25 jaar oude goed spelende DAC preventief reviseren of niet ?

Started by Jack_D, May 19, 2020, 12:49:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jack_D

Stel:
Wanneer ik een 25 jaar oude goed spelende (nog niets aan gesleutelde) hi-end DAC zou aanschaffen is het dan heel nuttig/nodig om hem weg te brengen en hem helemaal (preventief)te laten reviseren, nieuwe condensatoren erin en alles wat maar enigszins niet fris lijkt te laten vervangen. Of juist niet doen want hij speelt nog perfect dus pas gaan sleutelen als de DAC problemen gaat geven. Ook wordt er dan vaak gezegd dat nu alles mooi op elkaar is in gespeeld en dat na een revisie hij weer een poos moet indraaien om hem op zijn best te laten klinken. Maar omdat je nu oude en nieuwe onderdelen door elkaar hebt dit niet altijd goed meer lukt.

Of internet vind ik voor en tegenstanders van beide stellingen.


Wat is wijsheid, wel of niet preventief reviseren.....................??

toetertje

Het is geen versterker waar grote stromen lopen.
Ik denk dat ik zelf pas iets zou doen, als er wat aan de hand is.
Of je moet optisch al dingen zien, die niet fris zijn, zoals b.v. bolle condensators of lekkage.
Preventief reinigen van binnen, kan geen kwaad.

Rob_Dingen

Van reinigen word het niet beter wel schoner.
Elco's verouderen of je ze nu gebruikt of niet.
Het kan dus best zijn als je die laat vervangen dat de zaak beter klinkt.
Maar zekerheid is er nooit omdat dat het onmogelijk is om in te schatten wat de kwaliteit van de elco's zijn

Rob

Dura

Ik ken lang niet alle DACs maar moet wel zeggen dat ik tot een jaar of 10, 12 geleden alle DACs en CD-spelers e.d. een onaangenaam geluid vond geven, en dat dat sindsdien flink verbeterd is en heb daardoor het idee dat er sindsdien flinke gesprongen gemaakt zijn de geluidskwaliteit van DA-conversie in het algemeen.
(Voor mij was indertijd de eerste CD-speler die me goed in de oren klonk én die voor mij betaalbaar was de Rega Apollo).
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55"

Jack_D

Dat is niet echt het punt, of een oude DAC nu beter of slechter klinkt dan een nieuwerwetse, het is voor mij een nostalgisch dingetje.. Maar hij moet wel functioneren op min of meer het niveau als toen hij gebouwd werd. Een stofvanger op de plank om alleen naar te kijken gaat het voor mij niet worden(zou wel een stuk goedkoper zijn :D ).

Maar wellicht is eerst luisteren dan toch het beste, of misschien alleen even open schroeven om te zien hoe de binnenkant er uit ziet, en vandaar verder kijken wat het beste is. Een echt eenduidig antwoord op mijn vraag is toch wat lastig. Dat had ik ook al een beetje opgemerkt aan de hand van mijn Google zoektochtje naar wel of niet preventief reviseren.


Quote from: Dura on May 19, 2020, 13:52:21
Ik ken lang niet alle DACs maar moet wel zeggen dat ik tot een jaar of 10, 12 geleden alle DACs en CD-spelers e.d. een onaangenaam geluid vond geven, en dat dat sindsdien flink verbeterd is en heb daardoor het idee dat er sindsdien flinke gesprongen gemaakt zijn de geluidskwaliteit van DA-conversie in het algemeen.
(Voor mij was indertijd de eerste CD-speler die me goed in de oren klonk én die voor mij betaalbaar was de Rega Apollo).

Mediator

Hier moeten echt techneuten op antwoorden. Ik ben maar een hobbyist. Je kan wel kijken naar het type elco dat is toegepast en hoe de veronderstelde levensduur daarvan is.

Tabcam

Je geeft zelf het antwoord al; 25 jaar en je wilt hem min of meer laten functioneren op het niveau als toen hij nieuw was. Zoveel kost elco's laten reviseren waarschijnlijk ook weer niet, waarschijnlijk eenvoudiger vervangen dan met hedendaagse electronica. Ik zou een prijsopgave laten doen.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Raphie

Zou sowieso geen 25 jaar oude electronica kopen. Alles na 10 jaar ouderdom is reserve tijd
JBL PRX Power!

Kingpin

Quote from: Raphie on May 23, 2020, 09:45:48
Zou sowieso geen 25 jaar oude electronica kopen. Alles na 10 jaar ouderdom is reserve tijd
Waarom?
Een recap bij een eindversterker en misschien wat kleine upgrades die de wereld niet hoeven kosten speelt weer als nieuw, misschien wel beter als het spul van tegenwoordig.
Vorig jaar mijn sub een 'service' beurt gegeven en wat aanpssingen, ik zou voor geen goud een andere willen, speelt de sterren van de hemel en is al ouder dan 10 jaar.
Maar ja, we leven in een wegwerp maatschappij ...
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Rowdy


jahtari

Quote from: Kingpin on May 23, 2020, 10:22:21
ik zou voor geen goud een andere willen, speelt de sterren van de hemel en is al ouder dan 10 jaar.
Maar ja, we leven in een wegwerp maatschappij ...
Tussen 10 en 25 jaar zit wel een flink verschil.

Vraag is waarom de TS zo'n oude dac wil.

Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

i2Paq

Quote from: jahtari on May 23, 2020, 13:19:13
Vraag is waarom de TS zo'n oude dac wil.

Ik ben nog steeds erg gecharmeerd van de TDA 1541 en die vindt ik soms veel mooier klinken dan mijn huidige.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

Jack_D

Probeer maar eens een nieuw DAC te vinden die HDCD's kan decoderen.

Is gewoon voor de leuk, met het overlijden van mijn Harman Kardon versterker is ook de mogelijkheid tot HDCD decodering ter zielen gegaan. Heb er een stuk of 30 liggen. Is gewoon leuk/hobby om ze ook echt in HDCD kwaliteit te kunnen afspelen. De vraag of dit nu echt zoveel beter geluid geeft is voor mij in dit geval secundair. Ik wil een HDCD lampje ergens zien branden :D :D .

Valt trouwers nog niet mee om zo'n DAC op de kop te tikken, heb er al een paar maal naast gegrepen en bij sommige verkopers voelt het niet goed en dan haak ik sowieso af. Beter geen DAC en de centjes nog in de knip dan geen DAC en ook geen centjes meer.

Quote from: jahtari on May 23, 2020, 13:19:13Tussen 10 en 25 jaar zit wel een flink verschil.

Vraag is waarom de TS zo'n oude dac wil.

Roeland

Staat nog een Parasound die met HDCD overweg kan op MP

Jack_D

Bedankt voor de tip.......

Quote from: Roeland on May 24, 2020, 11:42:39Staat nog een Parasound die met HDCD overweg kan op MP

Jack_D

Op zich een apparaat welke voor mij oke zou zijn. De prijs vond ik wel hoog. Breekpunt was dat ie aan de andere kant van NL staat. Zo'n oud beestje wil ik toch eerst persoonlijk even goed testen voordat ik hem koop. Nog even verder zoeken maar, de jacht is vaak al half de lol :D
Quote from: Roeland on May 24, 2020, 11:42:39Staat nog een Parasound die met HDCD overweg kan op MP