Low cost OSB tempest exodus 15 gepoort

Started by belgiansound, May 19, 2020, 22:10:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

morca

Quote from: holco on May 23, 2020, 13:44:26
Totdat er bij een CB box een noodzakelijk LT filter toegepast gaat worden, dan vraagt het bakken aan power  ;D
Ik heb nog nooit een LT toegepast.
Goeie dsp toepassen tot goed targetpoint is genoeg hier.

Als ik een LT toepas kan ik nieuwe drivers kopen binnenkort denk ik  ;D

Geert (gvc)

Quote from: flakkees on May 23, 2020, 13:34:47
een gepoorte sub heeft net zo veel zo niet nog meer vermogen nodig als de poort zijn werk gaat doen als een gesloten systeem . dit omdat de lucht beweging in de poort tegenover gesteld is van de driver ( mits goed berekend ) terwijl bij een gesloten sub slechts het vacuüm van de kist overwonnen moet worden . heb ik niet van mezelf trouwens .
Als je het niet van jezelf hebt dan vind je het hopelijk niet erg dat ik vlakaf zeg dat dit complete nonsens is 😏
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

flakkees

juriaan berends lult onzin ? dat geloof ik niet . sorry
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
Ascendant Audio Havoc18'' Qsc-plx3002 miniDsp / Monolth 12'' Thx

holco

Een low boost mag je er ook aan toevoegen, komt feitelijk op het zelfde neer, kost allemaal veel power en zonder boost,low-shelf of LT heb je ook geen sub laag uit een CB sub.

Quote from: morca on May 23, 2020, 13:55:26
Ik heb nog nooit een LT toegepast.
Goeie dsp toepassen tot goed targetpoint is genoeg hier.

Als ik een LT toepas kan ik nieuwe drivers kopen binnenkort denk ik  ;D
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

morca

Quote from: holco on May 23, 2020, 15:06:18
Een low boost mag je er ook aan toevoegen, komt feitelijk op het zelfde neer, kost allemaal veel power en zonder boost,low-shelf of LT heb je ook geen sub laag uit een CB sub.
Ik gebruik geen LT, soms wel 1 boost van 1 db op 20 hz die afloopt naar 50 hz ong.
Maar dat is nauwelijks een LT te noemen
En ik kan je verzekeren dat er geen laag mist.
Maar goed ,zoals je al zegt. Het kan op meer manieren.

Dat laatste ben ik niet met je eens.
Ik heb mijn target level gewoon naar 10 hz gezet.
Output zat tot 10 hz dan bij bijna alle films ,soms nog teveel zonder die 1 db shelf.

Teus was hier voor het eerst toen ik klaar was met inregelen.
Die zei ook al. Hoe laat je dat laag toch zo kopppelen met je ruimte.

Simpel. Target op 20 of 16 hz klonk niet idd. Geen goed laag.
Target naar 10 hz.
Hypex 1 standje hoger en klaar.



holco

Nog een plaatje gevonden van de Octo sub, boost versus nada, doe mij toch die boost maar ;D

<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.


holco

Wat bedoel je hier mee?

Targetlevel 16 hz in rew. Resultaat vlak tot 16 hz.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

chansig

Ik lees het als: Het is de bedoeling dat...

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

morca

Quote from: holco on May 23, 2020, 16:53:50
Wat bedoel je hier mee?

Targetlevel 16 hz in rew. Resultaat vlak tot 16 hz.
In de opties,als je een filter gaat maken na een meting ,voor een nog te kiezen dsp.
Dat menu waar je ook de dsp kies(mini dsp ,1124,enz)
1 vd menutjes daaronder.
Als je het ziet moet je haast weten wat ik bedoel.

chansig

Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

holco

Ik kan je niet meer volgen Marco  ;D

Eerst meld je dat je zonder een boost of wat dan maar ook een vrijwel perfecte curve trekt tot zo'n 16hz uit een gesloten sub box, en nu
meld je dat je een DSP correctie toepast gegenereerd vanuit REW, feitelijk komt het er dan toch op neer dat een CB sub op zich zelf
enige form van boost nodig heeft om er goed sub laag uit te krijgen.

Kan je de meting zonder dsp hier posten en ook de toegepaste filters?
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

flakkees

Quote from: holco on May 23, 2020, 17:28:13
Ik kan je niet meer volgen Marco  ;D

Eerst meld je dat je zonder een boost of wat dan maar ook een vrijwel perfecte curve trekt tot zo'n 16hz uit een gesloten sub box, en nu
meld je dat je een DSP correctie toepast gegenereerd vanuit REW, feitelijk komt het er dan toch op neer dat een CB sub op zich zelf
enige form van boost nodig heeft om er goed sub laag uit te krijgen.

Kan je de meting zonder dsp hier posten en ook de toegepaste filters?
ik lees iets anders
en dit is niet de plaats hier voor
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
Ascendant Audio Havoc18'' Qsc-plx3002 miniDsp / Monolth 12'' Thx

flakkees

naar aanleiding van een van mijn posts word dit topic opeens een welles nietes ding .
dit was niet mijn bedoeling . mijn excuses daar voor .
en nu graag terug naar de 15'' osb sub .
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
Ascendant Audio Havoc18'' Qsc-plx3002 miniDsp / Monolth 12'' Thx

morca

Quote from: holco on May 23, 2020, 17:28:13
Ik kan je niet meer volgen Marco  ;D

Eerst meld je dat je zonder een boost of wat dan maar ook een vrijwel perfecte curve trekt tot zo'n 16hz uit een gesloten sub box, en nu

hoho stop.
Dat zei ik niet,
je begreep niet dat ik met target level op 16 hz, ook dsp toepassen bedoelde.
Ik ben niet gek Mario,en ga niet beweren dat dit zo zonder dsp kan  :)


Quote from: holco on May 23, 2020, 17:28:13
feitelijk komt het er dan toch op neer dat een CB sub op zich zelf
enige form van boost nodig heeft om er goed sub laag uit te krijgen.

Kan je de meting zonder dsp hier posten en ook de toegepaste filters?

Ja idd dat bedoel ik Mario,
ipv boosten,  level ik alles naar de haalbare target.
Die target haal ik uit de meting zonder enige dsp.

snap je wat ik bedoel,je kan ook zonder boosten laag uit je sub halen ,tot bepaald niveau natuurlijk  ;D

Ik zeg trouwen niet dat mijn manier, of LT toepassen beter is.
Dat mag ieder zelf proberen .


Quote from: flakkees on May 23, 2020, 18:33:03
naar aanleiding van een van mijn posts word dit topic opeens een welles nietes ding .
dit was niet mijn bedoeling . mijn excuses daar voor .
en nu graag terug naar de 15'' osb sub .
Dus maak je niet druk Kees.
Mario en ik praten over hoe dsp toe te passen.
Ik denk niet dat een van ons gelijk probeert te halen.
Ik niet iig

Maar ontopic idd  :thumbs-up:

We wachten nog op een meting vd poort,of van de sub op een betere plaatsing.
:angel:

holco

Die target level heeft mij inderdaad op het verkeerde been gezet Marco ;D

En een LT is eigenlijk ook maar een opsomming van wat filters die in theorie een spiegel curve van de laag afval
probeert te voorspellen zodat de uitkomst een vlakke curve geeft, mijn ervaring is dat dat meestal niet opgaat
en dat er dus vaak nog wat getuned moet worden, het maakt ook totaal niet uit hoe of wat je doet met DSP, als
de gemeten uitkomst maar goed is ;)
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Hanz71

Als ik naar de parameters van die woofer kijk is een gesloten systeem eigenlijk wel heel logisch (Qts = 0,51).
Als je hem als BR gaat inzetten lijkt een boost rond de tuningsfrequentie (15Hz) met een Highpass eronder een logische stap.

belgiansound

#67
Zo, eindelijk weer tijd om te meten. Telkens ik meet begint alles te trillen in huis, wat niet altijd evident is. Vooral de glazen in de keuken:D ik vraag me af of de buren achter ons hier ook iets van merken...

In bijlage de meting. Tussen de metingen zit wel een grote variatie, na afstellen van de gain op de microfoon en de versterker kwam ik eindelijk een min of meer stabiele grafiek uit. Er is wel, zelfs in open air, een null op 40Hz en ook rond de 70Hz een grote dip. Hij staat wel nog in m'n living met de ramen open naar buiten, mogelijk staande golven achter de subwoofer? De muur erachter staat op zo'n 4.5 m, de diepte is 9.5 en breedte 10.5. Wel heel veel glas.

De excursie is al redelijk maar binnen de perken, de automatische EQ functie van REW werkt niet echt goed omdat de variatie gewoon te groot is tussen 20Hz en 80Hz, er is meer dan 10db (zelfs meer dan 20db) variatie. Nu weet ik niet of mijn meting wel betrouwbaar is, de microfoon ligt op een 4-5 meter ongeveer ter hoogte van de poort.

Kan deze meting kloppen? Ik zit toch een eindje van mijn simulatie in winisd? In winisd was er nog geen 5db verschil tss 20 en 30 hz, hier meer dan 20db. Ik heb de correctie file voor de microfoon nochtans opgeladen?

Geert (gvc)

Begin al eens met dichterbij te meten, pakweg 1m. Positioneer de micro halfweg tussen de woofer en de poort.

Doe ook 2 metingen van de woofer en de poort apart, een op 1cm van de woofer en een op 1cm van de poort.

En geen enkele reden om volumes te hanteren die alles doen daveren, integendeel.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

belgiansound

Zonet meer dan 30 keer gemeten, per positie minstens 5 keer, om telkens minstens 3 grafieken te houden die een gelijkaardig verloop hebben, daar dan telkens avg van genomen.

Eerste grafiek: avg poort respons (de meter lag in de poort) en avg woofer respons (op een 4cm van de dustcap)
Tweede grafiek: gemeten op 1 en op 3m, vanop een 'stoelhoogte' dus tussen poort en woofer
Derde grafiek: het avg genomen vn de poort en de woofer en dit vergeleken met de avg op 1m en 3m

Wat mij opvalt is dat de som van de poort en woofer dichter tegen het 'theoretische' ligt van winisd, in dat opzicht dat er een kleiner verschil is tss de 20 en 30Hz.

De metingen op 1 en 3m zijn wel al een stuk 'stabieler' voorbij de 30Hz dan de vorige metingen. Ik vermoed dat het aan mijn meetmethode lag dus :D

Ziet het er nu ok uit?

Geert (gvc)

Toch nog veel ruis op je metingen. Je poort was afgestemd op 17Hz dacht ik maar daar kom je totaal niet in de buurt. De micro in de poort steken is trouwens een no go.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

belgiansound

#71
Volgens winisd een box tuning van 14.22 Hz en de SPL van de poort zou moeten pieken op 16Hz. Misschien staat mijn low pass te hoog? Staat nu op 14Hz...

Ik heb m'n poort nog eens nagemeten, is exact zoals in winisd. In bijlage nog de SPL van de poort die piekt op 16Hz. Ik had eigenlijk ook dit verwacht bij de meting, maar ik zit er meer dan 10Hz boven? Ook vreemd dat ik 2 pieken heb in de poort of is dit normaal?

Rob_Dingen

Als je naar buiten kan even buiten meten en de microfoon op de grond leggen op 2 meter afstand.
Speaker ook op de grond natuurlijk.

Rob

belgiansound

Speaker recht zetten of plat leggen? Hoe ver van men gevel? Heb nu ook alles gemeten met de deuren naar de tuin open (zie foto eerdere post)

flakkees

Quote from: belgiansound on May 31, 2020, 09:47:46
Speaker recht zetten of plat leggen? Hoe ver van men gevel? Heb nu ook alles gemeten met de deuren naar de tuin open (zie foto eerdere post)
buiten heb je geen plafond , daar ligt het probleem
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
Ascendant Audio Havoc18'' Qsc-plx3002 miniDsp / Monolth 12'' Thx