Eidolon kloon maar met een beetje van mezelf.

Started by Rob_Dingen, May 16, 2020, 16:44:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rob_Dingen

Vond Avalon altijd zeer mooie ontwerpen en was ook altijd onder de indruk van hun klank zeker de laatste versies van hun speakers.
Omdat ik ze meerdere malen beluisterd had en ze mooi vond dacht ik ga ze gewoon bouwen.
En na lang puzzelen met het filter is dat uiteindelijk zeer goed gelukt.

De gebruikte units zijn van Eton en accuton
Als tweeter de C12
Middentoner de C78
En de woofer 11/581 Hexacone

Rob

Rob_Dingen

#1
Opbouw front van de kast

Rob_Dingen

#2
Opbouw kast intern.
Op de laatste foto is het plankje te zien waar uiteindelijk het filter op komt en in de kast geschoven word.

Rob

Rob_Dingen

#3
Nog wat foto's van de binnenkant.
En mooi te zien hoe hij 7 graden achterover staat.
Dat is niet alleen optisch maar voor het op een lijn zetten van de luidsprekers.


Rob_Dingen

#4
En de laatste foto's van het fineren en het eind resultaat.
Ook het filter is te zien in zijn ontwikkeling fase.
En mijn luister ruimte.

Rob

mijkie

Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

chansig

Vorige week ook een mooi project op het zelfbouw forum gelezen...of beter gezegd foto's gekeken. Prachtig wat sommige mensen kunnen.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

chansig

Volgens mij maak jij ook erg mooie spullen. Ik zeg: Delen, delen, delen!!!!!  :D

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

papaleo

Ik kan mij dit Mooie speaker project nog van je herinneren...heb ze ook nog mogen beluisteren. 8)
Volgens mij was je hier 'eindeloos' met de/verschillende filtering aan het experimenteren.
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

dre73

Quote from: chansig on May 16, 2020, 17:26:58
Volgens mij maak jij ook erg mooie spullen. Ik zeg: Delen, delen, delen!!!!!  :D

Gr. Hans

Misschien later. :D
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Movievault

#11
Ik heb deze ook gebouwd Rob met dezelfde config van drivers.
Heb jij de laagunit ook bij de magneet in contact met de kast of niet? Kan het zo moeilijk zien.
Ik had ook aan de onderkant de baspoort zitten die ik kon afsluiten met een plaatje.
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

Henkjan_O

 :pompom:  mooi hoor!

Kan je nog wat meer vertellen? Wat voor demping?  Filter overwegingen?

PS: hoe groot is dat filter wel niet?
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

Rob_Dingen

Quote from: Movievault on May 16, 2020, 19:00:12
Ik heb deze ook gebouwd Rob met dezelfde config van drivers.
Heb jij de laagunit ook bij de magneet in contact met de kast of niet? Kan het zo moeilijk zien.
Ik had ook aan de onderkant de baspoort zitten die ik kon afsluiten met een plaatje.
Nee de magneet raakt de kast niet.
Quote from: Henkjan_O on May 16, 2020, 19:39:55
:pompom:  mooi hoor!

Kan je nog wat meer vertellen? Wat voor demping?  Filter overwegingen?

PS: hoe groot is dat filter wel niet?
Demping is longhair wol.
Filter is akoestisch 12dB.
Weet het niet meer precies maar het plankje zal ongeveer 25x35cm zijn.


Roeland


Kjelt


Marco66

Prachtig gedaan id, hulde voor dit vakmanschap.
Woonkamer: Marantz SC-7S1, Marantz SM-17, Bryston BDA-1 dac, Bryston BDP-2 streamer, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

Rob_Dingen

#18
Quote from: Kjelt on May 16, 2020, 20:36:49
Mooi Rob! Hoe klinken ze ?
Vind het eigenlijk ook niet zo gepast om een oordeel over je eigen spullen te geven.
Maar goed in mijn luister ruimte klonken ze echt wel goed.
Ze staan nu in mijn HT ruimte erg ver uit elkaar en komen daar niet zo goed tot hun recht.
Heb veel kleine 2 weg speakers gebouwd met een prachtig 3d stereo beeld en ook hele grote speakers die dan weer indrukwekkend klinken maar minder in stereo beeld.
Deze speaker is daar een mooi compromis tussen, mooi stereo beeld en kan best wel wat impact geven.
Je kunt eens komen luisteren als je wil.

Rob

dre73

Quote from: morca on May 16, 2020, 20:23:59
Wauw Rob goed bezig daar

Kom Dre laat eens wat zien,vinden we mooi  8)



Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

toetertje

Had je nou niet even die bult rotzooi die er achter ligt,
even weg kunnen halen voor de foto?  8)

Het is wel een kunstwerk hoor, top afwerking.  :clapping:

ruud2

#21
Quote from: Rob_Dingen on May 16, 2020, 16:44:33
Vond Avalon altijd zeer mooie ontwerpen en was ook altijd onder de indruk van hun klank zeker de laatste versies van hun speakers.
Omdat ik ze meerdere malen beluisterd had en ze mooi vond dacht ik ga ze gewoon bouwen.
En na lang puzzelen met het filter is dat uiteindelijk zeer goed gelukt.

De gebruikte units zijn van Eton en accuton
Als tweeter de C12
Middentoner de C78
En de woofer 11/581 Hexacone

Rob




Hoi Rob,
mooi project!
je had wat ervaring met de lastige thiel jongens te filteren..... ;D
maar het vleugje van jezelf , zit dat in de kast of het filter?
waarom heb je gekozen voor deze woofer en niet voor de keramische ? ( zoals Marc en Eric ).
verder zie ik dat je plafond toch weer akoustisch met iets hebt behangen, ik meen me te herinneren dat je destijds dat weer verwijdert had.

groet, Ruud
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Movievault

Ik weet nog dat Marc van een 2.5 naar een 3weg filter is gegaan en dat het plakken van het geluid weg was.
Ik heb met vilt en koppelen en ontkoppelen van de kast met de drivers gespeelt met zeer hoorbare verschillen.

<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

dre73

Quote from: Movievault on May 17, 2020, 12:06:30
Ik weet nog dat Marc van een 2.5 naar een 3weg filter is gegaan en dat het plakken van het geluid weg was.
Ik heb met vilt en koppelen en ontkoppelen van de kast met de drivers gespeelt met zeer hoorbare verschillen.

Maar was het koppelen beter of slechter?
Ik heb het nog nooit toegepast eigenlijk.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Movievault

Koppelen:aanpassen filter en resonatie in 800 tot 1100 hz van de kast met de laag driver
Vilt : beter loskomen van hoog en minder plaatsbaar op de kast. Dieper beeld. Hoog driver

Koppelen met vilt tapijt op de magneet laagdriver : wollig laag weg en sneller beeld in het laag, meer gedetailleerd

Verstuurd vanaf mijn MAR-LX1A met Tapatalk

<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>