Vervorming met nieuwe set speakers

Started by JOVOS, May 16, 2020, 22:15:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

JOVOS

Hallo mede HTforumers,

Vorige week heb ik een andere set speakers gekocht en aangesloten op mijn mono buizenversterkers. Bij het beluisteren viel me direct op dat er bij sommige nummers flinke vervorming optrad. Bij hoger volume was dit bij nog meer nummers merkbaar. Vervorming leek het meest van de mid driver te komen. Of het hoog en laag ook vervormen is moeilijker waar te nemen.

Bij mijn andere set speakers heb ik dit probleem niet. Beide sets speakers zijn zelfbouw projecten met zeer goede drivers waaronder Seas, Focal, Eton en Thiel.

Iemand een idee waar dit probleem door veroorzaakt kan worden / verholpen kan worden?

Ik weet niet of ik dit in het juiste deel van het forum geplaatst heb... het kan net zo goed aan de versterking liggen...(!?)

Alvast bedankt voor jullie reacties!!

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

JOVOS


Tabcam

Kan best veel zijn, cross over, driver unit, teveel demping in het mid. Heb je al gemeten met REW? Zowel de gehele FR als per luidsprekerunit of een andere versterker geprobeerd?
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

JOVOS

Ik ben helaas niet voldoende elektrotechnisch onderlegd om zaken door te meten.
M'n oren zijn de enige instrumenten die ik heb op audio gebied. Speakers en versterkers kopen en proberen doe ik altijd op gevoel... en ja, dat gaat wel es fout helaas...

De gegevens nog ff opgevraagd bij de vorige eigenaar:
8 ohm en een impedantie van rond de 89dB... Niks abnormaals lijkt me, zou geen probleem moeten zijn voor mijn 100 Watt buizen mono's...

holco

<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

dre73

Heb je ook een 4 ohm aansluiting op je versterker?
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Tabcam

Het is minder moeilijk dan je denkt, zeker een "eenvoudige" frequentieresponsemeting, maar het is in het begin fijn om wat hulp te krijgen en je hebt wat hardware nodig. Waar woon je ongeveer in het land van Maas en Waal? Als het meer richting de grens is en jij en je directe contacten niet in een hogere risicogroep vallen kunnen we kijken of er wat te meten en dan te deduceren valt.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Rob_Dingen

Laat eens een foto van de vorige set speakers zien en van de huidige.
En nog mooier als je van beide de impedantie metingen hebt.
Meten aan de luidspreker heeft nu nog niet zo veel zin of het moet een impedantie meting zijn.
Het kan zijn dat je vorige speaker veel meer rendement had en vriendelijk in zijn impedantie was.
Als je nu een speaker met minder rendement en een dip in de impedantie is de match met je versterker het probleem.
Welke versterker is het en hoeveel vermogen heeft hij.

Rob

chansig

Andere versterker aan de speaker hangen ? Gewoon om te testen.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

AudioEnZo

Quote from: chansig on May 17, 2020, 15:18:06
Andere versterker aan de speaker hangen ? Gewoon om te testen.

Gr. Hans
Je was me net voor :)
Dit is het snelst om uit te sluiten dat het de speaker z'n schuld is.

chansig

Gezien de ervaringen van de TS...lijkt het me aan de versterker/speaker combi te liggen. Wat anderen al schreven...ook omdat het met volume verhoging erger lijkt te worden.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

JOVOS

#12
Dank voor jullie reacties zover!

Ik zal eerst nog even wat informatie verstrekken over beide sets zodat de mensen met meer kennis van zaken dan ik zich een goed beeld kunnen vormen.

Voorversterking middels Meixing Mingda mc-7r.
Eindversterking middels 2 mono blokken de "Les Nations" van Tube Elysium - 100Watt per mono / Aansluitingen 4 Ohm en 8 Ohm

Set 1 (mijn eigen set) Zelfbouw, losse subkast met daar bovenop het mid en hoog in losse topkast.
Rendement is mij niet bekend van deze speakers, maar ik merk weinig verschil tussen de 4 of 8 ohm aansluiting.
Gevoeligheid tussen de 85 en 87 dB

Set 2 (de nieuwe set) Zelfbouw, losse subkast met daar bovenop het mid en hoog in losse topkast.
Rendement 8 Ohm
Gevoeligheid 89 dB

Sommige nummers doen het wel gewoon prima op hoog volume en beginnen pas te vervormen bij een nog extremer volume. Er zijn ook nummers die al vervormen bij normaal luistervolume en dat vind ik vreemd. Je zou haast zeggen dat de opname er ook iets mee te maken heeft.
Het zijn trouwens allemaal Flac bestanden die via een Bluesound Node 1 naar een Musical Fidelity MX dac gaan.

Zoals Hans ook al zei... dacht ik ook om eerst eens een andere versterker te proberen en kijken of het probleem zich hier ook voor doet.
Zo ja... dan zijn het hoogst waarschijnlijk de speakers / filters die de oorzaak zijn.
Zo niet... dan zijn de versterkers op e.o.a. manier niet tevreden met de speakers. Maar het lijkt me sterk dat de mono's 8 Ohm en 89dB niet aan kunnen.

@Tabcam: Locatie is Beneden-Leeuwen en dit is gelukkig geen risico zone. Maas en Waal is Gelderland en geen Brabant ...en ik hoest of nies ook niet  ;D


Tabcam

Quote from: JOVOS on May 18, 2020, 21:37:02
...
Sommige nummers doen het wel gewoon prima op hoog volume en beginnen pas te vervormen bij een nog extremer volume. Er zijn ook nummers die al vervormen bij normaal luistervolume en dat vind ik vreemd. Je zou haast zeggen dat de opname er ook iets mee te maken heeft.
Het zijn trouwens allemaal Flac bestanden die via een Bluesound Node 1 naar een Musical Fidelity MX dac gaan.
Welke nummers betreft het en op welk tijdstip in het nummer begint de vervorming? Sinds ik de PAPs heb hoor ik ook meer vervorming maar dat blijkt ook echt in nummers te zitten :tongue2:. Verder kan het een vervelende resonantie zijn. Kan je het filter uit de kast halen zodat dat niet resoneert?

Quote from: JOVOS on May 18, 2020, 21:37:02
Zoals Hans ook al zei... dacht ik ook om eerst eens een andere versterker te proberen en kijken of het probleem zich hier ook voor doet.
Zo ja... dan zijn het hoogst waarschijnlijk de speakers / filters die de oorzaak zijn.
Zo niet... dan zijn de versterkers op e.o.a. manier niet tevreden met de speakers. Maar het lijkt me sterk dat de mono's 8 Ohm en 89dB niet aan kunnen.

@Tabcam: Locatie is Beneden-Leeuwen en dit is gelukkig geen risico zone. Maas en Waal is Gelderland en geen Brabant ...en ik hoest of nies ook niet  ;D
Andere stabiele versterker eerst proberen is het handigste. Beneden-Leeuwen is niet echt naast de deur en het ging er me qua risico's meer dat ik niet indirect iemand aan steek die wel in een hoog risicogroep valt. Ben er nu wel minder bang voor maar nog steeds bedacht op.

Mocht een andere versterker en het filter extern plaatsen geen soelaas bieden, stuur me dan rustig een PM.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

JOVOS

Ik heb een nummer van London Grammar waar vrijwel direct iets hoorbaar is. Vooral bij dichte stukken, muziek met veel mid, hoog en laag bij elkaar doet het probleem zich voor. Rustige Jazz nummers met enkel een drum, bas en zang hoor je niks van vervorming of verstoring.

Resonantie heb ik ook aan gedacht, dit ga ik nog even verder uitzoeken.

Filters zijn al extern, losse kasten. De bekabeling hiervan naar de speakers hebben er ook wel wat mee te maken volgens mij...

Quote from: TabCam on May 18, 2020, 22:21:17
Mocht een andere versterker en het filter extern plaatsen geen soelaas bieden, stuur me dan rustig een PM.
Doe ik! Dank hiervoor!

Tabcam

Quote from: JOVOS on May 20, 2020, 17:08:15
Ik heb een nummer van London Grammar waar vrijwel direct iets hoorbaar is. Vooral bij dichte stukken, muziek met veel mid, hoog en laag bij elkaar doet het probleem zich voor. Rustige Jazz nummers met enkel een drum, bas en zang hoor je niks van vervorming of verstoring.

Resonantie heb ik ook aan gedacht, dit ga ik nog even verder uitzoeken.

Filters zijn al extern, losse kasten. De bekabeling hiervan naar de speakers hebben er ook wel wat mee te maken volgens mij...
Doe ik! Dank hiervoor!
Klinkt als IMD?? Wat dat betreft is het leuk om te kijken of je het hoort met een specifieke sinus. Luister niet zo fijn als muziek maar maakt de oorzaak wel eenvoudiger op te sporen.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

JOVOS

IMD...?

Ik heb wel een test CD dus ik kan eens kijken of dit wat duidelijkheid kan brengen.
Heb ook het idee dat als de versterkers goed warm zijn het probleem minder aanwezig is...

Er lopen ook geen conussen aan zoals eerder genoemd, alles loopt soepel.

Tabcam

Quote from: JOVOS on May 24, 2020, 11:43:28
IMD...?

Ik heb wel een test CD dus ik kan eens kijken of dit wat duidelijkheid kan brengen.
Heb ook het idee dat als de versterkers goed warm zijn het probleem minder aanwezig is...

Er lopen ook geen conussen aan zoals eerder genoemd, alles loopt soepel.
InterModulation Distortion, ofwel harmonischen die ontstaan door niet lineaire versterking.

Heb je al een andere versterker geprobeerd?
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Xander32

Kan het niet domweg ruimtewerking zijn?  De akoestiek?

Nieuwe speakers/andere speakers gedragen zich anders in de ruimte, spreken andere frequenties aan, kennen een ander afstraal gedrag dan de oude, waardoor ook andere ruimte issues 🤔
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

JOVOS

#19
@TabCam : Nee nog geen andere versterker geprobeerd helaas, ben er nog niet aan toe gekomen...

@ Xander32 : De ruimte zelf is naar mijn idee een zeer onderschatte factor in de geluidsbepaling, maar weinigen hebben dit op orde of zijn eenvoudigweg gebonden aan bepaalde zaken. Ik zeg altijd dat je ruimte voor zeker 75% bijdraagt in dit geheel. Mijn ruimte is aardig aangepast en in orde mag ik zeggen, al is de opstelling in de lengte mogelijk niet altijd ideaal. Maar in dit geval is de ruimte zeker niet de boosdoener, dit zit echt in de speakers of de speaker / versterker combi.

fireman

#20
Zijn de kasten van de speaker in zijn geheel correct afgestemd op het ontwerp filter/units? m.a.w. zit er een baspoort in of moet ie juist gesloten zijn? De mid, zit ie in zijn eigen behuizing? Is de baspoort pijp te kort? Te lang etc..

Zie je ook aan de units dat het "mis" gaat? Of is het n.a.v. een geluid in je luisterruimte, en wat je dus waarneemt?

Probeer het nummer The Drug van Röyksopp eens. Daar zit vet laag in. Houdt ie dat? zie: https://youtu.be/FsOVsOjBsp4 Maar dan wel via Spotify o.i.d


NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Ralf67

Heb je wat meer info over de luidsprekers ?

Foto bv, van de luidsprekers en van het filter ?