Woonkamer stereoset van Bart

Started by brt, April 29, 2020, 21:54:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

brt

Ja dat kan, maar dat kan bij de S9 ook.
welke heb jij gebruikt voor de Ncore?
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Contour

Synergistic Research Blue fuse samen met Hypex NC 500

brt

Nice!

Ik ga de SR Blue ook nog proberen, maar ik las dat de Hifi Tuning Supreme wat warmer klonk, dat zou misschien net wat meer richting mijn buizengeluid kunnen opschuiven dan?

Heb jij toevallig ook ervaring met het upgraden van je power chords voor op de NC500?
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

Ik heb ervoor gekozen de Purifi te houden. De S9 gaat voor een tijdje naar zolder en wil ik er over een aantal maanden pas weer uithalen. Zodoende kan ik verder wennen aan het geluid van de Purifi en over een tijdje de S9 weer 'fris' beluisteren. De S9 is de afgelopen jaren mijn referentie geweest en daarmee is natuurlijk ook een zekere gewenning ontstaan over hoe ik vind dat het op z'n lekkerste klinkt. Tov. de Purifi valt me steeds meer op dat de S9 best wel wat kleurt en warmte geeft. Ik vind dat wel lekker!

Misschien vind ik over een tijdje het neutrale van de Purifi saai worden, misschien ga ik het eerlijke geluid juist nog meer waarderen. Daar ben ik wel benieuwd naar. Zoals benoemd spelen beide versterkers op zeer hoog niveau en zei ik al dat ik prima met elk van deze zou kunnen leven. Dat kan ik nu mooi in de praktijk gaan ondervinden.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

scrutinizer

Wat gebruik je momenteel als bron/regelversterker?
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

brt

Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

scrutinizer

#106
Quote from: brt on June  9, 2020, 11:58:35
RME Adi-2 dac/pre-amp

Kan me wel iets voorstellen bij de wijze van redenatie.
Neemt niets weg aan het feit,ondanks de bron gelijk blijft, dat de banddoorlaat anders is.
Zoals akoestiek reageert dmv aanstoting is in dit geval ook de belasting van de aangesloten luidspreker aan de uitgangtransfo reaktief ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Tabcam

#107
Afgelopen zondagavond was ik nogmaals bij Brt om de kleinere LPA-S400ET met zijn broer, de HPA-S400ET te vergelijken. Na eerst gezellig wat te drinken en bijkletsen zij we, net zoals de vorige keer, begonnen met de Unison Research S9 omdat die altijd moet opwarmen.

Brt stelde voor beide twee nummers te nemen die we goed kenden en die dan telkens te luisteren. Dat werden American Foursquare van het gelijknamige album van Denison Witmer, Come Find Me van Mick Flnnery, U Plavu Zoru van Pink Martini en Tango Till The're Sore van Holly Cole. Die laatste om het basverschil goed aan de tand te voelen.

Met de Unison Research S9 klonk alles lekker, gedetailleerd, ruimtelijk, bas was in de ruimte niet overdreven aanwezig. Na de S9 hebben we de LPA aangesloten. Nu moet je ook weten dat deze middels jumpers de inputbuffer gebypasst wordt en er dus zonder gain/opamps gespeeld is. Wat mij vooral opviel zijn vooral de grotere natuurlijkheid van de Purifiversterker. Zowel kleine details, een raspje op een stem, de manier van aanslaan van een snaar als een volledig onder controle zijnde bas, het klinkt natuurlijk en gedetailleerd.

Valkuil blijft het volumeverschil. Voor een echte ABX test moet je gaan meten maar voor mijn zijn de verschillen wel duidelijk. Ik denk dat we meer detail bij een lager volume wel onder beter kunnen scharen. Eerlijk vergelijken is wel lastig zonder een hoop extra tijd, moeite en extra apparatuur.

Qua HPA/LPA verschil, dat was lastig omdat de HPA met buggffer en de LPA zonder buffer ingesteld stond. We konden wel het gainverschil in de RME ADI-2 dac instellen, alleen of dat klopt? Zonder inputbuffer lijkt transparanter, net iets meer detail hoorbaar maar ik ga er mijn hand niet voor in het vuur leggen als beide worden gelijkgeschakeld qua volume.

