Woonkamer stereoset van Bart

Started by brt, April 29, 2020, 21:54:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

brt

Nu weer lekker aan het luisteren naar de R26, en het klinkt wederom een stukje fijner dan eerst. Het lijkt alsof het laag steeds meer loskomt en het hoog minder scherp klinkt, maar wel zijn berg details en mooie soundstage behoudt. Ik vermoed dat het grootste inspelen wel achter de rug is en dat het een kwestie van finetunen is nu.

Uit mijn hoofd heeft de Sonnet wat meer 'gewicht' in z'n presentatie wat een hele mooie match was met de Focal Sopra speakers, maar misschien klinkt ie ook wel relatief 'dull' als ik die straks weer heb aangesloten na de R26 een week gehoord te hebben.

Morgenmiddag komt er een audiovriend over de vloer en dan gaan we beide r2r dacs vergelijken. Weet niet of ik meteen toekom aan een verslagje, maar dat volgt dan later nog.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

#876
Vanmiddag de Gustard R26 goed kunnen vergelijken met de Sonnet Morpheus. Beide r2r dacs.
De R26 heeft er nu ruim 150 uren op zitten dus dat moet een goede, degelijke indruk geven.

Lang verhaal kort: de Sonnet is een betere match in mijn set. Hij speelt met een meer natuurlijk timbre, is tonaal evenwichtiger en klinkt ook organischer en muzikaler dan de R26. Het laag is mooier, en de Sonnet speelt met meer rijkdom, en meer textuur, en ook met meer diepte; het plaatje klopt gewoon beter. Breedte van het beeld is hetzelfde.

De R26 legt relatief veel nadruk op het (mid-)hoog, en in dat gebied is hij dan ook heel detailrijk, maar in het belangrijke midden klinkt hij dan juist weer wat leeg en laat hij detail info liggen tov de Sonnet. In het hoog klinkt hij vergeleken met de Sonnet wat artificieel, minder rijk en natuurlijk. Toch geeft de R26 niet meer details in het hoog dan de Sonnet. Dus al met al is de Sonnet een completere dac die beter in mijn set past.

Wat me afgelopen dagen al opviel is dat de R26 in eerste instantie heel indrukwekkend klinkt, maar na een tijdje juist in dat mid-hoog wat te veel van het goede is (in mijn set) en ik de fijne balans in sound miste die ik gewend ben. Ik heb ruim een week niet met de Sonnet gespeeld en het voelt toch wel meteen weer als 'ja, zo moet het zijn'.

Ik had extreem hoge verwachtingen op basis van de reviews en ik moet ook zeggen dat ik de R26 een belachelijk goede dac vind voor wat ie kost (1790,- Europese prijs). Maar dat is de Sonnet ook (die kost nieuw 3500,-) en die vind ik al met al toch de beter dac (in mijn set). Mag ook wel voor dat geld.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Xander32

Goed dus dat je 1 op 1 hebt vergeleken  :thumbs-up: De uitkomst lijkt op hoe Pinda13 die voorspelde/ komt deels overeen met ook zijn bevindingen.

En nu? Is daar berusting, wetende dat je er een erg fraaie dac hebt staan of blijft er het verlangen naar beter?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Hannibal_

Nou...

Dat weet je dan ook weer  ;D

Soms moet je weer even opnieuw ijken om je set weer vol te apprecieren.

Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

frank2

Eigenlijk ben je al klaar, je hebt goede componenten mooie speakers, goede tweaks... pas als je heel diep in de buidel tasten zal je erop vooruit gaan.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

brt

Quote from: Xander32 on December  9, 2022, 05:47:19
Goed dus dat je 1 op 1 hebt vergeleken  :thumbs-up: De uitkomst lijkt op hoe Pinda13 die voorspelde/ komt deels overeen met ook zijn bevindingen.

En nu? Is daar berusting, wetende dat je er een erg fraaie dac hebt staan of blijft er het verlangen naar beter?

Ja dat lijkt idd voor een deel op hoe Pinda13 het omschreef, dat had ik niet verwacht! Moet ook wel zeggen dat ik prima met de R26 had kunnen leven als ik de Sonnet er niet naast had om te vergelijken. Maar het timbre van de Sonnet is gewoon precies goed in mijn set, dat is gewoon een hele mooie match.

Voorlopig is er de berusting, ik waardeer mijn dac wel nu nóg meer dan ik al deed, dus dat is ook weer winst.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

Quote from: frank2 on December  9, 2022, 10:57:36
Eigenlijk ben je al klaar, je hebt goede componenten mooie speakers, goede tweaks... pas als je heel diep in de buidel tasten zal je erop vooruit gaan.

Ja dat denk ik ook Frank, en daar mag ik mezelf ook gelukkig mee prijzen.
Flink in de buidel tasten zit er voorlopig financieel ook niet in, dus ik zal nog wel een flinke tijd met deze set blijven spelen. Helemaal geen straf; dat realiseer ik me nu wederom. Wel wat saai hier, er valt dan weinig nieuws te melden..
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

jellejanssen

Quote from: brt on October 30, 2022, 21:07:27
Ja ik ook, maar ik heb een aparte audiogroep en speel met een netfilter (Isotek Aquarius) en ik moet ook zeggen dat ik nog nooit zo'n goed geluid heb gehad als met deze set. In dit huis kan ik niet vergelijken zonder zonnepanelen want die zaten al op het dak toen wij dit huis kochten. Ik heb in elk geval het idee dat het niet van invloed is op de geluidskwaliteit, wellicht mede door de genomen maatregelen...

Blij dat ik een aparte groep heb, totaal los van alles andere, zonnecellen, ledmlampen enzovoorts...

Én n EMI-meter.... Misschien iets om n x bij jou toe te passen en meten als hij er is ???

Mvg
J

brt

Quote from: jellejanssen on December 13, 2022, 20:58:37
Blij dat ik een aparte groep heb, totaal los van alles andere, zonnecellen, ledmlampen enzovoorts...

Én n EMI-meter.... Misschien iets om n x bij jou toe te passen en meten als hij er is ???

Mvg
J

Wat doet zo'n EMI-meter dan Jelle?
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

jellejanssen

Die meer "de vervuiling" op je net.

Helaas lost hij t niet op, maar ik weet wel dat ledlampen én zonnecollectoren/cellen best veel impact kunnen hebben

Vandaag dat ik in ons nieuwe huis een aparte groep en zekering heb, in dat proberen te voorkomen.

Ergens, moet even nazien bij hoeveel, zou een normaal mensenhoofd het kunnen gaan horen nml

CZ79

Ik heb zo'n EMI meter en je ziet dan overduidelijk wanneer de zonnepanelen hun werk aan het doen zijn, aparte groep maakt iets uit maar niet veel (bij mij iig).

Ik heb ook best wat met verschillende netfilters (parallel filters) getest en die doen op dat vlak helemaal niets, behalve een Onfilter (merk), die doet het uitzonderlijk goed, maar ik heb niet perse een  verbetering ervaren hiermee (ook niet een verslechtering overigens).

Als ik luister is het vaak in de avond en dan doen de zonnepanelen minder/niets en dan zijn de waardes (EMI meter) sowieso veel beter.
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

brt

Ik heb dus ook een aparte groep met aparte zekering, en een netfilter. Ik merk geen verschil met overdag luisteren (als de zonnepanelen zon krijgen) en in de avond.

Maar zeker interessant om eens met zo'n EMI meter te checken hoe de vlag erbij hangt, alhoewel ik niet zou weten wat ik zou moeten veranderen, want die zonnepanelen gaan niet weg :)
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

CZ79

Scheidingstrafo of zo'n Onfilter waren de twee opties die bij mij ervoor zorgden dat de waardes op de EMI meter drastisch naar beneden gingen (wat feitelijk beter is dus), waarneembaar? Het is mij gehoormatig niet opgevallen
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Xander32

Hoor je hetgeen je meet ook terug tijdens het luisteren van muziek?

Quote from: cz79 on December 15, 2022, 07:55:30
Ik heb zo'n EMI meter en je ziet dan overduidelijk wanneer de zonnepanelen hun werk aan het doen zijn, aparte groep maakt iets uit maar niet veel (bij mij iig).

Ik heb ook best wat met verschillende netfilters (parallel filters) getest en die doen op dat vlak helemaal niets, behalve een Onfilter (merk), die doet het uitzonderlijk goed, maar ik heb niet perse een  verbetering ervaren hiermee (ook niet een verslechtering overigens).

Als ik luister is het vaak in de avond en dan doen de zonnepanelen minder/niets en dan zijn de waardes (EMI meter) sowieso veel beter.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

CZ79

Nee, nu luister ik ook vaak in de avond (als het donker is) en overdag staat het meer aan als achtergrond muziek dus dan is de situatie al anders (qua waardes ook dus ik heb dan geen echt 1:1 vergelijk).

Maar met de beste wil van de wereld hoor ik geen verschil met/zonder filters, misschien komt dat wel omdat je nooit echt 'achter' de apparatuur meet. De meter doe je ik je stekkerblok en dan lees je de waardes af, dus dat zou dan de waarde zijn waarmee de stroom je set 'ingaat' en niet wat er daadwerkelijk weer over de luidsprekerkabels 'uitgaat' naar de speakers.

Ik heb nog twee van die Onfilters in gebruik gewoon omdat het kan, eentje op het stekkerblok waar de TV, Ziggo Next box en de switch op aangesloten is en de ander heb ik boven op zolder waar de NAS op aangesloten is.

Doet het daar dan wat? Het zit er iig niet in de weg en misschien doet het wel meer dat ik weet dat het daar goed zit, dan dat er daadwerkelijke verschillen hoorbaar zijn
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Xander32

Dank voor je uitgebreide reply  :thumbs-up:. Ik was er echt benieuwd naar.
Hier heb ik een AQ jitterbug in de nas en een Kemp sns plug in het stekkerblok geprikt. Maar ik moet eerlijk bekeken dat ik geen idee heb of die wat (positiefs) toevoegen 😳
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

CZ79

Die AQ heb ik ook in de NAS zitten en de Kemp heb ik gehad maar deed bij mij te weinig.
Die AQ zit me best, Kemp heb ik destijds weer verkocht
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

. . .

#892
Quote from: brt on December  8, 2022, 20:39:41
Vanmiddag de Gustard R26 goed kunnen vergelijken met de Sonnet Morpheus. Beide r2r dacs.
De R26 heeft er nu ruim 150 uren op zitten dus dat moet een goede, degelijke indruk geven.

Lang verhaal kort: de Sonnet is een betere match in mijn set. Hij speelt met een meer natuurlijk timbre, is tonaal evenwichtiger en klinkt ook organischer en muzikaler dan de R26. Het laag is mooier, en de Sonnet speelt met meer rijkdom, en meer textuur, en ook met meer diepte; het plaatje klopt gewoon beter. Breedte van het beeld is hetzelfde.

De R26 legt relatief veel nadruk op het (mid-)hoog, en in dat gebied is hij dan ook heel detailrijk, maar in het belangrijke midden klinkt hij dan juist weer wat leeg en laat hij detail info liggen tov de Sonnet. In het hoog klinkt hij vergeleken met de Sonnet wat artificieel, minder rijk en natuurlijk. Toch geeft de R26 niet meer details in het hoog dan de Sonnet. Dus al met al is de Sonnet een completere dac die beter in mijn set past.

Wat me afgelopen dagen al opviel is dat de R26 in eerste instantie heel indrukwekkend klinkt, maar na een tijdje juist in dat mid-hoog wat te veel van het goede is (in mijn set) en ik de fijne balans in sound miste die ik gewend ben. Ik heb ruim een week niet met de Sonnet gespeeld en het voelt toch wel meteen weer als 'ja, zo moet het zijn'.

Ik had extreem hoge verwachtingen op basis van de reviews en ik moet ook zeggen dat ik de R26 een belachelijk goede dac vind voor wat ie kost (1790,- Europese prijs). Maar dat is de Sonnet ook (die kost nieuw 3500,-) en die vind ik al met al toch de beter dac (in mijn set). Mag ook wel voor dat geld.

Dag Bart,
Wat vond je van het streaming gedeelte van de Gustard? Ik kijk zelf rond voor een nieuwe DAC en de R26 staat ook op het lijstje en de prijs is erg interesssant (nu €1599 bij Audiophonics) maar de meningen lopen erg uiteen als het om de LAN input gaat.

brt

Quote from: WhySoSerious? on December 21, 2022, 14:52:13
Dag Bart,
Wat vond je van het streaming gedeelte van de Gustard? Ik kijk zelf rond voor een nieuwe DAC en de R26 staat ook op het lijstje en de prijs is erg interesssant (nu €1599 bij Audiophonics) maar de meningen lopen erg uiteen als het om de LAN input gaat.

De LAN input heb ik niet getest. Las er verschillende dingen over, maar mijn afdronk was dat de algehele consensus toch wel was dat de lan zeer verdienstelijk klinkt, minstens gelijk aan, of zelfs beter dan de i2s. Maar ja, zelf uitproberen is hier ook weer het devies vrees ik.

Mooie aanbieding van Audiophonics (prijs is inmiddels wel al weer hoger zag ik), maar hij is uitverkocht, dus dat zou zo maar ff kunnen gaan duren nog...
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

#894
Het blijkt hier al (exact!) een half jaar stil te zijn. Wees gerust, ik leef nog :)

Qua audio heb ik alleen niet zo veel te melden. Speel nog steeds met dezelfde componenten en geniet er enorm van. Er is geen laaghangend (betaalbaar) fruit meer voor mijn set. Ik zit nog wel regelmatig te loeren naar andere buizenversterkers, maar eigenlijk heb ik al de mooiste die er is  ;D :inlove:  (zie avatar)

Ook zit ik nog wel eens te kijken naar een dac-upgrade, maar mijn vorige avontuur pakte niet zo goed uit en stiekum ben ik hartstikke tevreden zoals het klinkt. Ik meende iets gelezen te hebben over SDA-3 modules voor de Sonnet Morpheus (er zitten de SDA-2 in), maar die blijken niet een topmatch te zijn met het moederbord, dus dat scheelt weer geld.

Dan maar muziek. Muziek luisteren doe ik heel veel. En wekelijks check ik vele nieuwe releases.
Mijn oogst van het eerste half jaar zijn vooral de nieuwe Josh Ritter, Thomas Azier, The National, Sigur Ros en de EP van Manchester Orchestra, om er een paar te noemen.

Er komt veel moois uit, en ik lijk er ook weer meer open voor te staan dan de afgelopen jaren, het komt weer meer binnen.

Binnenkort ga ik eens naar de set van @Sopper luisteren, die blijkt op 7 minuten fietsen (!) van mij te wonen, kwam ik achter toen ik foto's van zijn uitzicht zag, en hij komt ook hier. Twee totaal verschillende sets, leuk om de resultaten van verschillende benaderingen te horen.

En @Pinda13 komt tzt ook langs en ik bij hem, ook hij woont (weer) lekker dichtbij. Heb zijn set nog nooit gehoord, maar afgelopen jaren veel contact met hem gehad omdat we allebei de Line Magnetic LM219 hadden. Dat zijn er niet veel in NL, en dat schept een band, of niet @PrimaLuna ;)

Kortom, er gebeurt hier niet zo veel, maar ik zit niet stil. Ik hou graag de ontwikkelingen bij van de sets op HT, maar ik merk veelal een algehele tevredenheid bij de users.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Pinda13

Leuk om te lezen en zo is het ook. Container is niet verweg meer, dan heb ik in ieder geval mijn eigen set weer in handen. Heel fijn, want wachten duurt gewoon lang als je ongeduldig bent😝. Wie weet wat het bij je brengt als je hier komt luisteren.  :hehe:

Zo ook leuk om inderdaad bij sopper op bezoek te gaan. We hebben snel contact. Cheers!
" no loss of fine detail "

Tabcam

Lijkt mij een goed punt, tevreden met wat je hebt en niet zo snel een eenvoudig verbeterpunt te hebben. Het gaat wat mij betreft tenslotte om de muziek :headbanging:. En Meets&Greets zijn wat mij betreft net zo leuk, het klinkt vrijwel altijd anders als thuis. Nu alleen hopen dat het geen Audiophilia Nervosa oplevert :nowink:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Xander32

Fijn om weer wat van je te lezen Bart 👍🏻 Tof dat je zo tevreden bent, al is dat wel debet aan het half jaar radiostilte in dit draadje 🙃

Betreffende de dac: Sonnet heeft natuurlijk de Pasithea nog in haar assortiment 😇
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

brt

Quote from: Xander32 on June 23, 2023, 06:19:52Betreffende de dac: Sonnet heeft natuurlijk de Pasithea nog in haar assortiment 😇

Ja dat klopt, maar ik ga niet mijn auto verkopen om een dac te kunnen kopen :)
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Xander32

Indien die dac jou aan de set/ muziek weet te binden, heb je ook geen auto meer nodig 😉

Quote from: brt on June 23, 2023, 11:03:29Ja dat klopt, maar ik ga niet mijn auto verkopen om een dac te kunnen kopen :)
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT