Alternatief voor Marmitek? (Verlichting)

Started by Jean Sibelius, May 19, 2020, 21:33:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jean Sibelius

Hoi allemaal,

Bij de bouw van mijn audioruimte heb ik (destijds) gebruik gemaakt van Marmitek voor het aansturen de verlichting.

In totaal 8 lichtgroepen die met 2 KR22E zenders via een TM13G ontvanger in totaal 10 verschillende LD11 X10 DIN rail lamp dimmers aan sturen.

Groep 1: #8 spots in het plafond // algemene ('werk') verlichting (ook bedienbaar via een wandschakelaar bij de deur bij binnenkomst) // bij activering via de afstandsbediening springt ook het bordje van de noodverlichting aan.
Groep 2: #3 spots in het plafond // tbv verlichting van de apparatuur aan de voorzijde
Groep 3: #6 spots in de nis in de achterwand // tbv verlichting van de CD/DVD-racken.
Groep 4: #5 wandarmaturen met ieder 2 spots // tbv sfeer verlichting
Groep 5: #6 richtspots // tbv uitlichten van de front speakers
Groep 6: #2 richtspots // tbv extra (bij)verlichting voor op de bank
Groep 7: 1 x LED-lichtstang rondom het plafond van de ruimte (sfeer), ca: 22 meter.
Groep 8: 2 x LED-lichtslang achter de diffusie panelen in de ruimte (sfeer). Ca: 2 x 10 meter.

Ik ben op zoek een alternatief waarbij ik met een zender in de ruimte de lampen individueel kan regelen via mijn tablet en daarbij scenario's kan programmeren.

Het betreft qua verlichting o.a. 2 LED lichtslangen en groepen spots van Max. 100W (2 richtspots) tot Max. 400W (8 inbouwspot) en van alles daar tussenin :colgate:. De dimmers hangen in een andere ruimte.

Wat is een goed alternatief hiervoor? Alvast bedankt.


Groeten, Jan

The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

W.Otter

Quote from: Jean Sibelius on May 19, 2020, 21:33:23
Hoi allemaal,

Bij de bouw van mijn audioruimte heb ik (destijds) gebruik gemaakt van Marmitek voor het aansturen de verlichting.

In totaal 8 lichtgroepen die met 2 KR22E zenders via een TM13G ontvanger in totaal 10 verschillende LD11 X10 DIN rail lamp dimmers aan sturen.

Ik ben op zoek een alternatief waarbij ik met een zender in de ruimte de lampen individueel kan regelen via mijn tablet en daarbij scenario's kan programmeren.

Het betreft qua verlichting o.a. 2 LED lichtslangen en groepen spots van Max. 100W (2 richtspots) tot Max. 400W (8 inbouwspot) en van alles daar tussenin :colgate:. De dimmers hangen in een andere ruimte.

Wat is een goed alternatief hiervoor? Alvast bedankt.


Groeten, Jan
Ehh gewoon slimme verlichting van een willekeurig merk? Met geen van allen kun je tegenwoordig de mist in gaan

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Jean Sibelius

Quote from: W.Otter on May 19, 2020, 22:50:12
Ehh gewoon slimme verlichting van een willekeurig merk? Met geen van allen kun je tegenwoordig de mist in gaan

Met X10 transporteer je signalen via je stroomvoorziening, dat maakt het (volgens mij) iets minder universeel, toch?

De aanstuur electronica hangt namelijk in een andere ruimte.
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

W.Otter

Quote from: Jean Sibelius on May 19, 2020, 22:57:08
Met X10 transporteer je signalen via je stroomvoorziening, dat maakt het (volgens mij) iets minder universeel, toch?

De aanstuur electronica hangt namelijk in een andere ruimte.
Ouderwets. Als je een fitting hebt en stroom kun je gaan, 500 watt aan verlichting? Dat kan ook gewoon naar 50 watt

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Jean Sibelius

Quote from: W.Otter on May 19, 2020, 22:59:16
Ouderwets. Als je een fitting hebt en stroom kun je gaan, 500 watt aan verlichting? Dat kan ook gewoon naar 50 watt

Inderdaad ouderwets, maar zo is het wel aangelegd destijds. De spots e.d. zijn ingebouwd in het plafond en de stroomkabels van de spots komen in een andere ruimte naar buiten, daar kan ik niets aan veranderen.

Vandaar mijn vraag.

De ruimte is gebouwd als een ruimte in een ruimte, dus een stuursignaal moet door twee stenen muren naar een ontvanger, via het stroomnet naar buiten (zoals nu) of iets anders.
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

W.Otter

Quote from: Jean Sibelius on May 19, 2020, 23:08:27
Inderdaad ouderwets, maar zo is het wel aangelegd destijds. De spots e.d. zijn ingebouwd in het plafond en de stroomkabels van de spots komen in een andere ruimte naar buiten, daar kan ik niets aan veranderen.

Vandaar mijn vraag.

De ruimte is gebouwd als een ruimte in een ruimte, dus een stuursignaal moet door twee stenen muren naar een ontvanger, via het stroomnet naar buiten (zoals nu) of iets anders.
Maar goed, er ligt stroom er is internet? Dan is het toch gewoon een kwestie van een HUB plaatsen, wat lampen in de armaturen. De oude bediening er af en gewoon de lampen onder stroom laten staan? Ik zie het probleem niet echt

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

papaleo

En dan de aansturing door Homey laten geschieden via door jouw zelf aangemaakte 'Flows' je kan natuurlijk met de Homey app het ook nog handmatig bedienen.
Ik had bij mij hier thuis op ten duur 4 verschillenden 'domotica' systems draaien ieder met hun eigen hub's de verschillende systemen zijn er nog maar is overgenomen door een enkele Homey.
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

bmateijsen

Spots zijn GU10? Dan kan je die vervangen door Hue + bridge (wel de X10 dimmer er tussen uit halen). Voor de lichtslang zou je de X10 dimmer kunnen verwijderen en een zigbee dimmer kunnen plaatsen die met Hue werkt. Dat heb ik ook een tijd terug gedaan en werkt perfect.

Jean Sibelius

Quote from: W.Otter on May 19, 2020, 23:15:14
Maar goed, er ligt stroom er is internet? Dan is het toch gewoon een kwestie van een HUB plaatsen, wat lampen in de armaturen. De oude bediening er af en gewoon de lampen onder stroom laten staan? Ik zie het probleem niet echt

Bedankt voor je input, wordt gewaardeerd! :)

Ik snap waar je heen wilt, in jouw voorstel ga je ook de lampen vervangen (voor 'slimme' exemplaren! (zoals bv. Klik-aan-klik-uit, correct?)

Dit heeft echter niet de voorkeur om de volgende reden(en).

Heb hieronder nog wat verder beschreven wat de situatie momenteel is (zal dit voor de volledigheid ook aanpassen in de initiële vraag).

Er zijn in totaal 8 verschillende lichtgroepen

Groep 1: #8 spots in het plafond // algemene ('werk') verlichting (ook bedienbaar via een wandschakelaar bij de deur bij binnenkomst) // bij activering via de afstandsbediening springt ook het bordje van de noodverlichting aan.
Groep 2: #3 spots in het plafond // tbv verlichting van de apparatuur aan de voorzijde
Groep 3: #4 spots in de nis in de achterwand // tbv verlichting van de CD/DVD-racken.
Groep 4: #5 wandarmaturen met ieder 2 spots // tbv sfeer verlichting
Groep 5: #6 richtspots // tbv uitlichten van de front speakers
Groep 6: #2 richtspots // tbv extra (bij)verlichting voor op de bank
Groep 7: 1 x LED-lichtstang rondom het plafond van de ruimte (sfeer), ca: 22 meter.
Groep 8: 2 x LED-lichtslang achter de diffusie panelen in de ruimte (sfeer). Ca: 2 x 10 meter.

Als ik snel tel, dan kom ik op 25 spots en 8 richtspots in totaal, mocht ik de lampen willen/kunnen vervangen.

Ik schrijf willen omdat ik de verlichting van de halogeen spots erg mooi vindt (maar dat is misschien iets wat tussen mijn oren zit) :blink:.

Ik schrijf kunnen omdat sommige halogeen spots in de armaturen opgesloten zitten, dus het is 'niet' mogelijk om daar een afwijkende maat in te doen (het effect van bv. groep 4 zou grotendeels teniet gedaan worden als de verlichting boven de wandarmaturen uitsteekt).

Helaas kan ik de LED-slangen van groep 7 en groep 8 niet om deze 'slimme' manier vervangen.

Ik zie nu de reactie van Bjorn, bedankt!


Groeten, Jan






The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Jean Sibelius

Quote from: papaleo on May 20, 2020, 09:13:28
En dan de aansturing door Homey laten geschieden via door jouw zelf aangemaakte 'Flows' je kan natuurlijk met de Homey app het ook nog handmatig bedienen.
Ik had bij mij hier thuis op ten duur 4 verschillenden 'domotica' systems draaien ieder met hun eigen hub's de verschillende systemen zijn er nog maar is overgenomen door een enkele Homey.

Bedankt voor de tip Leo... Dat systeem ken(de) ik  niet, maar ik zal er eens goed naar kijken :colgate:

Quote from: bmateijsen on May 20, 2020, 09:23:40
Spots zijn GU10? Dan kan je die vervangen door Hue + bridge (wel de X10 dimmer er tussen uit halen). Voor de lichtslang zou je de X10 dimmer kunnen verwijderen en een zigbee dimmer kunnen plaatsen die met Hue werkt. Dat heb ik ook een tijd terug gedaan en werkt perfect.

Ok, top! Ook deze optie zal ik verder gaan bekijken :colgate:.

Ik zag dat deze inbouwdimmers wel bij voorkeur op een korte afstand van de router geplaatst moeten worden. Heb jij het ook op die manier toegepast? (dit ivm mijn opmerking met de dubbele muur en de stroomvoorziening die daar naar toe gaan).

Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

bmateijsen

Quote from: Jean Sibelius on May 20, 2020, 12:01:16

Ik zag dat deze inbouwdimmers wel bij voorkeur op een korte afstand van de router geplaatst moeten worden. Heb jij het ook op die manier toegepast? (dit ivm mijn opmerking met de dubbele muur en de stroomvoorziening die daar naar toe gaan).

Groeten, Jan

Als je wifi hebt, dan moet die inbouwdimmer geen probleem zijn. Bij mij zit er ook 1 verdieping tussen, werkt prima. Je kan hem ook configureren in een andere ruimte met 1 enkele lamp en daarna op zijn plek zetten ;).

denoontje

Quote from: bmateijsen on May 20, 2020, 12:24:51
Als je wifi hebt, dan moet die inbouwdimmer geen probleem zijn. Bij mij zit er ook 1 verdieping tussen, werkt prima. Je kan hem ook configureren in een andere ruimte met 1 enkele lamp en daarna op zijn plek zetten ;).

Ik heb een hue router in de woonkamer en in de ht (zoldee = 2e etage) 2 stekkerpluggen zitten.
Te bedienen met smartphone en logitech elite.

xynyx

#12
Ik gebruik Z-Wave apparatuur voor bestaande verlichting. Relatief makkelijk te plaatsen achteraf. Werkt prima, daar het een RF signaal is qua besturing.

Christof_G

Ik gebruik ook de Robb smart dimmers, zeer handig om bestaande spots aan te sturen en veel goedkoper dan alle spots te vervangen door Hue spots. Nog een voordeel is dat je de bestaande drukknoppen kan blijven gebruiken.
Speakers: 3 x M&K Sound S150 | 2 x M&K S150T | 2  x M&K MP150 | 4 x B&W CCM663RD | 2 x A*BNB 10PP sub | 2 x JL Audio E112
Elektronica: Arcam AV860 + PA720 + PA410 | miniDSP 2x4 HD | Bluesound Node 2i
Video: JVC N7 | Vero V | Panasonic UB424

eduard

#14
Ik heb/had zelf ook 4 marmitek din rail dimmers voor 4 strings van elke 5 halogeen lampen. Een paar maanden geleden heb ik voor de string die ik het meeste gebruik de dimmer er tussen uit gehaald  en  5 gu10 halogeen spots vervangen voor 5 hue spots. De hue bridge had ik al. Enig reden dat ik de overige 15 spots en 3 dimmere  nog niet vervangen hebt is dat de hue spots niet echt goedkoop zijn.
De hue verlichting is via de bridge erg makkelijk via  oa de goolge assistent te bedienen of via diverse draadloze schakelaars en natuurlijk via diverse apps op de telefoon. Ik ga zeker op termijn de overige spots ook vervangen voor hue spots. Ik wacht tot de lampen iets goedkoper zijn geworden, dit lijkt alleen niet erg snel te gaan.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk


Jean Sibelius

Bedankt allemaal voor jullie reacties en tips  8)

Volgens mij heb ik alle benodigde informatie beschikbaar. Voor de inbouw dimmers zoals voorgesteld door Bjorn zijn er zelfs din rail interfaces https://www.robbshop.nl/din-rail-module-robb-smarrt?sqr=Din%20rail& zodat ik zelfs de huidige behuizing kan hergebruiken  :colgate:

The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

W.Otter

Quote from: Jean Sibelius on May 21, 2020, 00:05:03
Bedankt allemaal voor jullie reacties en tips  8)

Volgens mij heb ik alle benodigde informatie beschikbaar. Voor de inbouw dimmers zoals voorgesteld door Bjorn zijn er zelfs din rail interfaces https://www.robbshop.nl/din-rail-module-robb-smarrt?sqr=Din%20rail& zodat ik zelfs de huidige behuizing kan hergebruiken  :colgate:
Welkom in de wondere wereld van domotica;) hier ook een homey draaien met veel plezier!

Zoals je ziet is er veel keuze wat betreft je verlichting upgraden. Je kunt uiteraard ook bestaande halogeen slim maken zoals hierboven wordt aangegeven. Er is overigens ook veel goedkoper spul dan philips hue dat net zo goed werkt, het mooie van een domotica systeem is dat je veel dingen met elkaar kan koppelen en automatiseren.

Inmiddels heb ik zelf al een redelijke lijst met apparaten die allemaal met elkaar kunnen praten.

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF