben ik bang dat of ik of jij een rekenfout heeft gemaakt..... :-X
Ik heb namelijk de catalogus voor me liggen en heb het even uitgerekend en dan kom ik uit op precies 31,4 liter.
De verstevigingen heb ik meegerekend , de uitsparingen van de speakers niet.

Groet,
Bert.

Markus

Mmmm, bekend getal die 31,4  ;D

Groet - Mark

Tuurlijk

Quote from: Markus on May 27, 2004, 07:41:50
Mmmm, bekend getal die 31,4  ;D

Groet - Mark

Yep, maar ik ga het toch op 34 houden! ;D

Vandaag heb ik het hout laten zagen bij de "dat zeg ik" winkel, en alles in elkaar verlijmd en geschroefd.

Tuurlijk

Ik ben begonnen met een mal te maken voor de juiste afstand te bepalen van de schroefgaten.

Tuurlijk

Het valt mij eerlijk gezegd mee hoe precies de panelen gezaagd zijn.
Om het helemaal af te maken heb ik de randen na geschuurd.

Onze poes vind het nog steeds leuk......
Wacht maar tot ie klaar is..... ;D

Tuurlijk

Het begin is gemaakt!
Morgen begin ik met de gaten voor de luidsprekers, en de verstevigingen van de binnenkast.

Martijn V

Quote from: Tuurlijk on May 26, 2004, 22:12:35


Dan ben ik bang dat of ik of jij een rekenfout heeft gemaakt..... :-X
Ik heb namelijk de catalogus voor me liggen en heb het even uitgerekend en dan kom ik uit op precies 31,4 liter.
De verstevigingen heb ik meegerekend , de uitsparingen van de speakers niet.

Groet,
Bert.


Oeps je hebt hellemaal gelijk Bert kl.. stippellijntjes.

Tuurlijk

Toch nog maar even verder gegaan ;D
Een extra frontplaat van 22mm voor de binnenkast.
Alle panelen zijn overigens 22mm.
De voorkant van de kast word nu in totaal 88mm, exclusief de afwerklaag van 15mm. :-X
Als dat nog trilt weet ik het niet meer ::)

Tuurlijk

Quote from: Martijn V on May 27, 2004, 20:34:21


Oeps je hebt hellemaal gelijk Bert kl.. stippellijntjes.

Heb je je sub al gebouwd dan?

Sullivan

Leuke foto's!

De zijkanten lijken me niet groot genoeg voor 2 woofers. Ga je ze tegenover elkaar zetten? Hou je dan wel rekening met de plaatsing want als 1 woofer dicht tegen de muur komt kan het boomerig gaan klinken.

mvg,
Frank

Tuurlijk

Quote from: Sullivan on May 27, 2004, 21:03:16
Leuke foto's!

De zijkanten lijken me niet groot genoeg voor 2 woofers. Ga je ze tegenover elkaar zetten? Hou je dan wel rekening met de plaatsing want als 1 woofer dicht tegen de muur komt kan het boomerig gaan klinken.

mvg,
Frank

In principe komt er 1 woofer voor en 1 aan de zijkant, maar........
De sub word rondom bekleed met massief eikenhout en ga het optisch zo maken dat ik hem 180 graden kan draaien maar ook 90 graden dus dan heb ik 1 woofer naar de vloer gericht.

Groet,
Bert