Keuzes

Started by Kingpin, May 1, 2020, 14:36:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Leeuwarden

Quote from: Rob_Dingen on May  4, 2020, 16:37:31
Die zijn niet meer verkrijgbaar maar je kunt bij DIYAudio LSK170 en de LSJ74 kopen.

Die zijn daar dan ook peperduur. Pass gebruikt in zijn B1K j113's die, naar verluid, hetzelfde klinken. En ze zijn ook ietsje goedkoper en gewoon 'op de hoek' verkrijgbaar...

Rob_Dingen

Quote from: Leeuwarden on May  5, 2020, 10:47:27
Die zijn daar dan ook peperduur. Pass gebruikt in zijn B1K j113's die, naar verluid, hetzelfde klinken. En ze zijn ook ietsje goedkoper en gewoon 'op de hoek' verkrijgbaar...
Nee die zijn zeker niet hetzelfde daar loopt bij Vgs0 2ma.
Verder snap ik het probleem niet met 4 stuks matched ben je €40,- kwijt om een ingangstrap voor een voor of eind versterker te bouwen.

Rob

Leeuwarden

Ik zeg ook niet dat ze hetzelfde zijn...

Kingpin

#53
Ondertussen zit de miniDSP DDRC-22 tussen de Touch en DAC zodat het volume nu in 32 bits geregeld word ipv via de Touch zelf.
Had wel even wat voeten in aarde aangezien Dirac Live nog aan de praat moest krijgen wat wel iets anders werkt als versie 1.
Een heel eerlijk vergelijk is het natuurlijk niet omdat Dirac nu ook 'meedraaid'.

Eerst alles maar eens 'globaal' ingemeten en de target curve de gemeten curve maar laten volgen voor een vergelijk over het hele bereik.
Oeff wat een tegenvaller ...
Het geheel klonk heel 'plastisch', sax, trompet dus veel hoog klonk gewoon 'raar'.
Of het nu aan de nieuwe versie van Dirac Live lag of wat anders maar dit klonk zo anders als bij mij op zolder waar ook over het volledige bereik de dsp (versie 1) werd uitgevoerd.

Uiteindelijk alleen de lage regionen aangepakt en tot pakweg 200Hz Dirac laten werken.
Gisteravond hele avond wezen luisteren en kom tot de conclusie dat het inmeten wel even opnieuw moet.
Blijkbaar is de gekozen stand (sofa, chair etc) toch best van invloed op het geluidsbeeld w.b.t. pinpoint etc.
Daarnaast stond de mic iets te ver naar voren waardoor het hele beeld ook iets naar voren stond, goed te horen als je je hoofd naar voren bewoog.
Dus het doet wel degelijk iets qua precisie. Dat doen we dus nog even opnieuw.

Voorzichtige conclusie met de target curve alleen op het laag klinkt dit al best goed.
Het laag is in ieder geval al behoorlijk van opgeknapt waardoor andere instrumenten ook wat 'vrijelijker' in de ruimte lijken te staan.
Misschien vanavond andere inmeet principe kiezen en even exact de juiste plaats kiezen.
Word vervolgt ...

         
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

kermy

Maar dit zijn wel andere speakers dan de Brilons die je zou toepassen.


Met vriendelijke groet,

Kermy

Kingpin

Quote from: kermy on May 14, 2020, 12:59:30
Maar dit zijn wel andere speakers dan de Brilons die je zou toepassen.
Ja klopt, ik ga deze in eerste instantie gebruiken omdat ik geblesseerd ben aan m'n arm en m'n sub e.d. niet naar beneden krijg.
Herstel volgens de arts is zeker 3 maand niet belasten, liever 4 maand.
Mensen uitnodigen om te helpen doe ik ivm de Corona even niet, ook ivm m'n ouders, voornamelijk pa die diabetes heeft en copd.
Heb het nog geprobeerd (ja stom) maar kreeg de sub niet eens van zolder.
Dus vandaar.

Wel is het zo dat als de 'verschillen' op de Sparks te horen zijn dat zeer zeker ook op de Brilons zal zijn.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Rob_Dingen

Als ik een tip mag geven zou ik eerst luisteren zonder mini dsp en dirac live.
Dan zou ik de speakers zo opstellen dat het beste klinkt qua laag en stereo beeld en dan pas dsp toevoegen als het al nodig is.

Rob

Tabcam

Het lijkt wel de Dark Tower, zo van opzij :P.

Met Dirac kan het flink verkeerd klinken als inmeten fout gaat. Bij de Arcam kan ik aan de vertragingen zien of het globaal goed is gegaan. Vooral de eerste meting is cruciaal. Maar komt vast wel goed, ook beneden :pompom:!
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

JeroenGRT

Je zou ook nog een Naim Uniti Nova kunnen overwegen, die kun je ook nog gebruiken als Roon endpoint. Misschien luister je ook wel vaker naar de woonkamer set omdat je meer van het typische warme/aangename/niet-analytische Naim geluid houd? Een Nova zou wel een stuk beter moeten klinken dan een unitiqute2.

Maar goed snap wel dat je dan minder te hobby-en hebt en als je toch meer geeft om een wat meer 'audiofielere / analytische' sound dan kun je beter bij naim wegblijven. Mijn vorige combi (h.a.t. la2 + usher r1.5 + mdac + touch) overtrof eigenlijk ook wel de naim superuniti als je naar absolute hifi begrippen kijkt, maar zo'n all in one heeft wel degelijk ook zijn voordelen, de totale weergave klinkt al gauw goed en ik houd er ook wel van dat de naim wat meer vergevingsgezind is...
Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

Kingpin

Quote from: Rob_Dingen on May 14, 2020, 21:18:30
Als ik een tip mag geven zou ik eerst luisteren zonder mini dsp en dirac live.
Dan zou ik de speakers zo opstellen dat het beste klinkt qua laag en stereo beeld en dan pas dsp toevoegen als het al nodig is.
Ja klopt zo doe ik het ook altijd.
Eerst zonder DSP zo goed mogelijk uitrichten en dan de dsp ertussen, en dan nog zo min mogelijk corrigeren.

Btw voorgaande luistersessies waren zonder dsp, die zit er nu tussen om te kijken of de 32 bits volumeregeling beter werkt dan die van de Touch.
Zoals gezegd, wel met Dirac, niet een eerlijk vergelijk maar wel om te bepalen of de MiniDSP ertussen blijft of niet.


Quote from: TabCam on May 14, 2020, 21:54:30
Met Dirac kan het flink verkeerd klinken als inmeten fout gaat.
Daar ben ik nu wel achter idd.
Gisteren alles op de cm nauwkeurig ingemeten en als setting 'chair' gebruikt.
Dit geeft een kleinere sweetspot maar zoveel beter qua plaatsing etc.

MiniDSP-Metrum-Tripath-Spark meting


Op zich helemaal niet verkeerd, uiteraard de roommode gezien het feit dat ik bijna tegen de achterwand zit.
Heb 2 target curves gemaakt:
1) Full spectrum met minimale wijzigingen
2) Tot pakweg 220Hz waarbij de piek in het laag net als bij de Full spectrum 12dB is verlaagt.

Ervaring tot nu toe.
Wat een verschil met voorgaande meting, nu klinkt alles echt pinpoint en mooi geplaatst.
Het laag is er zoveel op voorruit gegaan, verbijsterend wat dit nog uit de Sparks weet te halen.

Mooie ervaring dat inmeten echt belangrijk is en een systeem kan maken of breken.
De MiniDSP is een echte aanwinst, zondermeer, dus die blijft, al zal het alleen al straks voor het laag nodig zijn.

M'n eerste target curve volgt de gemeten frequentie met voornamelijk een aanpassing tot 220Hz in het laag.
Als ik deze gehoormatig vergelijk zit is nauwelijks tot geen verschil in met de 2e target curve die tot 220Hz loopt.
Dat bevestigd dat als je de gemeten curve volgt dat deze minimale aanpassingen doet en dus ook een toegevoegde waarde kan zijn als je bv alleen het bultje iets vlakker wilt krijgen rond de 8 a 900Hz. Gehoormatig gebeurd er dan niets met de andere frequenties.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kingpin

#60
Quote from: JeroenGRT on May 15, 2020, 06:42:49
Je zou ook nog een Naim Uniti Nova kunnen overwegen, die kun je ook nog gebruiken als Roon endpoint. Misschien luister je ook wel vaker naar de woonkamer set omdat je meer van het typische warme/aangename/niet-analytische Naim geluid houd? Een Nova zou wel een stuk beter moeten klinken dan een unitiqute2.
Ja klopt, soms vroeg ik me ook wel eens af waarom zou je wat anders willen als het toch al redelijk goed speelt.
Als ik geen andere set had staan zou ik daar idd content mee zijn.
Kan me heel goed voorstellen dat je alleen voor de Nova gaat ... geeft enorm veel meer 'rust'  ;)

Met roon heb ik eigenlijk niets. Heb diverse UI's gebruikt maar vindt iPeng/Touch combo heel erg prettig werken.
Snel, doordacht systeem en als ik 'm aanspreek is het gelijk verbinding zonder wachten.

Quote
Maar goed snap wel dat je dan minder te hobby-en hebt en als je toch meer geeft om een wat meer 'audiofielere / analytische' sound dan kun je beter bij naim wegblijven. Mijn vorige combi (h.a.t. la2 + usher r1.5 + mdac + touch) overtrof eigenlijk ook wel de naim superuniti als je naar absolute hifi begrippen kijkt, maar zo'n all in one heeft wel degelijk ook zijn voordelen, de totale weergave klinkt al gauw goed en ik houd er ook wel van dat de naim wat meer vergevingsgezind is...
Eerlijk gezegd knaagt er steeds meer iets in m'n hoofd om de set zoals ik deze nu heb staan te voorzien van een zeer goede analoge pre volume regeling.
Uiteraard zelfbouw ...
Betekend wel dat er wat componenten de verkoop in gaan.
Eigenlijk zou ik er eens 1 moeten lenen/testen om te kijken wat het doet.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

DofN

#61
Mooi dat het laag en midlaag is opgeknapt. De meting ziet er best goed uit, maar kan nog wel beter; dat schrijf ik alleen omdat ik je zo van het forum zie als iemand die erg op de weergave let en misschien een stap verder wil gaan dan de meesten. Zo zou je minder van die lange "golven" willen meten, al gaat het maar om een paar dB.

De twee smalbandige pieken van 10dB bij 40 en 60Hz zou je idealiter ook nog kunnen proberen weg te werken, maar daarvoor moet je iets doen aan de wand of aan je luisterpositie. Of met meerdere subs gaan werken.

Kingpin, heb je ooit weleens Lyngorf thuis geprobeerd? Lyngdorf staat al jaren bekend om zijn uitstekende digitale versterkers (en om zijn technisch georiënteerde aanpak, zo is Lyngdorf een van de eerste en weinige echte hifi merken dat ook aan de luisterruimte denkt) en ook wordt de volumeregeling van bijv. de TDAI2170 geroemd om zijn vernuft. Ik geloof dat je dat ook zelf heel goed kan, maar tegelijkertijd staat het ook al volledig uitontwikkeld klaar in de markt. Het is misschien een beetje overdone om een TDAI2170 alleen als VV te gebruiken.. Maar mij bevalt het prima.


You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

DofN

Quote from: Rob_Dingen on May 14, 2020, 21:18:30
Als ik een tip mag geven zou ik eerst luisteren zonder mini dsp en dirac live.
Dan zou ik de speakers zo opstellen dat het beste klinkt qua laag en stereo beeld en dan pas dsp toevoegen als het al nodig is.

Rob

Uitstekende tip!
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

katwax

Quote from: Kingpin on May 15, 2020, 09:25:26
Eerlijk gezegd knaagt er steeds meer iets in m'n hoofd om de set zoals ik deze nu heb staan te voorzien van een zeer goede analoge pre volume regeling.
Uiteraard zelfbouw ...
Betekend wel dat er wat componenten de verkoop in gaan.
Eigenlijk zou ik er eens 1 moeten lenen/testen om te kijken wat het doet.
Waarom zou je analoog willen gaan qua volume regeling, als je alles digitaal houdt zolang mogelijk is er toch minder kans op "fouten".

Btw veel beterschap, want de echte test is er pas als je dan andere speakers beneden hebt staan volgens mij, je kan nu wel wat spelen met verschillende setups en hierin al selectie maken.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Kingpin

#64
Quote from: doorofnight on May 15, 2020, 09:38:00
De twee smalbandige pieken van 10dB bij 40 en 60Hz zou je idealiter ook nog kunnen proberen weg te werken, maar daarvoor moet je iets doen aan de wand of aan je luisterpositie. Of met meerdere subs gaan werken.
Ja klopt, maar het is wel een woonkamer, anders dan mijn zolder waarbij ik geen consessies hoefde te doen ;)

Quote
Kingpin, heb je ooit weleens Lyngorf thuis geprobeerd? Lyngdorf staat al jaren bekend om zijn uitstekende digitale versterkers (en om zijn technisch georiënteerde aanpak, zo is Lyngdorf een van de eerste en weinige echte hifi merken dat ook aan de luisterruimte denkt) en ook wordt de volumeregeling van bijv. de TDAI2170 geroemd om zijn vernuft. Ik geloof dat je dat ook zelf heel goed kan, maar tegelijkertijd staat het ook al volledig uitontwikkeld klaar in de markt. Het is misschien een beetje overdone om een TDAI2170 alleen als VV te gebruiken.. Maar mij bevalt het prima.
Lyngdorf heb ik nooit gebruikt. Zal me eens in verdiepen.

Quote from: katwax on May 15, 2020, 10:36:44
Waarom zou je analoog willen gaan qua volume regeling, als je alles digitaal houdt zolang mogelijk is er toch minder kans op "fouten".
Analoog in ide zin na de dac dus net voor de eindversterker ... dan zit je al analoog.
En dat wat ik op het oog heb zit namelijk geen enkele R of C in de weg ;D
Ultieme volume regeling, maar dan moet de impedanties wel matchen, en wat ik zo heb ingelezen zou dat in mijn geval (Metrum uit) heel goed moeten kunnen, vandaar mijn nieuwschierigheid naar deze techniek. Later meer.

Quote
Btw veel beterschap, want de echte test is er pas als je dan andere speakers beneden hebt staan volgens mij, je kan nu wel wat spelen met verschillende setups en hierin al selectie maken.
Thanks !

Ja als ze hier al hoorbare verschillen opleveren doen ze dat sowieso op de andere speakers is mijn ervaring.
Zie het maar als een pre selectie.
Denk wel dat de Naim de verkoop ingaat, daar ben ik wel overuit.
Daarnaast zal als ik de andere speakers heb staan een test komen tussen deze setup (eventueel aangevuld met een pre) vs mijn buizenversterker.
Dan de knoop doorhakken.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

JeroenGRT

Zo'n Lyngdorf als voorversterker gebruiken is misschien nog geeneens zo'n gek idee, ik zou er wel een beetje een eindversterker aanhangen die wat kleuring geeft anders wordt het ook zo'n vlakke en emotieloze bedoeling. Dat ga je vast niet fijn vinden als buizen man  ;) . Een volledige Lyngdorf set heeft me nog nooit kunnen betrekken bij de muziek, een Lyngdorf DPA-1 (dacht ik) i.c.m. met klasse a mono advance acoustic eindversterkers klonk toen wel erg fijn op mijn luidsprekers.
Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

katwax

Quote from: Kingpin on May 15, 2020, 12:03:58
Analoog in ide zin na de dac dus net voor de eindversterker ... dan zit je al analoog.
En dat wat ik op het oog heb zit namelijk geen enkele R of C in de weg ;D
Ultieme volume regeling, maar dan moet de impedanties wel matchen, en wat ik zo heb ingelezen zou dat in mijn geval (Metrum uit) heel goed moeten kunnen, vandaar mijn nieuwschierigheid naar deze techniek. Later meer.
Thanks !

Ja als ze hier al hoorbare verschillen opleveren doen ze dat sowieso op de andere speakers is mijn ervaring.
Zie het maar als een pre selectie.
Denk wel dat de Naim de verkoop ingaat, daar ben ik wel overuit.
Daarnaast zal als ik de andere speakers heb staan een test komen tussen deze setup (eventueel aangevuld met een pre) vs mijn buizenversterker.
Dan de knoop doorhakken.
Ben mee, achter de dac dus :)

Inderdaad verschillen gaan min of meer hetzelfde zijn, alleen mogelijk iets meer uitgesproken. Veel plezier met de testen :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Rob_Dingen

Als je wil kan ik een stel spullen bij elkaar rapen waarmee je een 127 stappen regelaar hebt en dan kun je uitzoeken welke ingang impedantie je wil hebben.
Later zou je dan altijd nog een buffer er achter kunnen zetten.
Moet je wel zelf een kastje maken en alles in elkaar zetten, maar dat is jou wel toevertrouwd.
Is het niks geef je alles weer terug.
Ook heb ik nog mooie 10K Alps potmeters liggen eventueel met AB.

Rob

Kingpin

Quote from: Rob_Dingen on May 15, 2020, 21:04:58
Als je wil kan ik een stel spullen bij elkaar rapen waarmee je een 127 stappen regelaar hebt en dan kun je uitzoeken welke ingang impedantie je wil hebben.
Later zou je dan altijd nog een buffer er achter kunnen zetten.
Moet je wel zelf een kastje maken en alles in elkaar zetten, maar dat is jou wel toevertrouwd.
Is het niks geef je alles weer terug.
Ook heb ik nog mooie 10K Alps potmeters liggen eventueel met AB.

Rob
Bedankt Rob erg mooi gebaar, wil het niet dat ik al wat in m'n hoofd heb zitten wat ik eerst graag wil testen.
Mocht dat geen success worden dan neem ik je aanbod zeer zeker in overweging.

Voordat iedereen gaat vragen kan ik het maar beter even uitleggen wat ik in eerste instantie wil gaan testen..
Het betreft een TVC, voor jou wel bekend en zoals je weet zal dit alleen werken als de in -en uitgangsimpedanties matchen tussen de aangesloten dac en ingangsbuffer van de amp.
Nu wil het dat de Metrum al een vrij lage uitgangsimpedantie heeft onder de 100 ohm en mijn ingangsbuffer op de amp (AOP 5532) van boven de 100k.
Theoretisch zou dat prima matchen.
Eerst de Naim maar eens verkopen om wat budget vrij te maken, want ook diy is gewoon duur als je het goed wilt doen.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

kermy

Hier jarenlang met een passieve oplossing gedraaid, begonnen met een black ALPS in een oplossing van Klare, gevolgd door een DACT volumeregeling in hetzelfde kastje, dit doordat de ALPS ging kraken. Daarna een Audio Consulting TVC gehad, en nu weer al jaren een Grace Audio M903 actieve voorversterker.

In alle oplossingen vond ik wat pit verloren gaan, en je vrijheid van het kiezen van kabels en dergelijke word ook een beetje aan banden gelegd.

Voorlopig houdt ik het hier op een actieve voorversterker, maar zeg nooit, nooit, ik heb nog een mooie DACT liggen inclusief een mooi alu kastje en eigenlijk alle zaken om het ding in elkaar te zetten. Ik heb ook nog een Musical Fidelity X10-D liggen inclusief de Rock Grotto revisie set die ik erbij zou kunnen betrekken.

Plannen te over, maar tijd te kort.

Maar ik ga zeker je zoektocht volgen.


Met vriendelijke groet,

Kermy


Rob_Dingen

Ben geen fan van TVC volume regelaars maar proberen en vergelijken is het beste wat er is.
Als je een NE5532 in je apparaat hebt moet je dat vlug gaan vervangen voor betere types, dat hoor je meteen.
Een 5532 is een dual opamp en die zou ik vervangen voor 2x  OPA627 of iets minder OPA2134.

Rob

kermy

Quote from: Rob_Dingen on May 16, 2020, 13:52:19
Ben geen fan van TVC volume regelaars maar proberen en vergelijken is het beste wat er is.
Als je een NE5532 in je apparaat hebt moet je dat vlug gaan vervangen voor betere types, dat hoor je meteen.
Een 5532 is een dual opamp en die zou ik vervangen voor 2x  OPA627 of iets minder OPA2134.

Rob

Ja, dat van de NE5532 was mij ook al opgevallen, dat kan beter en hoeft in het geval van een OPA 627 niet eens zoveel te kosten.

Ik heb eens een CD speler voor iemand gemodificeerd door de uitgangen te vervangen door OPA 627, je wilt niet geloven hoe dat geluid opknapte van die wissel.


Met vriendelijke groet,

Kermy

Kingpin

Zal me eens in verdiepen ... de weg moet niet morgen al klaar zijn  ;D
Er moet nog wat te tweaken over blijven.
Ook de TA2022 5V lijn kan veel beter, dat wordt ook nog een upgrade.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Tabcam

Hmmm, raar van die NE5532 vs OPA627. Heb zelf een OPA275 verwisseld met de LM4562 maar denk dat het verschil veel minder groot is dan de gehele versterker verwisselen. Hier wel een leuk artikel over op-amp metingen.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Kingpin

Quote from: Rob_Dingen on May 16, 2020, 13:52:19
Als je een NE5532 in je apparaat hebt moet je dat vlug gaan vervangen voor betere types, dat hoor je meteen.
Een 5532 is een dual opamp en die zou ik vervangen voor 2x  OPA627 of iets minder OPA2134.

Quote from: kermy on May 16, 2020, 13:59:26
Ja, dat van de NE5532 was mij ook al opgevallen, dat kan beter en hoeft in het geval van een OPA 627 niet eens zoveel te kosten

Zouden jullie je ervaring eens willen delen welk verschil jullie hoorden?

Quote from: TabCam on May 16, 2020, 15:33:26
Hmmm, raar van die NE5532 vs OPA627. Heb zelf een OPA275 verwisseld met de LM4562 maar denk dat het verschil veel minder groot is dan de gehele versterker verwisselen.

Bedenk me later dat ik de eindversterker ook getest heb tegen andere versterkers en dat de Tripath zeker mee kan komen met vele malen duurdere versterkers en dat er zeker onderscheid gemaakt kon worden in 'controle'.
Bij de duurdere versterkers was het geen kwestie van beter of slechter maar meer 'smaak' gebonden, en dan nog waren de eventuele versvhillen dermate klein.
Dan vraag ik me af .. hebben deze dan allemaal toevallig dezelfde line ingang, denk het niet.

Vandaar ben ik reuze benieuwd in hoeverre er 'grote' verschillen zijn tussen wat Kermit en Rob aanhalen.
Heb de soecs eens bekeken maar 1:1 kan ik ze volgens mij niet uitwisselen.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack