The Little Red Room is vanaf nu 'The Grey Room'

Started by sion, May 13, 2020, 22:38:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sion

Quote from: MichelDW on May 25, 2020, 22:17:03
ADSY heeft wel een dip van 10db gecreëerd tussen120 en 200Hz. Een dip die er eerst niet was.
Mismatch in timing tussen sub en sats?

Ja dat kan. Ik heb zelf ook het gevoel dat sat en sub nog niet helemaal in phase zijn, alleen weet ik niet hoe ik dat kan meten met REW.

Audyssey plaatst de sub ook buiten de ruimte op 4 meter afstand.
Knap, he? In een kamer van 3.2 x 3.4 meter.


Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

sion

Wat overigens ook een oorzaak van die dip kan zijn is de cross-over. Audyssey zet die op 120Hz voor de LCR kanalen en 150 Hz voor de surround kanalen. De cross-over van de sub kan maximaal tot 130 Hz en valt daarna vrij snel af (volgens specs tot 165Hz maar dat haalt ie niet).
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

PascalP

die afstand klopt wel hoor, wat je er eigenlijk mee instelt is de delay van de speaker, gezien je op de sub iets meer delay hebt dan je mains zal deze 'verder weg' staan dan het in het echt is.
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

CinéHome

... klopt, maar 1,5m verder dan je fronts lijkt me toch wat overdreven. Probeer hem eens een halve meter dichter te 'zetten' in de Marantz dus.
En ik zou alle speakers eenzelfde crossover geven. Ze zijn toch allemaal identiek? 120Hz lijkt me dan best, daarmee heeft de sub het volgens mij al knap lastig.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - info@cinehome.be
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

sion

Quote from: MichelDW on May 26, 2020, 08:34:36
... klopt, maar 1,5m verder dan je fronts lijkt me toch wat overdreven. Probeer hem eens een halve meter dichter te 'zetten' in de Marantz dus.
En ik zou alle speakers eenzelfde crossover geven. Ze zijn toch allemaal identiek? 120Hz lijkt me dan best, daarmee heeft de sub het volgens mij al knap lastig.

Ze zijn identiek ...
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

chansig

Sub ook op andere plekken getest ? Kan zijn dat ik dat allemaal gemist heb...dan lees ik nog wel even terug. En ook ruimte om je bank van de muur weg te halen ?

En nu snap ik de uitdrukking je weet niet wat je mist ook weer een beetje beter. Je laag valt 15 dB naar beneden over een heel breed spectrum...100 Hz tot 200 Hz.

Ik zeg schuiven, schuiven, schuiven.

Aan de andere kant zeg je ook dat je erg tevreden bent.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

sion

Ik heb de subwoofer nu apart gemeten op 6 verschillende locaties en op de originele plek (rechts van de aparatuur, voor de deur/ingang naar de kamer levert toch gewoon het beste resultaat op (weinig bulten, bijna geen dips).

De subwoofer staat nu dus weer terug op de oude plek (oranje lijn).
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

sion

Tevens aparte metingen verricht om te bepalen of de betere plaats boven of onder het scherm is.
Uit de metingen blijkt dat ze toch beter onder het scherm kunnen staan.
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

PascalP

Mooi mooi! En hoe klinkt het nu t.o.v. voorheen?
Wel weer Audyssey eroverheen of nu weer zonder spelen?
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

sion

#59
Quote from: PascalP on May 26, 2020, 21:58:51
Mooi mooi! En hoe klinkt het nu t.o.v. voorheen?
Wel weer Audyssey eroverheen of nu weer zonder spelen?

Ja het klinkt nu perfect! Subwoofer integreert mooi met de satelieten (hij is 'onhoorbaar' en gehoormatig niet meer te plaatsen). Ook de satelieten klinken niet meer 'schel' (als ik de klap-test doe op de originele plek hoor je ook een enorme 'echo', beneden hoor je dat niet meer.

Wel wil ik het plafond en de achterwand nog met akoestische demping behandelen ...

En ik draai nu ZONDER Audyssey (mag ik niet van Vik  :clapping: ).

Als je dus een meting hebt gedaan met Audyssey en je wilt het centraal uitschakelen, dát gaat dus niet.
Je moet per input MultEQ32 UIT zetten.
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

sion

Ik ben trouwens vergeten een vergelijking te plaatsen tussen de 1ste meting (uitgangsituatie) en de meting na afloop van de optimalisaties (plaatsing van de subwoofer, positie van de speakers veranderd van tegen de muur hoog richting het plafond, naar onder het scherm op stands).
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

chansig

Ik zou een vorm van dsp over dat laag heen gaan gooien. Zo vanaf het plaatje kan ik je vreugde niet delen.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

PascalP

Deze metingen zijn beide zonder Audyssey? Zou toch eens proberen met, vooral in het laag tot zo'n 300Hz is wel wat te halen ;)
Zoals gezegd kun je in de Audyssey app ervoor kiezen om de 'curtains' op 500Hz te slepen zodat hij daarboven niets doet als je dat prefereert.
Vind het ook vreemd dat hij bij 2-3K zo afvalt dus ik zou in jou situatie ook proberen met Audyssey over de hele range en meten wat hij daarna doet.

Kun je eindeloos mee bezig blijven :P
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Tabcam

Ik zie én positieve én negatieve veranderingen. Het kan zijn dat het lekkerder klinkt maar niet zuiverder. Mijn huidige filter heeft ook nog een shelf na de crossover. Moet ik nog aan werken :angel:
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

sion

Quote from: TabCam on May 28, 2020, 12:07:16
Mijn huidige filter heeft ook nog een shelf na de crossover. Moet ik nog aan werken :angel:

Wat kun je er nog aan doen dan? Maak jij ook gebruik van Audyssey ? Bedoel jij de filter aanpassen?

Het zou kunnen zijn dat het effect van de shelf veroorzaakt wordt door het feit dat de eerste meting alleen het linker kanaal is en de eindmeting beide kanalen (L+R).

Wat zou je nog kunnen doen als je géén gebruik wilt maken van Audyssey? Mijn versterker heeft namelijk een tuning van CineMike gehad en het idee daarachter is juist dat je de hele signaalweg zo optimaliseert dat het apparaat zelf hardwarematig optimaliseert zonder software. De gedachte daarachter is dat software ingrijpen juist de fijne details om zeep helpt, zoals het phase gedrag en de tijd-coherentie van de muziek.

De soundstage die ik nu heb is zowel in breedte, hoogte als in de diepte 3D, dat wil zeggen dat ik bijvoorbeeld in een opname van een mannenkoor (Nkosi Skelel' van Ladysmith Black Mambazo  ) zowel kan horen waar elke zanger staat van links naar rechts, als ook of iemand op de voor- of achtergrond staat. In bijvoorbeeld 'Bubbles' van Yosi Horikawa hoor je ook verschil in hoogte waarvan de knikkers, ping pong ballen en andere 'bubbles' vallen.

Om te zeggen dat het 'niet zuiverder' is kan je aan de hand van de meting niet zeggen, want deze meting meet geen vervorming. Je kan hooguit zeggen dat het geluid nog steeds niet helemaal vlak of neutraal is, maar zonder referentiemeting van de speaker kan je dat toch niet vast stellen.
Op mijn gehoor (en daar kan ik vrij goed op steunen, is het wél véél beter).

Op een gegeven moment kom je ook op het punt dat je moet vaststellen dat het is, wat het is. Ik ga nog akoestische demping platen plaatsen tegen de achterwand en plafond, maar dan is het gewoon klaar. Ik zou niet meer weten wat ik dan nog zou kunnen doen ...
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

Tabcam

Je hebt gelijk, je meet geen vervorming, ik bedoel dus niet in balans. Filters kunnen overal zitten, digitaal, analoog in de versterker of analoog in je luidspreker. Ik kan zelf vrij eenvoudig de crossover aanpassen maar je kan hetzelfde in Dirac Live met curveaanpassingen bereiken. Ik meen ook dat je dat in de nieuwe versie van Audessey op een telefoon kan.

Ik snap wat je zegt over een zo zuiver mogelijk signaalpad. Nu kan je nog steeds met alle CineMike-aanpassingen digitale correcties doen en het klinkt dan nog steeds beter dan zonder de CineMike-aanpassingen. Het blijft het mooist als het niet hoeft, maar vaak ontkom je niet aan een vorm van correctie kiezen.

Qua optimalisatie zou ik nog kijken of je de dalen kan minimaliseren. Het is mijns inziens niet in balans en pieken zijn altijd eenvoudiger te corrigeren dan dalen. Vaak kan je toppen er eenvoudig af corrigeren zonder al te veel nadelen.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

sion

Ja dat zou ik ook graag willen, maar HOE kan ik de dalen verder minimaliseren ?
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

Tabcam

Ik zou eerst de achterwand en plafond dempen. Dan kan je daarna de plaatsing optimaliseren qua dalen en eventueel nog curves aanpassen.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

sion

#68
Lijstje van versterkers die ik gehad heb:


  • Philips FR731 (2000)
  • Onkyo-Integra A-8057 (2001)
  • Rotel RA-921 (2002)
  • Onkyo TX-SR303E (2006)
  • Rotel RSX-972 (2009)
  • Rotel RSX-1057 (2010)
  • Marantz SR8002 (2011)
  • Rotel RMB-1075 (2011)
  • Advanced Acoustic MAP-105 (2012)
  • Philips AVR 9900 / NAD T748 (2012)
  • NAD S170/S200+S250 (2012)
  • NAD C390DD (2013)
  • Pioneer SC-LX88 (2016)
  • Sony STR-DN1080 (2018)
  • Hegel H360 (2019)
  • Marantz SR8012 (2019)


Philips FR731 (2000)






Onkyo-Integra A-8057 (2001)





Rotel RA-921 (2002)





Onkyo TX-SR303E (2006)







Rotel RSX-972 (2009)




Rotel RSX-1057 (2010)




Marantz SR8002 (2011)




Rotel RMB-1075 (2011)






Advanced Acoustic MAP-105 (2012)






Philips AVR 9900 / NAD T748 (2012)



NAD S170/S250 (2012)
















NAD S200 (2012)






NAD C390DD (2013)








Pioneer SC-LX88 (2016)








Sony STR-DN1080 (2018)








Hegel H360 (2019)

De mooiste van allemaal  :inlove:





Marantz SR8012 (2019)/b]



Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

chansig

En ik dacht dat ik veel gewisseld had... :D

Leuk om het rijtje zo te zien. Is er een apparaat waarvan je denkt: Die moet eigenlijk weer terug ?

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

sion

#70
Quote from: chansig on June  2, 2020, 23:48:35
En ik dacht dat ik veel gewisseld had... :D

Leuk om het rijtje zo te zien. Is er een apparaat waarvan je denkt: Die moet eigenlijk weer terug ?

Gr. Hans

En dit zijn alleen nog maar de versterkers!

De totale lijst wordt richting de 70 apparaten. Ik ga nog een post maken met subwoofers, speakers, beamers en bronnen. Qua versterkers heb ik wel het meest gewisseld. Speakers ben ik iets meer luister-vast in.

Tja, elk apparaat heeft zeg maar z'n doel gediend. Ik heb van de meeste veel plezier mee gehad. Maar die twee die ik nu heb (Hegel H360 en Marantz sr8012) staan wel op zo'n niveau, daar kan de rest niet aan tippen.

De Rotel RSX-1057 is de enige die ik ooit verkocht heb aan iemand (nummer opgeschreven) en twee jaar later weer van diezelfde persoon terug gekocht. Dus als ik nu mijn baan kwijt zou raken en alles moest verkopen dan zou ik waarschijnlijk een Rotel RSX-1057 voor EUR 325,- terug kopen. En de NAD C390DD wil ik ook wel terug vanwege zijn stilte, z'n detail, de signaal/ruis vloer die super laag ligt. Maar voor rond de EUR 900,- dan.
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

sion

Weer nieuwe metingen verricht. Harde reset gedaan op de Marantz. Alle instellingen opnieuw gezet (zonder Audyssey).
Resultaat lijkt toch steeds vlakker te worden ... kan het niet helemaal verklaren waar het aan ligt, maar schijnbaar werkt het wel.

Is er trouwens een manier om in REW te normaliseren? Qua volume? Ik probeer steeds rond de 80 dB te meten, maar om de een of andere reden lukt dat niet altijd. Ik doe wel 'Check levels' vooraf, maar omdat de Umik-1 gecalibreerd is 'weet' REW toch hoe hard 80dB klinkt als reference point. Stel je zou een meting doen op volume -24 dB (doe ik nu meestal) en een andere op -20 dB. Kan je die metingen dan 1:1 over elkaar heen leggen? Dus dat ie het verschil in volume tussen twee metingen corrigeert?

Wat vinden jullie er nu van ?
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

Tabcam

Quote from: sion on June  4, 2020, 23:33:55
Weer nieuwe metingen verricht. Harde reset gedaan op de Marantz. Alle instellingen opnieuw gezet (zonder Audyssey).
Resultaat lijkt toch steeds vlakker te worden ... kan het niet helemaal verklaren waar het aan ligt, maar schijnbaar werkt het wel.

Is er trouwens een manier om in REW te normaliseren? Qua volume? Ik probeer steeds rond de 80 dB te meten, maar om de een of andere reden lukt dat niet altijd. Ik doe wel 'Check levels' vooraf, maar omdat de Umik-1 gecalibreerd is 'weet' REW toch hoe hard 80dB klinkt als reference point. Stel je zou een meting doen op volume -24 dB (doe ik nu meestal) en een andere op -20 dB. Kan je die metingen dan 1:1 over elkaar heen leggen? Dus dat ie het verschil in volume tussen twee metingen corrigeert?

Wat vinden jullie er nu van ?
Hangt van de manier van volumeinstellen af. Met mijn Chord Hugo is het vrijwel onmogelijk zonder multimeter en op Voltage instellen, met HDMI kan ik de Arcam telkens op hetzelfde volume zetten. Ik kijk met de Chord vooral naar de vorm van de grafiek.

Tweede wat je achteraf kan doen is "normaliseren" van de data ofwel het gemiddelde bepalen, dat ervan aftrekken en eventueel een offset meegeven om de grafiek rond 75 dB te plaatsen.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

chansig

Volume verhogen/verlagen gaat volgens mij zorgen voor een andere frequentierespons.

Er is zelfs een naam voor...en die weet ik dan weer niet.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Tabcam

Dat zit voornamelijk in je oor, de Fletcher-Munson / Robinson–Dadson / Equal loudness contour. Of dat fysiek de frequentieresponse aantast vraag ik me af. Wel zullen bij hogere volumes meer ruimtewerking hoorbaar en meetbaar zijn.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i