Dag allemaal,
al een paar jaar zit ik op dit forum en heb ik heel veel gelezen en heel veel geleerd. Af en toe stel ik een vraag of reageer ik ergens op, maar meestal zijn andere forumleden sneller of hebben ze er meer verstand van. Ik beschouw mezelf dan ook nog steeds niet als een audiofiel (alhoewel mijn omgeving me inmiddels tegenspreekt

) maar vooral als een muziekliefhebber met een voorliefde voor een mooie weergave. Dat klinkt als een ontzettend cliché wat het ook ongetwijfeld is. Sorry daarvoor
Ik heb de afgelopen 8 jaar redelijk serieus en fanatiek werk gemaakt van mijn audio-hobby en erg veel apparatuur gehad. Het begon met een cd speler die kapot is en ik kocht een 2e hands Marantz speler die zo ontzettend veel beter klonk dan mijn oude dat ik binnen een paar dagen de bijpassende versterker ook had (de Marantz PM14). Daar moesten natuurlijk kabels bij en daar begon het gedonder (of het was al begonnen).
Anyway, we zitten in 2020 en inmiddels zijn er toch wel redelijk wat constanten in mijn set te ontwaren, die ik hier graag toelicht, met wat foto's.
VersterkerDe Unison Research S9 is een geïntegreerde single-ended buizenversterker die ik nu toch al weer een jaar of 5 heb. Het is voor mij een pronkstuk in de woonkamer en hij klinkt fantastisch. Het is ook echt een kacheltje, maar dat scheelt weer stookkosten in de winter denk ik dan maar

Het tuberollen vind ik ook erg leuk. Heb al diverse ECC82 buizen geprobeerd.
SpeakersIk speel nu al weer een kleine vier jaar met de Focal Sopra 1. Prachtige open klinkende speaker die ik ook mooi vind om te zien. Je stoot em ook niet heel makkelijk om, met z'n zware glazen voet, wat ook wel weer handig is met drie rond rennende kids (6, 4 en 4). Daarvoor heb ik Triangle gehad en weer daarvoor ook Focal. Blijkbaar een zwak voor de Franse sound.
DACOp dit moment speel ik met de RME Adi-2 dac. Deze heb ik vorig jaar gekocht na veel dacs te hebben vergeleken omdat ik een upgrade wilde maken vanaf mijn NAD M51. O.a. de Benchmark dac 3, de Mytek, Lab11 (buizendac) kwamen langs waarbij ik de RME voor 98% hetzelfde vond klinken als de Benchmark dac 3 maar dan voor minder dan de helft van het geld. Deze dac een beetje ontdekt via de Audio Science Review site.
StreamerMijn streamer is de Innuos ZENith mk2 die zowel een Roon core als endpoint is. Op de Innuos zet je dus je software om Roon mee te kunnen draaien en kun je ook je audiofiles zetten. Je kunt ook cd's rippen, maar dat had ik daarvoor al gedaan. Ik had hiervoor een NAD M50 wat ik nog steeds een zeer goede streamer vind, maar gezien het formaat (ik ben verhuisd naar een kleiner huis en wilde een kleinere footprint) wilde ik een kleinere streamer. Goede dingen gelezen over Innuos en eerst de Mini gekocht en daarna de Zen. Ik draai al een jaar of 8 geen cd's meer.
TidalIk speel vooral muziek via Tidal en heb nog een een stuk of 700 'eigen' albums op de Innuos staan. Ik heb gekozen voor Tidal omdat die veel meer keuze hebben dan Qobuz. Heb vroeger ook wel Spotify gehad maar vind Tidal toch beter klinken.
RoonIk heb er lang over gedaan maar ben uiteindelijk toch over op Roon, sinds vorig jaar. Ik gebruikte DSP via een Minidsp, dat kan ik in Roon gaan doen. Scheelde weer een apparaatje extra, en kabels en stroom daarvoor. Ook heb je met Roon veel meer keuze voor streamers omdat je niet afhankelijk bent van de (vaak matige) eigen app van de streamer. Daardoor zit je ook niet persé aan de bekende en (duurdere) merken vast die dat soort zaken goed op orde hebben. Kortom: dat lifetime abonnement heb ik al dubbel en dwars terugverdiend en de interface is gewoon zeer mooi en gebruiksvriendelijk.
StroomIk heb een aparte groep voor m'n audio in de meterkast aan laten leggen. Vanuit de meterkast gaat de stroomkabel naar de Isotek Aquarius Evo3 netfilter, waar versterker (in de high current uitgang), streamer, dac en voeding voor de switch op aangesloten zijn.
Netwerk Ik heb een Tele 2 router/modem. Voor mijn audionetwerk heb ik de 'optische ontkoppelingstruc' gedaan: er zit een ethernet-glasvezel converter aangesloten op de router, en aan het einde van de glasvezel komt dan weer een converter naar ethernet en van daaruit gaat de Audioquest Vodka de streamer in.
KabelsMijn kabels zijn van Chord Company, Audioquest en Isotek.
AkoestiekVreemd dat ik die nu pas noem want mijns inziens van grote invloed. Ben daar afgelopen zomer veel mee bezig geweest en heb toen ook metingen gedaan. Inmiddels heb ik een vloerkleed OP mijn oude vloerkleed gelegd en dat deed heel veel voor het geluid. Ik heb op het eerst reflectiepunt rechts wel eens een grote slaapzak aan de muur gehangen, maar ik hoorde toch niet zo veel verschil. Sinds vorig jaar heb ik al weer zoveel veranderd in mijn set dat een nieuwe meting in REW geen kwaad zijn kunnen. Momenteel speel ik zelfs zonder DSP, maar mocht ik eens tijd en zin hebben weer tzt dan is het wel leuk om te zien wat ik hier nog mee kan winnen.
Al met al ben ik behoorlijk blij met mijn set zoals die nu klinkt. Altijd op zoek naar nóg dat beetje meer, maar de verschillen worden steeds kleiner. Dat vind ik wel jammer, dat er niet meer van die grote slagen te maken zijn. Maar ja, achter de komma valt er altijd wel weer wat te halen wat de hobby toch leuk houdt, net als de nieuwe ontwikkelingen in de markt, die ik graag volg.
Het lijkt me leuk om in deze showcase een beetje bij te gaan houden wat mijn volgende stappen in audioland zijn en dat met jullie te delen.
Mvg,
Bart