Fineren verstek gezaagde platen: welke kantenfrees?

Started by belgiansound, May 3, 2020, 00:17:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

belgiansound

Hallo,

Volgende week begin ik mijn platen te fineren voor men subwoofer. Ik was van plan het fineer te snijden met een stanley mes, iets te groot, kleven op de platen en na drogen met een kantenfrees bij te werken. Enige probleem is dat ze in verstek zijn, mijn volgfrees kan dus niets "volgen"
Is er een goede manier om dit op te lossen? Ik dacht mss een mal te maken, een stuk hout in verstek waar ik het stuk "tegen" kan zetten zodat de frees dit kan volgen...

Idealiter zou ik het eigenlijk 45 graden willen afsnijden, zodat je ook geen randjes ziet als ik de platen aaneen zet nadien...

If toch gewoon voorzichtig afschuren?

Bedankt!

dre73

Ik maak eerst de kast en dan fineer ik het.
Als je verstek net iets verloopt dan zit er een kier in je fineer.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

mijkie

Zo zou ik het ook doen idd. eerst bouwen, dan fineren

Succes
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

MechanicalAnimal

#3
Hier nog 1 x eerst bouwen, dan fineren!

Ik heb het fineren van mijn luidsprekers op het zelfbouwaudio staan, nagenoeg elke stap van deze monsterklus.


En als ik dat kan, kan jij dat ook  :pompom: :pompom: :pompom:

Vanaf hier begint het :

http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?f=3&t=11595&start=1425


SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

ruud2

fineren achteraf, sluit ik volkomen bij aan
als het hoeken van 90 graden zijn kan je een kopieerfrees wel gebruiken en dan afwerken met een schuurklos.
maar wat als de hoeken geen 90 graden zijn ? facetten etc.
dan gebruik je een fineerzaag, dit is een dunne uiteraard platte zaag waarbij je van de achterzijde voorzichtig zaagt.
mooie rechte zaagsnede even afwerken met een schuurklos.
edit: foto fineerzaag
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

chansig

Quote from: MechanicalAnimal on May  3, 2020, 12:16:45
Hier nog 1 x eerst bouwen, dan fineren!

Ik heb het fineren van mijn luidsprekers op het zelfbouwaudio staan, nagenoeg elke stap van deze monsterklus.


En als ik dat kan, kan jij dat ook  :pompom: :pompom: :pompom:

Vanaf hier begint het :

http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?f=3&t=11595&start=1425

Zit op blz 31....wat een uitdaging ben je aangegaan zeg. Die topkasten:  :worship: :worship: :worship: :worship: :worship:

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

belgiansound

Ok bedankt! Hele streep door mijn planning want ging een pers maken om ze te met koude lijm te persen :D

Ik had je topic gelezen, ook een ander topic (denk op tweakers of zo) waar iemand gelijkaardige speakers gefineerd had met de strijkbout, maar het fineer ""barste" nadien en kwam los aan de zijkanten. Heel veel wisselende verhalen en meningen gelezen :nopompom: Technisch gezien lijkt contactlijm "sterker" maar ook de moeilijkste

Ik had er ook wel schrik voor dat door verlopen er kieren zouden komen...koud persen op de kast zal moeilijk zijn want men klemmen zijn maar max 60 cm en de kast is 65 diep dus zal niet gaan...

dre73

Ik gebruik ook altijd contactlijm,maar er zijn er ook genoeg die met houtlijm en een strijkbout werken.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

ruud2

niks moeilijks aan met contactlijm.
wel een rolletje gebruiken en goed aandrukken.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

dre73

Quote from: ruud2 on May  3, 2020, 19:08:51
niks moeilijks aan met contactlijm.
wel een rolletje gebruiken en goed aandrukken.


Of aankloppen inderdaad.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

ruud2

https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=19528.775

daar begint het fineren ergens....have fun !

nee, je moet echt rollen!!

kloppen is plaatselijk .

edit; ik heb een enkele rol gebruikt, beter is een dubbele te gebruiken hier kan je meer kracht mee zetten.
wat is de crux achter contactlijm? het gaat vastzitten met dezelfde kracht waarmee het wordt aangedrukt... ;)
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

belgiansound

#11
Bedankt!

Volgens dit filmpje
https://youtu.be/BeFzAPik_68

Kan ik beter een tapijt strekker gebruikrn. Klinkt wel logisch, de druk is groter met een kleiner contactoppervlakte. Ik vind wel niet meteen een goede tool...als een rol beter is koop ik een rol uiteraard maar hij was overtuigend in het filmpje :D

Welke lijm zouden jullie aanraden? Ik heb een 3.5 m2 te verlijmen dus als ik bison tix of kit zou gebruiken zeker 1.5kg nodig...

Dan zou deze voordeliger zijn en als het epdm lijmt zal het zeker een dun laagje fineer kunnen lijmen? https://www.xxldirect.nl/epdm-contactlijm-bonding-blik-2-5-kg.html?gclid=Cj0KCQjw17n1BRDEARIsAFDHFezwP8GsNuv7CFgz2IM6o6ZZm5B0KP7cnTVbTh5vCDKe36l0oAhMGcMaAu5CEALw_wcB

Dirk

ik heb deze destijds gebruikt bij fineren met contactlijm, werkte perfect.
steel is aanpasbaar in de lengte en door de stevige constructie kon ik er echt met m'n volle gewicht op steunen om veel druk uit te oefenen
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

MechanicalAnimal

Quote from: chansig on May  3, 2020, 14:54:36
Zit op blz 31....wat een uitdaging ben je aangegaan zeg. Die topkasten:  :worship: :worship: :worship: :worship: :worship:

Gr. Hans

Thanks Hans, was er ook eentje in de categorie..."eens maar nooit weer"  :D

Quote from: belgiansound on May  3, 2020, 18:57:13
Ok bedankt! Hele streep door mijn planning want ging een pers maken om ze te met koude lijm te persen :D

Ik had je topic gelezen, ook een ander topic (denk op tweakers of zo) waar iemand gelijkaardige speakers gefineerd had met de strijkbout, maar het fineer ""barste" nadien en kwam los aan de zijkanten. Heel veel wisselende verhalen en meningen gelezen :nopompom: Technisch gezien lijkt contactlijm "sterker" maar ook de moeilijkste

Ik had er ook wel schrik voor dat door verlopen er kieren zouden komen...koud persen op de kast zal moeilijk zijn want men klemmen zijn maar max 60 cm en de kast is 65 diep dus zal niet gaan...

Ik heb ook alle opties overwogen, uiteindelijk voor de witte houtlijm/strijkijzer-methode gekozen omdat het een zeer veel toepaste manier van verlijmen is.
Het is echt heel erg makkelijk, enigzins corrigeerbaar en bied gewoon een uitstekend resultaat.

Vocht is je vijand. Vandaar dat mijn kasten van V313 vochtwerend (harde/zware persing MDF met meer lijm dan standaard MDF) zijn gemaakt en ik alle kopse kanten ook nog eens heb afgeplakt met van dat hele dunne modelbouw-balsa.

Ik heb meerdere kasten zien wijken door werking/vocht, vaak was dat een verkeerde keuze qua opbouw, materiaal en/of afwerking.


Quote from: ruud2 on May  3, 2020, 19:08:51
niks moeilijks aan met contactlijm.
wel een rolletje gebruiken en goed aandrukken.

Lijkt mij inderdaad ook geen slechte keuze hoor.

Ik vind contactlijm in de verwerking echter gewoon volkomen ruk. Als het ergens op komt met morsen dan ben je mooi klaar, dat is met PVA lijm wel anders.

Ik fineerde in de woonkamer dus met die smerig dampen was dat al een no-go.  :D

Ik heb mijn EPDM dak van de veranda ermee verlijmt, dat ging prima.


Het grootste nadeel vond ik om te lezen dat contactlijm altijd wat rubberachtig zou blijven maar ik weet niet in hoeverre dat klopt, heb ik meerdere keren op DIYaudio gelezen en ook op het ZBA forum werd dat toch ook wel gemeld.

anyway.......moest ik weer wat fineren, dan werdt het weer de PVA en strijkijzer, is mij prima bevallen en werkt als een tierelier.










SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

ruud2

op dit forum was het "fineermannetje "  de vraagbaak voor fineer , Dennis, helaas overleden  ( 2006) maar hij werkte bij een groothandel voor fineer.
er zijn nog wel adviezen van hem te vinden op het forum.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.