Sony versus L.G.: 77” oled dilemma

Started by p.willemse, May 3, 2020, 21:49:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

p.willemse

Over een week of 4 komt onze verhuizing in zicht naar ons droomhuis in t zuiden.  Initieel hadden we in gedachten om de kelder tot thuis bioscoop om te bouwen en alles top te maken.  O.a. Met: Sony VPO-vw550ES, trinnov altitude pre amp, 2 x  linn akurate, linn Majik en b&w 11.4 systeem op basis van de cwm 8.3 en 8.5 speakers en 7.5s2 en tot slot de db1D woofer.
Echter, om een ingrijpende verbouwing van een ander deel van t huis voorrang te geven wordt dat project uitgesteld. Als tijdelijk alternatief wordt nu de tuin kamer omgebouwd tot tv kamer (op de plattegrond links boven in). De kamer is 4.2 diep en 5.5 breed. Aan de rechterkant is aan de "achterkant" de ingang, en rechts vooraan een raam partij van een meter of 1.2. Een meter of 4 aan muur beschikbaar, we hebben onder voorbehoud op basis de kijk afstand een 77" scherm geselecteerd. Vandaag eens op het gemakje de L.G. en Sony goed bekeken. Daarbij zijn er diver alternatieven:
sony-kd-77ag9. Fantastisch beeld, en volgens de verkopers het beste scherm van de "2". Beste Os, doordat er twee processoren in zitten met verwerking sneller. Wel ff wat duurder: 7400 in de winkel, op het web te vinden voor 6172.
Dan de L.G.  meerdere opties.
De serie van vorig jaar: lg-oled77c9pla: hangt voor 3999 aan de muur.
Dit jaar: lg-oled77cx6la: 4999, en de GX voor 5999.

Voor zover ik kan ontdekken hebben ze allemaal hdmi 2.1 ondersteuning en een fantastisch beeld. De nieuwe modellen hebben de gen 3 processor, maar graag is of die nodig is? Kan me niet indenken dat de C9 een drama was.  Ook gigabit WiFi ipv 100megabit, vraag is of dat nodig is, tv zit aan de kabel. En dan tussen de CX en de GX zie ik verschil in dikte (5 versus 2 centimeter) en de audio (wordt apart opgelost). En dan nog dolby vision iq, filmmaker mode. Apple HomeKit zou op de c9 ook met een software update zijn toegevoegd?

Advies benodigd! Verstand zegt de LG C9Pla. Gadget freak inside zegt de GX gewoon omdat t kan...  wie helpt?
Moet daarnaast nog eitje gaan leggen over audio. Omdat we met de bank vrijwel tegen de muur zitten is er niet veel ruimte voor surround achter, zal toch deels van de zijkant komen. Omdat we op termijn toch een bios in de kelder gaan bouwen wil ik goede prijs-kwaliteit aanhouden. Mag er ook wel een beetje uitzien. Budget max 10k. Ideeen? Heeft iemand wel eens naar de Harmon kardon citation tower en andere speakers gespeeld? Ziet er qua stijl best aardig uit in lijn met de rest van de kamer... of toch meer klassiek gaan met een set b&w speakers?

Thx

Peter
Pioneer PDP LX-5090 - Denon AVR 2309 - Denon DVD-1800BD - Denon ASD-11R - B&W 684/686/HTM62 - Rel Strata 5 - Linksys DMA 2100 - Sagem ICAD-81 HD - Nintendo WII- Logitech 895

skyfox

Mooie plannen! Qua spulletjes voelt het in die kelderplannen heel Mutroxig aan. Ga je met hun in zee?

Met je tv is de vraag een beetje hoeveel je nog verwacht te kijken qua premium content zodra je kelder gedaan is. En hoe lang het gaat duren voordat het zover is. Althans, dat zou mijn overweging zijn. Is die periode relatief kort, en kan je het resterende budget alvast bij je kelder leggen waardoor deze eerder gerealiseerd kan worden, dan zou dat mijn keuze zijn. Een oled uit die series is hoe dan ook goed. De laatste paar procent beeldkwaliteit kost het meeste, wat je ook terug ziet bij de Sony.

Voor je surrounds, kijk eens naar een merk/range die bipolen of tripolen in het assortiment hebben. Dit gecombineerd met bijv. een Arcam surround versterker met Dirac Live gaat je heel fijne resultaten geven.

Succes met je zoektocht, ik ben benieuwd welke keuzes je gaat maken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

p.willemse

Thx! Ik schat dat de kelder minimaal twee jaar uitgesteld gaat worden dus ga echt wel even in die tuin kamer vooruit moeten. Ben de oled zeg je dus eigenlijk pak de goedkoopste, die zijn sowieso al top? Audio ga ik vandaag nog verder afstemmen.
Kelder plan was van audio experience in nuenen!
Pioneer PDP LX-5090 - Denon AVR 2309 - Denon DVD-1800BD - Denon ASD-11R - B&W 684/686/HTM62 - Rel Strata 5 - Linksys DMA 2100 - Sagem ICAD-81 HD - Nintendo WII- Logitech 895

pameijer

Voor die TV zit je gevoel goed: inderdaad voor de LG 77C9 gaan en die paar duizend euro verschil de zak steken. Het zijn schitterende moderne schermen. Mss is de Sony ietsjes beter in de beeldverwerking maar dat zal je amper zien, zeker niet als ze niet naast elkaar staan. De GX heeft exact hetzelfde scherm alleen een ander audiosysteem wat in jouw geval overbodig is. Alle TV's hier benoemd gebruiken dezelfde schermen van LG, ook de Sony.

Qua audio, hoe ver wil je gaan? 5.1, 5.1.4? Ik zou iig kiezen voor iets dat weer goed te verkopen is tweedehands als het over 2 jaar weer weg mag. Dus niet te gek doen, gewoon B&W met Marantz/Denon oid. Je zou ook KEFjes LS50 kunnen nemen met alvast de sub die je ook in je HT gaat gebruiken.
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

DustinV

Als je gewend bent om interpolatie te gebruiken dan is de Sony de betere keuze. Motion processing op de LG is toch wel een stuk minder goed.

Zefanja

Ook ik zit met dezelfde vraag welke TV. Alleen Twijfel ik dan tussen de C9 en de CX.
De GX is voor mij afgevallen. De GX is speciaal gemaakt om als "fotolijst" strak tegen de muur te hangen. Daarvoor hebben ze de bulk die bij de C serie aan de onderkant zit uitgesmeerd over de gehele achterkant. Daarnaast heeft de GX een andere tuner (act3 als ik het goed heb) voor 4K tv diensten en heeft het volgens mij voice control.
Wat ik heb gehoord is het vrij lastig om de kabel strak achter de tv te krijgen en dat het lastig is om de tv naar voren te krijgen als deze aan de muur zit. Je moet dan aan het paneel trekken en bij de 77 zeggen ze dat je dat met 2 man moet doen.

De verschillen tussen de C9 en CX zijn zo minimaal. De gadgetfreak in mij zegt de de CX is maar verstand zegt de C9. Helaas is er nog geen review van HDTVTest.
| Marantz SR8012 | Pioneer UDP-LX500 | Monitor Audio RX8/RX1/RX Center | REL HT/1003 MKII | LG OLED77C9 | In-Akustik LS-1108/1002 | Audioquest Carbon/Chocolate/Pearl | PS5 | Xbox One X | Nintendo Switch |

Spollie

Ik heb een LG 55E9, maar dat is ook meteen mijn laatste LG. Plotseling verspringen van helderheid, niet oplosbare lip sync problemen, slechte motion processing.

Als ik opnieuw kon kiezen was ik voor een Panasonic OLED gegaan.

Zefanja

Ik ben zelf gamer en mijn kleine is ook een gamer. Dus game features zijn voor mij een must en dan kom je toch bij LG uit.
Als Panasonic al die features had dan was er geen twijfel dan had ik ook voor een Pana gegaan.
| Marantz SR8012 | Pioneer UDP-LX500 | Monitor Audio RX8/RX1/RX Center | REL HT/1003 MKII | LG OLED77C9 | In-Akustik LS-1108/1002 | Audioquest Carbon/Chocolate/Pearl | PS5 | Xbox One X | Nintendo Switch |

DustinV

Quote from: Spollie on May 12, 2020, 10:14:50
Ik heb een LG 55E9, maar dat is ook meteen mijn laatste LG. Plotseling verspringen van helderheid, niet oplosbare lip sync problemen, slechte motion processing.

Als ik opnieuw kon kiezen was ik voor een Panasonic OLED gegaan.

Verspringen helderheid is een defect of ABL. Als het het laatste is zit je met LG dan nog het beste omdat die de minst agressieve vorm van ABL toepassen. Als dat zo stoort zal je naar LCD moeten kijken.

Spollie

Quote from: DustinV on May 12, 2020, 10:18:36
Verspringen helderheid is een defect of ABL. Als het het laatste is zit je met LG dan nog het beste omdat die de minst agressieve vorm van ABL toepassen. Als dat zo stoort zal je naar LCD moeten kijken.

Het gaat hier om ASBL, die kickt in bij langere statische scenes, maar het algoritme van LG is gewoon brak. Wellicht dat een calibratie hierbij nog wel wat gaat helpen.

Maar goed, volgens mij is geen enkele TV perfect, ook een Sony of Pana zal zijn eigenaardigheden hebben.

DustinV

Quote from: Spollie on May 12, 2020, 10:55:31
Het gaat hier om ASBL, die kickt in bij langere statische scenes, maar het algoritme van LG is gewoon brak. Wellicht dat een calibratie hierbij nog wel wat gaat helpen.

Maar goed, volgens mij is geen enkele TV perfect, ook een Sony of Pana zal zijn eigenaardigheden hebben.

Ja wat ik zeg dus. Ook zijn de ABL algoritmes van Sony en Panasonic agressiever.

El Nino

#11
Heb net m'n nieuwe Sony KD55-AG9 in gebruik genomen en heb een KD77-AG9 in bestelling staan (voor de woonkamer). M'n eerste indruk is erg goed. Prachtig beeld, eenvoudige bediening en mooi afgewerkte afstandbediening.

Heb ook naar LG gekeken en zijn ook hele mooie schermen, alleen heb ik iets meer met Sony. Denk dat ze in de praktijk niet wezenlijk voor elkaar onder doen. Heb wel begrepen dat LG eigen software heeft en dat Sony Android heeft, dus wat betreft doorontwikkeling (denk aan periode > 5 jaar), zit je ben een platform als Android wellicht beter. Zelf heb ik er niks aan want zit op MAC.  :sarcasm:

Edit: overigens prijzen Sony dalen flink momenteel door de aankondiging van een nieuwe serie....
Linn Klimax - Solo | B&W 802 D3 in puur stereo | Crystal Cable Reference Diamond | Devialet Phantom

jef-w

Quote from: Zefanja on May 12, 2020, 10:18:02
Ik ben zelf gamer en mijn kleine is ook een gamer. Dus game features zijn voor mij een must en dan kom je toch bij LG uit.
Als Panasonic al die features had dan was er geen twijfel dan had ik ook voor een Pana gegaan.

Waarom LG dus oled en niet Samsung Qled?
Als gamer lijkt me Samsung wat beter. Ook met het ook op inbranden.


Lexicon MC-10 / A*BNB ncore / Oppo83SE+TUC / Micro Seiki DQX-500/ Apple TV 4K / Zappiti SE 4K HDR / PS5 
Speakers: M&K 950(L/C/R), M&K S150T(Sur), Gallo Acoustics A'diva SE (atmos)/ A*BNB 2x12pp (sub)

DustinV

Quote from: Jef-W on May 13, 2020, 15:32:01
Waarom LG dus oled en niet Samsung Qled?
Als gamer lijkt me Samsung wat beter. Ook met het ook op inbranden.

LG heeft volle hdmi2.1 poorten. Of bijna vol dan 😅
4K120, VRR 4k40-120, ALLM, HGIG zijn een paar redenen voor gamers om voor oled te gaan. Naast het feit dat geen enkel display op kan tegen per pixel dimming/verlichting zoals bij oled en plasma.

Zefanja

#14
Quote from: Jef-W on May 13, 2020, 15:32:01
Waarom LG dus oled en niet Samsung Qled?
Als gamer lijkt me Samsung wat beter. Ook met het ook op inbranden.

Het grootste probleem met Samsung is dat in game mode de beeld kwaliteit dramatisch achteruit gaat omdat ze de local dimming drastisch aanpassen om een lage input lag te halen.
| Marantz SR8012 | Pioneer UDP-LX500 | Monitor Audio RX8/RX1/RX Center | REL HT/1003 MKII | LG OLED77C9 | In-Akustik LS-1108/1002 | Audioquest Carbon/Chocolate/Pearl | PS5 | Xbox One X | Nintendo Switch |

Ian G

M.b.t. ASBL op LG oleds: dit fenomeen is via het service menu uit te zetten. Als je "verstandig" kijkt is dit vervolgens geen enkel probleem voor inbrandrisico.

In het service menu kun je komen met een harmony remote.

Zefanja

Quote from: Ian G on May 13, 2020, 22:55:48
M.b.t. ASBL op LG oleds: dit fenomeen is via het service menu uit te zetten. Als je "verstandig" kijkt is dit vervolgens geen enkel probleem voor inbrandrisico.

In het service menu kun je komen met een harmony remote.

Zeker als je met de meeste nauwkeurige instellingen kijkt moet dit nagenoeg geen issue zijn omdat in die stand de helderheid ook al een stuk lager ligt in SDR in ieder geval.
In HDR ligt dat anders, maar de kans dat je er dan last van hebt is ook klein aangezien je in heel weinig films schermvollende witte of hele heldere vlakken hebt.
| Marantz SR8012 | Pioneer UDP-LX500 | Monitor Audio RX8/RX1/RX Center | REL HT/1003 MKII | LG OLED77C9 | In-Akustik LS-1108/1002 | Audioquest Carbon/Chocolate/Pearl | PS5 | Xbox One X | Nintendo Switch |

jef-w

Quote from: DustinV on May 13, 2020, 15:57:23
LG heeft volle hdmi2.1 poorten. Of bijna vol dan 😅
4K120, VRR 4k40-120, ALLM, HGIG zijn een paar redenen voor gamers om voor oled te gaan. Naast het feit dat geen enkel display op kan tegen per pixel dimming/verlichting zoals bij oled en plasma.

eARC, VRR, ALLM, , 4K 48-120Hz, free sync oa. zitten ook op de nieuwere qleds, enige voordeel van een echte 2.1 is voor de hoge snelheden voor 8K.

Lexicon MC-10 / A*BNB ncore / Oppo83SE+TUC / Micro Seiki DQX-500/ Apple TV 4K / Zappiti SE 4K HDR / PS5 
Speakers: M&K 950(L/C/R), M&K S150T(Sur), Gallo Acoustics A'diva SE (atmos)/ A*BNB 2x12pp (sub)

jef-w

Quote from: Zefanja on May 13, 2020, 21:40:53
Het grootste probleem met Samsung is dat in game mode de beeld kwaliteit dramatisch achteruit gaat omdat ze de local dimming drastisch aanpassen om een lage input lag te halen.

Okay, hopelijk dan uit te schakelen, want heb net gister de Q95T aangeschaft. :blush:
Mss valt het mee bij deze 2020 modellen.
Lexicon MC-10 / A*BNB ncore / Oppo83SE+TUC / Micro Seiki DQX-500/ Apple TV 4K / Zappiti SE 4K HDR / PS5 
Speakers: M&K 950(L/C/R), M&K S150T(Sur), Gallo Acoustics A'diva SE (atmos)/ A*BNB 2x12pp (sub)

Zefanja

Quote from: Jef-W on May 14, 2020, 13:02:09
Okay, hopelijk dan uit te schakelen, want heb net gister de Q95T aangeschaft. :blush:
Mss valt het mee bij deze 2020 modellen.

Volgens mij kun je op de Q95T inderdaade de local dimming uitschakelen. Ik meen zoiets gelezen te hebben in 1 van de reviews.
Maar of local dimming helemaal uitschakelen goed is voor de beeld kwaliteit betwijfel ik.
Maar goed als je niet echt een gamer bent dan boeit het niet.
| Marantz SR8012 | Pioneer UDP-LX500 | Monitor Audio RX8/RX1/RX Center | REL HT/1003 MKII | LG OLED77C9 | In-Akustik LS-1108/1002 | Audioquest Carbon/Chocolate/Pearl | PS5 | Xbox One X | Nintendo Switch |

Ian G

Quote from: Zefanja on May 14, 2020, 10:52:58
Zeker als je met de meeste nauwkeurige instellingen kijkt moet dit nagenoeg geen issue zijn omdat in die stand de helderheid ook al een stuk lager ligt in SDR in ieder geval.
In HDR ligt dat anders, maar de kans dat je er dan last van hebt is ook klein aangezien je in heel weinig films schermvollende witte of hele heldere vlakken hebt.

Ik denk dat je ABL bedoeld. Ik heb het over ASBL, automatic static brightness limiter. Dit betekend dat het hele scherm dimt als de helderheid van een scene 60 seconden redelijk gelijk blijft. Zodra de gemiddelde helderheid omhoog gaat springt de hele beeldhelderheid omhoog.kan zeer irritant zijn, zeker als ondertitels ervoor zorgen dat de helderheid plot omhoog schiet.

Zie https://www.google.com/amp/s/www.avsforum.com/forum/40-oled-technology-flat-panels-general/2440714-how-turn-off-asbl-lg-oled-tv.html%3famp=1

Spollie

Quote from: Ian G on May 14, 2020, 13:45:58
Ik denk dat je ABL bedoeld. Ik heb het over ASBL, automatic static brightness limiter. Dit betekend dat het hele scherm dimt als de helderheid van een scene 60 seconden redelijk gelijk blijft. Zodra de gemiddelde helderheid omhoog gaat springt de hele beeldhelderheid omhoog.kan zeer irritant zijn, zeker als ondertitels ervoor zorgen dat de helderheid plot omhoog schiet.

Zie https://www.google.com/amp/s/www.avsforum.com/forum/40-oled-technology-flat-panels-general/2440714-how-turn-off-asbl-lg-oled-tv.html%3famp=1

Is inderdaad irritant. Ik heb net maar even een service remote besteld op ebay zodat ik deze feature uit kan zetten.

jef-w

Quote from: Zefanja on May 14, 2020, 13:35:26
Volgens mij kun je op de Q95T inderdaade de local dimming uitschakelen. Ik meen zoiets gelezen te hebben in 1 van de reviews.
Maar of local dimming helemaal uitschakelen goed is voor de beeld kwaliteit betwijfel ik.
Maar goed als je niet echt een gamer bent dan boeit het niet.

Zal me er in gaan verdiepen. Tja wat is een echt gamer.
Elke avond wel ff een paar uurtjes COD of OW.
Ik zal het ondervinden.
Lexicon MC-10 / A*BNB ncore / Oppo83SE+TUC / Micro Seiki DQX-500/ Apple TV 4K / Zappiti SE 4K HDR / PS5 
Speakers: M&K 950(L/C/R), M&K S150T(Sur), Gallo Acoustics A'diva SE (atmos)/ A*BNB 2x12pp (sub)

DustinV

#23
Quote from: Jef-W on May 14, 2020, 12:58:08
eARC, VRR, ALLM, , 4K 48-120Hz, free sync oa. zitten ook op de nieuwere qleds, enige voordeel van een echte 2.1 is voor de hoge snelheden voor 8K.

Samsung doet naast vrr ook freesync en de nvidia variant? Is de range ook niet kleiner? Plus voor optimale input lag blijft er van je local dimming niet veel over.

Edit. De Samsung tv's doen vrr 4k met range 48-60. Bij lg oled is dit 40-120.