Versterkers automatisch aan laten gaan bij aanzetten voorversterker (minidsp)

Started by belgiansound, May 14, 2020, 16:31:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

belgiansound

Hey,

Ik wist niet waar ik de vraag kon stellen, dus hier mijn 'probleem':

Ik ben van plan om mijn eindversterkers en voorversterker (een minidsp 10x10HD) in een kast in de gang te zetten. Dan hoef ik enkel 1 toslink (of spdif) naar de voorversterker te sturen, en een IR extender om de minidsp vanop afstand te bedienen met de afstandsbediening en is mijn living 'clean'  :coffee:

Probleem is nu dat ik mijn minidsp wel kan aan zetten met de remote maar dat mijn eindtrappen geen IR oog hebben. Ze zitten in een stopcontact in de gang.

Ik vroeg mij af of er geen manier bestaat om automatisch, als ik de minidsp aanzet, ook de versterkers aan te laten gaan. Een grote relais dus die aanschakelt als de minidsp aangaat. De versterkers zijn wel vrij zwaar, in totaal 2400W in 4OHM en 3200W in 2Ohm. Meer dan 4,6 kW kunnen ze uiteraard niet trekken want dan springt mijn zekering en mijn oren waarschijnlijk ook:D  Het zou dus een stevige relais moeten zijn want zeker de QSC MX300a voor de subs staat ervoor gekend wat ampères te durven trekken, zeker bij opstarten.

Ik zag dat er 'smart' stopcontacten bestaan, maar deze zijn vaak maar gerate voor 1100W. Zou toch graag een zwaar model hebben. Zou ook liefst niet nog een remote erbij hebben, daarom vroeg ik me af of er geen schakeling bestaat die een relais aanschakelt als mijn minidsp aan staat, en ook omgekeerd weer loskomt als de minidsp uitstaat. Zo heb ik ook geen sluipverbruik en kan ik ook met de remote van de minidsp de rest bedienen.

bedankt!

Dirk

't minst ingrijpend qua (gebrek aan) extra kabels oid, lijkt me dan een "master slave stekkerdoos",  :google: maar even...keuze genoeg. ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

belgiansound

Ah bedankt goede tips! Ik was aan het kijken naar power switch bordjes met meerdere relays etc. (aangezien er zoveel lege ruimte is in die minidsp 10x10kast :hehe:) maar dit lijkt inderdaad nog een stuk eenvoudiger!


Mokumer45

Vraagje: is die eindversterker uitgerust met een on/off schakelaar (dus helemaal uit bij uit zetten) of gaat hij bij uitschakelen naar een stand-by stand? Ik heb zelf mijn apparaten voor het grootste deel op een master/slave stekkerdoos, maar alle apperatuur met een stand-by stand moeten echt alsnog appart aan gezet worden. Ze komen nl bij het weer terugkomen van de spanning automatisch in de stand-by stand. Alleen apparaten met een simpele aan/uit stand gaan weer aan bij het terugkomen van de spanning. Bij mij gaat het aanschakelen via een Logitech Harmony One, waarbij ik het aanschakelen geprogrammeerd heb op de gewenste activiteit. Dit werk allemaal trouwens prima.
Huiskamer: AVR: Denon AVC-X4700H, Speakers: Teufel T400 Mk2, Teufel Cubycon 5.1 met bijbehorende Subw , Teufel Reflekt, 2e Subw: Sony SA-WMS535, Audio Streamer: Teufel Raumfeld Connector 2, 4K Speler: Sony UBP-X800, DAT Rec: Sony DTC-55ES, Cassette Rec: Sony TC-K630ES, DVD/Video Rec: Sony RDR-VX450, Pick-up: Dual CS-429 met Shure M97XE of Ortofon 2M Red of Audio Technica AT-VM95EN element, Phono Amp: Teufel PhonoStation 1, Media Box: UPC Pace DRC7111, div. Headphones, o.a. Sony MDR-DS6500, TV: Sony 49X8305C.
 Extra: Micro System: Sony CMT-CPX1. Slaapkamer: nog div. apparaten.

eduard

Hoi
Ik heb gebruik zelf wat slimme stopcontacten van Sonoff de S26 en S20, ik vermoed dat daar voldoende vermogen door heen kan. Ik heb deze vrij goedkoop via alie besteld.

belgiansound

Bedankt voor de reacties! Ze hebben inderdaad een eenvoudige 'on' knop, geen standby modus. In principe zou een eenvoudige master slave stekkerdoos dus moeten werken :pompom: Het mooiste zou eigenlijk een stekkerdoos zijn waarbij de een na de andere opgestart wordt, zodat ik de initiële piek bij de start wat kan spreiden, maar dan moet ik weer richting een bord gaan met verschillende relays en een timer...

Alleen die bordjes vind ik niet echt, om ze helemaal van scratch zelf te bouwen, dat vind ik wel heel spannend :D

Dirk

ik heb er een tijdje terug ook naar gezocht, maar vond eigenlijk enkel Chinese bordjes, zoals bvb deze

niet dat die niet goed kunnen zijn, maar als het om dit type van hoogspanning-schakelingen gaat vertrouw ik die dingen nog niet zo snel, daarom heb ik er dus uiteindelijk ook geen van aangeschaft.

fwiw; zoeken op "sequential power board" levert wel wat hits op ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Richi

Ik heb zeer goede ervaringen met een master-slave doos van Brennenstuhl. Daar hingen mijn class D monoblokken aan, dat ging prima. En de doos klonk ook nog eens super goed.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

belgiansound

Bedankt, dat bordje heb ik exact nodig! Zien er wel degelijke relais uit, 10A per stuk :headbanging: Nog iets zwaardere relais van 30A zouden ook ok zijn, dan springt mijn zekering bij een probleem ipv mijn bordje kapot :D Zoals https://www.ebay.com/itm/4-channel-power-sequence-board-time-sequencer-control-30A-250V-0-5-4Seconds/312033786446?hash=item48a6a9ba4e:g:p08AAOSwLlJa49azeigenlijk.

Moet ik wel nog een transformator aanschaffen om het bordje van voldoende stroom te voorzien om zijn tijd-ding te doen. Enige punt is dan de 'power on' switch. Als ik het automatisch wil laten aangaan als de minidsp aanstaat moet ik toch weer een relais laten sluiten als de minidsp opstart. Niet zeker welk bordje ik daarvoor nodig heb?

Ik hoop dat die doos geen geluid maakt eigenlijk, want dat is meestal niet positief :D :D


belgiansound

klopt, goede website ook, kan ik direct allekabels bestellen die ik nodig heb. Mooie prijs voor een mooie doos trouwens!

Ik ga straks testen met een simpele stekkerdoos met een on/of knop of ik effectief problemen heb als ik alle amps in 1 keer opstart. Indien niet ga ik het mezelf niet nodeloos moeilijk maken en gewoon die doos bestellen. Ik heb toch nog speaker kabels en XLR's etc. nodig, dan steun ik ook een forum sponsor!

toetertje

De doos die ik liet zien schakelt trapsgewijs.
1 voor 1 dus. Kun je d.m.v. de stekkers bepalen welke je eerst wil.

belgiansound

ah excuses, had ik niet gezien. Ik ben mijn winkelwagentje al aan het vullen :coffee:

Kingpin

Quote from: Dynky on May 15, 2020, 08:38:34
ik heb er een tijdje terug ook naar gezocht, maar vond eigenlijk enkel Chinese bordjes, zoals bvb deze

niet dat die niet goed kunnen zijn, maar als het om dit type van hoogspanning-schakelingen gaat vertrouw ik die dingen nog niet zo snel, daarom heb ik er dus uiteindelijk ook geen van aangeschaft.

Rotzooi relays !
Op m'n werk diverse van aangeschaft (niet de hele print maar de relays), gelukkig alleen voor R&D werk .. stuk voor stuk branden ze door en dat bij 24V terwijl ze 220V aan zouden moeten kunnen.
Troep.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Mokumer45

De stand-by killer van mij is ook afkomstig van Brennenstuhl, maar dan een ander type/model dan het hiervoor genoemde. Ik heb er een uit de Premium Protect-Line met 11 stekkerdozen in 3 groepen, 1 master met 4 slaves, 4 in een apart geschakelde groep en nog 2 ook in een apart geschakelde groep. Bevalt mij prima, helaas was de prijs ook wel premium.
Huiskamer: AVR: Denon AVC-X4700H, Speakers: Teufel T400 Mk2, Teufel Cubycon 5.1 met bijbehorende Subw , Teufel Reflekt, 2e Subw: Sony SA-WMS535, Audio Streamer: Teufel Raumfeld Connector 2, 4K Speler: Sony UBP-X800, DAT Rec: Sony DTC-55ES, Cassette Rec: Sony TC-K630ES, DVD/Video Rec: Sony RDR-VX450, Pick-up: Dual CS-429 met Shure M97XE of Ortofon 2M Red of Audio Technica AT-VM95EN element, Phono Amp: Teufel PhonoStation 1, Media Box: UPC Pace DRC7111, div. Headphones, o.a. Sony MDR-DS6500, TV: Sony 49X8305C.
 Extra: Micro System: Sony CMT-CPX1. Slaapkamer: nog div. apparaten.

Tabcam

@Allekabels, werken die standbykillers ook met een apparaat in rust en die dan aanzetten of moet het fysiek aanzetten zijn?
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Dirk

Quote from: TabCam on June  3, 2020, 14:43:36
@Allekabels, werken die standbykillers ook met een apparaat in rust en die dan aanzetten of moet het fysiek aanzetten zijn?
zou je dit niet ff per PM vragen? Ik gok dat je dan sneller reactie krijgt ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Tabcam

Ik heb geen haast en ik hou ervan dat iedereen het antwoord ook kan lezen :angel:
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Dirk

wat ik bedoel te zeggen...ik heb "allekabels" nog nooit daadwerkelijk wat zien posten, even los van de vele stock-clearance-weggeef-acties.
dus ik denk niet dat hij/zij je hier van enig antwoord zal gaan voorzien, maar 'k laat me graag verrassen  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea