Minidsp 2x4HD ter vervanging voorversterker

Started by belgiansound, April 28, 2020, 10:24:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

belgiansound

Hallo,

Momenteel heb ik de volgende setup:

Philips TV (70PUS7304) - optische out - converter optisch naar analoog - Rotel RC70 voorversterker - bose 1800 mk1 eindversterker - infinity ren90 speakers

Er zullen nog 2 subs bijkomen en heb een gewone 2x4 liggen dus:

Philips TV (70PUS7304) - optische out - converter optisch naar analoog - Rotel RC70 voorversterker -  minidsp 2x4
- bose 1800 mk1 eindversterker - infinity ren90 speakers
- QSC EX 1600 (of MX3000a) - dual LAB12 subwoofers

Ik gebruik mijn TV om muziek te streamen en uiteraard films etc. Ik gebruik geen CD speler maar zou wel opnieuw een platenspeler willen kopen binnen een paar maand, zonde om mijn LP's niet meer af te spelen. Ik merk wel met spotify dat ik minder andere sources gebruik...

Nu is er een nieuwe 2x4HD versie met meer EQ mogelijkheden en ook de mogelijkheid om digitale in te hebben, dus minder 'noise' en ook een afstandsbediening. Ik gebruik mijn voorversterker enkel om het volume aan te passen, alle andere settings staan neutraal. Ik zou sowieso de 2x4HD kopen om zo weinig mogelijk ruis te introduceren.

Vraag is nu:
- Kan ik niet beter rechtstreeks van de TV optisch naar de 2x4 HD gaan, en dan naar de eind trappen en speakers? Verlies ik dan audio kwaliteit, aangezien ik aanneem dat de rotel niet voor niets zoveel componenten bevat? Ik zou de phono trap verliezen, maar dan kan ik altijd een dedicated phono pre amp kopen of een draaitafel met de preamp ingebouwd.
- Is het een goede optie om mijn TV te gebruiken om muziek te streamen of zijn er betere (kwalitatievere) oplossingen? De TV doet geen EQ op de optische out volgens de settings
- Ik zou graag mijn speakers 'bi ampen' maar met gebruik nog altijd van de passieve crossover in de speakers. Is een gewone splitter hier voldoende of verlies ik zo signaalsterkte en introduceer ik dan weer mogelijke ruis?
- Ik heb nu alles op de minidsp 2x4HD gebaseerd, is er een andere module die beter geschikt zou zijn voor mijn gebruik? Ik heb enkel volume controle nodig en DSP voor de subs en eventueel ook speakers.

Ik heb in bijlage nog een schema proberen te tekenen van wat ik bedoel :coffee:

belgiansound

Ter info, heb een 10x10 HD gekocht, eens m'n subs gebouwd zijn en hij weggewerkt is in m'n kast zal ik laten weten of het goed werkt :coffee: :pompom:

Met de 10x10 kan ook gebalanceerd werken met m'n power amps wat beter uitkwam, en ook gemakkelijk bi-ampen. Iets minder EQ mogelijkheden maar 5 EQ punten voor m'n subs zou toch voldoende moeten zijn. M'n speakers hoop ik niet teveel eq op te moeten toepassen maar aangezien ik ze nu bi-amp heb ik 10 EQ punten per speaker :pompom:

minidsp.nl

had je topic niet zo snel gezien.  maar met de 10x10 kan je alle kanten op, goede keus.  (en ook kwa looks wat anders dan de 2x4 :D )

ben je al met REW aan de slag?
de krachtige en flexibele audio processor voor HT en stereo waar je zelf aan het stuur zit | www.minidsp.nl