Woonkamer stereoset van Bart

Started by brt, April 29, 2020, 21:54:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

brt

Dan mijn Purifi avontuur....
Een tijdje geleden was forumgenoot Tabcam bij mij en had zijn Purifi versterker van Audiophonics meegenomen. Ik was dusdanig onder de indruk van die versterker dat die de weken erna maar in mijn hoofd bleef rondspoken. Hoe kan het dat deze versterker van 1500,- op hetzelfde niveau speelt als mijn Unison S9 van 8000,- !???!

Ik wilde de Purifi langer horen dan één luisteravondje en heb deze daarom besteld in Frankrijk. Ik heb er nu al een kleine twee weken naar kunnen luisteren. Bij het luisteren gebruik ik mijn RME Adi-2 dac tevens als pre-amp. Wat me opvalt aan de Purifi is dat deze een ongekend zuiver, correct en schoon beeld neerzet. Veel details, enorm podium, en alle frequenties keurig aanwezig. Niks wordt aangezet of weggelaten. Voor een versterker van deze prijs is dit een bizarre prestatie.
Als ik de Purifi vergelijk met mijn Unison Research S9 valt op dat de Purifi het beeld in sommige tracks zelfs nog een heel klein beetje groter neerzet en de instrumenten nóg een tikkie strakker neerzet. En ik had al een zéér groot stereobeeld. De verschillen zijn echter klein wat betreft plaatsing, breedte en details.

Waar de S9 vooral vloeiender, nóg opener en gewoon wat lekkerder en smeuïger klinkt, en iets meer oomph in de basfrequenties heeft, geeft de Purifi alles wat zakelijker weer. Steriel is misschien een te zware term, maar sommigen zullen dit wel zo ervaren. Ik zou eerder de term eerlijk gebruiken.

Mijn volledig in klasse A spelende buizenbak klinkt royaler, opener en voller met een mooier midden en vind ik op zacht volume ook iets fijner klinken dan de Purifi. Het trekt me wel meer de muziek in, merk ik.
De Purifi klinkt gedoseerder, correcter misschien wel. Als je echt zeer geconcentreerd gaat vergelijken hoor je bij de Purifi details die je niet hoort bij de S9, en zet ie een bizar knap beeld neer dat absoluut niet minder is dan de S9, maar simpelweg anders. Het is mijns inziens echt een kwestie van smaak, niet van kwaliteit.

Als je echter kijkt naar de aanschafprijs van de Purifi vs. die van de S9, dan heb je met de Purifi voor relatief weinig geld bizar veel waar voor je geld. Waarschijnlijk klinkt het met een dedicated pre amp nog weer een tikkeltje beter en kun je het geluid meer kleuren. Ook kun je de op-amps in de Purifi vervangen en daarmee nog wat kleuren. Maar dat telt natuurlijk wel allemaal op bij de kosten. De S9 is een geïntegreerde buizenbak, dus geen kosten voor een voorversterker daar. Ik heb al wel diverse setjes voorversterkerbuizen gekocht, dus daar zitten natuurlijk ook kosten in, net als in een betere stroomkabel (daar is de Purifi minder vatbaar voor kreeg ik de indruk).

Ik moet begin volgende week een beslissing maken of ik de Purifi houd of dat ik hem terugstuur (binnen de 14 dagen termijn).
Inmiddels heb ik geconstateerd dat ik mijn S9 te goed en te mooi vind om deze weg te willen doen. Ik ben er stiekem ook een beetje aan gehecht, ook aan de mooie sfeer die de gloed van de buizen geeft in de avond. Tegelijk ben ik ook zeer onder de indruk van de Purifi en vind ik deze ook te goed om terug te sturen. Maar ja, ik kan niet met twee versterkers tegelijk spelen.

Ik heb nu het plan om de Purifi gewoon te houden en wat langer zonder de S9 te gaan spelen (en deze dus op te ruimen) om erachter te komen of ik deze ga missen qua sound en looks. Bijkomend voordeel is dat de buizen daarmee niet slijten en ik minder stroom verbruik. Een andere optie is dat ik de Purifi toch weer terug stuur naar Frankrijk en mocht ik deze blijven missen, hem dan alsnog koop.

Ik ben er nog steeds niet uit. Zelden zo'n dilemma meegemaakt in mijn audio-hobby. Ik heb nog een paar dagen om er over na te denken.
Het lijkt erop alsof de Purifi een keuze met het hoofd zou zijn en de S9 met het hart. Met beide kan ik uitstekend leven. Wordt vervolgd!
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

chansig

Smaak is a bitch. Succes met de te maken keuze. Ik zou het wel weten. De S eruit en leuke voortrap erbij kopen.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

frank2

muziek is emotie en dat heb je volop met de S9.
Zakelijk geluid is geen emotie.... trekt je dus niet in de muziek.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

DofN

Je wilde dan toch iets beters dan de S9? Als je perfect tevreden was geweest, had je niet iets anders geprobeerd? En nu kom je iets tegen wat misschien nog net even beter is?

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

chansig

Vraag is natuurlijk ook: Hoe tevreden gaan anderen zijn als ik een versterker van 1500 euro heb staan ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

DofN

Het zou jammer zijn als dat overwegingen zijn. Maar ik denk dat vrijwel iedereen daar in meer of mindere mate wel gevoelig voor is.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

chansig

Alleen de echt sterke kunnen weerstand bieden aan wat anderen vinden. Eerlijk gezegd ben ik ze nog niet tegenkomen.

Voor de volledigheid...ook ik heb last van wat anderen vinden.

Gr. Hans

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

frank2

 :threadclosed:
Quote from: chansig on June  6, 2020, 17:33:12
Vraag is natuurlijk ook: Hoe tevreden gaan anderen zijn als ik een versterker van 1500 euro heb staan ?

Gr. Hans

Das natuurlijk compleet onbelangrijk Hans. Gaat om t geluid.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

chansig

Denk je ?
Quote from: frank2 on June  6, 2020, 17:40:04
:threadclosed:
Das natuurlijk compleet onbelangrijk Hans. Gaat om t geluid.
Natuurlijk niet, want ik denk dus van niet.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Rob_Dingen

Quote from: chansig on June  6, 2020, 17:39:55
Alleen de echt sterke kunnen weerstand bieden aan wat anderen vinden. Eerlijk gezegd ben ik ze nog niet tegenkomen.
Gr. Hans


Jawel.

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

brt

Quote from: doorofnight on June  6, 2020, 17:30:59
Je wilde dan toch iets beters dan de S9? Als je perfect tevreden was geweest, had je niet iets anders geprobeerd? En nu kom je iets tegen wat misschien nog net even beter is?

Ik ben enorm tevreden met de S9, maar wilde onderzoeken of de Purifi beter was dan de S9, en zo ja op welke gebieden. Als ik met een fractie van het bedrag wat de S9 kost hetzelfde of zelfs beter resultaat kan bereiken is dat voor mij al winst. Voor mij is de geluidskwaliteit het allerbelangrijkste, en als dat op een goedkopere ook behaald kan worden, dan graag! Kan ik dat andere geld weer aan dingen uitgeven waardoor m'n geluid misschien weer nog beter wordt.

Ik moet wel zeggen dat er bij de S9 pride of ownership is en ik dat met de Purifi minder heb. Een mooie (buizen) voortrap zou dat gevoel weer kunnen compenseren. Het apparaat staat erg mooi in de woonkamer, het geeft karakter aan de inrichting en valt op. Dat vind ik ook zeker een plus.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

Quote from: chansig on June  6, 2020, 15:37:39
Smaak is a bitch. Succes met de te maken keuze. Ik zou het wel weten. De S eruit en leuke voortrap erbij kopen.

Gr. Hans

Ben wel benieuwd Hans, waarom zou jij voor die route kiezen?
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Tabcam

Leuk om je zoektocht te lezen en na de M&G bij die Sopra's No1 :inlove: in combinatie met je Unison Research S9 snap ik je dilemma. Ik kan me best voorstellen dat de Purifiversterker de warmedagenversterker wordt en de s9 voor de koudere periode :P.

Zelf merk ik soms ook pas of ik iets echt mis als je er een tijdje geen gebruik van maakt. En erg leuk om te lezen dat jouw ervaringen overeenkomen met die van mij. Soms is een stukje vervorming aangenaam maar uiteindelijk merk ik dat natuurlijker geluid aangenamer is. Hoop dat ik nog een keer met meerdere Diracsloten kan gaan werken voor een stukje aangezette (maar o zo lekkere :coffee:) bas!

Ben benieuwd wat de komende weken dan wel maanden nog gaan brengen :headbanging:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

DofN

Ik snap je brt. Een luxe dilemma. Kan ook naar zijn  :tounge2:
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

chansig

Quote from: brt on June  6, 2020, 17:54:47
Ik moet wel zeggen dat er bij de S9 pride of ownership is en ik dat met de Purifi minder heb.

Geen probleem
Quote from: brt on June  6, 2020, 17:55:42
Ben wel benieuwd Hans, waarom zou jij voor die route kiezen?

Omdat ik lees dat het beter is..maar verschil in prijs zorgt voor twijfel.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

brt

Quote from: chansig on June  6, 2020, 17:33:12
Vraag is natuurlijk ook: Hoe tevreden gaan anderen zijn als ik een versterker van 1500 euro heb staan ?

Gr. Hans

Dit speelt echt totaal geen rol. Ik ontleen geen status aan de waarde van mijn audio apparatuur. Oprecht: liever zelfs de goedkopere optie dan de duurdere bij gelijke kwaliteit, want dan hou ik meer geld over voor andere dingen. Dat is ook waarom het zo'n dilemma is. De Purifi is de grote winnaar als je kijkt naar prijs-kwaliteit en als ik moest kiezen tussen die twee als ik ze allebei nog niet had werd het de Purifi. Maar ja, dat is niet de situatie; want ik heb de S9 al :)
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

chansig

Quote from: brt on June  6, 2020, 18:00:26
Dit speelt echt totaal geen rol. Ik ontleen geen status aan de waarde van mijn audio apparatuur. Oprecht



Waarom dan deelnemen aan een forum ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

scrutinizer

Quote from: chansig on June  6, 2020, 17:57:32
Geen probleem
Omdat ik lees dat het beter is..maar verschil in prijs zorgt voor twijfel.

Gr. Hans

Ik denk......dat je op basis van wat je in de media leest of vanuit een folder, zonder enig inhoudelijk technische kennis, daar vrij weinig mee zegt.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

brt

Quote from: chansig on June  6, 2020, 17:57:32
Geen probleem
Omdat ik lees dat het beter is..maar verschil in prijs zorgt voor twijfel.

Gr. Hans

Waar lees jij dat het beter is? Doel je op de Purifi?
Ik zelf beschrijf dat ik beide versterkers op hetzelfde hoge niveau vind spelen, en dat de verschillen meer een kwestie van smaak dan van kwaliteit zijn. Ik ben van beide zeer onder de indruk.

Ik moet ook zeggen dat het wel verleidelijk is om gewoon voor de Purifi te gaan en zo weer bestedingsruimte te hebben om de zoektocht naar een mooie vv te kunnen betalen. Maar voor ik de S9 weg zou doen zou ik dan eerst willen onderzoeken of met een goede (buizen) vv op de Purifi ik de pluspunten van de S9 kan evenaren of zelfs voorbij streven. Maar ws. moet ik voor een goede vv (die die van de S9 minstens evenaart) wel wat neerleggen en dan is de vraag wat je netto bent opgeschoten.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

Quote from: chansig on June  6, 2020, 18:05:03
Waarom dan deelnemen aan een forum ?

Gr. Hans

Om van anderen te leren. Om ervaringen te delen. Om mensen met dezelfde hobby te ontmoeten. Om nieuwe producten te ontdekken (dmv tips)
etc.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

chansig

Quote from: brt on June  6, 2020, 20:10:58
Om van anderen te leren. Om ervaringen te delen. Om mensen met dezelfde hobby te ontmoeten. Om nieuwe producten te ontdekken (dmv tips)
etc.

Kan echt een leuk gesprek worden. Maar eigenlijk niet via een medium als dit. Sorry dat ik het die kant op stuurde. Geniet van de keuze die je maakt.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

kermy

Eigenlijk weet je het zelf al, gewoon beide versterkers houden. Die S9 eet geen brood neem ik aan, en voor het bedrag van 1500 euro schrikken de meesten hier ook niet echt.

Maar wel leuk om te horen dat een versterker die mogelijk niet verder van de S9 verwijdert kan zijn op het gebied van techniek en uitvoering je het zo moeilijk kan maken om te kiezen.


Met vriendelijke groet,

Kermy

brt

Liefst wil ik ze beide niet wegdoen Kermy, maar iets in mij zegt dat het echt onzin is om twee versterkers te hebben. Ik kan er maar 1 tegelijk gebruiken.
Maar ik vermoed dat ik meer tijd nodig heb om te ontdekken wat me meer aanspreekt (op dit moment is dat toch wel de S9) en wat de potentie van de Purifi is. De Purifi voelt als een koopje, misschien dat ik er daarom zo lastig afstand van kan doen.

Ben ook benieuwd of het geluid ervan zich nog ontwikkelt. Er zitten nu zo'n 200 uur inspeeltijd op. In het begin klonk ie enorm gesloten en vlak, dat is daarna flink verbeterd. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Contour

Kan je de zekering nog upgraden bij de Purifi? Voor de N-Core doet dat heel veel.