Keuzes

Started by Kingpin, May 1, 2020, 14:36:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kermy

Quote from: scrutinizer on June  4, 2020, 15:41:37
Als zijnde door de wol geverfd, Kermy. ;)

En iedere dag kun je nog bijleren, en ik zeg niet snel dat iets niet bestaat, daar ben ik vroeger wel meer mee op mijn bek gegaan.

Te veel variabelen maken dat je heel moeilijk in deze hobby zaken als feit kan benoemen. En als het dan al kan, dan is het alleen toepasbaar op die installatie op dat moment in die ruimte.

Ik ben al lang niet meer zo fanatiek als vroeger, ik heb ook lang niet meer zoveel tijd. Ik kijk dan ook altijd graag naar alle metingen die iedereen doet.
En vooral wat er daarna gebeurt met de resultaten.

Leuk toch?



Met vriendelijke groet,

Kermy

scrutinizer

Zeker!!!

Neemt niet weg dat al deze metingen baseren op het vastleggen van statische signalen welke op een kapsel gevangen worden en daarna geinterpreteerd vanaf beeld.
Vrijwel niemand staat hierin stil bij het feit dat onze gehoorgang bij geboorte, of door beschadiging in het leven, anatomisch afwijkingen vertoont.
Afwijkingen die onderling aan zowel linker als rechteroor alsook per individu verschillend aanwezig zijn.
Het plaatje zegt goed dus objectief is het goed. ;)
   
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

kermy

Quote from: scrutinizer on June  4, 2020, 16:11:49
Zeker!!!

Neemt niet weg dat al deze metingen baseren op het vastleggen van statische signalen welke op een kapsel gevangen worden en daarna geinterpreteerd vanaf beeld.
Vrijwel niemand staat hierin stil bij het feit dat onze gehoorgang bij geboorte, of door beschadiging in het leven, anatomisch afwijkingen vertoont.
Afwijkingen die onderling aan zowel linker als rechteroor alsook per individu verschillend aanwezig zijn.
Het plaatje zegt goed dus objectief is het goed. ;)
   

Hoe was de naam van die man die voor Audio en Techniek over psycho acoustiek schreef, was dat niet Hoc Liu Han of zo.

Was best wel complex, maar ook in lijn met wat jij schrijft. Er spelen zoveel zaken in de totale keten van bron naar hersens dat er maar moeilijk wetmatigheden te stellen zijn.

En wat er ook veel gebeurt is dat de nieuw kleren van de Keizer weer van stal gehaald worden door fabrikanten. Als je dan als audiofiel nog in de onrustige fase zit is dit zeer verleidelijk om je geld aan uit te geven.

Het kost mij af en toe geld, maar de spullen blijven veel langer staan dan vroeger. Er is ook geen onrust meer, maar er blijven zaken die ik nog moet doen.

Op de nominatie staan, het vervangen van de Oris hoorn door een JBL 2380 met Selenium D405 met phenol membraam en een Beyma CP21F op het hoogste hoog.


Met vriendelijke groet,

Kermy

scrutinizer

 ;D

Van der Sluis heeft aardig wat bekende mensen als stagiaire gezien. ;)

Maar ik zie dat het geen dwaling maar goed overwogen aanschaffen gaan worden, Kermy. :)

gr. Anton
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Rob_Dingen

Quote from: scrutinizer on June  4, 2020, 15:11:13
Is afhankelijk van trafo Rob.
Mijn Expressive Technologies SU1 heeft een zeer knappe 0.1 hz > 250khz bandbreedte met een voor een step up gezonde voltage gain van 28dB.
Dat kan ik heb niet alles gehoord wat er in de wereld verkrijgbaar is.
En ook in jou voorbeeld qua meting zegt dat niks over dat het wel of niet duffer kan klinken.
Maar het is wel indrukwekkend.
Quote from: Kingpin on June  4, 2020, 15:37:55
Volgens de fabrikant zijn dit de meetwaarden in het ongunstigste geval (ingangsimpedantie is 12K ohm, load impedantie is 10K ohm).
10Hz - 35kHz -1dB freq. resp.
En geen fase problemen in het hoorbare gebied.
Vanaf 1Khz begint de fase draaiing en op 15khz heb je ongeveer 40 graden draaiing.
Of dat de pret mag drukken weet ik niet, luisteren is de enige echte test.

Rob

scrutinizer

Quote from: Rob_Dingen on June  4, 2020, 16:54:32
Dat kan ik heb niet alles gehoord wat er in de wereld verkrijgbaar is.
En ook in jou voorbeeld qua meting zegt dat niks over dat het wel of niet duffer kan klinken.
Maar het is wel indrukwekkend.


Rob

Is ook geen vrijbrief, Rob.
Wat naar mijn mening wel vaak als zijnde dynamiek afgedaan word is sturing of zelfs over-sturing.
Zo ook het tegendeel is waar daar waar het onder-sturing van passieve regelunits aangaat.  ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Kingpin

#106
Quote from: Rob_Dingen on June  4, 2020, 16:54:32
Vanaf 1Khz begint de fase draaiing en op 15khz heb je ongeveer 40 graden draaiing.
Of dat de pret mag drukken weet ik niet, luisteren is de enige echte test.
Zoals ik al schreef is dit gemeten als worst case scenario.
In mijn geval zou het beduidend beter moeten zijn omdat ik vrijwel ideale waarden heb voor de in -en uitgangsimpedanties.
We gaan het meemaken, heb er in iedergeval veel zin in om het te bouwen, eens een keer wat anders.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

CZ79

Quote from: Kingpin on June  4, 2020, 14:17:58
Kun je me vertellen waarom het nut heeft om bv 100kHz te halen als je speakers en zeker je gehoor het niet halen ?

@Kingpin, je inbox is vol
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Kingpin

#108
Vanmorgen nog wat testen uitgevoerd aangezien het wachten op de behuizing voor m'n TVC nog ff gaat duren.
Gisteravond erg veel last van DC op het net (of eigenlijk een offset).
Heb daarom m'n verdeelblok maar naar beneden gehaald en whalla ... weg brom in de trafo.
Vanochtend zonder verdeelblok nagenoeg geen brom, dus het is zeker afhankelijk op gezette tijden.



Tegen de tijd dat de TVC klaar is maar eens kijken hoe ik dit verdeelblok in de kast wegwerk.
Kwam al wel tot de conclusie dat de bestaande netsnoeren niet gaan passen (niet het snoer in de afbeelding).
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

chansig

Lekker bezig hoor. Mooie stapel met eigen gemaakte spullen. Hoe fijn is dat.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Kingpin

Quote from: chansig on July  4, 2020, 13:53:04
Lekker bezig hoor. Mooie stapel met eigen gemaakte spullen. Hoe fijn is dat.

Gr. Hans
Ja heb de laatste tijd wel de smaak te pakken. Blijft leuk dat diy ;)
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kingpin

#111
Vandaag de mededeling gekregen dat ze een nieuwe transformator opsturen.
Goede service van Audiophonics! Mag ook wel eens gezegd worden.
Maar als ik het opnieuw moest doen dan ga ik weer voor het merk dat ik nagenoeg altijd gebruik.
Kost dan ook letterlijk 2x zoveel, maar goed.
Brom in deze mate, zeker gezien de grootte van de trafo vind ik onacceptabel.

Net nu ik gisteravond de onderdelen voor een dc blokker heb gekocht :(
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Rob_Dingen

Welk merk gebruik je normaal dan.
Is het een Rcore van Audiophonics?

Rob

Dirk

service van Audiophonics is idd weinig op aan te merken...kwaliteit vh materiaal is (soms) echter wat anders.

Zo heb ik tot 3x toe een nieuwe 12V trigger unit gekregen, maar ook die 3e vertoonde na een tijdje hetzelfde gedrag (schakelde net als de eerdere 2 niet meer uit, tot ik op het kaste tikte en dan loste het relais wel)

Uiteindelijk vorige week gevraagd of ik m'n geld terug mocht, wat ze ook prompt deden...dus op dat vlak zit het wel goed met die Frenchies :)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Tabcam

Quote from: Kingpin on July  8, 2020, 12:56:47
Vandaag de mededeling gekregen dat ze een nieuwe transformator opsturen.
Goede service van Audiophonics! Mag ook wel eens gezegd worden.
Maar als ik het opnieuw moest doen dan ga ik weer voor het merk dat ik nagenoeg altijd gebruik.
Kost dan ook letterlijk 2x zoveel, maar goed.
Brom in deze mate, zeker gezien de grootte van de trafo vind ik onacceptabel.

Net nu ik gisteravond de onderdelen voor een dc blokker heb gekocht :(
Is ook mijn ervaring. En ze reageren ook snel op mail. Kunnen veel bedrijven wel wat van leren!
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Kingpin

Quote from: Rob_Dingen on July  8, 2020, 13:03:07
Welk merk gebruik je normaal dan.
Is het een Rcore van Audiophonics?
Die wat er nu inzit komt van Audiophonics die ze waarschijnlijk ook laat maken in batches gezien de lange wachttijd.
Normaal koop ik ze van Amplimo (ring). Leterlijk nooit problemen mee gehad.
Ook daar lees je wel eens dat deze kuren kunnen vertonen (zoals elk merk wel eens wat heeft) maar ik heb het nog nooit gehad, en heb al aardig wat van verbruikt kan ik zeggen.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

holco

Blijf mij verbazen over de Pro uitstraling van je DIY spullen  :clapping:

Quote from: Kingpin on July  4, 2020, 11:41:40
Vanmorgen nog wat testen uitgevoerd aangezien het wachten op de behuizing voor m'n TVC nog ff gaat duren.
Gisteravond erg veel last van DC op het net (of eigenlijk een offset).
Heb daarom m'n verdeelblok maar naar beneden gehaald en whalla ... weg brom in de trafo.
Vanochtend zonder verdeelblok nagenoeg geen brom, dus het is zeker afhankelijk op gezette tijden.



Tegen de tijd dat de TVC klaar is maar eens kijken hoe ik dit verdeelblok in de kast wegwerk.
Kwam al wel tot de conclusie dat de bestaande netsnoeren niet gaan passen (niet het snoer in de afbeelding).
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Rob_Dingen

Quote from: Kingpin on July  8, 2020, 14:40:35
Normaal koop ik ze van Amplimo (ring). Leterlijk nooit problemen mee gehad.
Ook daar lees je wel eens dat deze kuren kunnen vertonen (zoals elk merk wel eens wat heeft) maar ik heb het nog nooit gehad, en heb al aardig wat van verbruikt kan ik zeggen.

Ook altijd veel bij Amplimo besteld of op specificaties laten wikkelen maar heb nu toch ook een paar probleem gevallen en een DC blokker helpt niet echt.
Wil het nu eens bij Toroidy proberen.

Rob

Kingpin

Quote from: Rob_Dingen on July  8, 2020, 16:52:35
Ook altijd veel bij Amplimo besteld of op specificaties laten wikkelen maar heb nu toch ook een paar probleem gevallen en een DC blokker helpt niet echt.
Wil het nu eens bij Toroidy proberen.

Rob
Hoor ik ook goede verhalen over net zoals Talema.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kingpin

De TVC draaid lekker, dus we kunnen verder met vergelijken  :colgate:

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

katwax

Quote from: Kingpin on August 27, 2020, 10:35:08
De TVC draaid lekker, dus we kunnen verder met vergelijken  :colgate:


Is dat de grote test dan? Beide in zelfde ruimte met zelfde aansturing?
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Kingpin

Quote from: katwax on August 27, 2020, 10:54:33
Is dat de grote test dan? Beide in zelfde ruimte met zelfde aansturing?
Dit is de test tussen Sparks / Brilons met Luna I sub.

Voordeel is dat ik weet hoe AP uitgestald moet worden, dus dat was een eitje.
De Brilons draaien nu, en hoe  :o
Heb ze nu denk ik meer dan een half jaar niet gehoord en al jaren niet meer in de woonkamer.
Maar wat een verschil, zelfs nu de sub niet eens meedraaid.
Het 3D plaatje is zoveel beter en stemmen  :o zo veel natuurlijker met toegenomen articulatie.
En dat te bedenken dat ik ze zo van zolder heb opgehaald, even snel inmeten qua afmetingen in de juiste verhoudingen, beetje ingedraaid en thats it.
Minpunten: Ja zeker .. de sub, mijn g.. wat een afmeting, het staat totaal niet in de woonkamer.
Kan ook weer gewenning zijn, zeker als het geluid er straks in het laag van opknapt.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

katwax

Quote from: Kingpin on August 27, 2020, 11:29:07
Dit is de test tussen Sparks / Brilons met Luna I sub.

Voordeel is dat ik weet hoe AP uitgestald moet worden, dus dat was een eitje.
De Brilons draaien nu, en hoe  :o
Heb ze nu denk ik meer dan een half jaar niet gehoord en al jaren niet meer in de woonkamer.
Maar wat een verschil, zelfs nu de sub niet eens meedraaid.
Het 3D plaatje is zoveel beter en stemmen  :o zo veel natuurlijker met toegenomen articulatie.
En dat te bedenken dat ik ze zo van zolder heb opgehaald, even snel inmeten qua afmetingen in de juiste verhoudingen, beetje ingedraaid en thats it.
Minpunten: Ja zeker .. de sub, mijn g.. wat een afmeting, het staat totaal niet in de woonkamer.
Kan ook weer gewenning zijn, zeker als het geluid er straks in het laag van opknapt.
Enkel nog muziek zonder laag draaien :)

Kan me er wel iets bij voorstellen als je de sub niet subtiel kan opstellen kan het een doorn in het oog worden, maar het eenmaal goed is afgesteld en het klinkt veel beter dan de Sparks ...
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

frank2

Subje is niet moeilijk , maar netjes naast de kast en je woont alleen... En het geluid wordt zoveel mooier. Hemels?.....
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Kingpin

Quote from: katwax on August 27, 2020, 11:40:10
Enkel nog muziek zonder laag draaien :)
Net even wat aan instellen geweest maar de Brilons doen het zonder sub al beter dan de Sparks.
Ik ben oprecht verbaast hoe laag deze Brilons nog gaan, al verdenk ik de versterking ervan die dit mogelijk maakt.
In mijn herinnering kreeg ik zulk strak 'laag' niet uit de Brilons met de buis.

Quote from: frank2 on August 27, 2020, 11:43:30
Subje is niet moeilijk , maar netjes naast de kast en je woont alleen... En het geluid wordt zoveel mooier. Hemels?.....
Haha 'subje'...
Zou het daarom komen dat geen vrouw bij me wil wonen, hahaha.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack