Center speaker gedeeltelijk achter TV?

Started by Lambie, May 7, 2020, 15:54:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Lambie

Hallo,

Onlangs heb ik een nieuwe 5.1 surround-set gekocht met een centerspeaker die 17cm hoog is. Door de vaste pootjes van de TV is er echter maar 7cm ruimte vrij onder de TV. Hoe erg is het wanneer ik de centerspeaker toch op de kast achter de TV leg (en de bovenste 10cm van de speaker dus door de TV worden 'geblokkeerd'), en wat kan ik het beste doen om in dat geval de minste hinder te ondervinden (TV meer naar voren of juist naar achteren plaatsen, center kantelen in de richting van de opening onder de TV, plankje van bovenzijde speaker naar onderzijde TV om het geluid onder de TV door te 'leiden', center helemaal uitschakelen)?

MvG Lambie

Mokumer45

#1
Ik vrees, dat de enige goede oplossing is om de TV 10 cm hoger neer te zetten dmv het een of ander onder de pootjes. Of eventueel (als het mogelijk is) hem 10 cm hoger tegen de uur te bevestigen. Achter de TV plaatsen lijkt mij, mild omschreven, niet zo'n goede optie. 
Huiskamer: AVR: Denon AVC-X4700H, Speakers: Teufel T400 Mk2, Teufel Cubycon 5.1 met bijbehorende Subw , Teufel Reflekt, 2e Subw: Sony SA-WMS535, Audio Streamer: Teufel Raumfeld Connector 2, 4K Speler: Sony UBP-X800, DAT Rec: Sony DTC-55ES, Cassette Rec: Sony TC-K630ES, DVD/Video Rec: Sony RDR-VX450, Pick-up: Dual CS-429 met Shure M97XE of Ortofon 2M Red of Audio Technica AT-VM95EN element, Phono Amp: Teufel PhonoStation 1, Media Box: UPC Pace DRC7111, div. Headphones, o.a. Sony MDR-DS6500, TV: Sony 49X8305C.
 Extra: Micro System: Sony CMT-CPX1. Slaapkamer: nog div. apparaten.

Lucky.L

Als de enige mogelijkheid is om de center achter de tv te plaatsen,zou ik de center wegdoen.
Kef R7,Lyngdorf TDAI 3400,Canare 4S11,  Samsung 65QN85A.,Mede8er med600x3d,Panasonic DMP-UB 700 ,  Samsung HW-Q900A

Tabcam

Je zegt het zelf al, de center uitschakelen. Heb ik ook gedaan nu de center en de fronts niet goed overeenkomen.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

frits marantz


Jack_D

Mischien een boordje boven de tv........


Lambie

Quote from: frits marantz on May  7, 2020, 19:50:15
Foto? Zou veel verduidelijken.

Dank voor jullie reacties. De TV ophangen of de center boven de TV plaatsen zijn helaas geen opties, dus het zal toch een onder/deels achter oplossing moeten worden. Ter verduidelijking van de situatie zet ik er wat foto's bij.

Tabcam

Gewoon luisteren of het resultaat beter vind dan met twee fronts. Ik erger me als er een te groot klankverschil tussen center en fronts zit. Luister wel van meerdere posities, als je alleen de middenluisterplek pakt heb je eigenlijk geen center nodig.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

edgnoj

Misschien de standaard poot vervangen voor een in hoogte verstelbare tv-tafelstandaard?Amazon.de heeft ze onder andere wel.
Woonkamer: JVC DLA X5000; Sony KD-65XE9005; Denon AVR-4311; Dune HD Solo 4k; Ken Kreisel DXD-12012 subwoofer; Cabasse Bora luidsprekers.

Slaapkamer: Philips 55PFS8109; Dune HD-Max; Ken Kreisel DXD-808 subwoofer; Avi ADM 9.1T actieve luidsprekers.

r_flagg

is er ruimte onder het tv meubel om de centre te plaatsen ?
Als die dan niet teveel gedempt wordt ?
Movie: JVC X500; Onkyo TX-NR5008; Sony UBP-X800; Synology DS1812+ DX512 (13x3TB); Surround-11.2: sony SS-T70es (11x) sub:2x 18" DIY
Stereo-1: NAD M12;  2x Mola Mola Kaluga; Jamo R907
Stereo-2: SONY TA-E80es; 2x TA-N80es;Sony CDP-X777es; ST-S770es; TC-K950es; Sony SS-R70es speakers ( Esprit no3)

Mokumer45

#10
Ik heb mijn center speaker(tje) (19x9,5x9,5 cm) ook op de grond voor mijn audio meubel geplaatst op een kleine standaard (ooit na lang zoeken gevonden op het internet), waarbij hij onder een wat schuine hoek omhoog afstraalt. Hij is zo'n 55 cm (hart speaker tot onderkant TV) onder de TV en het bevalt mij prima. Ik merk niets van een eventueel rare mismatch bij het afspelen van dialoog in een film vanaf welk medium dan ook in multi-channel weergave (heb 7.2 opstelling). Maar misschien ligt dat wel aan mij en ben ik gewend aan de opstelling. Mijn voordeel is wel, dat ik geen klein grut of huisdieren heb, die de speaker om kunnen stoten oid.
Huiskamer: AVR: Denon AVC-X4700H, Speakers: Teufel T400 Mk2, Teufel Cubycon 5.1 met bijbehorende Subw , Teufel Reflekt, 2e Subw: Sony SA-WMS535, Audio Streamer: Teufel Raumfeld Connector 2, 4K Speler: Sony UBP-X800, DAT Rec: Sony DTC-55ES, Cassette Rec: Sony TC-K630ES, DVD/Video Rec: Sony RDR-VX450, Pick-up: Dual CS-429 met Shure M97XE of Ortofon 2M Red of Audio Technica AT-VM95EN element, Phono Amp: Teufel PhonoStation 1, Media Box: UPC Pace DRC7111, div. Headphones, o.a. Sony MDR-DS6500, TV: Sony 49X8305C.
 Extra: Micro System: Sony CMT-CPX1. Slaapkamer: nog div. apparaten.

Lambie

Onder het TV-meubel is ook niet mogelijk, dus als ik het goed lees blijven er dan drie opties over:

1) TV 10cm hoger zetten door iets onder de poten te plaatsen of de poten te vervangen.
2) De center-speaker (op een statief) boven de TV plaatsen.
3) De center-speaker uitschakelen en het front-geluid enkel via de front-zuilen laten spelen.

Optie 2 is echter niet ideaal omdat de center-speaker dan niet meer op één lijn met de zuilen ligt, en optie 3 is mijns inziens zonde van de speaker. Ik zal dus eerst eens kijken of ik iets heb om onder de TV-poten te zetten, en luisteren of het geluid zonder obstructie dan ook daadwerkelijk veel beter wordt.   

r_flagg

optie 4: ander tv-meubel met ruimte onder de tv voor de centre ?

Movie: JVC X500; Onkyo TX-NR5008; Sony UBP-X800; Synology DS1812+ DX512 (13x3TB); Surround-11.2: sony SS-T70es (11x) sub:2x 18" DIY
Stereo-1: NAD M12;  2x Mola Mola Kaluga; Jamo R907
Stereo-2: SONY TA-E80es; 2x TA-N80es;Sony CDP-X777es; ST-S770es; TC-K950es; Sony SS-R70es speakers ( Esprit no3)

mikekiwi

Ik zou optie 1 kiezen, kan prima.

Ik heb het zelf ook op die manier gedaan om een soundbar onder mijn tv te plaatsen (zie ook dit topic )

Lambie

De TV hoger 10cm zetten of de speaker boven de TV uit laten komen bleek geen gezicht, dus heb ik naar aanleiding van het bericht van r_flagg toch voor optie 4 gekozen en ben ik op zoek naar een geschikt nieuw TV meubel. En om de tussentijdse periode te overbruggen, heb ik een deurtje uit het huidige meubel gehaald en de center voorlopig daar geplaatst. Weliswaar niet perfect onder de TV, maar nog altijd beter dan erachter! En de les die ik hieruit geleerd heb luidt: denk bij aanschaf van nieuwe speakers VOORAF na over de plaatsing ervan!

r_flagg

Movie: JVC X500; Onkyo TX-NR5008; Sony UBP-X800; Synology DS1812+ DX512 (13x3TB); Surround-11.2: sony SS-T70es (11x) sub:2x 18" DIY
Stereo-1: NAD M12;  2x Mola Mola Kaluga; Jamo R907
Stereo-2: SONY TA-E80es; 2x TA-N80es;Sony CDP-X777es; ST-S770es; TC-K950es; Sony SS-R70es speakers ( Esprit no3)