NAS vs externe harddisks

Started by RandyAdam, May 18, 2020, 19:30:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

RandyAdam

Vrijdag ga ik mijn nieuwe streamer DAC ophalen. Nu wil ik de streamer van muziek voorzien middels een externe harde schijf. Ik zit zelf aan een ssd externe schijf te denken zonder eigen voeding.
Hoe verhoudt deze manier zich in kwaliteit in vergelijking met de streamer/dac aansluiten middels een NAS? Is het kwalitatief slechter of beter om een externe harddisk te gebruiken om de streamer te voorzien van muziek?

mijkie

#1
Zo heb ik t ook gedaan, goedkopere serie SSD gekocht van Samsung van 1tb en aan mijn NAD C658 geknoopt

Hoeft de streamer weinig stroom te leveren en ik heb geen NAS aanstaan de hele dag

Of er verschil in klank is, geen idee [emoji6]
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

RandyAdam


mijkie

yup, sorry niet vermeld .....
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Jack_D

Hou je rekening met een backup...... draait je SSD, harddisk of NASopslag in de prak is alles weg.......

NAS hang je aan een thuisnetwerk(je) en daaraan hang je je streamer/dac, een harddisk hang je direct aan je streamer/dac. Voor de muziekkwaliteit maakt het niets uit, in je streamer/DAC zit het slimme spul die er mooie muziek van maakt. Dit in grote lijnen en kort door de bocht gezegd.

Doe wat je zelf het handigst vind, harddisk/ssd is makkelijker

Teleflubbie

Qua muziek kwalitatief geen verschil.

Beschik je reeds over een NAS --> dan bij voorkeur NAS, want:
1. Makelijker om nieuwe muziek bij te plaatsen. Hoef je niet telkens de disk van de streamer lost te koppelen.
2. Is gelijk je backup geregeld voor het geval een disk overlijd.

Heb je nog geen NAS en wil je het liever 'simple' houden dan volstaat een SSD prima (bij voorkeur SSD, levensduur en trekt minder stroom van de USB dan HDD)
Gato DIA-250S - Monitor Audio Gold 200 5G - Raspberry Pi/Allo DigiOne - Volumio/BruteFIR DSP

eduard

Een nas is geen backup oplossing een nas zorgt voor een hogere beschikbaarheid. Als je data wilt beschermen zal je deze altijd op 2 plekken moeten hebben staan een. Als je de juiste raid oplossing gebruikt in een nas kan je inderdaad de uitval van een disk opvangen maar dat word niet gezien als backup.

Teleflubbie

Quote from: eduard on May 18, 2020, 22:24:23
Een nas is geen backup oplossing een nas zorgt voor een hogere beschikbaarheid. Als je data wilt beschermen zal je deze altijd op 2 plekken moeten hebben staan een. Als je de juiste raid oplossing gebruikt in een nas kan je inderdaad de uitval van een disk opvangen maar dat word niet gezien als backup.
Ik ga er vanuit dat iedereen met een NAS, hier zowieso een (offline) backup van maakt!
Maar wellicht is dit geen vanzelfspekendheid
Gato DIA-250S - Monitor Audio Gold 200 5G - Raspberry Pi/Allo DigiOne - Volumio/BruteFIR DSP

Tabcam

Men maakt meestal niet zo vaak een backup als men zou moete :angel:. Was zelf minstens "een maand" kwijt toen m'n NAS was gejat :pompom:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

RandyAdam

Quote from: TabCam on May 18, 2020, 22:32:47
Men maakt meestal niet zo vaak een backup als men zou moete :angel:. Was zelf minstens "een maand" kwijt toen m'n NAS was gejat :pompom:.

Gejat... dan baal je zeg!

StereoMike

Quote from: RandyAdam on May 18, 2020, 19:30:20
Is het kwalitatief slechter of beter om een externe harddisk te gebruiken om de streamer te voorzien van muziek?
Beide hebben voor en nadelen maar er zijn Lumin eigenaren die voorkeur hebben voor een NAS. Het beste is een streamer/dac zoveel mogelijk te isoleren van mogelijke storingsbronnen.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

Kingpin

Daarnaast ben je afhankelijk van de ingebouwde server van je apparaat als je de ssd erop aansluit.
Op de NAS kun je diverse servers 'kiezen' welke ook een gehoormatig verschil kan opleveren.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

RandyAdam

Ik heb wel een Nas in de meterkast. Maar via mijn Nas door een router naar mijn switch middels cat 5e helaas en via switch naar de Lumin.... dat lijkt mij ook een weg waar verdomd veel vuil in het bestand kan komen.

Een kwaliteits ssd heeft 0 bewegende, zoals een Samsung T5 ssd, delen en pakt stroom van sbooster die op de Lumin zit. Mijn gevoel zegt dat hier veel minder vuil bij komt.

quattronl

Quote from: RandyAdam on May 19, 2020, 08:07:01
Ik heb wel een Nas in de meterkast. Maar via mijn Nas door een router naar mijn switch middels cat 5e helaas en via switch naar de Lumin.... dat lijkt mij ook een weg waar verdomd veel vuil in het bestand kan komen.

Een kwaliteits ssd heeft 0 bewegende, zoals een Samsung T5 ssd, delen en pakt stroom van sbooster die op de Lumin zit. Mijn gevoel zegt dat hier veel minder vuil bij komt.
Wat bedoel je met 'vuil'?
Het zijn 0-en en 1-en, geen analoog signaal.
(ik realiseer me dat ik hiermee wederom een discussie kan triggeren, niet de bedoeling dus!)

Hoe denk je dat de muziek van Spotify of Tidal in jouw huiskamer komt? Daar zitten heel wat meer componenten tussen dan in je tiny huisnetwerkje.
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

Tabcam

Quote from: RandyAdam on May 19, 2020, 08:07:01
Ik heb wel een Nas in de meterkast. Maar via mijn Nas door een router naar mijn switch middels cat 5e helaas en via switch naar de Lumin.... dat lijkt mij ook een weg waar verdomd veel vuil in het bestand kan komen.

Een kwaliteits ssd heeft 0 bewegende, zoals een Samsung T5 ssd, delen en pakt stroom van sbooster die op de Lumin zit. Mijn gevoel zegt dat hier veel minder vuil bij komt.
Het digitale bestand wordt niet veranderd. Daar zitten allerlei checks op en wordt opnieuw verzonden als er fouten in zitten. Wel kan er analoge ruis meeliften maar een goed ontworpen dac verwerpt die analoge ruis.

Geen bewegende delen wil niet zeggen dat er geen stroomvervuiling mee kan komen, integendeel. Het is dus nogal apparaatafhankelijk. Ik zou me daar niet zoveel zorgen om maken. In de toekomst kan je kijken of een betere dac enorm verschil maakt.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

RandyAdam

#15
Quote from: quattronl on May 19, 2020, 08:32:31
Wat bedoel je met 'vuil'?
Het zijn 0-en en 1-en, geen analoog signaal.
(ik realiseer me dat ik hiermee wederom een discussie kan triggeren, niet de bedoeling dus!)

Hoe denk je dat de muziek van Spotify of Tidal in jouw huiskamer komt? Daar zitten heel wat meer componenten tussen dan in je tiny huisnetwerkje.

Daar zeg je het al, Spotify zal ik überhaupt nooit gebruiken omdat de kwaliteit ontzettend slecht is. Vorige week in dezelfde set up Tidal en Qobuz op een Naim streamer dac vergeleken met mijn Moon Nova cd speler zonder extra DAC (die van de Moon is super goed). Het verschil in geluid was enorm. De Moon klonk vele malen beter.

Qua vervuiling bedoel ik inderdaad stroomvervuiling. In je NAS, switch (tenzij audiofiele switch) en bekabeling (kan helaas geen ftp gebruiken) kan ontzettend veel storing worden veroorzaakt.

Al met al een leuke test als alles staat. NAS vs externe harde schijf.

StereoMike

Quote from: RandyAdam on May 19, 2020, 08:07:01
Ik heb wel een Nas in de meterkast. Maar via mijn Nas door een router naar mijn switch middels cat 5e helaas en via switch naar de Lumin.... dat lijkt mij ook een weg waar verdomd veel vuil in het bestand kan komen.
Eigenlijk is alleen het laatste stukje switch naar Lumin belangrijk. De rest kun je voorlopig laten zitten.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

StereoMike

Quote from: RandyAdam on May 19, 2020, 09:00:22
Vorige week in dezelfde set up Tidal en Qobuz op een Naim streamer dac vergeleken met mijn Moon Nova cd speler zonder extra DAC (die van de Moon is super goed). Het verschil in geluid was enorm. De Moon klonk vele malen beter.
Dat heeft volgens mij meer met je voorkeur voor de Burr-Brown PCM1704U-J DAC in de Moon te maken dan met Tidal. Dat maakt overigens wel je keus voor Lumin een beetje vreemd aangezien zowel Naim als Lumin gebruik maken van een Wolfson DAC.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

RandyAdam

Quote from: StereoMike on May 19, 2020, 09:21:27
Eigenlijk is alleen het laatste stukje switch naar Lumin belangrijk. De rest kun je voorlopig laten zitten.

Incl. de switch of alleen een goede ftp kabel van de huidige tp link switch naar de streamer?

Lion of Judah

Quote from: RandyAdam on May 19, 2020, 09:00:22
Daar zeg je het al, Spotify zal ik überhaupt nooit gebruiken omdat de kwaliteit ontzettend slecht is.

Zwaar overdreven dit. Of kom je boven de 90% score de vergelijkingstests? Dan heb ik niets gezegd.
Spendor A5, REL T7i, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Rega P6.

katwax

Als je "ruis" kan horen door je speakers dan zou ik de streamer/dac in vraag stellen, want als die dat er niet uit kan halen wat doet die dan wel (waarvoor heb je dan betaald?)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

katwax

NAS is handig als je vanuit meerdere toestellen de muziek beschikbaar wil hebben en als je bv ook foto's etc wil opslaan hierop + je kan bepaalde instellingen doen waarbij je dan als 1 disk faalt niet alles kwijt bent.

Indien je natuurlijk enkel muziek gaat afspelen via je streamer is een HD direct eraan gekoppeld goedkoper. Voor het falen van de disk kan je best op tijd een backup nemen of je muziek om 2 disken plaatsen.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

quattronl

Quote from: RandyAdam on May 19, 2020, 09:00:22
Daar zeg je het al, Spotify zal ik überhaupt nooit gebruiken omdat de kwaliteit ontzettend slecht is.
Ligt aan je eisen. Als alleen het beste goed genoeg is kan je geen enkele streamingdienst gebruiken omdat ze allemaal compressie toepassen (ook al is het lossless). Dus blijft alleen lokaal afspelen van je eigen muziek (fysieke schijfjes of lossless geript) een optie.

NB: je weet neem ik aan van de verschillende kwaliteiten/pakketten bij Spotify? Het verschil tussen de gratis variant en het betaalde premium is behoorlijk. En natuurlijk zal ook premium niet kunnen tippen aan een fysieke cd (al kunnen er ook tussen de diverse cd's/persingen grote verschillen zitten).
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

Kingpin

Quote from: quattronl on May 19, 2020, 08:32:31
Wat bedoel je met 'vuil'?
Het zijn 0-en en 1-en, geen analoog signaal.
(ik realiseer me dat ik hiermee wederom een discussie kan triggeren, niet de bedoeling dus!)
Niet de bedoeling om een discussie aan te wakkeren, maar misschien heb je er wat aan.
Er worden geen 0-en of 1-en verstuurd maar analoge blokgolven die digitaal een o of 1 voorstellen.
Op deze blokgolven kan 'ruis' meeliften. Het is uiteindelijk aan de ontvangende kant hoe goed er hiermee overweg wordt gegaan.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

StereoMike

Quote from: katwax on May 19, 2020, 11:33:38
Als je "ruis" kan horen door je speakers dan zou ik de streamer/dac in vraag stellen, want als die dat er niet uit kan halen wat doet die dan wel (waarvoor heb je dan betaald?)
Dat is toch heel iets anders.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake