Vinyl van merken als Mobile Fidelity en Analogue Productions het geld waard?

Started by PatrickP, May 3, 2020, 14:50:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

PatrickP

Bij mijn plaatselijke platenzaak is er een speciaal hoekje ingericht voor speciaal superieur (??) vinyl van bijvoorbeeld de merken uit de onderwerpnaam. Kosten: vanaf ongeveer 3 maal wat de normale versie kost. Heeft iemand ervaring met dat soort vinyl? Wat kan ik ervan verwachten? Ik meen een set te hebben dat een aardig stuk komt met goed vinyl...
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

rdv300b833

Goedemiddag Patrick,

tot mijn spijt kan ik je niet een makkelijk/eenduidig antwoord geven want er zijn nogal wat merken/uitgevers van vinyl die zich graag in dat speciale superieure hoekje zien. Met bijbehorend prijskaartje....

- Er zijn firma's die gebruik maken van de master-opname (dus van de originele opname; vaak nog op 24 sporen tape). Voorbeeld: MFSL.
- Er zijn firma's die gebruik maken van "virgin vinyl". Dus een schoon basisproduct; en da's zeker niet altijd het geval. Je kan er bijna van uitgaan dat als een firma een 180 grams LP aanbiedt dat hier het schone basisproduct voor is gebruikt.
- Er zijn firma's die een zwaardere LP aanbieden (180 gram) waardoor de persing boven/onder minder elkaar beïnvloeden tijdens de productie. Echt veel dikker/zwaarder heeft ook niet veel zin EN voor de puristen onder ons: je VTA moet je dan weer theoretisch aanpassen.
- Er zijn firma's die hun eigen matrijzen beheren en die maar een beperkt aantal "afdrukken" maken; daarmee is de groef heel fraai geperst. Voorbeeld: Fone en Tacet.
- Er zijn firma's die echt meer/serieus aandacht hebben voor opname en gebruikte apparatuur. Voorbeelden: Stockfish, Reference Recordings.
Voor alle bovenstaande uitvoeringen heb ik geld over; ze bieden een meerwaarde t.o.v. van het standaardproduct. En als je, zoals je zelf aangeeft, een set hebt die dat kan weergeven hoor je dat ook echt wel (wel netjes je vinyl wassen; de meest simpele en financieel overzienbare verbetering).
Of je de meerprijs het waard vind is een persoonlijke kwestie.

Er zijn ook firma's die iets aanbieden waar ik verre van blijf. Die zweven mee op de vinyl-interesse van vandaag....maar willen vooral meer geld voor een inferieur product:
- remastered. AARRGGHH. Hiermee wordt dus de opname zoals die bedoeld was verkl#$t (excuseer Moderator) en zo maar veranderd. Een nieuwe opname hoeft niet opnieuw gemasterd te worden dus meestal betreft het een re-issue van een eerdere opname. En je koopt die LP vanwege JOUW herinnering aan die tijd. Hebben ze spontaan de baspartij meer naar voren laten komen of zoiets. Voorbeeld: veel van Music on Vinyl. Met een grote boog omheen lopen.
- digitally remastered. AAAAARRRGGH  AAAARRGGHH. Mogelijk dat de master of eerste moedermatrijs beschadigd is geraakt en dat er noodgedwongen iets gerestaureerd moest worden maar er zijn maar heel weinig opname-technici die dit kunnen zonder dat het karakter van de muziek wordt aangetast. Meestal wordt er afgeregeld op een specifieke uitsturing van de opname en omdat netjes te behalen wordt gebruik gemaakt van muziek-compressors/expanders. Waarmee gelijk iedere natuurlijkheid uit de opname is geperst. Voorbeeld: wederom Music on Vinyl. Met een grote boog omheen lopen wat bij de Mediamarkt ook niet moeilijk is. Daar kom je voor je witgoed; niet voor vinyl.
(digitally) Remastered zijn voor mij juist opmerkingen die afschrikken.
Als je jouw herinnering op vinyl (weer) wilt bezitten kan je beter naar een 2e hands vinyl-winkel gaan voor dat echte origineel. Daar zijn er genoeg van en werkelijk hele goede shops die hun product kennen. Je betaald niet eens de hoofdprijs en er is een continue stroom toevoer nieuw oud materiaal naar deze shops. Meestal hebben ze ook nieuw vinyl.
Investeer in die platenwasser !

Dus ja, het KAN zinvol zijn. Ik kijk er zeker naar en bepaal zelf of de opgehoogde prijs in verhouding staat tot het gebodene.  Meestal heb ik bij een audio-collega al van een bepaalde persing gehoord dus vraag vooral rond in je luisterkring.
Bovenstaande verhaal is evenzogoed toepasbaar op CD's.

Met muzikale groet.
Reinout (ook vinyl-fan maar soms moet ik wel een cd gebruiken omdat de muziek niet op vinyl verkrijgbaar is)
(plaatje van mijn set gevoegd; op dit moment draaiend met een van den hul Colibri element)

PatrickP

Wat een heerlijk informatief en lang antwoord. Dank daarvoor! ^^

Tjonge. Dat is een set zeg! Ik moet mezelf een keer uitnodigen als het weer kan... want ik heb geen luisterkring. Althans, daar vorm ik de eenzame voorhoede.  8)

Een platenwasser heb ik. Al het vinyl gaat erop voor het neergezet wordt. Opvallend is dat bepaald vinyl ook al voor wassen prima klinkt zonder pops en zo en andere ook na (meermaals) wassen nog niet. Vandaar ook mede mijn vraag.

Feitelijk ben ik nog gewoon een herintreder met "te dure" vinyl spulletjes. Ik moet nog veel leren, hoewel het al prima klinkt. Maar dat er wat te tweaken en rommelen valt is juist leuk.

Vraagje: wat zijn voor jou echte referentie elpees?

Ik heb trouwens veel tweedehands gekocht de afgelopen tijd; ik had niet zoveel van vroeger omdat ik nooit het geld had om veel te kopen. Wat ik had klinkt allemaal nog prima. Beter dan ik het ooit gehoord heb in ieder geval. Ik moet even kijken waar ik in Amsterdam goed en redelijk geprijsd vinyl kan vinden. Vrijwel alles komt nu van Plato in Leiden; mooi aanbod voor prima prijzen. Maar ik werk niet meer die kant op, dus daar kom ik niet zo snel meer. Vraag is hoe vaak ik in Amsterdam ga komen bij mijn nieuwe opdrachtgever gezien de corona situatie. In Haarlem vind ik het tweedehands aanbod niet zo goed/gunstig.

Je draait nu met een VdH Colibri. Ervaring met andere merken? Ik kon bij mijn Vpi Prime gunstig aan een Benz Micro Wood komen met wat ervaring. Dat klinkt erg goed. Ik heb op mijn tweede arm op basis van reviews lezen een Hana SL gekocht als "dagelijks" element; gunstiger per uur. Eerder had ik al een Ortofon 2M Black getest en een Grado MC element (fijne klank wel!). Dus mijn ervaring wat dat betreft is beperkt.
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

rdv300b833

Goedenavond Patrick,

alleen JIJ bepaalt een referentie-LP/CD. Reden: het moet een muziekstuk zijn dat JIJ tot in de details kent. Daarmee kan jij bij een gewijzigde set/onderdeel/kabel/whatever namelijk vaststellen wat er verandert in het eindresultaat. Meer/minder detaillering ? Meer/minder bas ?  Betere/slechtere breedte-afbeelding ? Diepte ?  etc etc
Er zijn mensen die met een enkel muziekstuk in 1 keer precies kunnen vaststellen wat/hoe er iets wijzigt. Mij kost het iets meer moeite en heb daarvoor een track waarvan ik de kwaliteit "plaatsing" heel goed kan uithoren; en een track met "bas-performance"; een track met "vocaal". Meestal zijn het best drukke tracks waarbij de set goed aan de bak moet; alleen dan komen verschillen naar voren. Bij mij moet je dus niet met een slaapverwekkende Diana Krall komen waar men op audioshows zo dol op is. Tuurlijk: daar hoeft een set niets te presteren.

Dus geen Krall-slaapliedjes  (wederom geheel aan je smaak):
- Sketches of Spain van de Nits;
- Somewhere van within Temptation met Anneke van Giersbergen;
- Tin Pan Alley van Stevie Ray Vaughan;
- Evil Dub van Trentemoller (we zijn nu toch lekker bezig....wederom is de LP top . Ik heb op deze track Accuton keramische speakers opgeblazen....
- Hedonism van Skunk Anansie;

Vooral zelf een lijstje opstellen. Want als je bij iemand een installatie wilt beoordelen op muziek die je niet eens kent ben je verloren. En ergens in zijn/haar muziek-verzameling is vast een stuk dat je kent. Dan wordt DAT je referentie.
Zo staat bijna overal wel iets van de Dire Straits (niets mis mee); ken dus de "klassieker-LP"  Brother in Arms en je hebt voor jezelf een ankerpunt gemaakt. Geldt ook voor de lp Amused to Death.
Als er bij een show alleen maar 1 slaapliedje te horen is....is het dus fundamenteel fout. Dat de vertegenwoordiger meegebrachte muziek mag "weigeren" is wel eerlijk want soms neemt iemand een stuk bagger mee (zelf opgenomen.....) waar die ene persoon helemaal emotioneel bij is. En de rest van het publiek loopt hoofdschuddend weg. Dus er moet een assortiment muziek voorhanden zijn door de vertegenwoordiger. En daar wordt uit gedraaid.

Heb nogal wat elementen zien komen en gaan:
weet de eersten echt niet meer...
Grado ? , Lyra Clavis, Ortofon Jubilee, Denon DL-103, Shelter 901, ZYX 100 ?, Koetsu Urushi Black, Allnic Verito, van den Hul Colibri XCP, van den Hul Colibri XGP, Techne Audio prototype en ik zal er vast nog een paar vergeten.
Op dit moment heb ik nog hier bovengenoemde Colibri XCP (350 speeluren), XGP (250 speeluren) en het Techne Audio prototype zit er nu op en heeft nog maar 100 uurtjes er op zitten. Ik ga de Colibri's van de hand doen want het volgende element komt er al aan.......en 4 elementen tegelijkertijd is een tikje teveel van het goede.

Met muzikale groet,
Reinout

PatrickP

Grappig. Op vinyl heb ik: de Nits, Tin Pan ALley van SRV, Trentemoller (ik ken evil dub goed, zowel via de streamer als op vinyl), natuurlijk Brothers in Arms en Roger Waters. Opvallend veel overlap! :inlove:

En wat een boel elementen. Ik vond het al speciaal dat ik er twee heb op twee armen. Ik moet wel wisselen. Ik verander dan alleen de instellingen van de pre (ze hebben een eigen preset in de Creek Wyndsor) die vrijwel gelijk zijn trouwens. De armen met elementen zijn wel wat anders dus de VTA staat redelijk voor beide situaties. Niet dat ik de kunde al heb die exact te zetten. het lijkt niet al te kritisch te zijn. Althans, niet in mijn oren.

Even terug naar het onderwerp: anderen ervaringen met super-vinyl?
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

rdv300b833

Goedemorgen Patrick,
op m'n vorige draaitafel, ook zelfbouw,  kon ik wel 2 armen hebben maar ik draaide daar dan steeds met "de beste arm" ....en heb die 2e arm er dan later ook maar afgehaald. Fotootjes gevoegd van die draaitafel (da's een LP die er op ligt dus dan krijg je een idee van het formaat plateau) met zelfbouw 17" arm en Colibri element.
De huidige arm, een ViV Rigid Float, heeft een SME-aansluiting dus daar kan ik zonder ombouw snel een element wisselen. Afstellen met deze arm is een eitje. Ook een fotootje van gevoegd.

Het ene element lijkt inderdaad wat minder kritisch te zijn in afstelling dan de andere. Je hebt er echt bij waarbij een stukje kantelen met de achterzijde omhoog opeens van het geluid van "goed" naar "uitstekend" gaat.

Met super-vinyl heb ik geen ervaring.

Grtz, Reinout

Fransosowitz

In mijn platencollectie heb ik diverse albums van Mobile Fidelity, Stockfish en Analogue productions. Ja, deze klinken vaak erg goed. Maar niet per definitie.
Op het moment dat ik een bepaald album wil kopen, kijk ik vaak welke uitvoeringen beschikbaar zijn. Als er b.v. ook een MoFi (al dan niet op 45RPM) is, dan zoek ik op internet of daar reviews van te vinden zijn. Samen met de hogere prijs probeer ik zo een inschatting te maken of de duurdere uitvoering "het" waard is. In NL zijn die MoFi etc uitvoeringen overigens vaak erg duur. Mocht je af en toe in de VS komen: daar zijn ze vaak veel betaalbaarder.


Met de eerste reactie van Reinout ben ik het trouwens ook grotendeels eens (oa het stukje over Music on Vinyl).

Mediator

Over het algemeen hebben dit soort merken maar ook uitgaven waarbij een meer procesmatige aanpak wordt gehanteerd zoals half speed mastered, Direct Metal Mastering, virgin audio vinyl, 180 gram, etc. een voordeel. Er zijn wat mij betreft wel uitzonderingen. Zo ben ik zelden een fan van music on vinyl. Omdat ik vaker het origineel ook heb vergelijk ik in die gevallen altijd. Ik ken maar weinig uitgaven die ik uiteindelijk gehouden heb van MOV. Voor een aantal zal het vreemd klinken maar ik ben ook geen fan van Mobile Fidelity Sound Lab. Voor mij zit er vaak een bepaald sausje overheen waar ik niet van hou. Ook daar heb ik er een aantal van gehouden en sommigen zijn bij de zolderset beland. Van degene die je noemt maakt analogue productions misschien wel de in mijn ogen meest natuurlijke uitgaven.

Om op je vraag terug te komen is het waard dit te kopen? Ik vind de prijzen soms wel belachelijk worden. Kijk eens op eBay naar de prijzen voor tweedehands. Soms gaat dat richting 200 tot 300 euro voor een LP. Als er nieuw vinyl uitkomt dat bijzonder is kun je er beter gelijk bij zijn. Prijzen van tussen de 20 en 40 euro vind ik nog te doen. Maar uiteindelijk is het wat je er zelf voor over hebt en in dat enkele geval wat de gek ervoor geeft. Het is wel bizar hoeveel vinyl ik gekocht heb begin jaren negentig haast voor niets.

brtram

Quote from: PatrickP on May  3, 2020, 19:11:24
. Ik moet even kijken waar ik in Amsterdam goed en redelijk geprijsd vinyl kan vinden. Vrijwel alles komt nu van Plato in Leiden; mooi aanbod voor prima prijzen. Maar ik werk niet meer die kant op, dus daar kom ik niet zo snel meer. Vraag is hoe vaak ik in Amsterdam ga komen bij mijn nieuwe opdrachtgever gezien de corona situatie. In Haarlem vind ik het tweedehands aanbod niet zo goed/gunstig.

Enkele aanraders in Amsterdam, Concerto/Plato, Utrechtsestraat 52-60 grote zaak met zowel nieuw als 2e hands.
Alleen 2e hands, Record Mania, Ferdinand Bolstraat 30 en Record Friends, st.Anthoniebreestraat 64.

PatrickP

Dank je brtram! Ga ik bekijken als ik in de buurt kom.

Ik was een aantal maanden kind-aan-huis bij Plat in Leiden. Heel wat donderdagavonden na mijn werk daar door de bakken gegaan. Maar nu heb ik een andere klus en die zit niet meer in Den Haag, dus kom ik er niet meer in de buurt. Ik moet eerst maar eens zien wanneer ik überhaupt naar mijn nieuwe werk in Amsterdam moet/mag; voorlopig werkt het hele team thuis. En dat zal nog wel even duren! :(

En dank Mediator. Het is absoluut niet mijn bedoeling extra dure versies te kopen om ze dan in een doos op zolder te zetten. Dat is een reden dat ik dit draadje begonnen ben.
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

Rowdy

Nadeel van deze labels vind ik de muziek titels. Veel van de titels zijn niet mijn muziek keuze.
Intervention Records is ook een label wat je mee kunt nemen in het lijstje.


Op Analogplanet staat een blog met 100 aanbevelingen volgens de schrijver. Ze hebben ook iets geschreven over MOV, maar kan op het moment het niet vinden.

w00Dy

Quote from: rdv300b833 on May  3, 2020, 16:34:04
Heel verhaal

Mijn excuses ik wil het topic niet kapen maar,

Dat zijn open baffle speakers neem ik aan? Heb je meer info over het bouwproject?



rdv300b833


Ha Woody,

sorry voor de late reply, ik houd niet alle draadjes netjes bij.......

Op dit forum bij "voorstellen" heb ik wat gezet over de set en daar vind je ook wat details over de open baffles. (https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=175584.0 ). Van audio weet ik wel wat maar op computergebied ben ik een duidelijk minder onderlegd; heb dus de niet gelijk de fotootjes bij de tekst gekregen....je zult even moeten scrollen.

Als je nog detailvragen hebt over deze Feastrex-Fertin open baffle dan graag per PB; dan blijft dit draadje waar het voor is.

Met muzikale groet,
Reinout
(fotootje gevoegd van de 4019A die ik op dit moment aan het uitluisteren ben: mooie triode !)

Rowdy


Mediator

Leuk artikel. En het sluit aan bij wat eerder al werd gezegd.
Het is niet per definitie altijd goed. Simply Vinyl sluit ik me ook bij aan. Grappig terug te lezen dat ik al aangaf in 2020 geen enorme fan te zijn van Mofi en dat er in 2022 zo'n rel is ontstaan dat zij een digitaal bestand gebruiken als bron en dus geen analoge tape. Gewoon luisteren is het devies. Maar de 'suspects' zijn inmiddels wel duidelijk. Hoewel het niet zwart wit is. Het album Avalon van Roxy Music heb ik op Music on Vinyl en klinkt beslist goed.

Rowdy

Ik zat te kijken naar het album "In a silent way" van Miles Davis. Je ziet verschillende versies voorbijkomen, zoals bijvoorbeeld 50th Anniversary, maar aan de hand van onderstaande link en wat hierboven geschreven is over remastered versies, heb ik toch gekozen voor de MFSL versie.
https://www.analogplanet.com/content/100-recommended-all-analog-lp-reissues-worth-owning