Woonkamer stereoset van Bart

Started by brt, April 29, 2020, 21:54:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rob_Dingen

Quote from: doorofnight on May  2, 2020, 14:54:42
Mooie set brt. Om door een ringetje te halen.

@Tabcam: Ik denk dat ik een van de weinigen ben die er eerlijk voor uitkomt dat ik een aparte groep heb voor de audio, en ook heel mooie kabels gebruikt heb, en het verschil niet hoor. Ik was destijds aan het verbouwen en dit kon ik voor weinig geld meteen even 'meenemen'.
Heb ik ook gedaan en kan niet zeggen dat het scheelt misschien als je het snel achter elkaar zou doen dat je verschil kunt horen.
Maar dit is zoiets als baat het niet schaad het niet.

Rob

kermy

Quote from: VANZOMERENG on May  2, 2020, 14:40:06
Het was maar idee, belangrijkste is dat je nu tevreden bent.
Heb je ook wel eens pure klasse A-versterkers geprobeerd, bijvoorbeeld van Luxman of Sugden?



De UR S9 is een parallel single ended versterker, die staat zo wie zo in klasse A, wel vacuum state ten opzichte van de genoemde solid state alternatieven. Dat de S9 toch redelijk strak is zal wel voor een gedeelte te danken zijn aan de toegepaste tegenkoppeling.


Met vriendelijke groet,

Kermy

Tabcam

Quote from: doorofnight on May  2, 2020, 14:54:42
Mooie set brt. Om door een ringetje te halen.

@Tabcam: Ik denk dat ik een van de weinigen ben die er eerlijk voor uitkomt dat ik een aparte groep heb voor de audio, en ook heel mooie kabels gebruikt heb, en het verschil niet hoor. Ik was destijds aan het verbouwen en dit kon ik voor weinig geld meteen even 'meenemen'.
Laat ik dan maar zeggen dat ik het verschil met een goede voeding wel hoor. Heb nog niet blind getest en besef goed dat de aangesloten apparatuur meer uit maakt.

Maar goed, ben nog druk bezig met luidsprekers, eerst dat goed krijgen. Ben al erg overtuigd van de Purifiversterker. Heeft al 4 vrij verschillende luidsprekers aan het zingen gekregen. Leukste was nog bij Brt!
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

felix01

Quote from: brt on April 29, 2020, 21:54:02
Dag allemaal,

al een paar jaar zit ik op dit forum en heb ik heel veel gelezen en heel veel geleerd. Af en toe stel ik een vraag of reageer ik ergens op, maar meestal zijn andere forumleden sneller of hebben ze er meer verstand van. Ik beschouw mezelf dan ook nog steeds niet als een audiofiel (alhoewel mijn omgeving me inmiddels tegenspreekt  :angel:) maar vooral als een muziekliefhebber met een voorliefde voor een mooie weergave. Dat klinkt als een ontzettend cliché wat het ook ongetwijfeld is. Sorry daarvoor ;)

Ik heb de afgelopen 8 jaar redelijk serieus en fanatiek werk gemaakt van mijn audio-hobby en erg veel apparatuur gehad. Het begon met een cd speler die kapot is en ik kocht een 2e hands Marantz speler die zo ontzettend veel beter klonk dan mijn oude dat ik binnen een paar dagen de bijpassende versterker ook had (de Marantz PM14). Daar moesten natuurlijk kabels bij en daar begon het gedonder (of het was al begonnen).

Anyway, we zitten in 2020 en inmiddels zijn er toch wel redelijk wat constanten in mijn set te ontwaren, die ik hier graag toelicht, met wat foto's.

Versterker
De Unison Research S9 is een  geïntegreerde single-ended buizenversterker die ik nu toch al weer een jaar of 5 heb. Het is voor mij een pronkstuk in de woonkamer en hij klinkt fantastisch. Het is ook echt een kacheltje, maar dat scheelt weer stookkosten in de winter denk ik dan maar  :angel: Het tuberollen vind ik ook erg leuk. Heb al diverse ECC82 buizen geprobeerd.

Speakers
Ik speel nu al weer een kleine vier jaar met de Focal Sopra 1. Prachtige open klinkende speaker die ik ook mooi vind om te zien. Je stoot em ook niet heel makkelijk om, met z'n zware glazen voet, wat ook wel weer handig is met drie rond rennende kids (6, 4 en 4). Daarvoor heb ik Triangle gehad en weer daarvoor ook Focal. Blijkbaar een zwak voor de Franse sound.

DAC
Op dit moment speel ik met de RME Adi-2 dac. Deze heb ik vorig jaar gekocht na veel dacs te hebben vergeleken omdat ik een upgrade wilde maken vanaf mijn NAD M51. O.a. de Benchmark dac 3, de Mytek, Lab11 (buizendac) kwamen langs waarbij ik de RME voor 98% hetzelfde vond klinken als de Benchmark dac 3 maar dan voor minder dan de helft van het geld. Deze dac een beetje ontdekt via de Audio Science Review site.

Streamer
Mijn streamer is de Innuos ZENith mk2 die zowel een Roon core als endpoint is. Op de Innuos zet je dus je software om Roon mee te kunnen draaien en kun je ook je audiofiles zetten. Je kunt ook cd's rippen, maar dat had ik daarvoor al gedaan. Ik had hiervoor een NAD M50 wat ik nog steeds een zeer goede streamer vind, maar gezien het formaat (ik ben verhuisd naar een kleiner huis en wilde een kleinere footprint) wilde ik een kleinere streamer. Goede dingen gelezen over Innuos en eerst de Mini gekocht en daarna de Zen. Ik draai al een jaar of 8 geen cd's meer.

Tidal
Ik speel vooral muziek via Tidal en heb nog een een stuk of 700 'eigen' albums op de Innuos staan. Ik heb gekozen voor Tidal omdat die veel meer keuze hebben dan Qobuz. Heb vroeger ook wel Spotify gehad maar vind Tidal toch beter klinken.

Roon
Ik heb er lang over gedaan maar ben uiteindelijk toch over op Roon, sinds vorig jaar. Ik gebruikte DSP via een Minidsp, dat kan ik in Roon gaan doen. Scheelde weer een apparaatje extra, en kabels en stroom daarvoor. Ook heb je met Roon veel meer keuze voor streamers omdat je niet afhankelijk bent van de (vaak matige) eigen app van de streamer. Daardoor zit je ook niet persé aan de bekende en (duurdere) merken vast die dat soort zaken goed op orde hebben. Kortom: dat lifetime abonnement heb ik al dubbel en dwars terugverdiend en de interface is gewoon zeer mooi en gebruiksvriendelijk.

Stroom
Ik heb een aparte groep voor m'n audio in de meterkast aan laten leggen. Vanuit de meterkast gaat de stroomkabel naar de Isotek Aquarius Evo3 netfilter, waar versterker (in de high current uitgang), streamer, dac en voeding voor de switch op aangesloten zijn.

Netwerk 
Ik heb een Tele 2 router/modem. Voor mijn audionetwerk heb ik de 'optische ontkoppelingstruc' gedaan: er zit een ethernet-glasvezel converter aangesloten op de router, en aan het einde van de glasvezel komt dan weer een converter naar ethernet en van daaruit gaat de Audioquest Vodka de streamer in.

Kabels
Mijn kabels zijn van Chord Company, Audioquest en Isotek.

Akoestiek
Vreemd dat ik die nu pas noem want mijns inziens van grote invloed. Ben daar afgelopen zomer veel mee bezig geweest en heb toen ook metingen gedaan. Inmiddels heb ik een vloerkleed OP mijn oude vloerkleed gelegd en dat deed heel veel voor het geluid. Ik heb op het eerst reflectiepunt rechts wel eens een grote slaapzak aan de muur gehangen, maar ik hoorde toch niet zo veel verschil. Sinds vorig jaar heb ik al weer zoveel veranderd in mijn set dat een nieuwe meting in REW geen kwaad zijn kunnen. Momenteel speel ik zelfs zonder DSP, maar mocht ik eens tijd en zin hebben weer tzt dan is het wel leuk om te zien wat ik hier nog mee kan winnen. 

Al met al ben ik behoorlijk blij met mijn set zoals die nu klinkt. Altijd op zoek naar nóg dat beetje meer, maar de verschillen worden steeds kleiner. Dat vind ik wel jammer, dat er niet meer van die grote slagen te maken zijn. Maar ja, achter de komma valt er altijd wel weer wat te halen wat de hobby toch leuk houdt, net als de nieuwe ontwikkelingen in de markt, die ik graag volg.

Het lijkt me leuk om in deze showcase een beetje bij te gaan houden wat mijn volgende stappen in audioland zijn en dat met jullie te delen.

Mvg,
Bart

mooie set! :colgate:
heb zelf met unison synfonia & performance gespeeld...
veel luisterplezier nog!
VIVID audio Giya G2,EMM Labs DV2 V2,Aurender N20,transrotor fat bob s TMD,LUXMAN M900u,LUXMAN C-900u,shunyata hydra triton,shunyata Ztron python LS kabel, shunyata cobra Ztron 2x,shunyata Alpha HC, shunyata Alpha digital ,shunyata Alpha analog,Audioquest Hurricane HC,

brt

Thanks Felix!
Maar toch weer van afgestapt dus, waarom?
Focal Sopra 1 | Line Magnetic LM219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo | Mac Mini M2 | Roon

brt

Quote from: chansig on May  2, 2020, 15:45:51
Hang eens wat diks over de tv heen. Kleed, dekbed etc. En dan luisteren. Mijn gedachte: Als je dit verschil niet hoort of de moeite waard vindt...dan verder niets meer veranderen aan je set.

Gr. Hans

Heb ik vorig jaar wel eens gedaan. Toen hoorde ik niet veel verschil. Te weinig in elk geval om dit stelselmatig te gaan doen. Maar Inmiddels heeft mijn set weer zo veel stappen gemaakt dat het nog wel eens interessant is om dit te proberen. Maar liefst doe ik dit soort dingen niet hoor. Wil ook gewoon van mijn interieur kunnen genieten als ik muziek luister. Zo'n deken erover ziet er niet uit toch.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic LM219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo | Mac Mini M2 | Roon

brt

Quote from: VANZOMERENG on May  2, 2020, 15:05:15

Ben je bekend met buizengoeroe DE JONG SYSTEMS
Ik heb daar in het verleden eens een BuizenDac van Music Hall gekocht en daar opgehaald.
Is winkel+werkplaats+lab in huis.
Wat ik daar aantrof aan buizenapparaten en wat ik gehoord heb, was echt waanzinning.
Hij heeft klanten over de hele wereld.
Mocht je eens wat adviezen willen, of reparaties en modificaties aan buizenapparatuur?

Nee ken ik niet, maar voor reparaties kan ik terecht bij de officiele UR importeur Analogue Audio en ik heb ook een adresje van een vakman in de buurt, dus ben voorzien wat dat betreft. Maar dank voor de tip!
Focal Sopra 1 | Line Magnetic LM219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo | Mac Mini M2 | Roon

brt

Quote from: Rob_Dingen on May  2, 2020, 17:26:24
Heb ik ook gedaan en kan niet zeggen dat het scheelt misschien als je het snel achter elkaar zou doen dat je verschil kunt horen.
Maar dit is zoiets als baat het niet schaad het niet.

Rob

Ik heb het ook meteen gedaan toen ik hier kwam wonen. Idd, baat het niet...
Focal Sopra 1 | Line Magnetic LM219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo | Mac Mini M2 | Roon

felix01

Quote from: brt on May  2, 2020, 20:44:28
Thanks Felix!
Maar toch weer van afgestapt dus, waarom?
na de unison performence heb ik nog audio research ref 150 gehad.Maar met beide had ik nogal wat problemen met buizen....
Nu heb ik luxman 900 eindversterker met bijhorende pre;die speelt tot 15W klasse A en is mijns inziens beste versterker die ik ooit gehad heb. :colgate: en geen gedoe met buizen meer.
VIVID audio Giya G2,EMM Labs DV2 V2,Aurender N20,transrotor fat bob s TMD,LUXMAN M900u,LUXMAN C-900u,shunyata hydra triton,shunyata Ztron python LS kabel, shunyata cobra Ztron 2x,shunyata Alpha HC, shunyata Alpha digital ,shunyata Alpha analog,Audioquest Hurricane HC,

brt

Dan had je net pech denk ik. Toen ik de S9 net had ben ik ook een paar keer bij de officiële importeur Analogue Audio geweest omdat de eindbuizen vrij snel sneuvelden. Wim van Kraanen heeft hem toen in een soort mk3 stand gezet, waarbij er net iets minder vermogen wordt gegenereerd (in de mk2 van UR was het vermogen al omlaag gebracht van 35 naar 30 watt klassa a), nu zit ie daar net een paar watt onder en speel ik al jaren probleemloos.
Af en toe tube-rollen, maar dat is vooral voor de lol, dus dat beschouw ik niet als gedoe :)
Focal Sopra 1 | Line Magnetic LM219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo | Mac Mini M2 | Roon

brt

Gisteravond heb ik een tijd wat kritischer geluisterd naar de Topping D90 dac en deze vergeleken met mijn RME Adi-2 dac. Op de Topping had ik een Chord Company Powercord aangesloten, op de Adi 2 gebruik ik gewoon de standaardvoeding en kabel die erbij zit. Ik heb een stuk of 6 keer omgewisseld en telkens dezelfde tracks geluisterd, maar ik kan geen verschil ontwaren tussen hoe deze twee klinken. De D90 heeft de nieuwste AKM chip, de Adi-2 ook een vrij recente. Beide meten extreem goed op ASR. Ik had gehoopt op nóg meer goeds als wat de RME al bracht, met de nieuwste chip in de D90, maar ik hoor het werkelijk niet.

Ik zal begin deze week nogmaals gaan vergelijken, maar als de verschillen wederom zo minimaal blijken te zijn, hou ik de Adi-2 en gaat de D90 terug.
Ik heb nav de luisterervaring met Tabcam waarbij de Purifi met schakelende voeding beter klonk zonder netfilter dit ook geprobeerd met de RME Adi-2 dac, want ook deze heeft een schakelende voeding. Ook nu weer een paar keer geswitcht, maar bij de RME merk ik geen verschil. Die is gewoon ongevoelig voor waar je em op aansluit.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic LM219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo | Mac Mini M2 | Roon

Tabcam

Quote from: brt on May  3, 2020, 17:08:16
...
Ik zal begin deze week nogmaals gaan vergelijken, maar als de verschillen wederom zo minimaal blijken te zijn, hou ik de Adi-2 en gaat de D90 terug.
Ik heb nav de luisterervaring met Tabcam waarbij de Purifi met schakelende voeding beter klonk zonder netfilter dit ook geprobeerd met de RME Adi-2 dac, want ook deze heeft een schakelende voeding. Ook nu weer een paar keer geswitcht, maar bij de RME merk ik geen verschil. Die is gewoon ongevoelig voor waar je em op aansluit.
Een eindversterker vraagt ook flink meer dan een dac :tongue2:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

brt

Quote from: brt on May  3, 2020, 17:08:16
Gisteravond heb ik een tijd wat kritischer geluisterd naar de Topping D90 dac en deze vergeleken met mijn RME Adi-2 dac. Op de Topping had ik een Chord Company Powercord aangesloten, op de Adi 2 gebruik ik gewoon de standaardvoeding en kabel die erbij zit. Ik heb een stuk of 6 keer omgewisseld en telkens dezelfde tracks geluisterd, maar ik kan geen verschil ontwaren tussen hoe deze twee klinken. De D90 heeft de nieuwste AKM chip, de Adi-2 ook een vrij recente. Beide meten extreem goed op ASR. Ik had gehoopt op nóg meer goeds als wat de RME al bracht, met de nieuwste chip in de D90, maar ik hoor het werkelijk niet.

Ik zal begin deze week nogmaals gaan vergelijken, maar als de verschillen wederom zo minimaal blijken te zijn, hou ik de Adi-2 en gaat de D90 terug.

De D90 is teruggestuurd. Ook nu hoorde ik geen enkel verschil met de RME, dus die kan ik dan net zo goed houden. Je gaat toch aan jezelf twijfelen, dus ik heb wat gegoogeld of er ervaringen zijn van gebruikers met beide dacs. Daar zijn er een paar van en ook die hoorden geen tot nauwelijks verschil. Dan zal het wel niet :)
Focal Sopra 1 | Line Magnetic LM219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo | Mac Mini M2 | Roon

brt

Ook was ik al lang benieuwd naar hoe de streamer en dac (en de sBooster van de switch van de fiber/ethernet converter) zou klinken op een batterij ipv netfilter. Ik had bij Solar Power Supply al eens een mobiele accu gekocht, maar die had zo'n multifunctioneel stopcontact (voor meerdere landen). Hoe het kan weet ik niet, maar deze had geen fase; beide kanten van het driehoekje van de power chord branden. Ook hoorde ik weinig verschil tov mijn Isotek Aquarius Netfilter; het klonk iets minder strak, gedefinieerd allebei. Gewacht tot er een andere leverbaar was met (op het oog) geaarde outlets, maar ook hier was geen fase in te ontwaren en ook deze deed niks voor het geluidsbeeld. Tot zover mijn batterij-avontuur. De Aquarius doet het prima.

Met Unison Research heb ik gecheckt wat hun advies is mbt filtering van een buizenversterker en zij gaven aan dat het geluid hier zeker voordelen van heeft. Ik had de S9 al aangesloten op mijn high current uitgang van de Isotek Aquarius en dat klonk gewoon al heel goed. UR bevestigde dat deze uitgangen ruim voldoende stroom kunnen leveren voor de S9 versterker, dus geen problemen met dynamiekverlies of wat dan ook. Dus ik laat em lekker in de Isotek, nu zelfs met goedkeuring van het technisch team van Unison Research  :angel: 

Blijkbaar zijn de verhalen over netfilters die de dynamiek van een stroomvretende amp (wat de S9 met een max verbruik van 700w absoluut is) om zeep helpen, dus niet van toepassing op deze Isotek. Overigens heb ik met andere versterkers gemerkt dat het níet werkte ze aan te sluiten op de Aquarius, met de M30 monoblokken bijv. Die kwamen echt tot leven zonder filter... Blijft lastig iets algemeens over te zeggen blijkbaar..
Focal Sopra 1 | Line Magnetic LM219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo | Mac Mini M2 | Roon

kermy

Niet vergeten dat de UR S9 een klasse A versterker is, dus zijn gehele vermogen wat hij kan leveren past binnen de ingestelde ruststroom.

Dus om dynamisch te zijn word al aan alle voorwaarden voldaan, dus er zal niet snel een dynamiek verlies optreden bij het gebruik van een netfilter.


Met vriendelijke groet,

Kermy

Kingpin

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Tabcam

Quote from: Kingpin on May  7, 2020, 00:13:02
Was dat zo'n powerbank?
Gok van niet, Brt heeft het over stopcontacten, outlets, aarding en fase.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

brt

Quote from: kermy on May  6, 2020, 23:58:55
Niet vergeten dat de UR S9 een klasse A versterker is, dus zijn gehele vermogen wat hij kan leveren past binnen de ingestelde ruststroom.

Dus om dynamisch te zijn word al aan alle voorwaarden voldaan, dus er zal niet snel een dynamiek verlies optreden bij het gebruik van een netfilter.


Met vriendelijke groet,

Kermy

Dit is eigenlijk al te technisch voor me, ik weet bijv niet wat rust stroom is maar iig mooi dat jij ook bevestigt dat dit dus gewoon kan in dit geval. Toch lees ik veel in reviews van niet, maar misschien zijn dat Klasse a-B versterkers waarvoor dat niet geldt? De S9 is volledig klasse A...
Focal Sopra 1 | Line Magnetic LM219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo | Mac Mini M2 | Roon

brt

Focal Sopra 1 | Line Magnetic LM219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo | Mac Mini M2 | Roon

Tabcam

Quote from: brt on May  7, 2020, 09:24:06
Deze was het, Tabcam en Kingpin:

https://www.solarpowersupply.nl/productgroepen/portable-power-stations/ecoflow-river-370-portable-power-station-eu

Ff door de foto's scrollen, dan zie je het stopcontact wat ik bedoel
Heb ik ook een tijd bekeken. Na het doormeten van een powerbank door Kingpin (thx!) ben ik er niet meer zo happig op. Jouw verhaal bevestigd dat.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Kingpin

#70
Quote from: brt on May  7, 2020, 09:21:53
Dit is eigenlijk al te technisch voor me, ik weet bijv niet wat rust stroom is maar iig mooi dat jij ook bevestigt dat dit dus gewoon kan in dit geval. Toch lees ik veel in reviews van niet, maar misschien zijn dat Klasse a-B versterkers waarvoor dat niet geldt? De S9 is volledig klasse A...
En het ene filter is de andere niet ;)
Zelf maak ik gebruik van een filter in m'n stekkerblok die ik op specifieke waarden en veel testen uit heb gekozen.
Deze onderdrukt weinig tot niets in het hoorbare gebied maar daarboven wel enorm (tot 75 dB) aan onderdrukking over een vrij groot gebied.
Hierdoor filter je wel maar doet niets aan dynamiek verlies. Dit zijn trouwens geen goedkope filters.


Quote from: TabCam on May  7, 2020, 09:36:14
Heb ik ook een tijd bekeken. Na het doormeten van een powerbank door Kingpin (thx!) ben ik er niet meer zo happig op. Jouw verhaal bevestigd dat.
Ja wilde ik ook zeggen, powerbanks zijn geen opties om in audio te gebruiken. Daar heb je veel betere voedingen voor.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

kermy

Quote from: brt on May  7, 2020, 09:21:53
Dit is eigenlijk al te technisch voor me, ik weet bijv niet wat rust stroom is maar iig mooi dat jij ook bevestigt dat dit dus gewoon kan in dit geval. Toch lees ik veel in reviews van niet, maar misschien zijn dat Klasse a-B versterkers waarvoor dat niet geldt? De S9 is volledig klasse A...

Dat zou best wel eens het geval kunnen zijn, en Klasse A/B of B versterker moet om zijn vermogen te leveren boven de ingestelde ruststroom uitkomen. En dat verschil tussen ingestelde ruststroom en wat er bovenop nodig is voor het leveren van vermogen verschijnt mooi op de netingang.

En als er op diezelfde netingang een filter zit wat de dynamiek van die gevraagde stroom in de weg zit, dan gaat het inderdaad raar klinken, alsof de rem op de versterker staat.

Als je zelf eens een experiment wil doen, dan moet je eens zo'n vermogensmeter tussen je S9 (en dan ook alleen de S9, anders meet je andere zaken) en het stopcontact zetten. Je zult dan zien dat het opgenomen vermogen van de S9 een constante is, hoe hard je ook draait. En daar zit hem de onafhankelijkheid van een netfilter in.


Met vriendelijke groet,

Kermy

brt

Ik geloof je hoor Kermy. En zelf hoorde ik al geen beperkingen in dynamiek via het filter, maar ik ben nu helemaal gerustgesteld; met de reactie van UR en ook jouw bevestiging. Hoef ik voorlopig dus geen geld meer aan uit te geven, beter! :)
Focal Sopra 1 | Line Magnetic LM219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo | Mac Mini M2 | Roon

holco

Zo herkenbaar  ;D

Hier ook een aparte audio groep en merkte er weinig van, voelde wel goed btw.

Dit alles in tegenstelling tot de power regenerator, dat was/is wel een duidelijk positief verschil.

Quote from: Rob_Dingen on May  2, 2020, 17:26:24
Heb ik ook gedaan en kan niet zeggen dat het scheelt misschien als je het snel achter elkaar zou doen dat je verschil kunt horen.
Maar dit is zoiets als baat het niet schaad het niet.

Rob
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

brt

Afgelopen week heb ik de Teac NT 505 (streamer/ voorversterker/ dac) thuis gehad om te vergelijken met mijn RME Adi-2 dac en mijn Innuos ZENith MK2 streamer. Het idee was om twee boxen te vervangen voor 1. Ook de RME dac heeft een AKM chip, en ik moet zeggen dat het verschil tussen de Teac en RME-Innuos combi heel erg klein was. De Teac levert dan ook erg veel waar voor zijn geld (hij is voor 1150,- te koop in Duitsland), de RME en Innuos kosten opgeteld het 3 dubbele.
Mocht je niet via Roon spelen dan kan ik de Teac ook absoluut aanraden. Speel je wel via Roon zoals ik dan heb je natuurlijk nog een Roon core nodig (waar de software van Roon op staat) en dat is het mooie aan de Innuos: die is Roon Core, streamer en heeft SSD opslag tegelijk.

Nadeel van de Teac vond ik dat je telkens opnieuw de dsd upsampling moet instellen en dat was wel de setting die het beste klonk. Als je een andere ingang hebt gekozen (bijv. coax) en daarna weer terug gaat naar de interne streamer (netwerk ingang), moet je weer opnieuw dat aanzetten, ook al staat hij nog op die instelling, in Roon is te zien dat hij de upsampling toch niet meer doet. Heel irritant. In mijn geval wilde ik Roon Core gaan draaien vanaf mijn desktop PC op mijn werkkamer boven, maar helaas klinkt dat minder dan de Roon Core op de Innuos. Waarschijnlijk door meer (stroom)vervuiling en wifi ipv ethernet.

Wat me ook opviel: toen ik de Teac ook gebruikte als voorversterker op een Purifi klasse D versterker, was dat er ruis en brom in de speakers te horen was, terwijl de RME werkelijk doodstil is. Tot slot kan je in Roon niet zowel de Teac streamer als zone aanmaken en de Innuos, want als je streamt via Roon gaat de Teac automatisch naar de netwerk ingang. Ik zou de Innuos dus niet als streamer kunnen gebruiken via USB naar de Teac, want de interne streamer drukt dan telkens de USB ingang weg, ook al zit daar dus wel een signaal op.

Helaas heeft de Teac dus wel een aantal bugs en nadelen.
Voor mij was het uitgangspunt dat ik absoluut niet wilde inleveren op kwaliteit, liefst zelfs nog een stap zou kunnen maken, maar dat is helaas niet het geval. Ik zou dan een NUC moeten kopen om Roon op te draaien en mijn albums op te zetten. En daarmee heb ik dus niet eens een box minder, dus zodoende is de Teac terug naar Duitsland. Het was het proberen waard.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic LM219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo | Mac Mini M2 | Roon