Beide versterkers zijn prettig om mee te leven. Ik kan me goed voorstellen dat het geluid flink wennen is als je al jaren naar het fijne en nog steeds schone en gedetailleerde buizengeluid luistert. En qua sfeer is de S9 een dikke winnaar.

Omdat ik mijn Chord Hugo mee had genomen hebben we die nog heel even getest. Misschien dat er net wat minder detail te horen is, maar ook hier is voor een eerlijke vergelijking volume niet gematcht en moet je snel genoeg kunnen wisselen. In ieder geval via usb een stuk beter dan de SMSL M500.

Het was weer een verhelderende en leerzame avond en bedankt voor je gastvrijheid, Brt! Tevens een compliment voor je set dat de verschillen relatief gemakkelijk te horen zijn!
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

katwax

Leuk om verslag te lezen, dus nu is het afwachten of Brt zijn S9 gaat missen of niet? :)
Btw Brt, zijn er plannen om te testen met een pre of ga je eerst gewoon zonder spelen en kijken of je de S9 gaat missen?

U Plavu Zoru van Pink Martini -> nice, toegevoegd :)
Tango Till The're Sore van Holly Cole -> ook voor bijgeluidjes leuk deze.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

brt

Quote from: katwax on June  9, 2020, 16:06:42
Leuk om verslag te lezen, dus nu is het afwachten of Brt zijn S9 gaat missen of niet? :)
Btw Brt, zijn er plannen om te testen met een pre of ga je eerst gewoon zonder spelen en kijken of je de S9 gaat missen?

Ja dat is het idee Katwax!
Het is heel verleidelijk om meteen al met een pre te gaan spelen, maar de RME ADI-2 DAC klinkt al heel erg goed als pre-amp, én ik heb momenteel geen geld voor een goede pre. Pas als ik zeker weet dat ik de S9 weg wil doen duik ik de voorversterkerwereld in. Maar ik kan niet ontkennen dat ik er al een paar op het oog heb.  :angel:
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

Quote from: TabCam on June  9, 2020, 12:24:50
Afgelopen zondagavond was ik nogmaals bij Brt om de kleinere LPA-S400ET met zijn broer, de HPA-S400ET te vergelijken. Na eerst gezellig wat te drinken en bijkletsen zij we, net zoals de vorige keer, begonnen met de Unison Research S9 omdat die altijd moet opwarmen.

Brt stelde voor beide twee nummers te nemen die we goed kenden en die dan telkens te luisteren. Dat werden American Foursquare van het gelijknamige album van Denison Witmer, Come Find Me van Mick Flnnery, U Plavu Zoru van Pink Martini en Tango Till The're Sore van Holly Cole. Die laatste om het basverschil goed aan de tand te voelen.

Met de Unison Research S9 klonk alles lekker, gedetailleerd, ruimtelijk, bas was in de ruimte niet overdreven aanwezig. Na de S9 hebben we de LPA aangesloten. Nu moet je ook weten dat deze middels jumpers de inputbuffer gebypasst wordt en er dus zonder gain/opamps gespeeld is. Wat mij vooral opviel zijn vooral de grotere natuurlijkheid van de Purifiversterker. Zowel kleine details, een raspje op een stem, de manier van aanslaan van een snaar als een volledig onder controle zijnde bas, het klinkt natuurlijk en gedetailleerd.

Valkuil blijft het volumeverschil. Voor een echte ABX test moet je gaan meten maar voor mijn zijn de verschillen wel duidelijk. Ik denk dat we meer detail bij een lager volume wel onder beter kunnen scharen. Eerlijk vergelijken is wel lastig zonder een hoop extra tijd, moeite en extra apparatuur.

Qua HPA/LPA verschil, dat was lastig omdat de HPA met buggffer en de LPA zonder buffer ingesteld stond. We konden wel het gainverschil in de RME ADI-2 dac instellen, alleen of dat klopt? Zonder inputbuffer lijkt transparanter, net iets meer detail hoorbaar maar ik ga er mijn hand niet voor in het vuur leggen als beide worden gelijkgeschakeld qua volume.

Beide versterkers zijn prettig om mee te leven. Ik kan me goed voorstellen dat het geluid flink wennen is als je al jaren naar het fijne en nog steeds schone en gedetailleerde buizengeluid luistert. En qua sfeer is de S9 een dikke winnaar.

Omdat ik mijn Chord Hugo mee had genomen hebben we die nog heel even getest. Misschien dat er net wat minder detail te horen is, maar ook hier is voor een eerlijke vergelijking volume niet gematcht en moet je snel genoeg kunnen wisselen. In ieder geval via usb een stuk beter dan de SMSL M500.

Het was weer een verhelderende en leerzame avond en bedankt voor je gastvrijheid, Brt! Tevens een compliment voor je set dat de verschillen relatief gemakkelijk te horen zijn!

Dank voor je mooie en herkenbare verslag Tabcam en je compliment!
Ik had een vergelijkbaar verslagje geschreven in het Purifi topic. Komt wel op hetzelfde neer, maar dat bevestigt voor mij dat we hetzelfde horen. Goed teken wat mij betreft.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

Quote from: scrutinizer on June  9, 2020, 12:06:07
Kan me wel iets voorstellen bij de wijze van redenatie.
Neemt niets weg aan het feit,ondanks de bron gelijk blijft, dat de banddoorlaat anders is.
Zoals akoestiek reageert dmv aanstoting is in dit geval ook de belasting van de aangesloten luidspreker aan de uitgangtransfo reaktief ;)

Bedoel je te zeggen dat de RME dac een andere brandbreedte doorgeeft aan de Purifi eindversterker omdat de RME nu ook functioneert als pre ipv alleen als dac?
En is de rme daarmee geschikt of juist ongeschikt als pre amp? Met de Purifi gebruik ik dus de volumeregeling van de RME.
De S9 is geintegreerd dus daar zet ik het volume van de RME op max en gebruik ik de ab van de S9 voor het volume.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Rob_Dingen

Quote from: brt on June  9, 2020, 16:21:02
Bedoel je te zeggen dat de RME dac een andere brandbreedte doorgeeft aan de Purifi eindversterker omdat de RME nu ook functioneert als pre ipv alleen als dac?
En is de rme daarmee geschikt of juist ongeschikt als pre amp? Met de Purifi gebruik ik dus de volumeregeling van de RME.
De S9 is geintegreerd dus daar zet ik het volume van de RME op max en gebruik ik de ab van de S9 voor het volume.
Als de volume regeling van de RME in het digitale vlak is zou je dat wel kunnen horen meestal klinkt dat minder.

Rob

scrutinizer

Zoals ook Rob al aangeeft. Volumeregeling in het digitale domein kan wat resolutie van de DAC kosten.
Vwb belasting S9 en een wat aangezette bas zou je ook eens kunnen luisteren of de 4 of 8 ohm tab nog iets nuance daar in brengt.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

addesmo

4ohm is wat strakker met heel klein beetje warmte verlies in stemmen bereik. Dat is mijn ervaring met een S6

brt

Mbt volume control van de RME ADI-2 dac, dit is er over te vinden op pagina 63 van de manual van RME: https://www.rme-audio.de/downloads/adi2dac_e.pdf


Een quote daaruit:
"The quality of the ADI-2 DAC's digital volume control is best shown by measurements. Hard times coming up for convinced supporters of the analog control, because here it is very clear that the disadvantages of a digital volume adjustment, such as roughness and distortions athigher attenuation, simply do not exist - at least with RME. 

Hierna volgt een meting die dat aantoont. Dus in dit geval zou ik geen verlies in resolutie moeten merken, lijkt me?
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

Quote from: scrutinizer on June  9, 2020, 23:34:34
Vwb belasting S9 en een wat aangezette bas zou je ook eens kunnen luisteren of de 4 of 8 ohm tab nog iets nuance daar in brengt.

De S9 heeft 1 luidsprekeruitgang per kant, staat niet bij welk ohmage dat is..
Maar ik kan met dsp er prima wat uitdraaien hoor, maar vond het wel lekker.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

Afgelopen weekend een Cisco Meraki switch gescoord op Marktplaats. Dit nav een multi-test op Alpha Audio en ook de vele positieve reacties van andere gebruikers bij de comments eronder. Ik kan het bevestigen.

Mijn set-up was
Modem/router --> ethernet --> ethernet-glasvezelconverter met ifi voeding --> 10 meter glasvezel --> ethernet-glasvezelconverter met sBooster --> AQ Vodka ethernetkabel --> streamer

NU:
Modem/router --> ethernet --> ethernet-glasvezelconverter met ifi voeding --> 10 meter glasvezel --> Cisco Meraki --> AQ Vodka ethernetkabel --> streamer

De Meraki maakt toch wel een goed waarneembaar positief verschil. Meer body, meer detail, meer 'echtheid' in het geluid. Vervolgens nog gespeeld met powerchords op de Meraki en daar kun je het geluid nóg weer een zetje mee geven. De Meraki is dus een blijvertje én een aanrader.

Overigens heb ik ook nog met de Meraki gespeeld maar dan met een cat6 kabel vanuit de modem ipv glasvezel. Het verschil was heel erg klein en pas na meerdere keren luisteren kon ik íetsje verschil horen, maar blind weet ik niet of ik ze zou kunnen onderscheiden. Een goede stroomkabel op de Meraki maakt een groter verschil. Het geluid werd daar nog weer wat meer 3d van, nog iets voller en meer details.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

scrutinizer

Quote from: brt on June 10, 2020, 09:04:54
Mbt volume control van de RME ADI-2 dac, dit is er over te vinden op pagina 63 van de manual van RME: https://www.rme-audio.de/downloads/adi2dac_e.pdf


Een quote daaruit:
"The quality of the ADI-2 DAC's digital volume control is best shown by measurements. Hard times coming up for convinced supporters of the analog control, because here it is very clear that the disadvantages of a digital volume adjustment, such as roughness and distortions athigher attenuation, simply do not exist - at least with RME. 

Hierna volgt een meting die dat aantoont. Dus in dit geval zou ik geen verlies in resolutie moeten merken, lijkt me?

"The former is simply wrong, the latter irrelevant in practice. Indeed there is a reduced signal to
noise ratio, but it doesn't matter, as the noise was not audible before (below the hearing threshold), and is still not audible after lowering the level."

Banddoorlaat als in 20hz>20khz Purifi en de S9 20hz>50khz.
En zoals ik aangaf gezien de single ended topologie van de S9 reageert deze sterk op het impedantie verloop van de aangesloten speakers. ;)

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

brt

Quote from: scrutinizer on June 10, 2020, 11:22:27
"The former is simply wrong, the latter irrelevant in practice. Indeed there is a reduced signal to
noise ratio, but it doesn't matter, as the noise was not audible before (below the hearing threshold), and is still not audible after lowering the level."

Banddoorlaat als in 20hz>20khz Purifi en de S9 20hz>50khz.
En zoals ik aangaf gezien de single ended topologie van de S9 reageert deze sterk op het impedantie verloop van de aangesloten speakers. ;)

Interessant Scrutinizer!
Het blijft me opvallen (dit heb ik ook al eerder gemeld) dat op zachter volume ik de S9 beter vind klinken. Ik mis dan gewoon wat helderheid en openheid bij de RME-Purifi combi; pas als het harder staat merk je dat de balans klopt. Dat valt me telkens weer op...

Sorry, ik ben totaal niet technisch, maar zou bovenstaande een verklaring hiervoor kunnen zijn?
En: zou ik dit kunnen oplossen door het volume van de RME op max te zetten en dit te regelen in Roon?
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

scrutinizer

#120
Quote from: brt on June 10, 2020, 11:33:58
Interessant Scrutinizer!
Het blijft me opvallen (dit heb ik ook al eerder gemeld) dat op zachter volume ik de S9 beter vind klinken. Ik mis dan gewoon wat helderheid en openheid bij de RME-Purifi combi; pas als het harder staat merk je dat de balans klopt. Dat valt me telkens weer op...

Sorry, ik ben totaal niet technisch, maar zou bovenstaande een verklaring hiervoor kunnen zijn?
En: zou ik dit kunnen oplossen door het volume van de RME op max te zetten en dit te regelen in Roon?

Het blijft lastig hetgeen we meten 1 op 1 te verklaring naar waarneming.
Vaak word de treshold van de gehoor als beperking genoemd waar het de waarneming anders aangeeft.

Hetgeen mijns inziens bepalend is voor wat jij in dit geval ervaar is bandbreedte en de aanwezigheid van 2e harmonischen die bij de S9, gezien zijn topologie, veel meer aanwezig zijn.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Tabcam

Quote from: brt on June 10, 2020, 11:33:58
Interessant Scrutinizer!
Het blijft me opvallen (dit heb ik ook al eerder gemeld) dat op zachter volume ik de S9 beter vind klinken. Ik mis dan gewoon wat helderheid en openheid bij de RME-Purifi combi; pas als het harder staat merk je dat de balans klopt. Dat valt me telkens weer op...

Sorry, ik ben totaal niet technisch, maar zou bovenstaande een verklaring hiervoor kunnen zijn?
En: zou ik dit kunnen oplossen door het volume van de RME op max te zetten en dit te regelen in Roon?
Dit kan best een gevalletje Fletcher-Munson curve zijn, ofwel de dynamische loudness contour. Doordat de bas meer wordt vervormt, hoor je meer bas op een lager volume en klink dat aangenamer.

Jouw RME ADI-2 dac heeft de functionaliteit om die curve aan te passen tot -40dB (begreep ik). Als je nog zachter speelt weet ik niet of het werkt. Omdat je de input buffer bypasst zou het best eens heel goed kunnen werken.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

scrutinizer

Quote from: TabCam on June 10, 2020, 11:59:28
Dit kan best een gevalletje Fletcher-Munson curve zijn, ofwel de dynamische loudness contour. Doordat de bas meer wordt vervormt, hoor je meer bas op een lager volume en klink dat aangenamer.

Jouw RME ADI-2 dac heeft de functionaliteit om die curve aan te passen tot -40dB (begreep ik). Als je nog zachter speelt weet ik niet of het werkt. Omdat je de input buffer bypasst zou het best eens heel goed kunnen werken.

Top toch!! Zo is het eea bij ons ingericht :notify:....En daar moeten we het mee doen. ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Rob_Dingen

Ze zeggen allemaal dat je geen verlies hebt met een digitale volume regeling maar tot nu toe nog geen gehoord waarbij het net zo goed klinkt als een analoge volume regeling.
M.b.t je speaker is dat i.c.m jou buizen eindversterker op te lossen door een netwerk op je speaker uitgang te zetten die de impedantie van de speaker vlak maakt.
Het probleem met veel buizen versterkers is dat hij harder gaat spelen als de impedantie hoger word.
Iedere speaker heeft enorme impedantie pieken rond de resonantie frequentie.
Bij een gesloten systeem zit een grote piek en een basreflex heeft er 2 daardoor speelt jou buizen versterker iets harder in het laag.

Hieronder een impedantie meting van een basreflex speaker waarbij je duidelijk de 2 pieken ziet.
De stippel lijn is de fase.
Je moet je dus voorstellen dat het volume van je versterker een beetje de impedantie volgt.

Rob

brt

Voor de goede orde: ik heb het over de rme dac op de Purifi, NIET op de S9..
Op de Purifi valt me op dat het midden en mid-hoog niet zo open klinkt bij zacht spelen. Dof is een wel erg zware term, maar het klinkt niet zo mooi als bij de S9.

De vraag is of dit aan de volume-regeling van de rme dac ligt...
De rme heeft 4 relais waar je het output volume op in kan stellen. Dit heb ik nu lager ingesteld (+1 db ipv +13db) waardoor het volume nu veel hoger moet. Dat lijkt beter te klinken.
Sluit dat aan bij het verlies van resolutie of doorgegeven bandbreedte?
Maw: heb ik nu minder signaal verlies omdat de volumeknop een flink stuk meer open staat?
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3