The Little Red Room is vanaf nu 'The Grey Room'

Started by sion, May 13, 2020, 22:38:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sion

Quote from: TabCam on June  5, 2020, 06:30:54
Tweede wat je achteraf kan doen is "normaliseren" van de data ofwel het gemiddelde bepalen, dat ervan aftrekken en eventueel een offset meegeven om de grafiek rond 75 dB te plaatsen.

En hoe doe je dat ?
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

sion

Quote from: chansig on June  5, 2020, 08:18:08
Volume verhogen/verlagen gaat volgens mij zorgen voor een andere frequentierespons.

Er is zelfs een naam voor...en die weet ik dan weer niet.

Gr. Hans

Ja iets, maar ik heb een meting gedaan op Volume -24dB op de Marantz en daarna eentje op -20dB en de verschillen zijn minimaal.
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

chansig

Ik heb het ooit getest en geen verschil in de frequentie respons kunnen ontdekken. Was toen ik bezig was met de subs.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

sion

Foto's van alle versterkers zijn weer aangevuld ... 'versterker'-post is nu compleet. Wel veel werk, hoor! Al die foto's zoeken en uploaden.
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

sion

Lijstje van subwoofers die ik gehad heb:

  • JL Audio E110 (2020-heden)
  • Sunfire HRS-10 (2018-2020)
  • Velodyne SPL-1200 Ultra (2013-2018)
  • KEF PSW2010 (2x) (2013-2015)
  • Klipsch SW310 (2012-2013)
  • Dali IKON SUB (2012)
  • Klipsch Sub-10 (2011-2012)
  • Rel Gemini 2 (2011)
  • Tannoy eFX6.1 Subwoofer (2008-2012)


JL Audio E110 (2020-heden)








Sunfire HRS-10 (2018-2020)





Velodyne SPL-1200 Ultra (2013-2018)








KEF PSW2010 (2x) (2013-2015)










Klipsch SW310 (2012-2013)











Dali IKON SUB (2012)






Klipsch Sub-10 (2011-2012)



Rel / BK Gemini 2 (2011)








Tannoy eFX6.1 Subwoofer (2008-2012)




Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase


skyfox

Mooie geschiedenis! Uit nieuwsgierigheid, kan je iets vertellen over de Velodyne vs de JL?

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

sion

Quote from: morca on June  8, 2020, 08:16:38
Mooi lijstje met subs.
Mooie sub om mee te sluiten  ;D :wub:

Ja, Morca, we zijn het niet altijd eens met elkaar, maar over subs zijn we het in ieder geval wel eens   :headbanging:
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

sion

#83
Quote from: skyfox on June  8, 2020, 13:22:45
Mooie geschiedenis! Uit nieuwsgierigheid, kan je iets vertellen over de Velodyne vs de JL?

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Ja, ze zijn allebei goed! De Velodyne heb ik van 2013 tot en met 2018 gehad (5 jaar), dus dat wil wel wat zeggen in mijn geval.
Ik heb de specs hieronder even naast elkaar gezet. Ze zijn aan elkaar gewaagd. Het hangt ook een beetje van je gebruik af.

De Velodyne heb ik in de woonkamer gebruikt, het luistergedeelte is daar 4.80m x 7.50m (36m2). Daar gaf ie voldoende bass
en impact, maar nooit overdreven. Integreerde mooi met de speakers. Er zit een 7-bands Auto-EQ op, die zal er deels
aan bij hebben gedragen, maar je kon daar niet veel mee aanpassen. Wel heb je 4 modes die je kunt kiezen.

Ik heb de Velodyne ook geprobeerd in mijn kleine HT (3,2x3,4) maar daar werkte het gewoon niet. Het ene moment hoorde je hem niet
en het andere moment trilde de ruimte uit mekaar ivm de roommodes. Geen goeie match dus.
In deze ruimte ben ik daarna met de Sunfire HRS-10 gaan werken, ook een hele goeie sub.

Het Velodyne van toen is niet meer ...  Weinig tot geen innovatie of nieuwe producten vanuit dat bedrijf.
Op de lange termijn (na 10 jr) zijn er veel amps die kapot gaan, vooral de DD serie heeft veel problemen. Support/dealer netwerk is vrijwel afwezig.
Dus m'n volgende sub moest sowieso van een andere fabrikant komen.

Bovendien vind ik zelf een 12" altijd nogal log en traag aanvoelen. Beetje rollende bas zeg maar. Komt naar mijn idee nét ff te langzaam op
gang en trilt ook nog net ff wat na. Een 10" (zoals de JL-Audio) is gewoon sneller, impactvoller. De bas is er direct en zuiver en
mooi "droog". Ik heb liever een mooie gedetailleerde bas vanaf 20/25 Hz dan dat ik de laatste diepe tonen eruit pers die in muziek
toch vrijwel nooit voorkomen (en in film ook maar heel beperkt).

Dus nu JL Audio en ik ben er fan van, hoor!  :pompom: Voor mij geen ander merk subwoofers meer.

Velodyne in de set-up zoals ik die destijds had:

Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

Dirk

Er is gelukkig ook altijd nog een 13" JL  :D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

sion

Quote from: Dynky on June  8, 2020, 17:53:57
Er is gelukkig ook altijd nog een 13" JL  :D

Da's een 13,5" toch? De Fathom

En toch zou ik in het vervolg ook eerder voor meerdere subs kiezen. Dus 2x10" tov een 1x12" of 13,5" dit in verband met de plaatsing.
Het is zo lastig om bass mooi evenredig door de ruimte verdeeld te krijgen. Heb een aantal onderzoeken gelezen over subwoofer plaatsing
en de conclusie is meestal dat 4 subs theoretisch gezien het ideale aantal zou zijn.
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

Dirk

#86
bedoelde eigenlijk zelfbouw, met bvb een 13W7, da's idd 13,5"
'k heb er hier sinds enige tijd 2 staan (degelijk gebouwd door knubbe :thumbs-up:) en 't klinkt imo perfect, ik heb even geen behoefte meer aan wat anders  ;D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Martijnst1990

Hier nog erg tevreden over een 12W7 zelfbouw  :headbanging:
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

morca

Quote from: Dynky on June  8, 2020, 18:20:03
bedoelde eigenlijk zelfbouw, met bvb een 13W7, da's idd 13,5"
'k heb er hier sinds enige tijd 2 staan (degelijk gebouwd door knubbe :thumbs-up:) en 't klinkt imo perfect, ik heb even geen behoefte meer aan wat anders  ;D
Oh heb jij die.... Goeie koop Dirk  ;D


morca

Quote from: sion on June  8, 2020, 14:00:37
Ja, Morca, we zijn het niet altijd eens met elkaar, maar over subs zijn we het in ieder geval wel eens   :headbanging:
:headbanging:  ;D
Mening mag best veschillen.
Als men daar respectvol mee omgaat .
Doen we prima dacht ik  :thumbs-up:

vik

Fijn dat je zo happy bent met je E-110! Doet mij goed  :worship:

Kost wat meer maar heb je wel een klasse apart.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

skyfox

Quote from: sion on June  8, 2020, 17:51:26
Ja, ze zijn allebei goed! De Velodyne heb ik van 2013 tot en met 2018 gehad (5 jaar), dus dat wil wel wat zeggen in mijn geval.
Ik heb de specs hieronder even naast elkaar gezet. Ze zijn aan elkaar gewaagd. Het hangt ook een beetje van je gebruik af.

De Velodyne heb ik in de woonkamer gebruikt, het luistergedeelte is daar 4.80m x 7.50m (36m2). Daar gaf ie voldoende bass
en impact, maar nooit overdreven. Integreerde mooi met de speakers. Er zit een 7-bands Auto-EQ op, die zal er deels
aan bij hebben gedragen, maar je kon daar niet veel mee aanpassen. Wel heb je 4 modes die je kunt kiezen.

Ik heb de Velodyne ook geprobeerd in mijn kleine HT (3,2x3,4) maar daar werkte het gewoon niet. Het ene moment hoorde je hem niet
en het andere moment trilde de ruimte uit mekaar ivm de roommodes. Geen goeie match dus.
In deze ruimte ben ik daarna met de Sunfire HRS-10 gaan werken, ook een hele goeie sub.

Het Velodyne van toen is niet meer ...  Weinig tot geen innovatie of nieuwe producten vanuit dat bedrijf.
Op de lange termijn (na 10 jr) zijn er veel amps die kapot gaan, vooral de DD serie heeft veel problemen. Support/dealer netwerk is vrijwel afwezig.
Dus m'n volgende sub moest sowieso van een andere fabrikant komen.

Bovendien vind ik zelf een 12" altijd nogal log en traag aanvoelen. Beetje rollende bas zeg maar. Komt naar mijn idee nét ff te langzaam op
gang en trilt ook nog net ff wat na. Een 10" (zoals de JL-Audio) is gewoon sneller, impactvoller. De bas is er direct en zuiver en
mooi "droog". Ik heb liever een mooie gedetailleerde bas vanaf 20/25 Hz dan dat ik de laatste diepe tonen eruit pers die in muziek
toch vrijwel nooit voorkomen (en in film ook maar heel beperkt).

Dus nu JL Audio en ik ben er fan van, hoor!  :pompom: Voor mij geen ander merk subwoofers meer.


Mooie ervaring, dank voor het delen. Heb je de bas van een grotere JL kunnen vergelijken met de 10"? Ik ben wel benieuwd of je diezelfde traagheid van andere 12" subs ook bij JL hoort en het dus conus oppervlakte specifiek is, of dat het tussen merken en types wisselt. Door ander conus materiaal, sterkere magneten, etc. Of dat akoestiek nog van invloed is. Bass is boeiend, haha :)
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

PascalP

#92
Quote from: skyfox on June  9, 2020, 09:13:40
Mooie ervaring, dank voor het delen. Heb je de bas van een grotere JL kunnen vergelijken met de 10"? Ik ben wel benieuwd of je diezelfde traagheid van andere 12" subs ook bij JL hoort en het dus conus oppervlakte specifiek is, of dat het tussen merken en types wisselt. Door ander conus materiaal, sterkere magneten, etc. Of dat akoestiek nog van invloed is. Bass is boeiend, haha :)

Zal denk ik voornamelijk aan de constructie van de driver te danken zijn en de 'stugheid' van de rolranden etc.
Kijk bijvoorbeeld naar een SVS SB2000 (500W RMS/ 1100W Piek) t.o.v. mijn MK Sound V12 (300W RMS / 500W RMS), heb ze hier naast mekaar gehad en de MK speelt de SVS gewoon weg, sneller, strakker. Dit terwijl op papier de SVS de 'betere' sub is voor de helft van de prijs.
Als je dan naar de constructie kijkt heeft de SVS vele dikkere rolranden, daardoor weer meer vermogen nodig om het geheel goed in beweging te krijgen en dan ook weer dikke zware constructie voor de korf voor de stevigheid en zware magneet om het geheel weer getempered te krijgen.

Dus vooral de combi tussen welk materiaal alles gemaakt is, gewicht, en benodigd vermogen om het geheel te sturen maakt een sub 'snel' of 'traag' (en dus goed of niet goed) naar mijn idee :)
En met grotere drivers heb je ook weer kans op meer vervorming t.o.v. een kleinere dus ook daar speelt weer de constructie, stijfheid etc. mee lijkt mij.
Is verder niet onderbouwd ofzo, dit is alleen hoe ik het ervaar en wat mijn beeld ervan is, misschien zullen anderen nog wel een betere uitleg kunnen geven hoe het technisch in elkaar hangt...
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Martijnst1990

Quote from: PascalP on June  9, 2020, 09:26:51
Zal denk ik voornamelijk aan de constructie van de driver te danken zijn en de 'stugheid' van de rolranden etc.
Kijk bijvoorbeeld naar een SVS SB2000 (500W RMS/ 1100W Piek) t.o.v. mijn MK Sound V12 (300W RMS / 500W RMS), heb ze hier naast mekaar gehad en de MK speelt de SVS gewoon weg, sneller, strakker. Dit terwijl op papier de SVS de 'betere' sub is voor de helft van de prijs.
Als je dan naar de constructie kijkt heeft de SVS vele dikkere rolranden, daardoor weer meer vermogen nodig om het geheel goed in beweging te krijgen en dan ook weer dikke zware constructie voor de korf voor de stevigheid en zware magneet om het geheel weer getempered te krijgen.

Dus vooral de combi tussen welk materiaal alles gemaakt is, gewicht, en benodigd vermogen om het geheel te sturen maakt een sub 'snel' of 'traag' (en dus goed of niet goed) naar mijn idee :)
En met grotere drivers heb je ook weer kans op meer vervorming t.o.v. een kleinere dus ook daar speelt weer de constructie, stijfheid etc. mee lijkt mij.
Is verder niet onderbouwd ofzo, dit is alleen hoe ik het ervaar en wat mijn beeld ervan is, misschien zullen anderen nog wel een betere uitleg kunnen geven hoe het technisch in elkaar hangt...
Maar de genoemde JL's hebben ook véél vermogen en behoorlijk dikke rolranden, maar zijn toch snel/strak :P
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

skyfox

Wat je zegt klinkt wel logisch. De fabrikanten proberen natuurlijk altijd lichter en stijver conusmateriaal te ontwikkelen. Hiermee is het geheel makkelijker in beweging te zetten en te stoppen, en om vervorming tegen te gaan. De rolranden zullen dan ook van invloed zijn. De stelling zou dus kunnen zijn dat op basis hiervan een kleinere sub een grotere kans heeft om strak te spelen, mits de materiaalkeuze c.q. samenstelling juist gekozen is, t.o.v. een gelijke grotere sub. Maar in algemenere zin zou een grotere sub dus best strakker kunnen spelen, als er sprake is van betere materiaalkeuzes. Toch?
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

PascalP

Quote from: Martijn90 on June  9, 2020, 09:37:00
Maar de genoemde JL's hebben ook véél vermogen en behoorlijk dikke rolranden, maar zijn toch snel/strak :P

Klopt, goede constructie dan hoor, heb de JL's ook horen spelen bij Vik en ook in Simmerath stond de 10", klonk gewoon top :)
Wat ik maar wil zeggen is dat niet iedere 12" log is en iedere 10" strak, en ook vermogen op papier kan een vertekend beeld geven als je subs gaat vergelijken (zo heb ik zelf mijn 2e sub ingewisseld voor een 2e MK Sound V12 terwijl ik een SVS SB13-Ultra had.... Op papier vele malen beter, in de praktijk is de MK gewoon beter voor mij in mijn setup ;) )
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

PascalP

Quote from: skyfox on June  9, 2020, 09:41:25
Wat je zegt klinkt wel logisch. De fabrikanten proberen natuurlijk altijd lichter en stijver conusmateriaal te ontwikkelen. Hiermee is het geheel makkelijker in beweging te zetten en te stoppen, en om vervorming tegen te gaan. De rolranden zullen dan ook van invloed zijn. De stelling zou dus kunnen zijn dat op basis hiervan een kleinere sub een grotere kans heeft om strak te spelen, mits de materiaalkeuze c.q. samenstelling juist gekozen is, t.o.v. een gelijke grotere sub. Maar in algemenere zin zou een grotere sub dus best strakker kunnen spelen, als er sprake is van betere materiaalkeuzes. Toch?

Dat klopt denk ik wel ja, al is het allerbeste om vervorming tegen te gaan een push-pull opstelling zoals de granddaddy van de subwoofers tot op heden nog steeds gebruikt (Ken Kreisel).
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Martijnst1990

#97
Quote from: PascalP on June  9, 2020, 09:41:58
Klopt, goede constructie dan hoor, heb de JL's ook horen spelen bij Vik en ook in Simmerath stond de 10", klonk gewoon top :)
Wat ik maar wil zeggen is dat niet iedere 12" log is en iedere 10" strak, en ook vermogen op papier kan een vertekend beeld geven als je subs gaat vergelijken (zo heb ik zelf mijn 2e sub ingewisseld voor een 2e MK Sound V12 terwijl ik een SVS SB13-Ultra had.... Op papier vele malen beter, in de praktijk is de MK gewoon beter voor mij in mijn setup ;) )
Wat je zegt klopt precies inderdaad. Ik heb nog nergens een sub zo strak gehoord als de Velodyne DD18 bij Philip (HTip) en dat is met zn 18" geen kleintje natuurlijk. Maar ook wat in iemands set past speelt inderdaad erg mee, zoals je zelf ervaart.

Edit: sorry voor het offtopic Jules ;D
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

sion

Is niet echt offtopic toch? Het gaat over subwoofers, daar kan je niet uitgepraat over raken. De V12's (2 toch) van Pascal heb ik ook gehoord en die zijn óók heel goed, vooral omdat ze goed bij M&K integreren. Het was ook bijna een X10 geworden ...
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

Martijnst1990

Quote from: sion on June  9, 2020, 09:59:16
Is niet echt offtopic toch? Het gaat over subwoofers, daar kan je niet uitgepraat over raken. De V12's (2 toch) van Pascal heb ik ook gehoord en die zijn óók heel goed, vooral omdat ze goed bij M&K integreren. Het was ook bijna een X10 geworden ...
Nee is ook zo. Maar sommige mensen vinden iets al heel snel offtopic, dus ik dacht ik zeg het maar voor de zekerheid  :tounge: Heb nog nooit iets gehoord van M&K, maar het ziet er wel heel gaaf uit!
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT