Sony STOPT met de productie van Cinema/Bioscoop projectoren!

Started by papaleo, May 6, 2020, 17:59:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kjelt


reza

#26
 :D :D

gelukkig is die maar twee pagina,s  :tounge2:
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Tabcam

Quote from: Kjelt on May  7, 2020, 22:48:03
Ben ik aan het goohlen krijg ik jvc panel degradstion terug  :D

https://www.avsforum.com/forum/24-digital-hi-end-projectors-3-000-usd-msrp/3124784-degradation-jvc-s-d-ila-panels.html
Daar lijkt men minder eensgezind dat het een echt probleem is. Meer dat je dat met elk paneel hebt en daarna niet echt een probleem is.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Kjelt

Ach ik denk dat het wel meevalt.
Mijn oude HW50 heeft 2500 uur gedraaid en had 0 problemen qua degradatie.
Na 5 jaar nagemeten.
Mijn nieuwe 760 is nog te jong maar mocht er iets gebeuren zal ik het wel melden  :tounge2:

Wat je inderdaad zou kunnen doen is je projector niet meer dan een paar uur achter elkaar laten aanstaan.
Ik kijk meestal een film of een paar series en dan gaat ie weer uit.
Dat scheelt in de warmte wat een factor zou spelen.

Bioscoop projectoren is een totaal ander verhaal, een factor tiwintig keer meer licht, de hele dag door aanstaan van 10 uur smorgens tot 1 uur snachts en dat dag in dag uit dat is 5000 uur per jaar. Als ze dan jaarlijks preventief een paneel moeten vervangen komt dat overeen met misschien wel 30000 uur consumenten gebruik. Maar ik zal het stuk wel eens doorlezen. Van de oudere projectoren is het inderdaad wel gemeld hier en daar maar ook niet overal dus zal het ook wel met kijkgedrag en wellicht luchtverontreiniging te maken hebben.

reza

Het heeft indd met warmte te maken en met de hoeveelheid "ruimte om te ademen" voor de projector. Lasers hebben er waarschijnlijk minder last van aangezien die minder warm worden.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Kjelt

Quote from: reza on May  7, 2020, 22:43:13
Er is een heel groot topic over op AVS daar wordt nog dagelijks in gepost.
Enkele weken geleden heeft een monteur van Sony als ''klokkenluider'' gediend.
Alleen hij al heeft duizende exemplaren gezien die last hebben van het degenereren van de panelen.
Nu drie weken later komt dit bericht van Sony naar buiten.
Ik vind je een toffe gast maar als je onderstaande quote bedoeld lees dan nog een keer goed. Die uitspraak is gedaan in 2016 dat was voor de nieuwe panelen zijn uitgekomen.
Ik weet dat je een JVC fanboy bent en dat is prima maar zaken dienen wel in het juiste perspectief gezet te worden.


Quote from: AVSforum
Look, one of the highest regarded professional projector calibrators in Norway Gorm Sørensen(responsible for a huge amount of pro calibrated Sony`s JVC`s and Epson`s in Norway) which is also Admin in Avforum.no (a bit like Avsforum but in Norwegian language) and works for one of the highest regarded projector shops AVshop.no that specializes in sound and picture for hi end consumers

Gorm are saying that all Sony projectors is affected by panel degradation(especially degradation of blacks), its just a matter of time, it varies between models and it varies within the same models how long it will take
You can get lucky and get a golden sample but that's a lottery

Some can be affected badly after only 1300 hours which my last HW55 indeed was
Sony`s are more affected than any other brands

Gorm wont say that when speaking as a salesman on behalf of the shop, that is understandable as its a business, but in the forum its a different story

Note these statements was done back in 2016 to 2017 but that still applies to a whole a lot of Sony projector models including the HW65es


Kjelt

Quote from: reza on May  7, 2020, 23:08:53
Het heeft indd met warmte te maken en met de hoeveelheid "ruimte om te ademen" voor de projector. Lasers hebben er waarschijnlijk minder last van aangezien die minder warm worden.
Alle lcos panelen zullen over tijd onder invloed van uv licht, warmte en luchtvochtigheid iets degraderen, het zijn tenslotte organische materialen.
Dan zul je naar dmd / dlp willen overstappen en dan heb je tzt stuck pixels.

Ook je elcos gaan iedere 10oC temperatuurstijging de helft mee, sommige zijn gespecced op 2000 uur bij 85oC dus als je projector 65 oC wordt gaan ze 8000 uur mee.

Misschien dat JVC er minder last van heeft omdat ze hun fans zo teringhard laten draaien dat je het geluid van je film niet meer hoort  :D  :tounge2:

reza

#32
Quote from: Kjelt on May  7, 2020, 23:12:34
Ik vind je een toffe gast maar als je onderstaande quote bedoeld lees dan nog een keer goed. Die uitspraak is gedaan in 2016 dat was voor de nieuwe panelen zijn uitgekomen.
Ik weet dat je een JVC fanboy bent en dat is prima maar zaken dienen wel in het juiste perspectief gezet te worden.



Ik vind je ook een toffe gast en ik ben indd een JVC fanboy maar deze quote heb ik nog nooit gezien :D

En bedoel ik dus ook niet. :tounge2:
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

J.A.F._Doorhof

@papaleo
Ik denk dat je mijn post verkeerd begrijpt.

Ik bedoel dat er geen paniek gezaaid moet worden aangezien mensen dan gaan twijfelen terwijl daar geen reden voor is. En daar haalde ik even je post aan.

Qua camera's probeerde ik uit te leggen dat het bij Sony verschillende bedrijven zijn. Dus cinema is niet HT net als imaging niet HT of cinema is.

Dat was de strekking
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kjelt

Quote from: reza on May  7, 2020, 23:21:09
Ik vind je ook een toffe gast en ik ben indd en JVC fanboy maar deze qoute heb ik nog nooit gezien :D

En bedoel ik dus ook niet. :tounge2:
Komt uit het door jou zelf gequote avs topic post pagina 75 #2223  :dry:



reza

#35


SXRD can fail in several ways, but the most common is for the blue panel to shutter the light less than the green and the red. This happens gradually over time. The hotter your machine runs and the longer the worse it is. Enclosing the projector in a hush box and running it on high light output is where the problem occurs the quickest.

I talked to a repair tech for SXRD once. He relayed to me that when he pulls the light engine for these color problems all he does is replace the blue panel.

Think of SXRD like a shutter mechanism that as it fails over time it leaves a larger and larger gap at closure leaking more and more light.

When you look at the data or image the gamma weakens, on/off contrast falls and the white balance shifts to blue. The white balance will be bluest in the darker regions because this is where the leakage is strongest.

The image will look bluish and the color will be washed out from the low gamma. Near black color will not be as saturated as it should be.

The gamma and blue shift can be abated to some degree with white balance and gamma calibration using Image Director or their latest calibration software. This is much easier with SDR than HDR in these products because of the shallowness of the gamma curve. The limitations with fixing HDR and warranty claims are why I finally stopped working on them. The white balance and gamma controls in the projector itself are pretty useless for this after about 1000 hours of operation.

The loss of contrast cannot be recovered. I measured a VPL-VW5000ES for a client over time. I believe the contrast ratio was down to about 2000:1 after a little over 1000 hours. He had a huge screen and limited airflow so his was one of the worst 5000ES’s I have seen, but they have all shown the same pattern over time. I have seen many SXRD units with over 2000 hours with less than 1000:1 on/off contrast.

Most people are in denial when it comes to these machines. They get acclimated to the picture over time. Once they put a new product in to replace their aging Sony many are surprised at what they were living with.

Unfortunately, people with very large screens have few alternatives once they design a room for the light output of the 5000ES.

DLP is clearly the most durable technology and SXRD is the least of what I have seen in over 1000 applications. The rest are in between. Actual implementations will vary in their rate of decline based on lamp/laser power used, dust control, air flow and inlet air temperature.

Van een monteur bij Sony. Gepost afgelopen januari
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Kjelt

Ja in een hushbox inbouwen is dan ook wel het domste wat je kunt doen tenzij je de airflow door de hushbox heen monitored en regelt.
Zoals gezegd mijn 5 jaar oude HW50 geen enkel probleem zoals hierboven genoemd.
Mijn nieuwe Sony heb ik niet meer aan het plafond hangen maar op 1m50 vd grond ongeveer.
Als ik hoor dat er hts zijn waar het over de 35 graden is en de hele dag wordt gegamed tja.....

reza

#37
I have worked on 1000 s of SXRD projectors over the years. In that time frame I have seen zero units overtime that do not have serious signs of blue panel light leakage after 1000 hours of use. This includes the VPL- VW5000ES.

I also can see the issue with commercial SXRD products. I was on Sony’s Culver City lot a few years ago. They had all of their SXRD projectors out of service and were using Christie in every projection room because they were so poor. I saw these issues any time I used to go to an AMC or Regal theater that uses SXRD.

I have helped many people with warranty claims only to replace their products a few years later because of severe degradation.

I currently refuse to work on SXRD because I am sick of dealing with their problems.

Sony makes some great products, but SXRD is not one of them.


Van een monteur van Sony afgelopen januari.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Kjelt

#38
Dat zijn de bioscoop projectoren. Ik neem aan dat je geen Christie thuis neerzet met 80dB geluidproductie.
Daarnaast als je bij de reparatie afdeling van een bedrijf werkt krijg je natuurlijk alleen de probleemgevallen te zien.
Ik heb in een ver verleden ook een tijdje op een technische dienst gewerkt en dan ga he soms aan de producten twijfelen tot je je realiseert wat het percentage tov verkochte producten het eigenlijk gaat.
Probleem hier is dat er geen onafhankelijke harde cijfers zijn. Ik hoor hier ook niemand over blauw lichtlekkage bij hun Sony projectoren. Misschien kijken we te weinig of is het in Nederland relatief koud tov Texas en California ik weet het niet.


In hetzelfde topic een professionele calibrateur aan het woord Kris Deering, ziet ook geen problemen.
Quote
Haven't been paying attention to this thread (or most lately really), but I have A LOT of experience calibrating Sony projectors (and just about any other brand). I can't say that I've seen any signs or symptoms of the degradation with the newest Sony projectors (695/885/995).


reza

#39
Meten=weten Wicher. Ik denk dat het merendeel hier in Nederland en zelfs hier op het forum zijn projectort niet meet of na loopt. Amerikanen doen dat schijnbaar veel meer. Zoals je weet hoor ik wel bij zo een clubje :tounge2:
Hierdoor weet je gewoon hoe het zit. Meestal gaat het zeer geleidelijk aan waardoor je het zelf niet echt meer ziet. Je denkt dan misschien : "de lamp wordt wat minder". Maar eigenlijk zijn het gewoon de panelen..
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

J.A.F._Doorhof

Ik meet ze wel .

Degradatie was met een klein deel een feit.
Ondertussen is dit al lang niet meer zo erg.

Elk paneel degradeert
Dit is ook de fout die mensen maken die een laser kopen en denken dat er geen hercalibraties nodig is.

Contrast ratio loopt op ALLE panelen terug.
De vraag is hoeveel.
En dat loopt op bijna alle moderne projectoren wel netjes binnen marges. Hoewel er altijd wel een probleem geval kan zijn.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

reza

Bij Sony is de marge veels te hoog..
Vandaar ook al deze klachten ( nog steeds ).
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Kjelt

Quote from: reza on May  8, 2020, 03:26:22
Meten=weten  Ik denk dat het merendeel hier in Nederland en zelfs hier op het forum zijn projector niet meet of na loopt. Amerikanen doen dat schijnbaar veel meer. Zoals je weet hoor ik wel bij zo een clubje :tounge2:
Hierdoor weet je gewoon hoe het zit.
Dat clubje van jou bezit geen enkele Sony projector , al een flink aantal jaren niet.
Dus weet je niet hoe het zit.  :tounge2:

reza

Quote from: Kjelt on May  8, 2020, 09:54:36
Dat clubje van jou bezit geen enkele Sony projector , al een flink aantal jaren niet.
Dus weet je niet hoe het zit.  :tounge2:


Je kan ook JVC projectoren meten ;)
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Kjelt

Quote from: reza on May  8, 2020, 10:06:00
Je kan ook JVC projectoren meten ;)
Ja en dan weet je hoe het met de Sony projectoren en paneel degradatie zit  :nowink:

sion

Het lijkt wel alsof Reza iedere mogelijkheid aangrijpt om Sony de grond in te stampen ... we weten het nu onderhand wel.

Toch vreemd dat er hier in Nederland geen Sony eigenaren te vinden zijn die het probleem (h)erkennen of als bijzonder vervelend ervaren en al helemaal geen die onderbouwd met metingen (rapporten) of met feiten komen?
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

reza

#46
Quote from: Kjelt on May  8, 2020, 10:07:33
Ja en dan weet je hoe het met de Sony projectoren en paneel degradatie zit  :nowink:

Dan weet je dat je goed zit met je JVC
:D :tounge: :thumbs-up:
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Kjelt

Ja en ook met de nieuwe Sony projectoren  :tounge2:
Op sommige vlakken beter zelfs, want je hebt binnen drie seconde beeld itt soms acht seconde bij de JVC, de motion interpolation is nog steeds beter, je kunt het geluid van je film goed horen zelfs bij hdr omdat ze stiller zijn en de pro support is top (internationaal ophalen en bezorgen binnen drie weken gedurende de corona crisis).  :tounge2:

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Kjelt

#49
Als laatste en dan houd ik er mee op, Sony heeft al zes generaties native 4k machines en tweede generatie 4k paneel.
Dit is JVCs eerste native 4k paneel en deze is net een anderhalf jaar op de markt.
Dat is tekort om over een grote groep eventuele degradatie die na duizenden uren begint op te treden vast te stellen. Dus weten we niet hoe het met deze panelen zit. Jouw club heeft voor get grootste deel nog de vorige generatie 1080-nep4k panelen. Die waren erg goed inderdaad.

Ik weet nog goed dat de JVC fanboys moesten lachen dat de 4k native projectoren van Sony minder lumens hadden dan hun 1080p projectoren. Nu kwam JVC eindelijk ook met native 4k projectoren uit en wat blijkt ook deze hadden minder lumens dan hun 1080p projectoren, joh?

Oftewel het is jammer dat de projectoren fabrikanten geen transparantie geven over het % defecte apparaten en de onderliggende oorzaak zodat je goed kunt vergelijken.
Dat ik hier op het forum of van de leveranciers die beide merken verkopen geen opmerkingen hoor dat dit feitelijk waar is , vind ik niet dat je het als een feit mag benoemen, zeker niet als het over bioscoop projectoren gaat waarbij het aantal lumens en bedrijfsuren niet in verhouding met consumenten apparatuur staat en de concurentie dlp is.