Nut van een eindversterker

Started by edwin.zwart71, April 30, 2020, 12:13:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

edwin.zwart71

Deze vraag is wsl al vele malen gesteld, maar toch stel ik hem hier. Ik ben in het bezit van een Rotel RA12 versterker icm Monitor Audio radius 270 luidsprekers. Natuurlijk wil je altijd een stapje beter wat betreft muziek weergave. Ik vraag mij dus af of het nut heeft om op de RA12 een eindversterker aan te sluiten. Dan heb ik het niet over de winst aan vermogen maar puur over de winst in geluidskwaliteit.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk


TopGun2010

HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...

toetertje

Ik denk dat de ra12 eigenlijk alles in huis heeft, om alles uit de radius te halen.
De 270 komt in het laag eigenlijk net iets te kort. Ik denk dat je met een klein
subwoofertje misschien verder komt dan met een eindversterker.

Hannibal_

Voor mij was de stap naar losse vv en eindblokken een grote verbetering. Maar dus ook andere voorversterkering.

Meer controle in laag (eindblokken?)
Meer details (voorversterker?)

Kan zachtjes spelen terwijl details goed hoorbaar blijven


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

J.A.F._Doorhof

Meestal is het zo dat een losse eindversterker wat meer headroom heeft.
Daarnaast zijn losse pre-amps / processoren ook wat geavanceerder dan de combi sets.
Wat niet wil zeggen dat er troep in beide groepen is.

Wij draaien zelf al jaren met losse eindversterkers (6 kanaals en 2 losse)
We hebben de center in bridge en verder een 7.1 opstelling.
Dit is wel een voordeel van losse eindversterkers, vaak heb je net iets meer opties.

Daarnaast kun je ook wat beter mixen en matchen.
Je kan bv een Onkyo processor te gek vinden maar hun eindtrappen niet.
Je weet dat alleen pas als je de pre-outs naar losse eindtrappen stuurt.

Toen ik dat voor de grap een keer met een Denon receiver heb gedaan was het duidelijk :D
Daarna een Sony processor gekocht met losse eindtrappen.
En nooit meer terug gekeken.

Je kan nu namelijk op klankkleur en features werken.
Ik ben gek van Cinepro als eindversterkers maar dit matched bv beter met Anthem dan met Meridian in mijn geval met onze speakers. Door alles los te koppelen kun je dus kiezen en je eigen unieke geluid maken.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Tabcam

Ik twijfel of je heel veel in kwaliteit wint als de voorversterker hetzelfde blijft. In de whathifi review. Ze zijn niet erg positief over de detaillering.

Als je meer bascontrole wilt, zou ik richting klasse-d denken, Hypex NCore, Purifi, the usual suspects. Als je al een goede streamer/dac-combi hebt kan een eindversterker wel veel betere geluidskwaliteit opleveren.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

toetertje

We moeten het natuurlijk wel even in perspectief van de luidsprekers en budget van topic starter zien.
Je kunt er een lekker dikke klasse d voorzetten, maar de speakers beginnen pas bij 50 Hz.
Dus denk ik toch dat een subje, een veel grotere en goedkopere stap zal zijn.

edwin.zwart71

Oke, bedankt voor jullie snelle reacties. Ik trek de voorzichtige conclusie dat het in mijn specifieke geval niet zoveel nut heeft om een eindversterker te gebruiken voor een verbetering van de geluidskwaliteit. Ik denk dat "toetertje" gelijk heeft. Het gebruik van een subwoofer zal in mijn geval voor een verbetering zorgen om wat meer "body" aan de muziek te geven. Voor een algehele verbetering zal ik een andere opstelling moeten nemen, maar daar ben ik niet naar op zoek )). De subwoofer vind ik een goede suggestie waar ik nog niet aan had gedacht.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk


vanzomereng

#8
Quote from: toetertje on April 30, 2020, 13:30:34
We moeten het natuurlijk wel even in perspectief van de luidsprekers en budget van topic starter zien.
Je kunt er een lekker dikke klasse d voorzetten, maar de speakers beginnen pas bij 50 Hz.
Dus denk ik toch dat een subje, een veel grotere en goedkopere stap zal zijn.

Verstandige opmerking Toetertje...

M.i.z. worden er veel te veel "roep maar wat..." adviezen gegeven zonder:
- dit in de context te zien, wat het probleem of wens is
- het budget wat men wil besteden
- komt de vraag van een newbie of "ervaren" persoon
- wat is er nu al aan hardware aanwezig
- akoestieke omstandigheden en opstellings-issues

kortom, men leest de vraag veelal niet goed v/d topicstarter en stelt vervolgens niet de juiste vervolgvragen

Uiteindelijk is mijn standpunt altijd:
- uiteindelijk gaat het om alleen het totale eindresultaat
- geld is schaars en elke extra euro moet zo maximaal mogelijk worden besteedt
   (dit geldt wellicht niet voor je eigen portemonnee en eigen aankoopgedrag maar zeker wel in advies naar derden toe)

Vaak is het raadzaam om ff te wachten met een zogenaamde (vaak) te kleine upgrade, omdat dit alleen
maar gerommel in de marge is en is het beter een plan voor de langere termijn te trekken, met inachtneming wat
je verwachtingen zijn van een set en hoeveel je voor een bepaald niveau aan kwaliteitsweergave  aan centjes over heb.

Als je een echte kenner bent v/d 2e-handse audiomarkt, wilt het nog wel lonen om goedkoop iets te kunnen scoren en
dan thuis allerlei zaken uit te proberen en dan vervolgens de componenten zonder kapitaalverlies weer te verkopen.
DIT IS JUIST WAT DE HOBBY ZO LEUKT MAAKT

Maar normaliter is deze weg... niet voor velen weggelegd.

Heb ik het zelf dan in het verleden goed gedaan.....  NEE !
Als ik het over mocht doen, zou ik diverse upgrade-aankopen hebben overgeslagen en van het overgebleven geld
5.000 kratten Warsteiner heb gekocht en 1.247x vaker wezen uit-eten met mijn vrouw.

En waarom heb ik het dan verkeerd gedaan,... puur omdat het audiovirus, leidt tot jeukende knuistjes en dit in combinatie
met wat ongeduld (en wellicht wat onrust) en voldoende beschikbare middelen leidt tot te snelle aankopen.

(nu ken ik iemand hiero...die al meer subwoofers heeft gewisseld als onderbroeken  :D)

Nu kan ik zelf wel redelijk wat dubbeltjes lijden maar in mijn advies aan derden, probeer ik redelijk terughoudend te zijn.
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

toetertje

Quote from: edwin.zwart71 on April 30, 2020, 13:36:02
Oke, bedankt voor jullie snelle reacties. Ik trek de voorzichtige conclusie dat het in mijn specifieke geval niet zoveel nut heeft om een eindversterker te gebruiken voor een verbetering van de geluidskwaliteit. Ik denk dat "toetertje" gelijk heeft. Het gebruik van een subwoofer zal in mijn geval voor een verbetering zorgen om wat meer "body" aan de muziek te geven. Voor een algehele verbetering zal ik een andere opstelling moeten nemen, maar daar ben ik niet naar op zoek )). De subwoofer vind ik een goede suggestie waar ik nog niet aan had gedacht.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Mijn advies zou zijn, kijk eens naar een monitor audio radius subwoofer. Die zijn ontwikkeld om jouw luidsprekers aan te vullen. Je zult daar geen scheuren van in de muur krijgen, maar zeker een hele mooie aanvulling. Deze worden regelmatig ook op marktplaats aangeboden.

edwin.zwart71

Juist[emoji4].
Ik zag ze al staan, dus dat wordt de uitbreiding.


Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk


Geert (gvc)

Je gaat wel heel snel. 'Geluidskwaliteit' zit niet in de 30Hz bandbreedte tussen de 20Hz en 50Hz. Wanneer je in het midden van je kamer zit kan het zelfs zijn dat er van het effect van een subwoofer niet zoveel overblijft (room mode, afhankelijk van de preciese afmetingen). Is basweergave eigenlijk wel wat je nu echt mist, of zijn er volgens jou andere tekortkomingen?

Ik zou dus wat meer tijd nemen om wat dingen te verkennen.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

gizmo2

#12
Heb zelf de rotel ra12 gehad en daar een paar Sphinx project 12 mk2 via het voorversterker gedeelte aangesloten gehad met een paar quadral arum 5 speakers.
en kan nu niet echt zeggen van WOW wat een verbetering ten opzichte van het eigen ra12 versterker gedeelte..... wellicht klonken de Sphinx iets transparanter.
De Sphinx aangesloten via een Linn wakonda gaf praktisch hetzelfde geluid.

Ook nog een paar kef iQ50 via dezelfde combinatie (ra12-Sphinx-wakonda) als hierboven en gaf hetzelfde resultaat als de arums.

Later ook mijn huidige bryston's 7b nrb aangesloten en toen begonnen de arums toch behoorlijk te zingen, de kef iQ50 heb ik niet kunnen proberen via de bryston's.

Conclusie voor mij is dat een beetje eindversterker toch wel behoorlijk verschil kan maken.





Verstuurd vanaf mijn Nokia 6.1 met Tapatalk
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:


Geert (gvc)

Een Bryston B136 geïntegreerde versterker zou ook wel werken denk ik.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

gizmo2

#15
Quote from: gvc on April 30, 2020, 22:17:44
Een Bryston B136 geïntegreerde versterker zou ook wel werken denk ik.
Maar dat zijn geen eind of losse eindversterkers [emoji16]

Verstuurd vanaf mijn Nokia 6.1 met Tapatalk
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

toetertje

Quote from: gvc on April 30, 2020, 22:17:44
Een Bryston B136 geïntegreerde versterker zou ook wel werken denk ik.

Bedoel je dan misschien de b-135?

Vind het wel een briljante tip, om een geintegreerde versterker van 5K tussen een ra12 en
de radius 270 te hangen.  :crazy:

Geert (gvc)

Quote from: gizmo2 on April 30, 2020, 22:23:47
Maar dat zijn geen eind of losse eindversterkers [emoji16]
Neen, dat is precies mijn punt 😉 Dat je Rotel met de Bryston eindversterkers beter klinkt ligt niet noodzakelijk aan het gebruik van losse eindversterkers, maar in eerste plaats aan de pakweg 5k€ investering. Met dat budget zijn er veel mogelijkheden om de geluidskwaliteit te verbeteren.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

Geert (gvc)

Quote from: toetertje on April 30, 2020, 22:45:41
Bedoel je dan misschien de b-135?

Vind het wel een briljante tip, om een geintegreerde versterker van 5K tussen een ra12 en
de radius 270 te hangen.  :crazy:
Dat moest idd B135 zijn. Moet ik echt uittekenen dat deze dan de Rotel zou vervangen?
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

toetertje

Quote from: gvc on April 30, 2020, 22:53:40
Dat moest idd B135 zijn. Moet ik echt uittekenen dat deze dan de Rotel zou vervangen?

Nee hoor, dat begrijp ik wel. Heb jij toevallig de openingspost ook gelezen?  ;)

gizmo2

#20
Quote from: gvc on April 30, 2020, 22:50:25
Neen, dat is precies mijn punt 😉 Dat je Rotel met de Bryston eindversterkers beter klinkt ligt niet noodzakelijk aan het gebruik van losse eindversterkers, maar in eerste plaats aan de pakweg 5k€ investering. Met dat budget zijn er veel mogelijkheden om de geluidskwaliteit te verbeteren.
laat ik het dan anders zeggen, dat het voor mij met die bryson's beter ging klinken dan bijvoorbeeld de sphinx project 12 vs rotel ra12.
wat het nut ervan is ik zou het niet weten, alleen dat het me meer poen gekost heeft  ;D

maar om even op de vraag terug te komen dan kun je inderdaad stellen dat een geïntegreerde vs eind mekaar niet onder hoeven te doen.
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

Geert (gvc)

Quote from: toetertje on April 30, 2020, 23:22:10
Nee hoor, dat begrijp ik wel. Heb jij toevallig de openingspost ook gelezen?  ;)
Zegt diegene die over een subwoofer begint  :P
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

Rob_Dingen

Met losse eind en voor versterkers heb je meer vrijheid m.b.t keuzes en kan een verbetering brengen.
Een vuistregel die bij veel winkels gebruikt werd is een verhouding van investering speakers / versterkers 2 / 1 dus speakers €1000,- versterker €500,-
Voor een stereo installatie ben ik overigens geen voorstander van een sub.
Maar vertel eerst eens wat wil je verbeteren, of wat kom je te kort?

Rob

vanzomereng

Quote from: Rob_Dingen on May  1, 2020, 13:44:22
Met losse eind en voor versterkers heb je meer vrijheid m.b.t keuzes en kan een verbetering brengen.
Yep voor de echte audiofielen wel, hebben ze meer om te prutsen en te wisselen  :butbut:

Ik krijg steeds meer sympathie voor alles in zo weinig mogelijk kastjes...
Korte signaalwegen, minder gepruts met kabels, minder gezeik m.b.t. matching en in het algemeen ook voordeliger.

# Kortom 1 device met DAC, Streamer, Versterker en passieve speakers
   of
# Kortom 1 device met DAC, Streamer (evt met voorversterker) en actieve speakers

Je houdt dan gewoon meer over om in speakers te investeren + betere WAF  :D

Lastig voor diegene, welke vanuit het verleden al over vele losse componenten beschikken
maar voor luisteraars die vanuit niets willen opstarten, een veel betere keus.

M.b.t. technisch verouderen, software, updates en al dat geneuzel over muziek-formaten e.d,
valt het zeker in een gewone stereo-opstelling alles best wel mee, met die zogenaamde "noodzakelijke" flexibiliteit.
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

jahtari

Quote from: VANZOMERENG on May  1, 2020, 14:17:32
Yep voor de echte audiofielen wel, hebben ze meer om te prutsen en te wisselen  :butbut:

Ik krijg steeds meer sympathie voor alles in zo weinig mogelijk kastjes...
Korte signaalwegen, minder gepruts met kabels, minder gezeik m.b.t. matching en in het algemeen ook voordeliger.

# Kortom 1 device met DAC, Streamer, Versterker en passieve speakers
   of
# Kortom 1 device met DAC, Streamer (evt met voorversterker) en actieve speakers

Je houdt dan gewoon meer over om in speakers te investeren + betere WAF  :D

Lastig voor diegene, welke vanuit het verleden al over vele losse componenten beschikken
maar voor luisteraars die vanuit niets willen opstarten, een veel betere keus.

M.b.t. technisch verouderen, software, updates en al dat geneuzel over muziek-formaten e.d,
valt het zeker in een gewone stereo-opstelling alles best wel mee, met die zogenaamde "noodzakelijke" flexibiliteit.
Veel audiofielen denken dat ze magische krachten hebben en dat alleen zij in staat zijn de enige juiste combinatie te maken van voor- en eindversterkers, luidsprekers, luidsprekerkabels, netwerkkabels, usb kabels, kabeldragers, zekeringen, etc.  :devil:
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub