Woonkamer stereoset van Bart

Started by brt, April 29, 2020, 21:54:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

brt

Quote from: DofN on July  6, 2022, 09:10:26
Subs zorgen ervoor dat de luidsprekers minder vervormen. Mits goed ingeregeld, is het praktisch altijd een win win situatie.

Toch lees ik daar ook veel moeilijkheden over, qua delay, cross-over, plaatsing en dat soort dingen. Beste is om er eens eentje te lenen en het thuis uit te proberen, mocht het blijven kriebelen.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

Quote from: katwax on July  5, 2022, 23:20:32
Als het "onrust" is omdat je al een tijd niets hebt aangepast is naar actief gaan waarschijnlijk niet zo'n goed idee. Hoewel er nog ruimte is om bv streamer te vervangen wordt de mogelijkheid tot swappen klein  ;D

Hoewel ik grote voorstander ben van actief (zeker Kii en Dutch&Dutch), voor de reden die je opgeeft oa, is het volgens mij alleen handig als je het als een mogelijk eindstation ziet. Natuurlijk kan je zoals mij nog wat geld in akoestiek steken erna, maar dat stopt ook vrij snel :)

Het is idd exact die onrust, en dat is eigenlijk best onzin wat ik heb een prachtige set staan. Het is gewoon het idee van weer eens iets anders hebben en altijd hopen op nóg beter. Qua akoestiek lijkt een spanplafond me zeker nog wel eens een optie, maar op termijn hebben we ook verbouwplannen en zou mijn set zich naar de andere kamer verplaatsen, dus dat is voor nu ook geen goede investering.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

Quote from: Pathos on July  5, 2022, 07:29:36
Betreft de subwoofer, heeft het in mijn set wel erg veel extra's gebracht. Niet alleen het laag van de speakers knapt ervan op en klinkt strakker, ook de overige frequenties komen meer tot z'n recht. Het klinkt dan allemaal veel gedetailleerder. Je krijgt meer een indruk van het podium of opgenomen ruimte. Je soundstage wordt meer 3D. Breedte, hoogte en diepte van het podium neemt toe. Voor mij een heel groot en duidelijk verschil. Vooral toen ik er een 2e sub bijnam namen bovenstaande bevindingen nog eens toe en werd de integratie nog beter.

Op zich valt er IMO qua laagweergave nog wel winst te behalen bij je Sopra 1's. Mooi als extra aanvulling en als nette integratie. Bij mij staan mijn subs op een kleine overlap in frequentie tov mijn speakers (ongeveer tot 38Hz) en vult heerlijk aan.

Sommige subs (bv REL) werken met een highlevel input dus kun je rechtstreeks op je speakeruitgangen aansluiten.

Sluit jij het dan ook aan op je speakeruitgang? En is dat dan dezelfde als waar je je speakers op aansluit? (ik heb 4,8 en 16 ohm)
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Pathos

#803
Ik heb mijn REL's highlevel aangesloten op de linker en rechter speakeruitgangen. Mijn Pathos TT is een Hybride versterker en heeft geen aparte 4, 8 Ohm aansluitingen.

REL's website is zeer informatief. Hier kun je vinden hoe je een Tube versterker aansluit:
https://relsupport.zendesk.com/hc/en-us/articles/360001493114-Tube-Amp-Connection-Methods

Quote from: brt on July  8, 2022, 20:58:23
Sluit jij het dan ook aan op je speakeruitgang? En is dat dan dezelfde als waar je je speakers op aansluit? (ik heb 4,8 en 16 ohm)
Stereo 2.2 setup:
Pathos T.T. ~ AURALiC Altair G1 ~ Spendor A7 ~ Gaia III ~ 2x REL T/5x ~ Silent Angel Bonn N8 ~ 2x Farad Super3 LPS
Bekabeling: Audiomica: Celes Excellence M1 -> Erys Excellence M2 Luxury RCA -> Arago Excellence Luxury RJ/E. AudioQuest: Niagara 1200 -> Hurricane -> Blizzard -> Monsoon -> NRG-Z3 -> Vodka RJ/E. QSA: Yellow fuses. Synergistic Research: Purple fuse.
Akoestiek: Easy Noise Control.

Xander32

Een sub in een stereoketen kan een waardevolle toevoeging zijn, echter dient die dan naadloos te worden geïntegreerd en daar slagen maar weinigen in.

Dat vraagt om een goede positionering van de sub (deze ergens in een nog willekeurig beschikbaar vrij hoekje wegzetten werkt niet) en voorts het zorgvuldig inmeten en afstellen (dsp/eq). Dat blijkt geen sinecure. Zijn beide niet 100% in orde is de kans groot dat je de sub separaat blijft horen in het geluidsbeeld, de sub is dan te lokaliseren.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Kingpin

Mocht je een keer in de buurt zijn ben je van harte welkom om eens een goede sub/monitoren combi te beluisteren.
Mijn sub is 'laagohmig' op de high-level ingang waardoor het 'karakter' van de versterker mee wordt genomen, hierdoor is het geluidsbeeld veel homogener.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

brt

Quote from: Xander32 on July  9, 2022, 06:52:41
Een sub in een stereoketen kan een waardevolle toevoeging zijn, echter dient die dan naadloos te worden geïntegreerd en daar slagen maar weinigen in.

Dat vraagt om een goede positionering van de sub (deze ergens in een nog willekeurig beschikbaar vrij hoekje wegzetten werkt niet) en voorts het zorgvuldig inmeten en afstellen (dsp/eq). Dat blijkt geen sinecure. Zijn beide niet 100% in orde is de kans groot dat je de sub separaat blijft horen in het geluidsbeeld, de sub is dan te lokaliseren.

Ik heb niet zo veel plekken in de huiskamer waar ik een sub een beetje subtiel kan neerzetten, ik woon niet zo groot en elk hoekje is al bezet, dus het zou sowieso wel proppen worden, waar ie dan ook komt te staan; het blijft een huiskamer... Misschien moet ik er maar gewoon van afzien. Ik ervaar veel en diep laag en geloof ook dat het best wel beter kan, maar de potentiele downsides ervan staan me ook tegen, zeker aangezien het al zo goed klinkt. 
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

Quote from: Kingpin on July  9, 2022, 07:17:32
Mocht je een keer in de buurt zijn ben je van harte welkom om eens een goede sub/monitoren combi te beluisteren.
Mijn sub is 'laagohmig' op de high-level ingang waardoor het 'karakter' van de versterker mee wordt genomen, hierdoor is het geluidsbeeld veel homogener.

Ja, dat wil ik wel geloven. Mocht ik eens in de buurt zijn lijkt het me zeker interessant jouw set eens te horen!
Ik heb er al diverse goede verhalen over gelezen  :clapping:
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

DofN

Quote from: brt on July  8, 2022, 20:52:06
Toch lees ik daar ook veel moeilijkheden over, qua delay, cross-over, plaatsing en dat soort dingen. Beste is om er eens eentje te lenen en het thuis uit te proberen, mocht het blijven kriebelen.

Prima idee. Maar maak niet de fout een sub zomaar even neer te zetten. Goede integratie is van groot belang. En dan moet je idd goed naar delays, crossover en plaatsing kijken. Anders krijg je soortgelijke ervaringen van mensen die een sub kunnen aanwijzen, waar de sub boemerig klonk of geen aanvulling was op de fronts.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

brt

Quote from: DofN on July 15, 2022, 16:11:56
Prima idee. Maar maak niet de fout een sub zomaar even neer te zetten. Goede integratie is van groot belang. En dan moet je idd goed naar delays, crossover en plaatsing kijken. Anders krijg je soortgelijke ervaringen van mensen die een sub kunnen aanwijzen, waar de sub boemerig klonk of geen aanvulling was op de fronts.

Ik zie toch de weinig mogelijkheden zo'n ding goed neer te zetten qua plaatsing in mijn woonkamer, en al het potentiele gedoe met kansen op missers. Ik ben voor nu wel weer even genezen denk ik  ;D
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Tabcam

#810
Ik ben gisteravond by Bart op bezoek geweest en het was erg gezellig. Het was het eerste tegenbezoek sinds Covid19 wat veel te lang heeft geduurd. We hebben eerst best een tijd bijgepraat waarbij één van de buizen van de versterker opspeelde met een zacht tikje was dat telkens wel te corrigeren maar de tussenpozen werden steeds korter.  Ik was al bang dat er van spelen zo niet veel terecht zou komen maar gelukkig hadden we geen last meer zodra we echt begonnen te spelen. De buis wilde gewoon muziek!



De opstelling is ietsjes gewijzigd met een stoel voor de bank. Je zit dan bijna near field midden tussen de Focal Sopra No1. Verder is natuurlijk de versterker veranderd, wat een schoonheid als de buizen zachtjes oplichten. En een grappig aapje houd een lamp vast aan het andere eind van de lange boomstamtafel.




Tijd voor muziek. Door de versterker en andere tweaks is de bas flink meer aanwezig. Dat is ook waar Bart naar zocht dus dat is goed gelukt. Het is ook een diepe bas merk ik met verschillende tracks. Het alombekende Fading Sun van Terje Isungset hoor je eerst een dubbele diepe noot en daarna een aantal opeenvolgende diepe noten aangeslagen worden. Die laatsten waren veel duidelijker dan bij mij thuis. Nu speel ik vaak zachter maar met andere M&G was dit me ook nog niet opgevallen.

Verder is de ruimte flink bepalend. Waar de vorige keer de bas niet door de ruimte rolde doet die dat nu heel lichtjes. Niet te voorkomen zonder DSP/ASP natuurlijk en ik merk dat ik er  gevoeliger voor ben geworden sinds ik open baffle bas redelijk goed op orde heb.

Je hebt ook veel meer detail dan wat ik bij mij meen te horen. Gedeeltelijk door de compleet andere luisterplek, anderhalf of drieeneenhalve meter van de luidsprekers af maakt flink uit natuurlijk. Dat maakt vergelijken lastig maar hier een poging. Ik hoor meer "nattigigheid "in opnames, vooral bij close miked opnames. Kleine details in de opnames vind ik beter hoorbaar. Bij een nummer als Être van Nicolas Jaar kom ik meer bij de koptelefoonervaring als je zo dicht bij de luidsprekers zit. Wel heb ik thuis meer rust in het geluid en klinkt het toch anders maar dat is ook logisch gezien de nogal verschillende ruimtes.

Ik had eigenlijk mijn ervaringen had moeten opschrijven merk ik nu. Ik weet dat ik nog zaken thuis wilde checken maar dat wordt lastig zonder aantekeningen. Wat ik nog wel gedaan heb is even Fading Sun opgezet en het viel me nog mee. Ja, bij 60 dB is de bas wel weg maar bij 70 dB hoorbaar en het gaat dan snel naar voelbaar.

Uiteindelijk hebben we vele nummers afgespeeld. Leuke was dat we een soort van ping-pongden omdat elk nummer gelijk ook nieuwe associaties bracht. Al met al een erg geslaagde M&G en dank voor je gastvrijheid en de bokbiertjes. Tot de volgende M&G!
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Xander32

Een duidelijk en lekker leesbaar verslag van een zo te lezen toffe M&G 👍🏻
Het lijkt erop dat Bart z'n zaken goed op orde heeft 🎶
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

brt

Leuk verslag om te lezen Douwe! En gezellig dat je er was. Het was idd lekker muziek uitwisselen en luisteren.
Eind deze maand kom ik weer bij jou langs en ik ben heel benieuwd hoe het daar nu klinkt, en wat nu de verschillen zijn tussen beide sets.
Je zei ook dat mijn set wat meer naarvoren speelt, maar misschien komt dat vooral omdat ik ook wat dichterbij zit?

Ik heb trouwens alleen de stoel voor de bank als ik écht ga luisteren hoor. Het is een setting die ik binnen 30 seconden gerealiseerd heb en je zit dan echt midden in het geluid. Leuk om te lezen dat je ook ervaart dat ik (lekker) veel bas en details heb. En met buizen is het midden ook altijd erg prettig, ervaar ik zelf. Al met al was het leuk om mijn set weer eens door andermans oren te horen en jouw bevinden te horen, zeker met de stappen die je zelf gemaakt hebt krijg ik het idee dat de sets dicht bij elkaar liggen, maar dat ga ik dus binnenkort zelf ook ervaren.

Het was een geslaagde avond!!
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Tabcam

#813
Het was zeker een geslaagde avond en natuurlijk heeft de zitplek heel veel invloed. Als ik op het puntje van de bank zit maakt dat ook uit :P. denk wel dat de sets een ander karakter hebben, al was het alleen doordat de bas van een basreflexluidspreker en open baffle zo verschilt. Ik ben natuurlijk ook heel benieuwd hoe jij het gaat ervaren! Ik kijk in ieder geval naar het tegenbezoek uit :colgate:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

DofN

Ik heb niet zo heel lang geleden weer eens geluisterd naar een volwaardige dipool LS met dipool laag. Ik had eigenlijk verwacht, ook op basis van (kortdurende) ervaringen met dergelijke systemen bij mij thuis, dat het laag toch anders zou klinken dan bij mij thuis..

Maar op de een of andere manier was dat niet zo. Misschien is goed laag, gewoon goed laag. Ongeacht de technische implementatie.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

brt

#815
Quote from: DofN on October  3, 2022, 21:33:47
Ik heb niet zo heel lang geleden weer eens geluisterd naar een volwaardige dipool LS met dipool laag. Ik had eigenlijk verwacht, ook op basis van (kortdurende) ervaringen met dergelijke systemen bij mij thuis, dat het laag toch anders zou klinken dan bij mij thuis..

Maar op de een of andere manier was dat niet zo. Misschien is goed laag, gewoon goed laag. Ongeacht de technische implementatie.

Tja, Douwe kan goed de verschillen duiden in het laag tussen onze sets omdat hij ze beide gehoord heeft. Hij geeft aan bepaalde lage tonen bij mij te horen die hij (ook bij anderen) niet hoorde. Dat vind ik wel verbazingwekkend, voor een buizenversterker en een monitor speaker.

Ik vind het laag hier ook heerlijk en heb daar ook flink op ingezet afgelopen jaar. Een beetje oomph en slam hou ik wel van en dat heeft deze set wel, het hoeft niet zo bescheiden te spelen wat mij betreft, maar dat is ook allemaal smaak.

Wat goed is, is natuurlijk ook subjectief, en dan speelt gewenning ook nog een rol. Blijft een ingewikkelde materie, maar als je vindt dat het lekker klinkt thuis is het helemaal oke toch!
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Tabcam

#816
Quote from: DofN on October  3, 2022, 21:33:47
Ik heb niet zo heel lang geleden weer eens geluisterd naar een volwaardige dipool LS met dipool laag. Ik had eigenlijk verwacht, ook op basis van (kortdurende) ervaringen met dergelijke systemen bij mij thuis, dat het laag toch anders zou klinken dan bij mij thuis..

Maar op de een of andere manier was dat niet zo. Misschien is goed laag, gewoon goed laag. Ongeacht de technische implementatie.
Grote onzin dat de technische implementatie niet uit maakt. Cardoïde (unidirectionele) bas zal nooit de ruimte vullen zoals een dipool (bidirectioneel) en al helemaal niet zoals gesloten of bas-reflexsystemen. Door de uitdoofeffecten krijg je automatisch minder last van ruimtemodi in de breedte. Je houd altijd nog ruimte-effecten over maar naarmate minder richtingen aangesproken worden wordt de speaker plaastingsvriendelijker en dat lees je niet aan de FR af maar aan een polaire plot.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Mediator

Vaak is het met audio zo dat je spullen van een ander hoort in een vreemde ruimte en vreemde set. Iedere set heeft wel een bepaalde kwaliteit en die staat dan vaak op de voorgrond. Zodra je daar aan gewend raakt kun je verschillen beter duidden. Een geoefend oor kan dit sneller herkennen maar als consument zal je doorgaans naar je eigen spullen luisteren. Dus dat je niet direct verschillen hoort tussen (noem maar op) dat verbaast me niet zo. Wat me wel opvalt is de muziek keuze in zo'n bezoek. Over smaak valt niet te twisten. Maar er is kennelijk meer gedraaid zo lees ik ook. Verder zou ik me niet zo druk maken over een laag toontje dat je op een speaker wel en een andere speaker niet hoort. Het gaat er met name om hoe muziek klinkt als geheel en wat een set doet als er volle bezetting is in een band. Zeg maar de complexe muziek.

DofN

Quote from: Tabcam on October  3, 2022, 22:55:34
Grote onzin dat de technische implementatie niet uit maakt. Cardoïde (unidirectionele) bas zal nooit de ruimte vullen zoals een dipool (bidirectioneel) en al helemaal niet zoals gesloten of bas-reflexsystemen. Door de uitdoofeffecten krijg je automatisch minder last van ruimtemodi in de breedte. Je houd altijd nog ruimte-effecten over maar naarmate minder richtingen aangesproken worden wordt de speaker plaastingsvriendelijker en dat lees je niet aan de FR af maar aan een polaire plot.

Nou nou. Helemaal omdat je de helft maar lijkt te lezen.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

brt

Nu het steeds vroeger donker wordt, is het weer extra genieten van de sfeer die mijn buizenversterker in de kamer geeft. De kachel hoeft hierdoor ook niet aan, de buizen geven veel warmte af. Het is nog nooit zo'n goedkope hobby geweest (we hebben zonnepanelen :))
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Xander32

#820
Ik heb mij al vaak afgevraagd of zonnepanelen inclusief alle bijbehorende elektronica, nog van invloed is op de geluidskwaliteit, op het presteren van een set 🤔
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

brt

Quote from: Xander32 on October 30, 2022, 21:02:20
Ik heb mij al vaak afgevraagd of zonnepanelen inclusieg alle bijbehorende elektronica, nog van invloed is op de geluidskwaliteit, op het presteren van een set 🤔

Ja ik ook, maar ik heb een aparte audiogroep en speel met een netfilter (Isotek Aquarius) en ik moet ook zeggen dat ik nog nooit zo'n goed geluid heb gehad als met deze set. In dit huis kan ik niet vergelijken zonder zonnepanelen want die zaten al op het dak toen wij dit huis kochten. Ik heb in elk geval het idee dat het niet van invloed is op de geluidskwaliteit, wellicht mede door de genomen maatregelen...
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

remco320

Wij hebben sinds 2 maanden zonnepanelen. Het enige effect wat ik heb gemerkt is dat ik de installatie naar vol vermogen laat ronken, want moeder natuur betaald de stroom in dit geval:)
Geluidstechnisch merk ik echt geen enkele verandering na plaatsing van de zonnepanelen


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

brt

Quote from: remco320 on November  3, 2022, 13:42:41
Wij hebben sinds 2 maanden zonnepanelen. Het enige effect wat ik heb gemerkt is dat ik de installatie naar vol vermogen laat ronken, want moeder natuur betaald de stroom in dit geval:)
Geluidstechnisch merk ik echt geen enkele verandering na plaatsing van de zonnepanelen


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Nee ik dus ook niet. En het bevalt me wel de kamer te verwarmen met buizen ipv gas  ;D
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

De laatste dagen ben ik wat aan het spelen geweest met de voorversterkerfunctie van mijn Sonnet Morpheus pre-dac, waardoor de geintegreerde LM219 puur functioneert als eindversterker. Het geluid ontloopt elkaar niet zo veel. Het lijkt met de Morpheus ietsje strakker te klinken en met de vv van de 219 wat luchtiger. Qua detail maakt het ook niet veel uit.

Dat heeft me aan het denken gezet... Dan kan ik er net zo goed een losse eindversterker neerzetten. Het voelt een beetje zonde om een geintegreerde versterker slechts als ev te gebruiken. Nu heb ik ooit eens met een Graaf GM20 OTL gespeeld en dat geluid is me altijd bijgebleven, dus ik zit wat te loeren naar OTL versterkers. Nu schijnt de Graaf GM20 nogal onderhoudsgevoelig te zijn, dus dat lijkt me niet zo verstandig, maar ik kwam ook op de Zweedse Q-tron PA12b uit. Die is niet zo bekend, maar heeft wel een enorm positieve recensie waarin staat dat het de beste OTL versterker is die de recensent ooit gehoord.

Vraagje: denken jullie dat het verstandig is om een losse EV te kopen en met de Sonnet Morpheus als pre te gaan spelen en ga ik er dan qua sound op vooruit?

En: zijn er OTL versterkers die ik op mijn lijstje moet zetten?

Tot slot: ik heb met de Focal Sopra al een enorm open geluid, gaat de snelheid en detail van een OTL niet too much worden? Hoe schatten jullie dat in?
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3