Low cost OSB tempest exodus 15 gepoort

Started by belgiansound, May 19, 2020, 22:10:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hanz71

Quote from: morca on May 22, 2020, 13:41:47
Maar 15 zegt ie[emoji1787][emoji1787]
Wel snel gedaan hoor :thumbs-up:

Speelt hij al?
Alles kleiner dan 15 inch is eigenlijk een middentoner [emoji16]
En inderdaad, speelt ie al?

Verstuurd vanaf mijn Mi MIX 2S met Tapatalk


belgiansound

Hij speelt! Staat naast mijn infinity renaissance 90 die er plots klein uitzien  :D

Maar de REW metingen kloppen voor geen meter, schommelingen met 15db...heb voor de test ook men speakers gemeten, die schommelden ook met 15db...emc8000 mic met audio m voorversterker en de in en oud van een vrij oude laptop....ga me er weer in moeten verdiepen :D

Dirk

"schommelen" als in 15dB dips & peaks?
da's niet zo ongebruikelijk in veel (onbehandelde) woonkamers hoor  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

belgiansound

ja ik moet nog eens wat variëren met de gain op m'n microfoon en versterker om tot een beter resultaat te komen, liefst de gain op m'n microfoon zo laag mogelijk. M'n zoontje was echter aan het slapen en de test tonen activeerden de babyfoon :D

In bijlage de meetresultaten, ik heb ze vergeleken met de winisd simulatie zonder enige filters of EQ. Op zich komt het wel overeen, piek op 40Hz, maar de rolloff is veel agressiever volgens de REW meting.

Ik kan nergens de usb kabel van m'n minidsp vinden dus kan jammer genoeg niet meten met een lowpass en highpass erin, zal volgens mij al direct een wereld van verschil geven...dan nog een boost op 20Hz en wat naar beneden halen op de piek :pompom:

morca

#29
Quote from: belgiansound on May 22, 2020, 19:13:39
ja ik moet nog eens wat variëren met de gain op m'n microfoon en versterker om tot een beter resultaat te komen, liefst de gain op m'n microfoon zo laag mogelijk. M'n zoontje was echter aan het slapen en de test tonen activeerden de babyfoon :D

In bijlage de meetresultaten, ik heb ze vergeleken met de winisd simulatie zonder enige filters of EQ. Op zich komt het wel overeen, piek op 40Hz, maar de rolloff is veel agressiever volgens de REW meting.

Ik kan nergens de usb kabel van m'n minidsp vinden dus kan jammer genoeg niet meten met een lowpass en highpass erin, zal volgens mij al direct een wereld van verschil geven...dan nog een boost op 20Hz en wat naar beneden halen op de piek :pompom:
Ik zou  20 hz niet echt  gaan boosten.
Dat zou hij op zijn slofkes moeten  halen.

Maar ik zie  al waarom denk ik.
Je hebt hem op de hoek vd keuken en living staan he?.
0.0 corner  or wall gain ,zo valt de druk weg in de kamer .

Daar zou ik hem niet laten staan.
Plaatsing is alles.
Je ziet het ook goed in de meting terug.

Goed geplaatst zou je makkelijk tot 14 hz kunnen  komen.
Al die output word nu door je ruimte opgeslokt(open keuken  achter je sub)

morca

Quote from: Hanz71 on May 22, 2020, 17:33:11
Alles kleiner dan 15 inch is eigenlijk een middentoner [emoji16]
En inderdaad, speelt ie al?

Verstuurd vanaf mijn Mi MIX 2S met Tapatalk
3 van 13.5 maakt weer iets van 21 samen  :headbanging:  :clapping:

Rob_Dingen

Meet hem eens opnieuw met de microfoon 1cm van de woofer en een keer 1cm voor de poort.
Weet niet of je een impedantie meting kunt maken anders zou je die ook kunnen posten.
Als het goed weer is kun je buiten een meting doen op 2 meter afstand en de microfoon op de grond leggen.
Zorg dat je rondom zo ver mogelijk van muren of grote obstakels verwijdert bent.
Zorg dat de voorkant van de microfoon op de grond ligt en je kunt eventueel de kast wat voorover laten hellen maar voor een sub hoeft dat niet perse.
Als je alle bovenstaande metingen hebt kun je vrij goed inschatten wat hij presteert.

Rob

belgiansound

Nog wat met test tonen gespeeld en toch iets vreemd? Alles gaat prima tot 30 Hz maar hieronder komt er weinig "geluid" uit, alleen een soort van geruis/gekraak...?

morca

Quote from: belgiansound on May 22, 2020, 20:28:54
Nog wat met test tonen gespeeld en toch iets vreemd? Alles gaat prima tot 30 Hz maar hieronder komt er weinig "geluid" uit, alleen een soort van geruis/gekraak...?
Wat doet je driver onder 30 hz? Veel Xmax/klapperen?

belgiansound


morca

#35
En welke amp gebruik je?
Je moet wel een hpf toepassen op de poorttuning.

Je berekening zegt 14 hz..
Maar als je gaat testen , en onder 30 hz begint de driver te klapperen?
Dan zou je poorttuning misschien verkeerd berekend zijn?
En valt de tegendruk vd woofer weg onder de tuning.
Dat sloopt je driver

Wat rob al zegt. Meet eens net voor de poort.


Edit hij beweegt bijna niet zeg je.
Mmm vreemd,dan is bovenstaande niet het probleem denk ik.
Kraakt de driver als je hem voorzichtig indrukt met de hand?

Movievault

Filter, instelling op de amp, als je driver  boven de 30  werkt en daaronder niet zou ik zoeken in je amp, of aansturing ervan.

Als je driver begint te klapperen das niet goed. Sloopt je driver

Je hebt de sub ook vlak stegen de muur staan. Genereerd geheid staande golven.

Wat Rob zegt. Doe buiten een meting in de vrije ruimte

Mvg
Frank

Verstuurd vanaf mijn MAR-LX1A met Tapatalk

<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

belgiansound

Ik gebruik een qsc ex1600 als versterker

Zonet de speaker voorzichtig ingeduwd, geen mechanisch geluid.

Ik ga hem pas verder testen eens ik men minidsp kan inschakelen...

flakkees

zo te zien heb je een ernstig tekort aan vermogen , hoe heb je de ex 1600 aangesloten ?
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

belgiansound

Heb hem op 1 kanaal aangesloten, is 600w per kanaal in 4 ohm.

Ik zal de amp in bridge mode gebruiken, 1600 watt zou voldoende moeten zijn  :D ik heb ook nog een mx3000a, mocht het nodig zijn...

Ik vraag me alleen nog 1 ding af...als men microfoon clipt stuurt hij een krakend geluid naar men audio uit...als je erop blaast hoor je gekraak in de speakers, ook zonder de sub aangesloten. Dit verpest de meting maar kan ook niet goed zijn voor de sub...maar hoe kan ik dit afzetten??

Movievault

Wat doet hij bij een muziekbron
Heb je dan ook gekraak?

Verstuurd vanaf mijn MAR-LX1A met Tapatalk

<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

Geert (gvc)

Quote from: belgiansound on May 23, 2020, 08:33:35
Ik vraag me alleen nog 1 ding af...als men microfoon clipt stuurt hij een krakend geluid naar men audio uit...als je erop blaast hoor je gekraak in de speakers, ook zonder de sub aangesloten. Dit verpest de meting maar kan ook niet goed zijn voor de sub...maar hoe kan ik dit afzetten??
In het control panel voor audio output (ziet eruit als een mixer) de micro dichtzetten (op Windows).
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

flakkees

Quote from: belgiansound on May 23, 2020, 08:33:35
Heb hem op 1 kanaal aangesloten, is 600w per kanaal in 4 ohm.

Ik zal de amp in bridge mode gebruiken, 1600 watt zou voldoende moeten zijn  :D ik heb ook nog een mx3000a, mocht het nodig zijn...

Ik vraag me alleen nog 1 ding af...als men microfoon clipt stuurt hij een krakend geluid naar men audio uit...als je erop blaast hoor je gekraak in de speakers, ook zonder de sub aangesloten. Dit verpest de meting maar kan ook niet goed zijn voor de sub...maar hoe kan ik dit afzetten??
600 is zwaar onvoldoende . ik heb deze drivers ook gehad in een gesloten behuizing van 95 liter , er was 1100 watt per stuk nodig om van een degelijke subwoofer te kunnen spreken .

ik denk dat je mic. overstuurd kijk even bij instellingen van je geluidskaart en zet daar de mic. wat zachter .
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

Geert (gvc)

Quote from: flakkees on May 23, 2020, 11:12:46
600 is zwaar onvoldoende . ik heb deze drivers ook gehad in een gesloten behuizing van 95 liter , er was 1100 watt per stuk nodig om van een degelijke subwoofer te kunnen spreken . .
Dat kan je niet vergelijken. Dit is een bassereflex, en bovendien in een kast die 3 keer zo groot is. Het rendement hiervan ligt bij 20Hz ordegrootte 12dB hoger dan van jouw gesloten kast. Om dat met een EQ te compenseren is gigantisch veel vermogen nodig.

Als ik thuis een sub van 300L zou hebben die meer dan 600W vermogen nodig heeft voor normale luisteromstandigheden (geen discotheek niveau dus) dan ging die linea reacta naar het recyclagepark.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

morca

Gepoorte sub werkt anders idd.
Waar mijn gesloten sub de hypex op 6.5 staat.

Staat op de bandpass dezelfde hypex maar op 3.
Bereking zegt 120 watt rms om aan de Xmax te komen.
Bij de gesloten 400 rms berekend.
3 dezelfde drivers btw

belgiansound

Heb de minidsp aangesloten en de hpf en lpf aangezet, ook de eq parameters uit de winisd simulatie. Gekraak bleef, maar verbeterde als de potmeter helemaal open stond.

Daarom ook de versterker veranderd en de mx3000a bridged aangesloten. Meer dan genoeg power :D en het gekraak bij 20Hz is weg!

Ik was aan het testen maar men zoontje van 3 maand die boven sliep werd er wakker van...stond niet zo luid maar die golven van 20hz gaan los door alle muren en vloerplaten :D straks een nieuwe sweep als hij wakker is :D

Geert (gvc)

#46
Je wil niet weten hoeveel van die Tempest woofers er al in de vernieling ingespeeld zijn met een fractie van dat vermogen, en neen, niet omdat de versterkers clippen. Dit is geen PA speaker, en aan de speaker uitslag ga je het met een bassreflex mogelijk niet merken!
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

flakkees

Quote from: morca on May 23, 2020, 12:05:35
Gepoorte sub werkt anders idd.
Waar mijn gesloten sub de hypex op 6.5 staat.

Staat op de bandpass dezelfde hypex maar op 3.
Bereking zegt 120 watt rms om aan de Xmax te komen.
Bij de gesloten 400 rms berekend.
3 dezelfde drivers btw
een gepoorte sub heeft net zo veel zo niet nog meer vermogen nodig als de poort zijn werk gaat doen als een gesloten systeem . dit omdat de lucht beweging in de poort tegenover gesteld is van de driver ( mits goed berekend ) terwijl bij een gesloten sub slechts het vacuüm van de kist overwonnen moet worden . heb ik niet van mezelf trouwens .
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

holco

Totdat er bij een CB box een noodzakelijk LT filter toegepast gaat worden, dan vraagt het bakken aan power  ;D


Quote from: flakkees on May 23, 2020, 13:34:47
een gepoorte sub heeft net zo veel zo niet nog meer vermogen nodig als de poort zijn werk gaat doen als een gesloten systeem . dit omdat de lucht beweging in de poort tegenover gesteld is van de driver ( mits goed berekend ) terwijl bij een gesloten sub slechts het vacuüm van de kist overwonnen moet worden . heb ik niet van mezelf trouwens .
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

morca

#49
Quote from: gvc on May 23, 2020, 12:44:12
Je wil niet weten hoeveel van die Tempest woofers er al in de vernieling ingespeeld zijn met een fractie van dat vermogen, en neen, niet omdat de versterkers clippen. Dit is geen PA speaker, en aan de speaker uitslag ga je het met een bassreflex mogelijk niet merken!
De ophanging gaat eraan,niet de spoel idd.



Quote from: flakkees on May 23, 2020, 13:34:47
een gepoorte sub heeft net zo veel zo niet nog meer vermogen nodig als de poort zijn werk gaat doen als een gesloten systeem . dit omdat de lucht beweging in de poort tegenover gesteld is van de driver ( mits goed berekend ) terwijl bij een gesloten sub slechts het vacuüm van de kist overwonnen moet worden . heb ik niet van mezelf trouwens .
Met alle respect Kees.
Ik weet niet wie je dat verteld hebt.
maar als je zelf een gepoorte sub en een gesloten sub ontwerpt in winisd ,kan je duidelijk zien dat de gepoorte bijna geen vermogen vraagt om aan zijn Xmax te komen ,tov de gesloten.
Weinig vermogen drijft de driver naar zijn Xmax omdat de tegendruk anders is tov gesloten.

Dus bij vol vermogen jaag je de driver over de Xmax,en sloop je de ophanging of de surround.