NAS vs externe harddisks

Started by RandyAdam, May 18, 2020, 19:30:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Lion of Judah

Quote from: RandyAdam on May 24, 2020, 17:29:54
Dit slaat alles... dus als jij ziek bent ga je niet naar een dokter want je moet weten wat je hebt anders zijn je klachten onzin. Hey succes Hans!
Rustaagh, denk aan je hart. :D
Spendor A5, REL T7i, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Rega P6.

chansig

Ik ga ook niet meer reageren. Wanneer mensen zo slecht lezen als dat ze doen is het verloren tijd.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Lion of Judah

Quote from: chansig on May 24, 2020, 17:35:48
Ik ga ook niet meer reageren. Wanneer mensen zo slecht lezen als dat ze doen is het verloren tijd.

Gr. Hans
En slecht schrijven.
Spendor A5, REL T7i, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Rega P6.

Rob_Dingen

Quote from: chansig on May 24, 2020, 16:09:50
Want ?

Eigenlijk de meest logische vraag. En je mag niet het antwoord geven: Omdat ik het hoor. :D

Gr. Hans


Quote from: chansig on May 24, 2020, 16:20:06
Ah..dus geen idee. Geen probleem...als je het meent te horen dan is het voor jou het geval.

Want ?  :D

Gr. Hans
Quote from: chansig on May 24, 2020, 16:30:52
Hold your horses...ik ben niet degene die beweringen doet zoals jij ze doet. Ik heb nog nergens geschreven wat mijn ervaring is. Tot nu toe is het me wel duidelijk geworden dat jij schrijft dat je iets ervaart en dat dus zo is. Eerste klopt...tweede niet.

Gr. Hans
Quote from: chansig on May 24, 2020, 16:41:00
:D :D :D :D

Geen idee wat je gedronken of gerookt hebt of wat dan ook. Maar pak mijn berichten er eens bij en laat me zien wat ik allemaal geschreven heb...de kracht van de verbeelding ?  :D

Je maakt er wat mij betreft een vervelend drama van...want je moet lekker ervaren wat je ervaart. Doe ik ook. Wat een ander daar van vindt zal me echt aan me reet roesten.

Op het moment als ik onzin ga uitkramen over waarom ik het hoor dan luister ik wel naar wat anderen schrijven. Meestal zijn dat mensen met iets meer verstand van techniek dan ik. Ik heb dat namelijk totaal niet.

Gr. Hans
Quote from: chansig on May 24, 2020, 17:12:50
Men hoeft van mijn helemaal niets. Als men zegt: gewoon omdat ik het ervaar is het toch ook prima ?

Maar als iemand technische poep verkoopt en daarmee verklaart waarom hij hoort wat hij hoort dan mag ik hopen dat als jij weet dat het technische poep is dat je dat dan laat weten. Dat is hetgeen wat ik zeg.

Of vind jij het niet erg als iemand technietze poep verkoopt ? Los van de ervaring...

Gr. Hans
Quote from: chansig on May 24, 2020, 17:15:45
Je moet helemaal niets. Ik zit volgens mij niet met een pistool naast je hoofd.

Ws hebben we een verschillende definitie van wat een feit.

En nogmaals: ervaar wat je ervaart. Geen probleem.

Gr. Hans
Quote from: chansig on May 24, 2020, 17:28:10
Klopt.

Ik heb aangegeven hoe ik er tegenaan kijk.

En als iemand zegt: Ik hoor het dus het is zo. Dan mag ik vragen waarom dat dan zo is. En Randy weet dat niet. Prima toch...wat mij betreft zeg je dan niet dat het zo is. Dan is het gewoon een leuke ervaring..niet meer en niet minder.

Gr. Hans


Quote from: chansig on May 24, 2020, 17:35:48
Ik ga ook niet meer reageren. Wanneer mensen zo slecht lezen als dat ze doen is het verloren tijd.

Gr. Hans
Je hebt in dit topic ook echt niks bijgedragen Hans :D.
Behalve dat als je iets hoort een leuke ervaring is :D

chansig

#79
Quote from: Rob_Dingen on May 24, 2020, 17:50:16
Je hebt in dit topic ook echt niks bijgedragen Hans :D.

Ik zal de laatste zijn die zegt dat ik iets bijdraag. Is wel mijn ervaring...maar zeker geen feit. :D

Quote from: Rob_Dingen on May 24, 2020, 17:50:16
Behalve dat als je iets hoort een leuke ervaring is :D

Nee...dat is niet wat ik zeg/schrijf. Jammer...voor iemand die niets bijdraagt is het best wel lastig voor mensen om te snappen wat ik nu bedoel. :D

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Rob_Dingen


chansig

Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Tabcam

Quote from: chansig on May 24, 2020, 17:51:31
Ik zal de laatste zijn die zegt dat ik iets bijdraag. Is wel mijn ervaring...maar zeker geen feit. :D

Nee...dat is niet wat ik zeg/schrijf. Jammer...voor iemand die niets bijdraagt is het best wel lastig voor mensen om te snappen wat ik nu bedoel. :D

Gr. Hans
Heb het idee dat je daar best vaak moeite voor doet :devil:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

katwax

Quote from: RandyAdam on May 24, 2020, 14:48:49
Dus jullie willen beweren dat Qobuz hetzelfde moet klinken dan een gedownload bestand vanaf een hard disk? Dat is absoluut niet waar, het verschil is duidelijk aanwezig. En niet duidelijk, het is een wereld van verschil.

Gedownload bestand vanaf NAS en hard disk zit ook zeker een verschil. Vele malen minder dan Qubuz en de NAS / hard disk, maar er is wel een verschil.

Ik ben benieuwd met welke apparatuur de mensen spelen als je dat ontkent. Ik speel niet met een dolby surround versterker maar met een high end class A stereo versterker.

Je NAS, meters cat 5e internet kabel door een muur, normale switch zonder lineaire voeding. Als je beweert dat daar geen verschil door kan ontstaan..... dan ben ik echt benieuwd naar je set up.
Ik heb Qobuz er niet bij betrokken omdat ik daar nog ergens iets kan voorstellen.
Mijn vragen zijn over verschil tussen NAS en HD -> je zegt hier dat het in het laag zit. Vandaar mijn opmerkingen/vragen.
Zelf heb ik een redelijk goed inzicht in digitaal, dus vandaar dat ik wil verklaren waarom dit zo zou zijn.

Het enige dat ik lees van jouw is dat je het hoort, maar dat je niet kan zeggen waarom. Echter zij die het niet horen, die moeten een probleem hebben met hun set.
Ik hoor het niet, kan het perfect verklaren, maar zelfs dan komt er wel iemand met dat het probleem aan mijn set is, want je moet het horen -> zonder verklaring, buiten want ik hoor het ook.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

RandyAdam

Quote from: katwax on May 24, 2020, 21:33:59
Ik heb Qobuz er niet bij betrokken omdat ik daar nog ergens iets kan voorstellen.
Mijn vragen zijn over verschil tussen NAS en HD -> je zegt hier dat het in het laag zit. Vandaar mijn opmerkingen/vragen.
Zelf heb ik een redelijk goed inzicht in digitaal, dus vandaar dat ik wil verklaren waarom dit zo zou zijn.

Het enige dat ik lees van jouw is dat je het hoort, maar dat je niet kan zeggen waarom. Echter zij die het niet horen, die moeten een probleem hebben met hun set.
Ik hoor het niet, kan het perfect verklaren, maar zelfs dan komt er wel iemand met dat het probleem aan mijn set is, want je moet het horen -> zonder verklaring, buiten want ik hoor het ook.

Lees even goed terug! Dan zie je dat het verschil in laag zit tussen Qobuz en hd/NAS!! Ik zeg daar duidelijk dat het verschil in geluid tussen HD en NAS veel kleiner is.

Ten tweede, mag je alleen een verschil benoemen als je ook weet hoe dat komt? Dan kan je je beter aanmelden bij een wetenschappelijk forum. Maar ook daar krijg je vraagstukken die "nog" niet te verklaren zijn.

Jinsu

En terug on-topic zonder elkaar persoonlijk aan te vallen.
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

katwax

Quote from: RandyAdam on May 24, 2020, 21:55:00
Lees even goed terug! Dan zie je dat het verschil in laag zit tussen Qobuz en hd/NAS!! Ik zeg daar duidelijk dat het verschil in geluid tussen HD en NAS veel kleiner is.

Ten tweede, mag je alleen een verschil benoemen als je ook weet hoe dat komt? Dan kan je je beter aanmelden bij een wetenschappelijk forum. Maar ook daar krijg je vraagstukken die "nog" niet te verklaren zijn.
Ik las dat je in beide gevallen doelde op het laag.
Nee ieder is vrij om te zeggen wat men wil, persoonlijk weet ik graag vanwaar dit dan komt. Ben op dat gebied een vrij nieuwsgierig en geloof niet in onverklaarbare zaken.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

RandyAdam

#87
Quote from: katwax on May 24, 2020, 23:14:47
Ik las dat je in beide gevallen doelde op het laag.
Nee ieder is vrij om te zeggen wat men wil, persoonlijk weet ik graag vanwaar dit dan komt. Ben op dat gebied een vrij nieuwsgierig en geloof niet in onverklaarbare zaken.

Nee het verschil in laag zit hem in Qobuz en de andere twee NAS en HD. Dat is een ontzettend groot verschil, bij muziek met veel laag of bij opnames waar het laag goed is opgenomen. Een nummer waar het verschil ontzettend groot is, is bv Long after you are gone van Chris Jones.
Bij het nummer Home made ice cream van Tony Joe White is er bijna weer geen verschil hoorbaar. Betreft dezelfde opnames van hetzelfde album. Dus één op één vergeleken met Qobuz en downloads.

Tussen HD en NAS is er een veel kleiner verschil. Niet alleen in laag maar middels mijn harde schijf klinkt het een tikkeltje meer open en rustiger.

katwax

Quote from: RandyAdam on May 24, 2020, 23:25:27
Nee het verschil in laag zit hem in Qobuz en de andere twee NAS en HD. Dat is een ontzettend groot verschil, bij muziek met veel laag of bij opnames waar het laag goed is opgenomen. Een nummer waar het verschil ontzettend groot is, is bv Long after you are gone van Chris Jones.
Bij het nummer Home made ice cream van Tony Joe White is er bijna weer geen verschil hoorbaar. Betreft dezelfde opnames van hetzelfde album. Dus één op één vergeleken met Qobuz en downloads.

Tussen HD en NAS is er een veel kleiner verschil. Niet alleen in laag maar middels mijn harde schijf klinkt het een tikkeltje meer open en rustiger.
Ken Qobuz streaming niet, kan je daar spelen met verschil in geluidskwaliteit?
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

frank2

Klopt wat je zegt, geripte cd's afgespeeld via nas of nog beter vanaf hard disk rechtstreeks aangesloten op streamer klinkt beter dan tidal vooralmin het bass domein kun je dat horen.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Rob_Dingen

Quote from: katwax on May 24, 2020, 23:14:47
Ik las dat je in beide gevallen doelde op het laag.
Nee ieder is vrij om te zeggen wat men wil, persoonlijk weet ik graag vanwaar dit dan komt. Ben op dat gebied een vrij nieuwsgierig en geloof niet in onverklaarbare zaken.
We zouden allemaal willen dat zaken verklaarbaar zijn want dan is het reproduceerbaar.
Maar helaas hebben de meeste hier waaronder ikzelf niet altijd voldoende theoretische kennis voor of meet apparatuur die daar goed genoeg voor is.
En in een perfecte wereld heb jij gelijk dat er geen verschil moet bestaan maar helaas is de wereld niet perfect.
En ook jij hebt niet voldoende theoretische kennis om dingen echt te kunnen verklaren dus weet je het ook niet.
Dan blijft er toch maar weer een ding over en dat is luisteren.
Het zou de meeste sieren als ze het thuis goed uit zouden testen en hun bevindingen delen positief of negatief dan leren we veel meer als mensen monddood te maken door te zeggen dat hij het moet verklaren.
Uittesten kost namelijk in dit geval helemaal niets.

Rob

toetertje

Sorry, dat ik weer on topic ga.  ;D
Het nadeel van een harde disk t.o.v. een nas,
vind ik het het voorzien van bestanden. De harde
schijf moet je dan steeds afkoppelen om te vullen.
Bij sommige streamers kun je harde schijf via netwerk benaderen,
maar niet bij allemaal dus. Tips?

mijkie

Dat is even de schijf eraf, vol bulken met nieuwe muziek en weer aankoppelen, vind ik zelf geen probleem  maar, ik heb makkelijk lullen, ik kan er prima bij [emoji1]
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Rob_Dingen

Quote from: toetertje on May 25, 2020, 18:06:59
Sorry, dat ik weer on topic ga.  ;D
Het nadeel van een harde disk t.o.v. een nas,
vind ik het het voorzien van bestanden. De harde
schijf moet je dan steeds afkoppelen om te vullen.
Bij sommige streamers kun je harde schijf via netwerk benaderen,
maar niet bij allemaal dus. Tips?
Mee eens.
Ik denk dat ieder voor zichzelf uit moet maken wat het belangrijkst is.
Ga je voor gemak of kwaliteit of een compromis daar in.
Volgens mij zijn er voldoende streamers die een interne SSD heeft dus geen probleem.
Gebruik je een pc is er ook geen probleem (daaronder valt dus ook een NUC Rpi Mac enz)
Heb je die opties niet maar kun je er wel een usb schijf aan sluiten dan heb je de keus gemak of kwaliteit.
Overigens zou ik het altijd eerst testen of het hoorbaar is voordat je een beslissing neemt.

Rob

katwax

Quote from: toetertje on May 25, 2020, 18:06:59
Sorry, dat ik weer on topic ga.  ;D
Het nadeel van een harde disk t.o.v. een nas,
vind ik het het voorzien van bestanden. De harde
schijf moet je dan steeds afkoppelen om te vullen.
Bij sommige streamers kun je harde schijf via netwerk benaderen,
maar niet bij allemaal dus. Tips?
Harde schijf via netwerk is toch NAS? :)
Je kan een Hard drive docking station gebruiken, dat is misschien makkelijker van het merk Sharkoon bv.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

toetertje

#95
Ik heb nu alles op de ssd harde schijf in de laptop staan.
Dan stream ik alles met Jriver draadloos naar de streamers.
Eigenlijk vind ik dat het makkelijkst. Ik wel eens geprobeerd,
om vanuit de streamer een server te benaderen, maar op 1 of
andere manier vind ie dan de helft niet, of kan ie het niet afspelen.

Edit: Er is wel 1 nadeeltje, mijn laptop wordt wat ouder, en de fan
wordt wat luider. En de laptop staat naast mij.

katwax

Quote from: toetertje on May 25, 2020, 18:55:56

Edit: Er is wel 1 nadeeltje, mijn laptop wordt wat ouder, en de fan
wordt wat luider. En de laptop staat naast mij.

Reden om het volume wat hoger te zetten :)
Had ook soms last van geluid van de (ht)pc, dus is vervangen door iets zonder fan.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Xander32

Een tijd lang heb ik gespeeld vanaf een externe hd, via een laptop waarop LMS en later MinimServer draaide. Dat werkte prima. Echter de nas brengt meer gebruiksgemak, staat elders opgeborgen waardoor geen storende geluiden en betreffende de geluidskwaliteit heb ik geen verschil kunnen waarnemen.

De nas is dedicated voor de muziek, daar draait (app) en staat (flac) verder niets anders op. Deze staat op dempers (Vibrapods), er hangt een Jitterbug aan, het signaal loopt via een AQ draadje naar de Asus router, vanaf daar naar de utp contactdoos in de huiskamer nabij de set en middels een AQ draadje naar de streamer. Betrouwbaar gebleken, gebruikersvriendelijk en de muziek in een prima kwaliteit. Voor mij werkt het zo prima.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT


StereoMike

Quote from: RandyAdam on May 26, 2020, 12:03:50
Leuk artikel hoe een NAS set up wordt aangepakt.
Inmiddels alweer een oud artikel. Er zijn sindsdien weer flinke stappen gemaakt.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake