Optoma UHD42 vs Benq w2700 vs ??

Started by rcuppen, May 8, 2020, 20:01:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

rcuppen

Hoi allemaal,

Ongeveer 15 jaar geleden heeft dit forum mij ontzettend geholpen met mijn setup in mijn home cinema zoldertje.
Onkyo versterker, Infinity speakers, en Panasonic PT-AE700U beamer. Zal hieronder een foto-tje plaatsen van mijn zoldertje.
Ik heb er ontzettend veel plezier van gehad, maar door de jaren heen ben ik hem toch steeds minder gaan gebruiken.
Tot nu. Mijn kinderen zijn 10 en 6 en vinden de zolder super interessant, wat mij natuurlijk weer super enthousiast maakt.
Dus heb ik maar eens de zolder opgeruimd en alles in ere hersteld.

Ook tijd dus voor een upgrade. Te beginnen met de beamer.
En ik breek mijn hoofd erover. De technologie snap ik allemaal wel, maar toch twijfel twijfel
En met name gaat dit over film vs gaming.
Oorspronkelijk was film mijn belangrijkste reden om mij home cinema te bouwen, maar ja, speel nu ook super graag PS4 pro met die kleine van me.
Beetje Fifa, beetje Batman Arkham, beetje shooten. Van alles wat.
Ben al een ouwe zak, maar baal nog wel als ik in een potje Battlefront in de laagste helft van de score terecht kom :)

Okay, nu het technische.
Reden waarom ik hem toch wat minder ben gaan gebruiken is ook de vertical banding. Werd er helemaal gek van.
Toen heb ik voor LCD gekozen want ik was bang voor het rainbow effect van DLP. Echter, vertical banding (pas na een jaartje of zo) is ook een ramp.
Het was ook geen 1080p, net de generatie eronder. Toch veel plezier van gehad!

Ben dus nu aan het twijfelen tussen wat modellen van rond de 1500 Euro. Toch maar eens die bitcoins verkopen, hier heb ik meer plezier van ;)
Na heel wat zoeken op het htforum (en ook natuurlijk ook avsforum) kwam ik uit bij de Benq w2700.
De Benq Tk810 lijkt mij ook wel wat, maar volgens mij een budget versie en nog te kort beschikbaar voor wat goede reviews.
Maar nondeju, ik zag dat de lag rond de 80ms is. Is dit nog te doen of valt dat wel mee? (Das mijn eerste vraag)
Mijn zoontje gaat denk ik wat meer first person shooters spelen, dus toch interessant om te vragen.
Speel nu op mijn Philips 803 OLED, volgens mij ligt daar de lag rond de 40ms.

Toen kwam ik ineens de Optoma UHD42 tegen. Ook recent model (paar weken), dus ook geen reviews.
Her en der wat gelezen in de specs, en wordt verkocht als een gaming beamer.
Maar hij ziet er ook interessant uit om lekker films in 4K mee te kijken.
Ik ben geen purist maar het moet wel gewoon goed zijn, als je begrijpt wat ik bedoel.
Geen artefacten, moet gewoon lekker zuiver, scherp, een goede kleuren hebben.
Ik heb ook niet zo'n groot scherm. rond de 75 inch. TV is geen optie, dit doet helemaal af aan de ervaring.

Heb wat huiswerk gedaan, en denk dat de Epson 7400 te groot voor mijn kamertje is (en ook wat duurder).
Wil echt voor 1500 Euro gaan. 2e hands JVC of Sony is dus ook niet echt een optie. Wil ik denk ik ook niet, nieuw uit de doos vind ik toch wat leuker.

Nu mijn vraag voor advies. Wat denken jullie. Is die UHD42 wat? Of toch voor de w2700 gaan ondanks de lag (denk ook ff aan Ties mijn zoontje de komende jaren).
Of misschien toch wat anders. Wil wel voor 4K gaan, maar kan voor die prijs natuurlijk niet native zijn. Dus pixel shift is prima.
Alleen 1080p vind ik echt niet voldoende, ook al weet ik dat die ook goed kunnen zijn.

Nu snappen jullie mijn luxe probleem. Sorry voor mijn lange proza. Tijd dus voor een plaatje.
Thanks allemaal! Wel weer super leuk om weer eens hier te komen.




MLCinema

#1
Omdat ik ga upgraden komt mijn huidige projector, de TW7300 te koop. Deze is vrijwel gelijk aan de TW7400. Ik heb hierover PM verzonden, mocht tweedehands toch interessant blijken.

De reden dat er nog geen verkoop topic is, is omdat Vik hem te koop gaat zetten.

Overigens, sfeervolle ruimte en leuk dat je kinderen het ook ontdekt hebben.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

darkrunner

#2
De UHD42 ziet er me toch een goed toestel uit, men eerste gedacht was ga voor de TW7400 maar je kan er toch niet omheen dat die dlp toch een zeer goed plaatje neerzetten voor een goedkopere prijs, daartegenover staat wel dat je een auto hortz-vert lens shift en auto lens zoom opgeeft.


rcuppen

Inderdaad, alleen blind kopen zonder de gerenomeerde reviews vind ik toch wat moeilijk. Er is trouwens een kandidaat bijgekomen. De Epson TW7100, deze heeft 4k/HDR/60 Hz ondersteuning in tegenstelling tot de 7300/7400. Ziet er ook interessant uit. Iets minder beeldkwaliteit dan W2700 (zeggen ze), maar wel input lag van 25ms. Kijk meeste video content trouwens via Apple TV 4K (Infuse, en de streaming diensten).

Maak het er niet makkelijker op. Heerlijk weer dat vergelijken  ;D

darkrunner

#4
TW7000 nagenoeg gelijk aan de TW7100, je gaat amper verschil merken tussen die 2  maar dit is wel een stapje terug qua beeldkwaliteit tov de genoemde dlp, nu tov je huidige ga je wel een aantal stappen erop vooruit, Prijs van de TW7000 koop je via forum sponsor voor net geen ‎€1000 dit is incl 4 Isf kalibraties (eigenlijk een €no-brainer onder de 1500) wil je de beste beeldkwaliteit onder de €1500 dan de dlp al zal een TW7000 ook bevallen, maar 1 op 1 ga je wel verschil merken in je donkere ruimte, voordeel wat de TW7000 nog heeft is installatiegemak.

https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=173543.0
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=173960.0

scoc

2de hands JVC X5000 of X5500 lijkt me toch een betere keuze.
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

rcuppen

#6
Ja, zag dat de JVC X5000 voor cinema een perfecte beamer is.
Ook zijn 2e hands prijs van rond de 1200 is perfect zie ik.
Maar alleen heeft hij een input lag van 120ms, en dat vind ik echt teveel.
Maar zie dat de X5500 dat verbeterd heeft en dat maakt hem super interessant.
Ik ga hier eens induiken. Zie hier alleen nog geen 2e hands aanbod van.

Ik zie na uren spitten toch wat problemen met die Optoma, vooral met betrekking tot het geluid wat hij genereert. Hoe is Optoma qua merk? Hebben andere modellen ook van dat soort problemen? Of geldt dit ook voor Epson?

Ten slote nog een vraagje. Dat vertical banding verhaal. Is dat inmiddels verleden tijd met die 3LCD of toch nog een issue af en toe?



reza

In de JVC zit dat indd.
Ik zou persoonlijk gaan voor de Epson die je te koop werd aangeboden ( ik weet niet voor welke prijs )
Maar dat is gewoon een mooi ding waar je alle kanten mee op kan.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

MLCinema

Quote from: reza on May 10, 2020, 19:13:07
In de JVC zit dat indd.
Ik zou persoonlijk gaan voor de Epson die je te koop werd aangeboden ( ik weet niet voor welke prijs )
Maar dat is gewoon een mooi ding waar je alle kanten mee op kan.
En nog beschikbaar.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

SuperDre

Bij 75" moet ik eerlijk zeggen dat TV toch echt wel een optie is, zeker in een verduisterde omgeving, en dan zeker met de lage prijzen die een beetje fatsoenlijke 4K 75" tv tegenwoordig kost. Het doet mijn inziens niets af aan het gevoel en heeft misschien zelfs meer voordelen dan nadelen. Maargoed, ik projecteer zelf nog steeds op zo'n 118" scherm, dus een vergelijkbare tv is geen optie wat betreft prijs. Naast dat ik 3D nog steeds belangrijk vindt, dus de 4K projector die ik koop zal ook 3D (FullHD) moeten kunnen tonen..

darkrunner

Gisteren nog een film op onze 75'" tv gekeken, je kijkt naar beeld maar wow  is het toch niet qua beleving, zitten er 2m80 vanaf.

85/90"  lijkt me toch een min voor een wow effect.

SuperDre

Quote from: darkrunner on October 12, 2020, 09:55:16
Gisteren nog een film op onze 75'" tv gekeken, je kijkt naar beeld maar wow  is het toch niet qua beleving, zitten er 2m80 vanaf.

85/90"  lijkt me toch een min voor een wow effect.

Ik ben het met je eens, maar @rcuppen geeft aan "Ik heb ook niet zo'n groot scherm. rond de 75 inch. TV is geen optie, dit doet helemaal af aan de ervaring.", en als je toch niet groter dan 75" gaat projecteren dan zie ik niet in waarom je niet gewoon voor een TV gaat, want het enige voordeel van een projector is dat je groot kunt gaan voor 'weinig' geld, maar ga je rond 75" projecteren dan is het nut ervan helemaal weg en ben je beter af met bv een 4K 75" samsung qled tv oid.

Heb zelf de Optoma HD131x en speel er regelmatig Playstation 3 games op, wat betreft merk is Optoma relatief een goed merk, zo kun je met elk merk, elk type projector wel wat problemen hebben. De HD131x volgde mijn HD79 op. Zelf hou ik het toch op DLP (beetje jammer dat ze nog steeds geen 3DLP chip projectors hebben, zeker als je weet dat een beetje degelijke 1chipper (FHD) nog geen 600-700 euro kost (dat was wat ik betaalde voor mijn HD131x, en kwalitatief wat betreft beeld was het een enorme vooruitgang op mijn HD79 waar ik in 2006 nog bijna 3400 euro voor betaalde, dat doe ik never de nooit niet meer (was dat het toen nog via het werk van mn jaarbonus kon, maar anders....))

Idske

Als ik van die foto uit ga moet dat scherm toch zeker breder kunnen. Een cm of 15 naar beneden geeft je denk ik toch al gauw 10 tot 15 inch groter scherm op. Ik heb recentelijk mijn scherm ook laten zakken en het kijkt een stuk fijner.

Dan heb je het voordeel van een beamer tov TV zoals hier boven aangegeven ook meteen terug.
HT: 7.1.4 | Denon X4300H + Denon PMA 1510 ae | 2 x Dali Zensor 7 | 8 x Dali Zensor 1 | Dali Zensor Vokal | XTZ 12.17 Edge | JVC X7900 | Synology NAS | Zidoo Z9X | Apple TV 4K

Huiskamer: 5.0.0 | Denon 2113 | 2 x Dali Zensor 5 | 2 x Dali Zensor 1 | Dali Zensor Vokal | Panasonic 65ST50 | xbox one s | Dune hd solo lite